Suggestie gebied: eind Mrt, beginnende snowboarders

Na goede suggesties ontvangen te hebben de afgelopen jaren, oa La Villa en Val Cenis, bij dezen weer de vraag ‘waarheen?’. Situatie is dit jaar alleen wat anders, we hebben leren snowboarden en zoeken nu dan ook een gebied dat geschikt is voor beginnende boarders. Het zou fijn zijn als het ook geschikt is om als gevorderde skiërs vooruit te kunnen maar de nadruk ligt op boarden. Apresski is onbelangrijk, we gaan met de auto en vinden het niet erg om die ook daar te gebruiken, een aantal kleinere gebiedjes bij elkaar kan dus ook. Voorkeur heeft FR of AT, IT mag ook maar daar komen we net vandaan. Geen massale industrieski, graag wel de ‘vergeten’ pareltjes, oude liften geen enkel bezwaar.

@Userd misschien is een van de kleine dorpjes in het gebied van Alpe d’Huez een optie. Alpe d’Huez heeft legio mogelijkheden voor beginnende boarders vooral in de kom rond Alpe d’Huez zelf. De gevorderden uit de groep kunnen zich naar hartelust uitleven hogerop in het gebied.

Eind maart ligt er, mede door de hoge ligging, nog een enorme laag sneeuw in het gebied, vaak bereikt het dan zelfs pas de maximale sneeuwhoogte. Het dorp Alpe d’Huez zelf is niet echt sfeervol maar Huez Vaujany en Oz&Oisans zijn wel mooie sfeervolle dorpen, en vaak nog een stuk goedkoper ook. En door een paar liften te nemen zit je al snel midden in het gebied.

Born to Ride

@Matthias123, dank je. De beschrijving van dit gebied klinkt niet helemaal als wat we zoeken, geloof ik? De groep bestaat overigens uit 2 ;)
https://www.wintersport.nl/skigebieden/alpedhuez

Eind maart? De Flaine Snowtrip! Super gezellig, goed skigebied, niet al te duur. Doen!

@Taan, wat is ‘de Flaine snowtrip’?

Flaine en Alpe D’Huez (wat groter) inderdaad!! Verder zou ik Valfréjus durven aanraden.
Ook La Rosière is leuk.

*bericht bewerkt door Giuzzi op 17 jan 2017 14:11

Een soort groepsreis, maar dan lekker vrijblijvend. Ik dacht ik google het “even”, maar ik vind zo snel niks.
Het lijkt erop dat ze alleen een weekend doen deze keer. http://winter.alpadventures.com/themareizen/yrs-anniversary-…
Ik ben 4 jaar geleden mee geweest. Was echt te gek. Mensen van 20 tot 60, vrijgezel, stelletjes, alleengaanden, vriendengroepen.
Van allerlei niveau en liefhebberij. Je kunt aansluiten bij groepjes of gewoon je eigen gang gaan. Er worden leuke trips en clinics georganiseerd en ook een paar avondactiviteiten. En aan het eind van de dag pak je met zijn allen een biertje.
@Arno5, ik zit hier zwaar reclame voor je te maken, maar ik vind niks op interweb. Hoe kan dat?

Groepsreis is niet de bedoeling maar Grand Massif is wel een idee dus?

Ik ben te lui om de naam even op te zoeken, maar als boarder vond ik de piste boven Flaine, die je vaak moest pakken om daar één van de afdalingen te kiezen enorm vervelend, tenzij steppen je hobby is. Zelf ben ik dan meer gecharmeerd van Tignes om lekker te cruizen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

…Ik ben te lui…

Sneeuwbaard op 17 jan 2017 15:17

;)
Ik weet wel welk stuk je bedoelt, maar ik vond het niet hinderlijk. De piste(s) die erna komen zijn geniaal om te cruizen, carven of tricken

Inderdaad @Giuzzi
@Userd, die groepsreis merk je niks van als niet wilt. Behalve dat je met meer mensen in een appartement zit. Maar zelfs daar valt wel een mouw aan te passen.
Je kunt ook met eigen vervoer rijden, of carpoolen als je de kosten wil delen.

*bericht bewerkt door Taan op 17 jan 2017 15:27

Ik ben zowel in het Grand Massif als in Alpe d’Huez (meerdere keren) geweest en zeker voor beginners zou ik dan Alpe d’Huez erg aanbevelen boven Flaine. Rond Flaine zitten niet echt veel pistes voor beginners en de verbinding richting de rest van het GM kent ook een aantal vervelende stukken voor echte beginners. Ook wil bij veel wind die lift nogal eens gesloten zijn. En zoals je aangeeft je wilt een romantisch dorpje, dan kom je in het GM snel op Samoens of Sixt uit, maar door de geringe hoogte zal je in die dorpen eind maart waarschijnlijk weinig tot geen sneeuw meer vinden.

Een geheimtip is de Queyras. Het is een takke eind rijden maar wel erg authentiek en sneeuwzeker. Je hebt daar een aantal kleinere gebiedjes bij elkaar die erg geschikt zijn voor beginners.

Born to Ride

Beste Userd,
mijn persoonlijke ervaring als snowboarder is dat ik sleepliften, zeker de langere, een groot probleem vind met een board. Ik zou je adviseren goed naar het pisten kaartje te kijken. Dat er sleepliften zijn is op zich ok maar kijk of je ook kan rond/terug komen zonder sleepliften.
groet en veel plezier gewenst,
maud

@Taan en @Userd: We doen helaas geen Flaine Snowtrip meer dit jaar. Wél ons 10 years anniversary weekend, maar dat is niet echt wat je zoekt denk ik; meer gericht op ervaren skiërs en boarders en aan te haken bij verschillende gegidsde activiteiten.

Bedankt voor de reclame @Taan :)

Queyras, da’s bij @Rogier om de hoek toch ergens?
Tignes trekt om eoa reden niet maar misschien toch eens wat verder in verdiepen. Gezien de suggesties, FR is meer geschikt dan AT?

@Sneeuwbaard, Tignes is volgens beschrijving niet geschikt voor beginners?

Tignes is behoorlijk groot (overdreven groot ) voor beginners, maar er zijn echt meer dan genoeg eenvoudige pistes groen en blauw. Ook hooggelegen en meestal prima sneeuw.
Week van de 18e maart gaan we nog naar Montafon, zou ook prima moeten zijn voor relatief beginners maar nog geen ervaring mee. Ligt natuurlijk wel lager.

Hoi Kleinwalsertal is misschien ook iets. Het is niet ver van NL (vanaf Utrecht 920 km volgensmij) het is een gebied waar niet veel toeristen zijn. Er zijn toevallig bij Ifen deze zomer nieuwe liften ( na heel wat tijd ) bijgekomen en er zijn nog meer gebiedjes voor beginners. Het is niet extreem groot. Er is nu 98 km aan piste open. Er is volgensmij 124 km. Het nadeel is dat veel mini gebiedjes niet met elkaar verbonden zijn via piste. Wel via (gratis) bus. De prijzen loggen er over het algemeen best hoog. Maar een goeie last deal zal er zeker zijn. Wind maart is er nog zeker sneeuw. Het seizoen duurt tot 17-04 ofzo. Afgelopen jaar lag er begin mei nog sneeuw. En het is gletcher en toen waren er in veel gebieden geen kanonnen. Nu wel. Ik heb er leren skiën. Voor snowboarden weet ik het niet.

Ski you later!

Montafon staat ook bij ons op het lijstje, als de omstandigheden nog goed zijn natuurlijk.

Misschien dat de omgeving Innsbruck - Stubaital iets is? Veel leuke kleine gebiedjes in de omgeving, en als de sneeuwcondities tegenvallen kan er in Seefeld of i.i.g. de Stubaier gletscher geboard worden. Ik heb begrepen dat die laatste prima te doen is voor beginners.

Veel plezier alvast i.i.g.! Ik vind zelf de voorpret van het uitzoeken een mooi onderdeel van de wintersport ;-)

@Forza, vwb dat laatste, klopt!! Vind het deze keer alleen wat lastiger inschatten omdat we vooral willen boarden. Normaal gesproken is het een kwestie van ‘gewoon’ een leuk gebied uitzoeken en dan komt het verder wel goed, nu moet ik ook opletten dat het een beetje geschikt is voor wat we willen, zonder te weten wat dat dan precies is :D Voordeel is dan weer wel dat je geen enorme hoeveelheid pistekms nodig hebt om de week door te komen, afgelopen vakantie heb ik me op het board vermaakt op voornamelijk 2 pistes, een blauwe en een rode. ;) Ik denk dat daarom ook de hele kleine gebiedjes wellicht een optie kunnen zijn, voor de afwisseling misschien een aantal bij elkaar.

Zillertal 3000 is ook heel relaxed, met de bijbehorende HinterTux gletscher. Door de aaneenschakeling van de losse gebiedjes kun je elke dag wat anders doen als je wil, of juist bij 1 gebied blijven. En je kunt gratis met de skibussen, dus kun je de auto lekker laten staan!

Klopt, zou ook een optie kunnen zijn. Zijn we wel al 2 keer geweest dus voor de afwisseling zou ergens anders misschien leuker zijn.

@Sneeuwbaard, Tignes is volgens beschrijving niet geschikt voor beginners?

Userd op 17 jan 2017 20:24

Het is misschien niet overal mogelijk om via blauwe pistes het hele gebied makkelijk te doorkruisen, maar de meeste pistes zijn, op een enkel steiler stukje na, erg goed te doen. Op de pistes boven Val d’Isère heb ik me (op blauwe pistes) beter kunnen vermaken dan in heel Flaine.

Nou moet ik wel zeggen dat ik met hele andere ogen naar pistes kijk dan een beginner zal doen, dus misschien dat iemand anders ook even kan bevestigen (of ontkennen) dat het inderdaad niet zo’n heel moeilijk gebied is.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

:D Precies dat laatste is dus ook mijn probleem, ik kijk als gevorderde skiër naar de gebieden en da’s toch anders ;)
Daarbij zoek ik eigenlijk ook wat anders dan de usual suspects. Ik zou graag eens naar Nassfeld gaan bijv maar dat is nog een stapje te ver, denk ik.

Iemand ervaring met Bardonecchia?

Plaats een reactie