Afstand tussen gondel seiseralm en gondel secada

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Ulrich (Ortisei)

Hallo wintersporters,

Wij zitten in het hotel naast het zwembad in Ortisei. Nu heb ik 2 vragen:kunnen we skieen naar de gondel richting de seiseralm? En hoe zit het dan met de verbinding naar de gondel naar de secada? Het lijkt me een behoorlijke wandeling door het dorp met je skies? is dat wel te doen?
Alvast bedankt voor jullie reacties

De Seiseralm is alleen per gondel te bereiken vanuit het dorp. Er valt niet naar toe te skien. Vanaf het zwembad naar de Seceda is het ongeveer 10 tot 15 minuten lopen. Je loopt door het dorp en komt via roltrappen bij de Seceda. Je kunt ook goed de skibus pakken die stopt vlakbij de roltrappen. Bij beide lipten valt er ook goed betaald te parkeren.

Het is al heel lang geleden dat ik in een pension heb gezeten vlak bij het zwembad van Ortisei. Toen kon je met de oefenlift omhoog en dan via een skipad een eindje richting het dalstation van de Seiseralm skiën. Ik weet niet of dat nu nog kan. Het laatste stukje omhoog moesten we lopen. Als je alles moet lopen is het nog geen 10 minuten schat ik.
Naar de roltrappen voor de Seceda (aan de overkant van de Antoniusplatz) is het ook niet verder dan 10 minuten lopen vanaf het dalstation Seiseralm. Ik vind het trouwens wel een aardig eindje lopen op je skischoenen. Een skibus rijdt er niet tussen de beide dalstations. In het centrum (Antoniusplatz) kun je de skibus naar St.Christina en Selva nemen. Is ongeveer 5 minuten lopen vanaf het zwembad. Maar wil je alles precies weten stuur dan gewoon een mailtje naar je hotel of bel ze even.

Bedankt voor jullie reacties, nu nog sneeuw!!! Ben benieuwd wat er in 3 weken nog valt en of we een witte kerst hebben…

Nog 3 weekjes, dan eindelijk weer eens op wintersport.

In het verleden eigenlijk alleen nog maar in Frankrijk geweest, op aanraden van mijn schoonouders en m’n vriendin dit jaar naar Italie. Vooral dankzij deze site bij Dolomiti Superski uitgekomen.
Ik ben erg benieuwd na alle prachtige verhalen die ik hier heb mogen lezen.
Er is alleen wel 1 ding waar ik me zo langzamerhand een klein beetje zorgen over begin te maken. Sneeuw.
Hopen dat er in de komende drie weken nog een flink paar pakken valt. Anders wordt het een wandelvakantie ben ik bang.

Dick, de Italianen zijn echte kunstenaars. Zelfs in een winter zonder sneeuw krijgen ze het voor elkaar om prachtige pistes te creëren. Wij hebben in 25 jaar nog nooit meegemaakt dat we niet konden skiën. Zelfs een keer meegemaakt dat alleen de pistes wit waren. Raar gezicht al die witte slierten door het verdere sneeuwloze gebied, maar we konden toch maar mooi prima skiën. En wandelen is er ook heel mooi hoor. Het is zo’n prachtig adembenemend landschap.

Bedenk wel dat je bij het lopen van de Seiseralm-gondel naar de roltrappen richting Seceda ook best nog wat hoogteverschil moet overbruggen. Met uitrusting en skischoenen vond ik die 15 minuten lopen behoorlijk zwaar. We hebben het een keer gedaan, en zijn daarna met de auto gegaan. Wel 5 of 6 euro parkeergeld (per dag) in een erg krappe garage.

Het is inderdaad een rot eind lopen, ik heb het 2 keer gedaan en het is inderdaad een hele beproeving met je ski’s op je nek… Zeker als je roltrappen niet kunt vinden zoals mij :) (ik wilde het treintje eens proberen, meer links gelegen). Er is naar mijn weten geen bus of transfer.

Let it snow!

Valt best mee. 10 minuutje doorstappen en je bent er

@ jojo.
Klopt pistes zijn daar altijd wit. En die ene X is precies 10 jr geleden. 2001 was mijn eerste X en toen was alles groen maar de pistes niet. Kom er sindsdien elk jr met kerst. Vind ortisei wel minste dorp qua verbinding naar rest van de skigebieden. Het is wel het mooiste dorp en met de meeste shops. wij zitten altijd in selva.

@Paul

Dat valt tegenwoordig (sinds een jaar of 3) wel mee, vanuit de gondel op de seiseralm loopt een brug die bij hotel Adler uitkomt. Nog even door de winkelstraat omlaag en dan met de roltrappen omhoog.

@ Wouter. Ik was er vorig jaar maart. Ondanks die brug (die eigenlijk niet echt lekker uitkomt ten opzichte van de roltrappen) blijft het een flinke wandeltrip hoor. Al met al ben je zeker een kwartier bezig (want alleen die roltrappen kosten je al ruim 5 minuten).
@ Gerwin: Dat treintje ligt inderdaad helemaal op een verstopte plek, en ook nog best een stukje steil omhoog. Toen wij er waren, hebben we het ook nog helemaal voor niets gelopen, want het treintje bleek gelsoten te zijn voor skiërs, omdat de piste dicht was wegens sneeuwgebrek :-(

Toch is het wel heel raar dat er geen verbindingsbusje van de ene naar de andere gondel gaat toch?

Dat vonden wij ook, maar het is helaas niet anders. Het Seceda-gebied sloegen wij na 2 dagen dan ook maar gewoon over en namen direct de bus of de auto naar St. Cristina.

Het is inderdaad jammer, voor mensen die een dagtochtje willen doen (offtopic?) zou ik aanbevelen (voor mensen die bijvoorbeeld uit Selva komen):

Maak een tocht tegen de klok in: Vanaf Selva richting St. Christina, dan de lift naar Col Rasier…(nog een stoeltje nemen)…Waanzinnige lange afdeling richting St. ulrich… Het dorp door (maar nu naar beneden lopen, dus relaxter)…Dan naar Seiser Alm, en dan via Saltria een goedkope skibus pakken (niet gratis) bovenlangs naar Monta Pana. Mooie tochtje, zonder teveel in de lift zitten… Andersom is niet aan te bevelen (ervaringsdeskundige).

@Paul: Dat treintje is wel een bijzonder ervaring, groot panorama raam… Eigenlijk gebouwd voor zomergasten… De afdaling stelt niet al teveel voor als je weer terug naar Selva gaat(wel leuk door het bos), maar niet echt skieen zeg maar ;).

Let it snow!

Gerwin, is het niet precies andersom: van dorp naar Seiseralm steigend en van Seiseralm naar dorp dalend?
Het dalstation van de Seiseralm ligt in mijn herinnering toch een aardig stukje hoger dan het dorp (Antoniusplatz)

Als je vanaf Col Raiser naar beneden komt, dan is het in mijn beleving naar beneden lopen door het drop om naar de gondel richting Seiseralm te komen. Wil je vanaf Seiseralm komend (is al niet leuk want geen dalafdaling) naar de overkant, dan moet je naar boven lopen door het dorp…

Wel is het zo dat de liften beide op een verhoging liggen, dus ook richting Seiseralm het laatste stukje omhoog…

Let it snow!

Klopt. Om de gondel naar de Seiseralm te bereiken, moet je vanuit het centrum een stuk naar boven lopen. Maar andersom (naar de Secedalift) ontkom je er ook niet aan om een stuk naar boven te moeten lopen.

Allen bedankt, ben ik weer helemaal op de hoogte. Het is ook al zo lang geleden dat ik deze route gelopen heb. We gaan de laatste jaren altijd vanuit Selva naar de Seiseralm via Plan de Gralba, dan met bus vanaf Monte Pana en idem dito weer terug, dan heb je een lekker relaxt dagje.

Dag, ik heb een vraag die deels beantwoord is in dit topic maar het betreft slechts losse antwoorden.
Ik ga voor het eerst naar Italië (Ortisei) na dik 20 jaar in Oostenrijk re hebben geskied (Fiss, Serfaus, Ischgl, St. Anton).
We zijn ervaren skiërs (2 kinderen van 15 en 12 en mijn vrouw en ik). Ik zag op de pistekaart dat de Seismeralm weliswaar een compact gebied is maar geen gebied om als ervaren skiërs de hele week te vertoeven, mijn concete vraag is dan ook:

  1. Hoe kom ik vanuit Ortisei zo snel mogelijk in het grote ski-gebied (met Sella Ronda) dus welke liften/pistes
  2. ik lees dat je vanuit Ortisie zowel skiënd als per skibus het Sella Ronda gebied kan bereiken, wat is de snelste manier en wat zijn ongeveer de skitijden om heen en terug te komen?

Ik kom terug op een van de eerste vragen: kun je via sleeplift Furdenan naar het dalstation van de lift naar de Seiseralm skiën? Op sommige pistekaarten zie ik namelijk een rode piste getekend. Is iemand op de hoogte van de recente situatie?

Er is geen mogelijkheid om te skiën tussen 'bergstation' sleeplift Furdenan en dalstation St. Ulrich - Seiser

De furdenan lift is in 2017 vernieuwd en langer gemaakt met in de toekomst de mogelijkheid om naar de gondel te skiën, mede omdat de pilat piste weer wordt geopend. Daar is dit jaar al een begin gemaakt met kappen en versterken van het bovenste stuk

Ben vorig jaar van bergstation furdenan naar gondel geskied, volgens mij is het gewoon een piste. Niet een hele fijne trouwens. Als je doorloopt ben je zelfs met skischoenen sneller lopend bij de gondel naar seiser Alm.

Plaats een reactie