Route Duitsland

@Frans Afgelopen jaren heb je mij van veel informatie voorzien over de te rijden route door Duitsland, voornamelijk de keuze A61 of A3. Ik ben benieuwd hoe het er dit jaar bij ligt, qua werkzaamheden, drukte e.d.!

Mr. Slow

Op de 3 zijn ze voor mijn gevoel minder aan het werk dan op de 61
https://maps.adac.de/

*bericht bewerkt door Bobdeboarder op 16 nov 2016 17:07

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ik ben maandagochtend teruggekomen van een shortski Oostenrijk/Italië. Ik vond de A61 echt stukken beter dan de A3. De heenweg op de A3 waren er veel (lange) Baustelles met daarbij ook nog een hele lange Baustelle op de A7 tussen Würzburg en Ulm.
De terugweg via de A7 -> A8 -> B10 -> A65 -> A61 gereden. Erg weinig Baustelles en in geen tijden zo relaxed terug naar huis kunnen rijden.

Dank @Quick voor je tag. ;) Het is inderdaad zoals @HenriS met z’n recente bevindingen aangeeft. De route over de A3 heeft op dit ogenblik enorm veel wegwerkzaamheden en de eventuele vervolgende snelwegen ook. De A61 zal voor iedereen een flink stuk relaxter rijden. Het bekende alternatief voor de noordoostelijke Nederlanders via Kassel is op dit moment ook niet echt aan te raden, aangezien ook daar (A44-A7) de nodige wegwerkzaamheden zich bevinden.

Sommige online-kaarten geven de wegwerkzaamheden soms wat verkeerd weer, waardoor het lijkt alsof de A61 veel wegwerkzaamheden heeft, maar dat valt na verhouding mee. Desalniettemin zal het helaas in Duitsland op geen enkele route lukken om vrij van wegwerkzaamheden te blijven.

*bericht bewerkt door Frans op 16 nov 2016 23:23

Voor de mensen die recentelijk naar en van Oostenrijk zijn vertrokken, wat adviseren jullie momenteel (ivm wegwerkzaamheden)?
Ik vertrek woensdagnacht naar Saalbach en ga bij Boxmeer of Venlo de grens over.
De 3 Frankfurt, Neurenberg, München of de 61+8 Stuttgart, München?
En daarna? de 8,306,21 over Inzell en Lofer, de 172 +178 over Walchsee en Lofer of juist de 173,178,164 Kufstein, St Johan en Fieberbrunn.
qua tijd en kilometers maakt het volgens mij niet zo heel veel uit.
Bedankt!

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

61 en 8 reden goed door heen en terug, 61 paar korte werkzaamheden, 8 is men flink aan het omgooien maar zorgde niet voor file. Ben tot de 7 (Ulm) gekomen en daarna naar AT afgeslagen.

Wij gaan woensdag ochtend richting Saalfelden. Paar weken geleden de 61 gereden en de 3 terug. Neem nu waarschijnlijk de 3 tot Neurenberg dan 9 en 8 tot Kufstein ( eerste dag Skiwelt). Zeker door de weeks maakt het niet zoveel uit.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 16 jan 2017 18:36

May the ski force be with you !!

61 is ook één en al Baustellen en snelheidsbeperkingen. Eigenlijk is het overal drama in Duitsland.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik vind het wel meevallen op de 61. De baustellen zijn iig een stuk korter dan op de A3 en mijn inziens zijn het er een stuk minder!
Gelukkig bevestigt de ADAC mijn gevoel.

https://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/aktuelle_verkehrs…

https://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/aktuelle_verkehrs…

*bericht bewerkt door Jst81 op 16 jan 2017 20:32

Ook net terug uit Hinterglemm, helaas?
Heen en terug over de 3 gereden, via Siegsdorf en Inzell.
Best prima gegaan.
Op dinsdag heen en zondag terug.

61 is ook één en al Baustellen en snelheidsbeperkingen. Eigenlijk is het overal drama in Duitsland.

havana op 16 jan 2017 18:38

Dan heb ik zeker een andere route gereden. Viel reuze mee.

May the ski force be with you !!

61 is ook één en al Baustellen en snelheidsbeperkingen. Eigenlijk is het overal drama in Duitsland.

havana op 16 jan 2017 18:38

Dan heb ik zeker een andere route gereden. Viel reuze mee.

CJAHulskamp op 16 jan 2017 20:31

Hmmz, ik ook dan dus…?! ?

Vergeleken met een paar maanden geleden zijn de meeste werkzaamheden voorbij op de A61. Weinig oponthoud vorige week zondag.

*bericht bewerkt door 4frank2 op 16 jan 2017 20:53

Wij zijn via de 61 gereden zonder file’s. Dat geeft natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

*bericht bewerkt door moderator op 16 jan 2017 20:58

Dank @Quick voor je tag. ;) Het is inderdaad zoals @HenriS. Het bekende alternatief voor de noordoostelijke Nederlanders via Kassel is op dit moment ook niet echt aan te raden, aangezien ook daar (A44-A7) de nodige wegwerkzaamheden zich bevinden

Frans op 16 nov 2016 23:20

Ik heb de route via Kassel afgelopen week heen en terug gereden, ik ben nauwelijks baustelle tegen gekomen en dat viel echt reuze mee. Ben op de A44 overigens wel naar boven via Bielefeld gereden. Hoe het verder op de A44 is weet ik niet. Maar D
dat heb ik in jaren wel eens veel erger gehad. Prima route, goed te doen!

*bericht bewerkt door Nelis op 16 jan 2017 21:35

Bergen + Sneeuw = ❤

Kassel route is te ver om voor midden en zuid NL. Voor noord NL nog een goed alternatief

May the ski force be with you !!

@cjahulskamp idd alleen handig voor Noord Oost NL. Maar om nou te zeggen dat de werkzaamheden erg hinderlijk waren zoals @Frans beweerd, dat heb ik zelf niet ervaren en lijkt me dus wel een goed alternatief. :)

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik heb deze route ook eens gereden op vrijdag. Maar dit is geen succes. Veel chauffeurs die terug gaan richting het Oostblok. Vanaf Kassel richting zuiden gaat het dan wel weer.
Maar vergis je niet dat @Frans behoorlijk wat KM maakt in DE. Kent de Duitse snelwegen zeer goed.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 16 jan 2017 23:08

May the ski force be with you !!

@cjahulskamp tnx voor je reply. Fijn dat @Frans zijn kennis kan delen over de Duitse snelwegen, maar ik heb zelf de route niet als vervelend ervaren met veel werkzaamheden, zoals @Frans beweert. Maar hey, misschien had ik geluk, of is een andere route toch beter. Ik wens in ieder geval iedereen een hele goede (en vlotte) trip. :)

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis: Er zijn tussen m’n reactie toen en nu twee maanden verstreken. In de tussentijd zijn er (eind december) een hoop wegwerkzaamheden beëindigd en/of in winterstop gegaan. :) Daarom is het nu via Kassel redelijk aangenaam reizen en voor reizigers vanuit het noordoosten van Nederland doorgaans een alternatief.

Afhankelijk waar je de grens oversteekt via Osnabrück-Bielefeld (A30-A33) of anders via Münster-Dortmund (B54-A1). De route langs Münster is normaliter ietsje sneller en bespaart een stuk binnendoor tussen Osnabrück en Bielefeld. De B54 tussen Enschede en Münster is met afwisselende inhaalstroken volledig ongelijkvloers uitgebouwd.

*bericht bewerkt door Frans op 17 jan 2017 10:50

Inmiddels ben ik ook alweer een paar weken terug. Wij gingen na Mannheim richting Basel dus over alles ten oosten van Mannheim kan ik niks zeggen. Heen 's nachts de 3 gepakt maar dat viel ons nogal tegen: erg veel baustelles en het regende, waardoor de snelheid er ook redelijk uit moest. Wat dat betreft reed de 61 op de terugweg een stuk rustiger. Daar waren ook wat baustelles, maar lang niet zo veel en lang als op de 3. Ik zou dus de 61 pakken.

*bericht bewerkt door Quick op 20 jan 2017 00:10

Mr. Slow

Inmiddels ben ik ook alweer een paar weken terug. Wij gingen na Mannheim richting Basel dus over alles ten oosten van Mannheim kan ik niks zeggen. Heen 's nachts de 3 gepakt maar dat viel ons nogal tegen: erg veel baustelles en het regende, waardoor de snelheid er ook redelijk uit moest. Wat dat betreft reed de 61 op de terugweg een stuk rustiger. Daar waren ook wat baustelles, maar lang niet zo veel en lang als op de 3. Ik zou dus de 61 pakken.

Quick op 20 jan 2017 00:10

Top, dan ga ik dat over een paar uurtjes doen.

Dank voor de tip!

Kassel route is te ver om voor midden en zuid NL. Voor noord NL nog een goed alternatief

CJAHulskamp op 16 jan 2017 22:00

Ik vond de route over Kassel (vanuit Amersfoort) voordat alle bruggen vernieuwd werden (en erna wellicht weer) wel degelijk een alternatief. Het is inderdaad in km’s een stuk langer maar dat duurt slechts een twintigtal minuten langer volgens de routeplanner. Bovendien buig je vrij snel van de grote massa af én is de A7 én rustig én grotendeels zonder snelheidslimiet. Laatste voordeel is dat de eventuele accommodaties langs de A7 voor een tussen overnachting gunstiger geprijst. Op de vrijdag inderdaad dan weer niet ivm truckers die massaal terugkeren naar het oosten, dit zorgt voor vertraging (zeker bij sneeuwval rondom Kassel).

Wat ook altijd lekker rustig rijd is de 6, tussen Nürnberg en Hockenheim, daar rijdt veel minder vakantie verkeer.

De A61 was gisteren prima - en het viel goed mee met het aantal Baustelles.

Als je ten zuiden van Munchen logeert, hoe laat moet je dan best doorrijden om niet in de files te zitten tijdens de carnavalvakantie richting Kufstein. Is binnendoorrijden een optie? We gaan die eerste dag naar Skijuwel Alpbach skiën, dus eventueel langs de Achensee?

null

null

*bericht bewerkt door Coldfeet op 21 jan 2017 10:17

Glij blij door die brei :-)

Bij Holzkirchen eraf en dan via de Tegernsee.

@Coldfeet Wij gaan ook die dag naar Skijuwel, maar overnachten helaas niet ten zuiden van München. Ik zat ook te kijken naar de route die jij (of Google Maps) voorstelt. Voordeel is dan dat je de ring van München niet hoeft te nemen als je over de 8 vanuit het westen komt. Kent iemand die route? (dus via de 95, B472 en dan Achenpass)

Overigens valt het me op dat één van de alternatieven op de kaart een heel stuk snelweg overslaat ten zuidoosten van München…

@rogierhgv
heb je daar ervaring mee? Mij lijkt de bocht onder Munchen en de A8 daar net één van de plekken waar de files starten :-)
Om dan bij Holzkirchen er pas af te gaan? @Tjeerd69
is inderdaad google maps die dit voorstelt.
We hadden al lang Hotel Galleria vastgelegd, omdat we met 3 kinderen meestal een ruime familiekamer zoeken en dit niet eenvoudig te vinden is.
Soms beter de lokale wegen waar je nog 90-100 km/u mag, dan staan aanschuiven op de A8
Was net wel met hen aan het mailen, blijkbaar hebben ze in de week om 06.30 uur onbijt en op zaterdag pas om 08.00 uur…
Opmerking van hun kant: ON SATURDAY MORNING THERE ISN’T MUCH TRAFFIC AROUND MUNICH (sorry voor het “roepen”), terwijl ik hen verteld had dat dit begin van de carnavalvakantie was…gekke reactie van een plaatselijk hotel :-)

Glij blij door die brei :-)

@coldfeet, zelf niet maar familielid heeft dit gedaan toen we naar Zillertal toe gingen. Hij had geen file en wij wel pas voorbij die bocht.

Op het forum is deze route ook wel eens gemeld, maar blijft toch vaak de waan van de dag.
Gewoon vroeg wegrijden bij je hotel, kan je altijd nog de juiste route kiezen voordat je weg rijdt.

Wij vertrekken maandag rond 10u s’morgens vanuit antwerpen naar het skiwelt gebeid, Ik hoop net voor de avond file om Munchen heen te zijn… iemand een idee welke route het beste zou zijn voor ons? via de A61 en A8 of via de A3?

Plaats een reactie