Ski's 'glijden' slecht

Mijn vader heeft sinds een paar jaar nieuwe ski’s (K2 Apaches), maar klaagt dat hij op de vlakke verbindingpistes niet goed/snel doorglijdt. En inderdaad: ik haal hem moeiteloos in. Ik zeg dat hij technisch gewoon niet goed meer kan skiën (hij wordt ouder), maar daar wil hij natuurlijk niets van weten.

Hij denkt dat het ligt aan het beslag. Uiteraard slijpen en waxen we het materiaal braaf voor iedere trip (althans dat daar hebben nu verschillende professionals zich over gebogen).

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Beste Remko,
Het probleem kan aan oneindig veel factoren liggen. Maar zonder te snel een oordeel te vellen ligt het 99 procent zeker aan het onderhoud. Een hotwax beurt gaat ongeveer 4 ‘‘skidagen’’ mee. Afhankelijk van het aantal pistekilometers, sneeuwkwaliteit,…
Zo goed alle shops gebruiken geen hotwax maar een verwarmde borstel die enkel een dunne laag wax aanbrengt. Deze waxlaag ski je er op een paar uur af. Ga dus voor je volgend onderhoud naar een vakman of vraag in je huidige shop naar een hotwax behandeling. De grote ketens gebruiken hier tegenwoordig de ‘‘Future wax’’ voor. Een fancy woord voor infrarood lampen die de hotwax verwarmen.

Ik ski met iemand die op de vlakke stukken ook altijd trager is. Aan de wax enz.ligt het niet want die is exact gelijk. Ik heb er de afgelopen vakantie eens goed op gelet en zag dat ze steeds iets later begint dan ik met de ski’s te laten lopen. Ze draait nog een bocht terwijl ik al rechtuit ga.

Het ene belag zal altijd sneller zijn dan het andere. Hoe goed je ook waxt.
Misschien helpt het om de skies te laten vlakken en structuur aan te brengen.

Ook kan het aan de techniek liggen. Je moet de skies zo vlak en recht mogelijk mogelijk houden om harder te gaan. Het belag glijd namelijk beter door de sneeuw dan je staalkanten. Iets op je kanten en je “remt” al af. Maar daar kan ik zonder beelden niet over oordelen.

Om te kijken of het aan de skies ligt zou je ze eens kunnen wisselen.

Übung macht den meister!!!

Ben jij toevallig zwaarder in gewicht dan je vader? de begin snelheid waarmee je aankomt op het vlakke stuk speelt natuurlijk ook mee.

Je weet niet wat je niet weet.

Bedankt voor de reacties tot zo ver.
Ik zal eens actief vragen welke techniek ze gebruiken bij het waxen.

Trouwens: Nee, ik ben zeker niet zwaarder dan m’n vader @Robbert-010 :)

Ook kan het aan de techniek liggen. Je moet de skies zo vlak en recht mogelijk mogelijk houden om harder te gaan. Het belag glijd namelijk beter door de sneeuw dan je staalkanten. Iets op je kanten en je “remt” al af.

RFKANGOO op 16 nov 2016 13:16

Enigszins off-topic, maar wat is nu werkelijk de ideale ski-techniek? Bij harde sneeuw en verse wax is “vlak en recht” wellicht de beste optie. Maar bij zachte sneeuw en/of minder verse wax is mijn ervaring dat op de kanten skiën (snel/kort wisselen) toch voor de hoogste snelheid zorgt. Door op de kanten te skiën heb je immers veel minder wrijvingsweerstand dan wanneer het hele loopvlak van je beide ski’s contact maakt met de ondergrond. En af en toe een beetje “schaatsen” tussendoor houdt de snelheid er dus ook lekker in, omdat je dan om en om één ski van de grond hebt en dus het totale wrijvingsoppervlak halveert, en bovendien door verplaatsen van gewicht/druk een natuurlijke afzet creëert. Wat zijn de ideën over deze of andere technieken op vlakke stukken?

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 16 nov 2016 14:09

@Patrick1980 vlak en rechtdoor glijden kom je het verst mee. In echt natte sneeuw kan het gaan zuigen aan je ski’s omdat het water niet weg kan: meer weerstand, meer snelheidsverlies.
Bochtjes maken kan ook snel zijn maar alleen als je je ski’s actief weet te buigen en de rebound in snelheid om kunt zetten. Gewoon van kant naar kant je ski’s omgooien is niet voldoende want kanten geeft meer weerstand dan vlakstellen.

Ontopic: de oorzaak kan heel divers zijn: niet goed gewaxt, uitgedroogd belag (dan helpt een enkel waxlaagje uit de machine nauwelijks), belag is niet goed vlak (concaaf/convex), soort structuur, soort belag, skitechniek…
Dus moeilijk te zeggen waar het in dit geval aan ligt.

*bericht bewerkt door Hessel op 16 nov 2016 14:22

verkeerde wax? te weinig wax? Type ski niet geschikt voor je vaders skistijl? en zo kan ik nog wel even doorgaan. Test eens een andere ski of laat je materiaal ergens anders slijpen en waxen en ervaar het verschil dat er hopelijk is.

verkeerde wax? te weinig wax?

Sheila op 16 nov 2016 15:50

Of zoals erg vaak teveel wax die niet goed geschraapt is.

Maar 9,9 van de 10 is het skitechniek.

Click. Click. Peace

@Rogier, wat is wat jou betreft dan een juiste ski techniek op vlakke stukken?

Ski’s in principe vlak, belag glijdt, kanten remmen. Maar goede druk op de ski’s zetten zodat deze vaart houden, en ze dus echt recht houden, veel mensen remmen onbewust altijd een beetje als ze rechtdoor gaan. Daarnaast het terrein lezen zodat je het beste langs hobbels e.d. glijdt. Allemaal nog best een kunst.

Click. Click. Peace

Door op de kanten te skiën heb je immers veel minder wrijvingsweerstand dan wanneer het hele loopvlak van je beide ski’s contact maakt met de ondergrond.

Patrick1980 op 16 nov 2016 14:08

Nee, dat is niet zo. Zie ook de laatste post van Morzel in deze discussie https://www.wintersport.nl/forum/topic/234050?page=2…

Langere ski’s hebben wel een gunstig effect op de stabiliteit, je gaat er daarom harder mee als alle andere factoren hetzelfde zijn.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 16 nov 2016 20:28

ik heb meerdere skis waarvan de één makkelijker glijdt dan de ander…zelfde onderhoud gehad. Is er niet ook gewoon kwaliteitsverschil van het belag?

Trager glijden is zoals hierboven al meerdere keren herhaald is zo goed als altijd kwestie van techniek. Als één ski van een paar makkelijker glijdt dan de andere, kan dat evengoed het gevolg zijn dat je over het algemeen één lichaamskant hebt die motorisch sterker is dan de andere. (Bij geavanceerde buckeltraining wordt er ook heel erg gelet op symmetrie in je bewegingen, omdat je van nature een voorkeursbocht hebt).

Daarboven kunnen er wel verschillen zijn in de wax/structuur van de ski’s. Maar tenzij je zelf als een gek je ski’s onderhoud en alles à la minute aanpast aan de omstandigheden zijn die verschillen lang niet zo uitgesproken als wat je met techniek haalt.

De uitzondering daarvan is als ze je ski’s echt mismeesterd hebben, en je belag niet vlak staat of er nog een halve kilo wax aanhangt. Gelukkig is dat eerder een uitzondering :-).

Beschadigingen aan het belag zullen ook niet meehelpen aan het lekker glijden op de sneeuw. Ook kleding kan een factor zijn. Heb je strakke kleding aan of een grote jas met capuchon oid.

Daarboven kunnen er wel verschillen zijn in de wax/structuur van de ski’s. Maar tenzij je zelf als een gek je ski’s onderhoud en alles à la minute aanpast aan de omstandigheden zijn die verschillen lang niet zo uitgesproken als wat je met techniek haalt.

Morzel op 16 nov 2016 21:54

Heb al eens bijna een gloednieuw snowboard het ravijn in gegooid omdat het totaal niet vooruit kwam. Gelukkig kon ik me inhouden. Bij thuiskomt direct laten vlakken en structuren. Het was iets verbeterd maar na in totaal 1 week en een weekend dit ding weer verkocht. Blij dat ik nu boards heb die wel weer vooruit willen.

Kortom er zijn best veel factoren van belang bij het goed glijden op de sneeuw.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie