sporthorloge geschikt om te skiën

Voor de geïnteresseerden, via onderstaande link zou je een van mijn opgenomen activiteiten met de Garmin VivoActive HR moeten kunnen zien.
Als je bijvoorbeeld de hoogtegrafiek uitvergroot kan je duidelijk zien dat ik die ochtend 7 afdalingen gedaan heb en dat de liftjes naar boven toe dus niet worden opgenomen. De activiteit is ook automatisch opgedeeld in 7 ronden.

https://connect.garmin.com/modern/activity/1515831719…

Zelf heb ik de Garmin Fenix 3HR en mijn vriendin de Polar M400. De Garmin heeft aan het end van de dag nog 50% batterij over terwijl de Polar met de lunch opgeladen moet worden.

Ook filtert de Garmin netjes alle liften uit, tenzei je de lift naar beneden neemt. De Polar telt alle liften mee.

Verder moet je bij de Polar van te voren je schermen instellen wat je wilt zien tijdens de activiteit. Bij de Garmin kan dit op het horloge.

Ik gebruik de Garmin ook voor het mountenbiken en heb daar nog geen negatieve punten gevonden.

Echter prijs verschil is wel stevig tussen de 2. Mocht er iemand nog vragen hebben stuur me maar een bericht.

Verschil in prijs was ook een van de belangrijkste redenen waarom ik voor de VivoActive HR koos en niet de Fenix 3HR. Naast dat ik dunne polsen heb en de Fenix 3HR daarom te groot vindt. De Fenix vind ik wel weer een echt mooi horloge, ook voor dagelijks gebruik.

De nieuw aangekondigde Fenix 5 serie is ook wel erg interessant. Vooral de Fenix 5S spreekt mij aan, omdat die een stuk compacter is. De prijs is alleen wel behoorlijk hoog. Gezien de mogelijkheden van het horloge is dat de prijs ook wel waard, maar ik heb het er (nog) niet voor over.

@interjrs iwatch???
@bram82, het klopt wat @Rogier aangeeft de 2e gen. Apple Watch heeft geen iPhone meer nodig, vooral de Apple Watch Nike+ of de aluminium Apple Watch zijn qua prijs nog wel te doen. Maar je hebt altijd een iPhone nodig voor bv registratie en update.

De Apple Watch doe je een dag tot 1,5 dag mee, tenminste zo lang gaat mijn Apple Watch mee en die is 1,5 jaar oud. Ik ga in februari skitracks proberen, heeft een Apple Watch app.

Voor de rest ik weet zo niet hoe duur de andere zijn, de Apple Watch is wel aan de prijs.

De Apple Watch doe je een dag tot 1,5 dag mee, tenminste zo lang gaat mijn Apple Watch mee en die is 1,5 jaar oud. Ik ga in februari skitracks proberen, heeft een Apple Watch app.

michelr op 8 jan 2017 19:05

Ook als je de hele dag GPS aan hebt staan op het horloge? Dan is dat inderdaad best netjes. De sporthorloges van Garmin (en andere sportmerken waarschijnlijk ook wel) houden het ook wel zo lang vol, zeker de Fenix modellen blinken daarin uit, maar ik beschouwde de batterijduur icm GPS altijd als een van de belangrijkste voordelen van “dedicated” sport horloges in tegenstelling tot smartwatches waarmee je ook kan sporten.

De VivoActive HR die ik heb heeft mij €229,- gekost en is in prijs/kwaliteit verhouding volgens mij echt wel het interessantst. De Fenix 3HR begint op zo’n €480,- en de Fenix 5 modellen moeten al minimaal €600,- gaan kosten.

De Apple Watch doe je een dag tot 1,5 dag mee, tenminste zo lang gaat mijn Apple Watch mee en die is 1,5 jaar oud. Ik ga in februari skitracks proberen, heeft een Apple Watch app.

michelr op 8 jan 2017 19:05

Ook als je de hele dag GPS aan hebt staan op het horloge? Dan is dat inderdaad best netjes. De sporthorloges van Garmin (en andere sportmerken waarschijnlijk ook wel) houden het ook wel zo lang vol, zeker de Fenix modellen blinken daarin uit, maar ik beschouwde de batterijduur icm GPS altijd als een van de belangrijkste voordelen van “dedicated” sport horloges in tegenstelling tot smartwatches waarmee je ook kan sporten.

De VivoActive HR die ik heb heeft mij €229,- gekost en is in prijs/kwaliteit verhouding volgens mij echt wel het interessantst. De Fenix 3HR begint op zo’n €480,- en de Fenix 5 modellen moeten al minimaal €600,- gaan kosten.

rickhavinga op 8 jan 2017 19:27

De eerste generatie Apple Watch heeft geen GPS, maar de accu is minder dan die van de serie 2. Denk per saldo dat de serie 2 qua accuduur incl. GPS vergelijkbaar is met de 1e gen.

Tijdens het sporten gebruik ik de activiteiten app, dat is 3 a 4x per week, daarbij heb ik een stappenteller op zitten. heb wel bepaalde berichtgevingen uit geschakeld.

*bericht bewerkt door michelr op 08 jan 2017 19:37

@michelr Excuus, Apple Watch. #OudeStijl

@michelr Excuus, Apple Watch. #OudeStijl

interjrs op 8 jan 2017 19:55

Haha weet ik wel even plagen ;-)

sporthorloge geschikt om te skiën

Hmmm zou een paar goede ski’s niet handiger zijn, dan een horloge onder je voeten? :-) :-)

Ik heb het Tomtom model van voor de Adventurer (ziet er 100% identiek uit, buiten de ski functie is er niet veel veranderd). Best leuk product voor looptraining op hartslag. Heb dat ook eens voor enkele runs op de piste gebruikt. Leuk om je hartslag dan te zien.

Maar eerlijk gezegd ben ik gestopt met alle gadgets als ski trackers etc.

Stel jezelf even de vraag: wat wil je met die info gaan doen? Op FB posten dat je die dag xx aantal km gedaan hebt? Yeah, so what…wie gaat er verder van wakker liggen.

De reden dat ik daar allemaal mee gestopt ben, is dat je gewoon meer tijd krijgt om van de essentie te genieten: landschap, gezelschap, sport…

Iedereen volgt met spanning de sneeuwberichten, en als je eenmaal daar bent, dan zou je alweer naar electronische schermpjes gaan turen…;-)

Coldfeet op 11 dec 2016 14:29

Ik neem mijn M400 mee op wintersport. Facebook gebruik ik niet, maar ik vind het wel altijd leuk om snelheid, hartslag, etc te analyseren achteraf. Doe dat ook met hardlopen en is voor mij als cijfer freak erg interessant!

Ik denk dat momenteel toch geen enkele sportwatch kan tippen aan de specifieke ski-apps zoals SkiTracks en iSkiTracker op de smartphone.
Hierbij wordt voor alle relevante info netjes een onderscheid gemaakt tussen liften en pistes.
Plus een smartphone heeft sowieso een betere batterij en betere GPS dan een smartwatch. Best wel zorgen dat je phone makkelijk naar boven kan ‘kijken’ voor optimale GPS locatie. Ik stop die van mij meestal in een borstzakje van mijn skijas en dat lijkt toch vrij betrouwbaar (heb al regelmatig ook een 2de GSM tegelijkertijd in het buitenste zakje van mijn rugzak laten meetracken, zonder noemenswaardig verschil)

Wat wel interessant is (denk ik, binnen 3 weken ga ik het uittesten) is een smartwatch appje dat eigenlijk gewoon een verlengstuk is van de smartphone app. Hierbij doet de GSM nog altijd het tracken zelf, maar heb je op de smartwatch gewoon wat basisinfo (snelheid, avg snelheid, max snelheid) en controls om te starten en te stoppen, zodat je daarvoor niet telkens je smartphone hoeft boven te halen.

Ik heb een Samsung Gear S3 smartwatch, dat is Tizen OS en daarvoor zijn er helaas nog niet zoveel apps beschikbaar.
Wel eentje van iSki Austria, waarvoor je op de smartphone ook de app genaamd ‘iSki Austria’ moet installeren. De tracks die je dan record kan je dan meteen ook opladen naar iSki Tracker (waarom ze die smartwatch app dan niet meteen iSki Tracker noemen snap ik ook niet…)
Ook SkiTracks werkt aan een Tizen versie van hun smartwatch app, voor Android Wear of de Apple Watch hebben zij wel all apps beschikbaar.

Het grootste voordeel van een smartphone is dat praktisch iedereen er al een heeft, waardoor je dus geen nieuw apparaat hoeft te kopen puur voor het skiën.
Aan de andere kant denk ik ook dat er vrij weinig mensen zijn die een horloge puur voor het skiën kopen. In mijn geval (en dat geldt ook voor veel anderen denk ik) zocht ik een horloge voor het hardlopen en in mijn keuze daarvoor heb ik ook mee laten wegen dat ik hem eventueel ook tijdens het skiën (en mountainbiken) kan gebruiken. Even de statistieken van je laatste afdaling bekijken als je in de lift zit gaat op een horloge een stuk makkelijker dan als je eerst je telefoon tevoorschijn moet halen.

Dat een smartphone met ski-app beter is dan een sporthorloge ben ik het niet mee eens. Al ligt het er natuurlijk wel aan welk horloge je vergelijkt met welke smartphone. Er zijn in ieder geval genoeg horloges die ook automatisch onderscheid maken tussen liften en pistes.
GPS ontvangst van een smartphone zal echt niet beter zijn (misschien wel sneller een fix door de combinatie met GSM en WiFi netwerken) . Ik denk zelfs dat een horloge beter GPS ontvangst zal hebben. Een telefoon draag je eigenlijk altijd tegen je lichaam (in broek/jaszak) terwijl een horloge om je arm zit en daardoor een stukje van je lichaam af zit. Je lichaam is eigenlijk gewoon een grote zak water en zal dus het GPS signaal tegen houden. De GPS satellieten bevinden zich niet per se recht boven je, maar ook gewoon om je heen. Overal waar je lucht ziet kan zo’n satelliet zitten, dus ook recht achter je. Heb je je telefoon in je borstzakje zitten, dan zal je geen ontvangst hebben van de satellieten die zich eventueel achter je bevinden. Een horloge zit iets verder van je lichaam af en kan dus gedeeltelijk langs je lichaam heen “kijken”. Maar het verschil zal sowieso echt minimaal en niet eens noemenswaardig zijn.
Batterijduur is puur afhankelijk van welke toestellen je met elkaar vergelijkt. Er zijn genoeg horloges die het minimaal een dag skiën volhouden en de Fenix 3HR die ik al een aantal keer noemde gaat zelfs 40 uur mee in Ultra Trac mode. Ik denk dat er vrij weinig smartphones zijn die het zo lang volhouden als GPS continu aan staat.
Het grote voordeel van een aantal sporthorloges is dat ze een barometrische hoogtemeter hebben. Hoogtemeting door middel van luchtdruk is echt vele malen nauwkeuriger dan hoogtemeting via GPS. Zo’n horloge kan beide (luchtdruk en GPS) combineren en zal dus veel nauwkeuriger zijn.
Daarnaast hebben sporthorloges ook steeds vaker een hartslagmeter. Die hartslagwaardes zullen voor de meeste mensen niet echt interessant zijn, maar ik vind het altijd wel grappig om achteraf in een grafiekje te zien hoe mijn hartslag meebeweegt met de snelheid. Daarnaast zorgen de hartslagwaardes ook voor een nauwkeurigere berekening van het aantal verbrande calorieën.

Al met al zal het voor de nauwkeurigheid of functionaliteit niet eens zo heel veel uitmaken en zullen zowel een smartphone als een sporthorloge prima de gegevens bijhouden en is het voor de meeste mensen echt niet interessant om daarvoor een sporthorloge te kopen. Maar als je toch al aan het kijken bent naar een sporthorloge/smartwatch, dan kan het natuurlijk wel leuk zijn als die ook je ski gegevens goed bij kan houden.

*bericht bewerkt door rickhavinga op 09 jan 2017 11:13

Ik denk dat momenteel toch geen enkele sportwatch kan tippen aan de specifieke ski-apps zoals SkiTracks en iSkiTracker op de smartphone.
Hierbij wordt voor alle relevante info netjes een onderscheid gemaakt tussen liften en pistes.
Plus een smartphone heeft sowieso een betere batterij en betere GPS dan een smartwatch.
]

Een sporthorloge is echt iets anders dan een smartwatch. Mijn Suunto ambit3 is qua GPS nauwkeuriger dan een app op mijn galaxy s7. Batterij gaat ook langer mee en de app die ik over een paar weken ga vergelijken met iSki zou ook onderscheid moeten maken tussen liften en afdalingen, maar die heb ik nog niets gebruikt. Wordt vervolgd :)

Ik denk dat momenteel toch geen enkele sportwatch kan tippen aan de specifieke ski-apps zoals SkiTracks en iSkiTracker op de smartphone.

Hierbij wordt voor alle relevante info netjes een onderscheid gemaakt tussen liften en pistes.
Plus een smartphone heeft sowieso een betere batterij en betere GPS dan een smartwatch.
]

Een sporthorloge is echt iets anders dan een smartwatch. Mijn Suunto ambit3 is qua GPS nauwkeuriger dan een app op mijn galaxy s7. Batterij gaat ook langer mee en de app die ik over een paar weken ga vergelijken met iSki zou ook onderscheid moeten maken tussen liften en afdalingen, maar die heb ik nog niets gebruikt. Wordt vervolgd :)

Zjanke op 9 jan 2017 23:50
  • rickhavinga
    9 januari 2017 · 11:08

Dit inderdaad. Uit nieuwsgierigheid, welke Suunto apps ga je gebruiken?

*bericht bewerkt door BKips op 10 jan 2017 09:19

Ik heb Downhills counter http://www.movescount.com/apps/app10018140-Downhills_Counter… geinstalleerd, maar andere suggesties zijn welkom. Wellicht dat er alternatieven zijn die ik nog niet heb gevonden, wisselen is een eitje en meerdere apps testen is dus ook geen probleem

Mijn (onze) polar M400 werken voor geen meter bij het skieen. registreren wel, maar snelheid is veel te laag. App op skitracks (mrt s7) en off meting op piste (adrenalin cup saas fee) geven bv ca 80 km/h aan en de M400 dan ca 54-60 km/h.

Iemand wist mij te vertellen dat de m400 alleen de horizonale verplaatsing meet en dat daar de afwijking van komt.

*bericht bewerkt door 968mint op 07 mrt 2017 14:27

@968mint Bij mijn metingen zijn het juist mobiele telefoons juist vaak die snelheden veel te hoog inschatten. Het verval van een piste zal trouwens ook niet zo hoog zijn dat dat een dubbele snelheid verklaart.
Ik denk dat je M400 eerlijkere waardes geeft dan je app.

Click. Click. Peace

@Rogier. Ook meerdere malen vergeleken met officiele snelheidmetingen van skischool en skiclub (waren wedstrijden) en 2 “vaste” speedstreckes" Bij allen kwam de min of meer overeen. M400 week duidelijk af. Verval op de bedoelde punten max ca 30- 35 gr.

Iemand misschien ervaring met de fitbit toestellen. Zijn deze geschikt?

MorRonski op 7 dec 2016 11:50

Is er toevallig iemand die deze vraag (inmiddels) kan beantwoorden?

Ik heb sinds kort de Charge3, maar kan nergens iets vinden over skiën/snowboarden en dat zou toch een leuk extraatje zijn als we binnenkort op vakantie gaan.

⛷🎿

Om het heel bot te zeggen: Daar heb je geen reet aan aangezien er geen GPS sensor in zit 😎

Je kunt hem wel gebruiken icm de GPS van je telefoon, maar dat vind ik persoonlijk niet de meest sjieke manier.

*bericht bewerkt door Alex op 16 jan 2019 19:09

When life gets too complicated.... SKI

Die fitbits hebben toch geen barometer, neem ik aan? Dus al zouden ze wel GPS hebben, zijn ze (volkomen) onbetrouwbaar wat hoogte betreft.

Om het heel bot te zeggen: Daar heb je geen reet aan aangezien er geen GPS sensor in zit 😎

Je kunt hem wel gebruiken icm de GPS van je telefoon, maar dat vind ik persoonlijk niet de meest sjieke manier.

Alex op 16 jan 2019 19:08

klopt gps gaat via mijn telefoon.

Ik heb mijn Fitbit ook niet gekocht voor het skiën, maar als die het zou kunnen zou het leuk zijn ;-)

⛷🎿

Ik ben sinds een paar weken van TomTom overgestapt op Apple Watch 4. Reden: de quickGPS moest vaak ge-update worden, en vaak duurde t heel lang voordat GPS t deed. En vaak ook gewoon niet. Inmiddels een ervaren zet-strava-aan-op-iPhone-met-je-neus want eenmaal aangekleed voor fietsen in winterweer wil je niet weer je handschoenen uit doen.

Het was duidelijk een software issue maar na veel posts op diverse fora heb ik de hoop opgegeven dat TomTom en ik nog vriendjes worden. Daarnaast hebben ze vorig jaar laten weten dat ze stoppen met wearables, dus weinig hoop op grote software updates.

Ik gebruik nu strava op Apple Watch voor binnen en buiten lopen/ fietsen en dat kan zonder iPhone in je broekzak. Hartslag en GPS nauwkeurig genoeg voor mij.

hier wat “screenshots” van Skitracks op iWatch en iPhone:

null
null
null
null
null
null

  • skitracks word opgenomen in je Activiteiten
    null
    :
    null

Ik heb zelf de Garmin Vivoactive 3 en mijn man de Fenix 5.
Bijzonder tevreden over. Temeer omdat ik het horloge altijd draag.
Ik registreer al mijn sportactiviteiten en heb het ding ook nog gekoppeld met de relive app.
Daarmee kan ik aan het einde van de dag een filmpje maken van wat ik geskied heb en daarin de foto’s van de dag verwerken.
Leuke gadgets tegenwoordig…

It is an amazing world

Die fitbits hebben toch geen barometer, neem ik aan? Dus al zouden ze wel GPS hebben, zijn ze (volkomen) onbetrouwbaar wat hoogte betreft.

DrPhil op 16 jan 2019 19:13

Dat ook inderdaad.

When life gets too complicated.... SKI

Ik gebruik de app op de Iphone en om mijn pols draag ik een zwitsers duik horloge. Werkt prima zo en ziet er ook nog eens heel mooi uit.

Die fitbits hebben toch geen barometer, neem ik aan? Dus al zouden ze wel GPS hebben, zijn ze (volkomen) onbetrouwbaar wat hoogte betreft.

DrPhil op 16 jan 2019 19:13

Die charge 3 heeft wel een barometrische hoogtemeter, alleen geen GPS. Dus het is maar net wat je wilt. Denk dat hij voor het stijgen/hiken best voldoet als het je verder niet uitmaakt of hij meet waar je bent of je snelheid meet. Ik zit zelf ook te kijken voor zo’n ding en er zitten echt heel veel verschillen in, ook wat betreft de prijs.

Mijn vriendin heeft sinds kort een fitbit versa 3 en vragen ons af hoe we hierop bijvoorbeeld skiroutes kunnen terugkijken. Moet je dan een aparte app downloaden?
Qua profielen kun je wel wandelen of hiken aangeven maar geen skieen. er zit wel een barometer en gps in
Iemand ervaring mee? Tips?

Plaats een reactie