Rossignol Experience 88 HD

Hey,

Iemand ervaring met deze ski, lijkt overal in de prijzen te vallen…

Denk erover na een paar te kopen.

thx

De nieuwe HD-versie heb ik niet geskied. De vorige versie wel. Het verschil is die HD - Carbon Alloy Matrix (een mix van carbon en basalt vezels). Dat moet de ski aan de ene kant meer responsief, levendiger maken (carbon) en tegelijkertijd zorgen voor demping (basalt). Vroeger zat er altijd al carbon in de Experience 88, vandaar dat ik ze ook wel eens heb vergeleken met stoeptegels.

Maar… wat voor iets zoek je? Als we dat niet weten, kunnen we ook niet zeggen of deze ski iets zou kunnen zijn voor je…

eigenlijk gewoon een all-rounder, vooral om te carven, heel af en toe es naast die piste, maar ook een ski die overweg kan met een bubbel-piste & wat slush…

ben ervaren skier, en ski tot nog toe op ‘speelgoed’-latten, iets te veel met een beginners-profiel

wat is je ervaring met die vorige exp 88 ski ?

Uit een eerdere post van voriig jaar:

Rossignol Experience 88 TPX, 188 | sidecut: 135-88-124, radius: 17 m
De vorige keer schreef ik over deze ski iets in de trant van: “er zit niet basalt in… het zijn gewoon stoeptegels die niet op hun kan te krijgen zijn. En stoeptegels buigen ook niet, van demping is geen sprake.” Dat is allemaal nog steeds zo, ondanks de honingraad tip, die niet kan voorkomen dat dit de zwaarste ski is (om te tillen). Niet gewogen, maar mijn armen en schouders schreeuwden dat tegen me. En ik geloof ze.

Bron: https://www.wintersport.nl/forum/topic/210109

damn, niet al te positief dus…

wat ik niet snap is dan dat die ski overal super scoort op de testen, meestal ook ‘editor’s pick’ of ‘goud/zilver/brons’ haalt bij die professionele testers

nu snap ik wel dat dit vooral van persoonlijk gevoel afhangt, zowel van die testers als van jou… hebben die testers een ‘valse voorkeur’ voor bepaalde skis opgedrongen vanuit producenten? Want beide meningen testers/gigi lijken loodrecht op mekaar te staan

Wat je zegt klopt inderdaad: mijn review is een persoonlijke mening (vaak probeer ik er wel bij te zetten waarom ik iets vind, of bij wat voor skiër die ski dan beter zou aansluiten). Maar die grote skitest zeggen altijd maar een beetje. Persoonlijk lees ik liever 5 persoonlijke reviews (zoals op Yellowgentian.com, Skipass.com of de verschillende fora) dan dat ik mijn aankopen baseer op een skitest van ANWB, NSkiV, of een of andere Buyers guide. Daar baseer ik wel mijn testlijstje op (en op wat er nieuw is), maar nooit mijn aankopen. Altijd op eigen ervaring… Schade en schande zullen we maar zeggen.

Ik heb deze en ben het niet met bovenstaande eens, het enige waar ze niet van houden zijn zwaar verijste pistes. In normale omstandigheden en zeker ook in slush, vers gevallen sneeuw etc doen ze het prima.

bestaan die eigenlijk skis die op ijs werken ? :) :) Tzal wel iets met mijn techniek te maken hebben :)

bestaan die eigenlijk skis die op ijs werken ? :) :) Tzal wel iets met mijn techniek te maken hebben :)

pulga op 24 nov 2016 15:53

Goed geslepen ski’s. Smalle ski’s helpen ook.

Goed geslepen zijn ze, smal niet, al valt dat tegenwoordig ook wel weer mee.

Ik heb zelf ook de Experience 88 gehad, deze ski vraagt best wel wat input en stuurdruk, gaat lekker op de piste en in verspoort terein. Ook een stukje naast de pist gaat prima.
Ik heb deze ski positief ervaren, ik ski nu op de Rossognol Soul 7 & Head Worldcup Rebels i race

Ik heb er 3 jaar geleden mee geskied, en ik sluit me eerder aan bij de stoeptegeltheorie van @Gigi.

Gebaseerd op die ervaring ga ik niet snel geneigd zijn om ze nog eens te proberen. Een stoeptegel met carbon blijft gewoon een stoeptegel :-p

@pulga ben je nou geholpen met deze hele discussie? Ik kan me voorstellen van niet.

Maar wat moet de ski die je zoekt goed kunnen? En hoe ski jij zelf? (Lengte? Gewicht? Skiniveau?). Dan kunnen we je beter helpen…

@pulga ben je nou geholpen met deze hele discussie? Ik kan me voorstellen van niet.

Maar wat moet de ski die je zoekt goed kunnen? En hoe ski jij zelf? (Lengte? Gewicht? Skiniveau?). Dan kunnen we je beter helpen…

GiGi op 26 nov 2016 09:52

Welke hele discussie bedoel je precies? Of is uitwisselen van ervaringen van mensen die daadwerkelijk een tijdje op betreffende ski’s geskied hebben ook al ‘een hele discussie waar niemand mee geholpen is’?

*bericht bewerkt door Userd op 26 nov 2016 10:37

Nou ja, de meningen over die ene ski lopen nogal uiteen (en wijken ook weer af van die grote skitests). Dus ik kan me voorstellen dat je nu niet een helderder beeld hebt van die ski dan voor dit topic werd gepost.

Bovendien ben ik nog steeds benieuwd naar wat de gezochte ski moet kunnen. Dat adviseert een stuk makkelijker en versnelt het proces aanzienlijk. Als we steeds de vraag krijgen ‘en deze ski?’ dan gaat het lang duren. Zeker als we niet weten waarnaar de topicstarter exact (of ongeveer) op zoek is.

*bericht bewerkt door GiGi op 26 nov 2016 10:48

Ik heb net een weekje met de Rossignol Experience 88 HD 16/17 geskied, fijne ski. Heb hem in de maat 172. Lange bochten korte bochten maakt allemaal niet uit. je kan er bijna alles mee. Er is echter 1 ding waar hij niet van houdt en dat is ijs daar heeft hij echt moeite mee.

Afgelopen kerstvakantie de Experience 84 HD gehuurd voor een dagje, enorm tevreden over. Ook enkele anderen mee laten skien, unaniem goedgekeurd.

Sinds een week of 2 gekocht via conrad, en morgen vertrek ik naar 3V.

Ik bezit zelf het 2014 model van de Experience 88 en kan me niet echt vinden in de stoeptegel theorie. Ik vind het echt een fijne ski en ben er zeer tevreden over. Dit betreft wel een ski die vereist dat het baasje veel kracht en input levert (een agressieve skiër) maar als je dit doet, dan carved deze ski geweldig. Buiten de piste kan hij ook redelijk goed mee. Wat MarcoM al zei, het nadeel is dat deze ski geen liefhebber van ijs is (grip laat te wensen over).
Al met al, ik snap wel waarom deze ski het zo goed doet in (de veelal buitenlandse) tests.

Plaats een reactie