Welk dorp vinden jullie het leukst?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Waarom deze vraag? Ik ben voornemens om begin maart met een maatje van mij een weekje te gaan boarden. PdS staat hoog op mijn lijstje dus het zou er zomaar dit jaar van kunnen komen als de vooruitzichten medio februari goed zijn (dan willen we boeken). Welk dorp achten jullie (de kenners van deze regio) het leukste? We houden van lange dagen op de piste (tochten maken) en eind van de middag een paar welverdiende pilsners in een gezellig kroegje (géén Oostenrijkse après ski toestanden).

Hoe verhoudt de prijs in de dorpen onderling zich van elkaar? Scheelt bijvoorbeeld Avoriaz veel met andere dorpen v.w.b. supermarkt/restaurants/etc?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie…

*bericht bewerkt door Harm op 24 jan 2017 20:44

Klinkt alsof je naar Avoriaz wil :-)

Haha, dat is jouw tip begrijp ik? Zit nu in Chatel (Linga) te kijken en daar zijn echt nog hele prettige (particuliere) appartementen te huur via diverse sites.

Maar omdat er zoveel dorpen in dat gebied zijn vind ik het wat lastig om gericht te zoeken. Boeken doen we pas over een week of 3 overigens. Als de vooruitzichten t.z.t. niet goed zijn, dan fixen we wat anders, maar dan heb ik de info voor volgend jaar vast… :p

In ieder dorp kan je een eenvoudig biertje doen, en in bijna ieder dorp heb je SiSo. Avoriaz is een prima voorbeeld.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Ik vind Chatel wel een gezelliger dorp dan Avoriaz. Skitechnisch is Avoriaz wel centraler en meer ski-in ski-out, maar chatel is tegenwoordig ook goed verbonden met toegang tot leuke rondjes…

Ik vind Chatel wel een gezelliger dorp dan Avoriaz. Skitechnisch is Avoriaz wel centraler en meer ski-in ski-out, maar chatel is tegenwoordig ook goed verbonden met toegang tot leuke rondjes…

GiGi op 24 jan 2017 20:57

Ski-in ski-out is geen must. Max. 500 meter sjouwen is geen probleem met snowboard schoenen… Wat is het wezenlijke verschil tussen Morzine en Chatel? Morzine lijkt net iets gunstiger te liggen t.o.v. Avoriaz als ik de pistekaart bekijk…

Morzine niet geweest.

Op een of andere manier is Chatel heel geliefd bij Nederlanders. Voor skien idd Avoriaz, anders bv Champoussin.

Haus Gassner in Niedernsill

Als je tochten wil maken ligr Avoriaz gunstiger dan Morzine. Châtel is ook een leuk dorpje - qua dorp zelfs leuker dan Avoriaz. Ben zelf daarom ook telkens naar Châtel gegaan ;-)
Après-ski is daar ook wat beter verzorgd dan in Avoriaz i.m.h.o.

Als je echter vooral voor goede condities, rochtjes en minder voor apres-ski gaat dan is Avoriaz misschien wel de beste keuze. Als je echter iets moois in Châtel kan vinden moet je dat dan cooral niet laten!

Veel plezier alvast ;-)

*bericht bewerkt door Forza op 24 jan 2017 21:11

Morzine is mij goed bevallen. Gezellig stadje, leuke koffietentjes en onder aan piste (kant richting les gets) levendige plek met terras (apres ski is groot woord).
Rijdt een treintje tussen door t dorp tussen t gebied les gets en avoriaz.

Op een of andere manier is Chatel heel geliefd bij Nederlanders. Voor skien idd Avoriaz, anders bv Champoussin.

Romana op 24 jan 2017 21:05

Dat zou zou zomaar eens door de gemiddeld wat gunstigere prijzen kunnen komen…

Op een of andere manier is Chatel heel geliefd bij Nederlanders. Voor skien idd Avoriaz, anders bv Champoussin.

Romana op 24 jan 2017 21:05

Dat zou zou zomaar eens door de gemiddeld wat gunstigere prijzen kunnen komen…

Forza op 24 jan 2017 21:12

Zeg je nou dat Nederlanders zuinig zijn? Nou ja zeg ! ?

Morzine is echt nog een gezellig dorp en ligt centraler dan Chatel. Je kan in Morzine beide kanten een gondel omhoog pakken ertussen is een paar minuten lopen. Skitechnisch is avoriaz inderdaad nog beter, maar minder echt een dorpje.

Op een of andere manier is Chatel heel geliefd bij Nederlanders. Voor skien idd Avoriaz, anders bv Champoussin.

Romana op 24 jan 2017 21:05

Dat zou zou zomaar eens door de gemiddeld wat gunstigere prijzen kunnen komen…

Forza op 24 jan 2017 21:12

Zeg je nou dat Nederlanders zuinig zijn? Nou ja zeg ! ?

GiGi op 24 jan 2017 21:16

Did I say that out loud? Oeps ;-)

Wij hadden in 2015 onze accommodatie in Morzine en dat is erg goed bevallen. PdS is een fantastisch groot skigebied.
Morzine heeft een gezellige après ski en veel leuke restaurants.
Vliegen naar Geneve met een taxi naar Morzine zou ik zeker aanraden.

*bericht bewerkt door BoardSound op 24 jan 2017 21:37

Rock

Vliegen naar Geneve met een taxi naar Morzine zou ik zeker aanraden.

BoardSound op 24 jan 2017 21:36

Lease auto gaat ook prima… ;)

De wijk “Linga” lijkt lift-technisch het meest gunstig in Chatel, maar t.o.v. het centrum zit je dan wat verder weg. Is dat goed te doen te voet?

Dat is niet te lopen, maar er rijden bussen

*bericht bewerkt door Superskismurf op 24 jan 2017 22:20

Dubbel

*bericht bewerkt door Superskismurf op 24 jan 2017 22:18

De wijk “Linga” lijkt lift-technisch het meest gunstig in Chatel, maar t.o.v. het centrum zit je dan wat verder weg. Is dat goed te doen te voet?

Harm op 24 jan 2017 22:14

Linga ligt lager, flink lager, dan het centrum. Bussen rijden er inderdaad maar niet tot heel laat als ik het goed herinner. Je kunt ook kijken voor acco in de buurt van de lac des Vonnes, misschien vindt je iets op loopafstand van de nieuwe (2 jaar oud) liften.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Voor mij ziet de top-4 er zo uit:

  1. Avoriaz : centraal gelegen, hangt vast aan het ‘leukste’ deel (dat is natuurlijk een persoonlijke mening) van pds, nl. Avoriaz-les Crozets, Chatel, maar ook de verbinding naar het ‘andere’ deel, nl. Morzine-les Gets. Qua dorp gezellig omdat het volledig autovrij is. Alle verplaatsingen zijn ofwel te voet, op ski’s of per paardenslee.
  2. Chatel : ook goed gelegen, wel 's ochtens misschien druk aan de lift naar Super-Chatel. Alternatief is de bus nemen naar Linga. Gezellig dorp, maar enkel wanneer je ook echt in het centrum zit. Vanuit Chatel gaat er een lange weg naar Linga en verder Pré-Joux. Daarrond liggen ook veel appartementen, minder gezellig en dan moet je op de bus om naar het centrum te gaan.
  3. Les Gets: redelijk gezellig dorp, ligt wel op het einde van het gebied. Je bent snel in Morzine, en van daaruit kan je oversteken naar Avoriaz.
  4. Morzine: minder sfeer dan de andere dorpen, wel weer terug iets centraler gelegen.

Tsja, ik vind Champery het mooiste dorp in PDS, maar hoewel ik vanuit daar veel dagtochten heb gedaan, moet ik mij toch aansluiten bij Errant dat Avoriaz en Chatel het meest centraal liggen voor het maken van lange tochten.

*bericht bewerkt door WillemJona op 25 jan 2017 21:15

Ha @ Harm,

Enkele jaren geleden had ik een appartement in Chatel, vlakbij de lift in La Ligna. Dit is inderdaad een zeer goed uitvalsbasis, omdat je tamelijk centraal in het gebied zit. Echter…afgelopen jaar zat ik in zelf in Champéry, dus in Zwitserland, en toen merkte ik duidelijk het verschil tussen het Zwitserse deel en het Franse deel van PdS: namelijk de rust! In Zwitserland was het duidelijk rustiger dan in Frankrijk. Ik was er in de laatste week van januari, dus dat is een periode die normaal gesproken een stuk rustiger is dan tijdens de vakanties. Vooral in Avoriaz verbaasde ik me toch echt over de drukte bij de liften. Ondanks het feit dat ik er buiten de vakantieperiode was, heb ik toch zeker een kwartier staan wachten bij de liften daar. Hoewel Champéry zelf geen dalafdaling tot in het dorp heeft (wel een hele lange, goed te doene rode afdaling die iets buiten het dorp uitkomt en van waar je met een gratis bus terug kan naar het dorp zelf) vond ik vooral de rust in het Zwitserse gedeelte erg fijn. Daarnaast zijn de Zwitserse dorpjes gewoon pareltjes in vergelijking met de hoogbouw betonflats in vooral Avoriaz. Het nadeel is wel dat een dagtocht naar bijvoorbeeld Morzine een echte uitdaging is, echter een leuke toch is die naar Torgon, dat was prima te doen. Als je dicht aan de piste wil zitten, kies dan bijvoorbeeld voor Les Crosets of Morgins!

*bericht bewerkt door MauricevanLoon op 26 jan 2017 11:14

Ik zit met dezelfde vraag als Harm. Heb redelijk wat gebieden mogen zien, maar ben nog niet in Portes du Soleil geweest. Het gebied lijkt me fantastisch, groot en bosrijk. Ook ik wil de eerste week van maart mijn welverdiende vakantie daar vieren, maar wordt het Avoriaz of Chatel? Mijn vriendin en ik houden van kilometers vreten en aan het einde van de dag een lekker drankje. Een gezellig dorpje is natuurlijk ook wel nice. Laat me weten wat het wordt en waarom.

Mijn advies is met stip Morzine. Gezellig dorp en voor Franse begrippen zeer gezellige apres ski maar wel zonder schreeuwende Hollanders… ’ s Ochtends kiezen of je kilometers gaat vreten richting Avoriaz of dat je voor de gemoedelijkheid gaat richting Les Gets. Gebied tussen Les Gets en Morzine vind ik echt gezellig met mooie afdalingen. Pak ook nog even het treintje in Les Gets naar de andere kant van het dorp. Ligt nog een gebiedje wat erg leuk is (Mont Chery). Ga je naar Avoriaz, ski dan na de 1e stoeltjeslift weer terug naar het begin van deze lift. Een heerlijke piste om je dag te beginnen. Al met al top vakanties gehad hier.

Ook wij zijn van plan naar Chatel te gaan, maar ben wel nieuwsgierig waar je het best kan gaan zitten qua accomodatie? Maw. Waar zitten de leuke kroegjes en lekkere restaurantjes? Eindje lopen naar de lift vinden we geen probleem…

Plaats een reactie