Waar kopen jullie je ski's ?

Hoi,

Ik ben toe aan nieuwe ski’s en wil weer naar een goede zaak woon zelf in Holten. Ben 3 jaar geleden een keer naar baumsport geweest maar dit vond ik meer een fabriek en niet echt persoonlijk advies zijn er nog zaken die jullie mij aan kunnen bevelen?

Vraag hier je advies aan gigi. Hij helpt meestal met plezier en je bent dikwijls beter geholpen dan in de winkel omdat hij zeeeer veel skies heeft getest. Zoek daarna de ski in een onlineshop zoals xspo.de of sport-conrad.de. Zo heb je goed advies en een goedkopere ski

Dankjewel IGN

Als Brummen niet te ver rijden is, dan kan ik je Skicentrum Edelweiss van harte aanbevelen. Patrick neemt ruim de tijd voor je en hij heeft heel erg veel kennis van zijn producten. Zeer bekend als bootfitter, maar hij weet erg veel van ski’s.

Winter is coming

Ik test zelf ski’s (waar ik maar kan: via Duijvestein, in de Alpen, bij test-events) en als ik dan weet wat ik wil, koop ik (meestal) online. Als je exact weet welk model in welke lengte je wil hebben, kan je op zoek naar de beste deal. Mijn ervaring is dat Duitse webshops zeer voordelig zijn. Ik zoek meestal via idealo.de naar de beste deal. Soms levert een google-zoekactie op Nederlandse sites ook mooie aanbiedingen op trouwens.

Maar ik scheid dus in ieder geval het keuze- en selectieproces van het aankoopproces.

Dan toch even een vraag over het online kopen, ga je dan daarna naar een willekeurige zaak in Nederland om ze te laten waxen? Kan mij voorstellen dat niet elke zaak het prettig vindt dat je met online gekochte ski’s langs komt.

*bericht bewerkt door tomwillem op 08 dec 2016 11:10

Ik breng mijn (online bestelde) ski’s gewoon weg naar de lokale skishop om ze te laten slijpen (waxen doe ik zelf).
Is gewoon een service die ze aanbieden waarvoor je betaald, onafhankelijk of je de ski daar gekocht hebt of niet.

Dat ze het misschien minder prettig vinden en liever hebben dat je ski’s daar koopt kan ik me voorstellen, maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.

In Duitsland natuurlijk! slijpen en waxen doe ik ook in de alpen

Om toch maar even in te pikken op het ‘in winkels & op testevents laten informeren om daarna online aan te kopen’-fenomeen.
We moeten hier natuurlijk niet flauw over gaan doen en zeggen dat het niet kan/mag, de prijzen zijn wat ze zijn en als het verschil te groot is tussen een (lokale) fysieke winkel en een online shop (die trouwens veel minder kosten heeft) zullen de meesten wel online kopen.

Anderzijds kan je niet ontkennen dat je zo wel die (lokale) fysieke winkel gebruikt/misbruikt (lees het hoe je wil) en de kleinhandel om zeep helpt. Als ik degelijk advies vraag en krijg in een winkel dan mogen zij daar van mij ook wel iets terug voor krijgen & zal ik serieus overwegen om bij hen te kopen ook. Is het prijsverschil met een online shop te groot, dan kan je dat gerust in de winkel ook zo aangeven en zeggen ‘ik waardeer de service die ik hier krijg & wil eigenlijk graag bij jullie kopen, maar dit prijsverschil is niet gerechtvaardigd.’ Dan geef je de winkelier tenminste de kans om resultaat te hebben van zijn werk (verkoop) en kan je, in mijn ervaring, vaak dezelfde prijs versieren, maar dan wel met betere service.

Zit er minder dan 10% prijsverschil tussen de lokale winkel en de online retailer (afhankelijk van het bedrag), dan kies ik voor de (lokale) fysieke winkel. Helaas zijn de prijsverschillen veelal groter. Als voorbeeld, de meeste webshops bieden product x voor 300€ aan, de adviesprijs is 370€. Eén webshop biedt het product voor 250€ aan. De locale winkel (die ook een webstore heeft tegenwoordig) vraagt koppig 375€.
Dan ben je als lokale winkel gewoon niet handig bezig, als je een webshop combineerd moet je ook webshop prijzen aanhouden, anders kan je die webshop net zo goed niet hebben aangzien iedereen tegenwoordig “prijs product x” in google in weet te typen. Vrijwel niemand gaat bij jou bestellen als je de allerduurste bent.

Testen wordt als aparte (betaalde) dienst aangeboden zonder verplichting tot aankoop. Als ze niet willen dat je daar test en elders koopt, dan hadden ze die dienst niet moeten aanbieden. Natuurlijk hopen ze dat je daar wel gaat kopen, maar je hoeft je dus geenszins verplicht te voelen. Besluit je daar wél te kopen (de Atomic Redster Edge GS of de Salomon X-Drive 8.0 FS heb ik nergens goedkoper gevonden - ook niet online), dan wordt de € 15 euro die je voor het testen hebt betaald direct verrekend met je aankoop. Niet alleen met een aankoop van ski’s overigens, maar met élke aankoop direct in de winkel (Duijvestein Zoetermeer of Landgraaf dus).

Een ski selecteren en een ski kopen zijn twee afzonderlijke producten. In ieder geval bij Duijvestein (een van de weinige plaatsen waar je in Nederland doorlopend kan testen, bij mijn weten). Bij die test-events in de Alpen is er niet eens de mogelijkheid tot direct kopen. Geen probleem dus.

Waxen en slijpen is trouwens ook gewoon een los product, waar je apart voor betaalt. In sommige zaken krijg je een (aantal) onderhoudsbeurt(en) gratis als je daar ski’s koopt, maar daar hoef je natuurlijk geen gebruik van te maken. Ik wax en slijp overigens meestal zelf.

Eerder altijd bij de locale wintersportspecialist… beviel super, fantastische en persoonlijke service. Helaas is hij gestopt met de zaak.
De laatste 2x heb ik ski’s in de sale gekocht bij Duijvestein omdat ik ze daar dan ook meteen kan testen. Voor schoenen, helm etc. ga ik meestal naar Somers Wintersport in Herten. Ook hele goede ervaringen mee.

Komende zomer gaan we weer naar Serfaus, dan ga ik daar een mooi paar overjarige skischoenen scoren.

Besluit je daar wél te kopen (de Atomic Redster Edge GS of de Salomon X-Drive 8.0 FS heb ik nergens goedkoper gevonden - ook niet online), dan wordt de € 15 euro die je voor het testen hebt betaald direct verrekend met je aankoop. Niet alleen met een aankoop van ski’s overigens, maar met élke aankoop direct in de winkel (Duijvestein Zoetermeer of Landgraaf dus).

GiGi op 8 dec 2016 12:11

Die 15 euro die je betaalt voor het testen krijg je alleen maar in mindering als je daarna binnen een maand ski’s of een board koopt en niet als je een willekeurig ander artikel aanschaft!?

LA NORMA😍☃️

Die 15 euro die je betaalt voor het testen krijg je alleen maar in mindering als je daarna binnen een maand ski’s of een board koopt en niet als je een willekeurig ander artikel aanschaft!?

Piefke op 8 dec 2016 14:33

Oh ok. Check!

@Bchs dat is ook mijn manier van aankopen. Alhoewel wat betreft ski’s heb ik zelf (na eigen research in de praktijk en op basis van internet reviews, dus zonder winkeliers te raadplegen) deze online aangeschaft. Skischoenen bijvoorbeeld niet (dus bij de winkelier aangeschaft).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

ik koop ze in Oostenrijk, bij een winkel waar ik al jaren kom: de prijzen zijn er redelijk, de ‘know-how’ is top (de skifabriek staat aan het eind van de straat, hebben ze veel contact mee) , en ik kan de ski’s eerst uitproberen en dan kopen. Dit laatste weegt verreweg het zwaarst, ik zou nooit een paar ski’s op een review (hoe goed ook geschreven en getest) alleen kopen. Ze even ‘aanvoelen’ is me het prijsverschil meer dan waard. Ja, ik weet het, kan in een skihal ook. Maar het ‘eggie’ is voor mij doorslaggevend.

Wij hebben onze ski’s bij Ekosport gekocht. Dat is een Franse webshop met een fysieke winkel in Albertville. Hebben veel aanbod van vorige seizoenen tegen lage prijzen (mijn Nordica Cinnamon Girls van vorig seizoen waren 220 euro) en ook de nieuwe modellen zijn er vaak minimaal een paar tientjes goedkoper.
Die van mij hebben we online besteld, manlief heeft ze vorige zomervakantie gekocht in de fysieke winkel van Ekosport in Albertville. Daar heeft hij goed advies gehad, duserg blij met de ski’s.
Ook bij online bestellen monteren ze de bindingen en stellen ze die voor je af op de juiste DIN-setting op basis van de info over oa niveau, gewicht etc die je verstrekt. Wij hebben de bindingen vlak voor de winter laten checken bij De Skiwinkel Hoofddorp en daar zijn ze ook gewaxt. Bindingen checken/afstellen kostte 5 euro; van het waxen weet ik de prijs niet meer. Was geen enkel probleem met ski’s die niet daar zijn gekocht.

Als je ski’s on-line besteld, laat je die dan best ook eerst slijpen/waxen of is dit geen probleem voor de eerste 3,5 dagen (short ski)? Deed ze vorige keer direct na on-line aankoop binnen om te slijpen/waxen en daar vonden ze dit precies overbodig…

Als je ski’s on-line besteld, laat je die dan best ook eerst slijpen/waxen of is dit geen probleem voor de eerste 3,5 dagen (short ski)? Deed ze vorige keer direct na on-line aankoop binnen om te slijpen/waxen en daar vonden ze dit precies overbodig…

Kwertie op 9 dec 2016 09:32

Waxen is volgens mij nooit overbodig. Er zit altijd wel een laagje wax op, maar dat is er doorgaans heel snel af geskied. Dus ik wax ze wel eerst voordat ik erop ga skiën, maar dat hoeft niet per se.

Hoi,

Ik ben toe aan nieuwe ski’s en wil weer naar een goede zaak woon zelf in Holten. Ben 3 jaar geleden een keer naar baumsport geweest maar dit vond ik meer een fabriek en niet echt persoonlijk advies zijn er nog zaken die jullie mij aan kunnen bevelen?

Johannn op 7 dec 2016 21:07

Hoi,

Ik ben toe aan nieuwe ski’s en wil weer naar een goede zaak woon zelf in Holten. Ben 3 jaar geleden een keer naar baumsport geweest maar dit vond ik meer een fabriek en niet echt persoonlijk advies zijn er nog zaken die jullie mij aan kunnen bevelen?

Johannn op 7 dec 2016 21:07
Freddo op 9 dec 2016 10:01

*bericht bewerkt door Freddo op 09 dec 2016 13:50

Bij Mount Terneuzen, een nieuwe shop bij de skidome vestigingen waar persoonlijke service echt voorop staat. Opent in februari ook in Rucphen. 2 jonge ondernemers met een passie voor hun producten. Uiteraard kun je bij hun alles meteen op de indoor pistes van skidome uittesten!

Hebben ook een webshop online!

Bergzeit natuurlijk dan steun je wintersporters.nl ook

*bericht bewerkt door BasTimmermans op 09 dec 2016 17:36

Plaats een reactie