Een familiereis ... Wildermieming (Obsteig) en La Villa (Dolomiti Superski)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Het is niet van m’n gewoonte … en dat ga je dus ook merken. Een reisverslag maken is iets dat weggelegd is voor mensen die effectief kunnen schrijven. Maar … je moet wat doen wanneer je ziek in bed ligt met uitzicht op Fanes en Piz La Illa. Je kan dan (1) vloeken, (2) de lokale dokters/apothekers sponseren, (3) iets proberen te schrijven waar andere mensen wat genot van kunnen hebben.

Dit is dus optie 3 … gecombineerd met 2 en 1.

Na een rustjaartje waarin onze tweede spruit geboren is (voor insiders: Hannah zal de eerste Belgische wereldkampioene S, GS en mss super-G worden), zijn we dit jaar voor drie weken wintersport vertrokken met de familie. Vrouwlief, ikzelf, Arne (3j) en Hannah (soon-to-be 1j) met afwisselende grootouderparen.

De eerste week zaten we in het overvloedig sneeuwrijke Wildermieming (Tirol) op een leuke boerderij waar we ondertussen kind aan huis zijn. Dat het geen traditionele wintersport op latten ging worden was wel duidelijk. Voor de oudste was het dan wel niet de eerste keer in de bergen (met sneeuw), maar deze keer maakte het wel indruk. Zo hoog … zo veel … zo … leuk!!! (yes!) Direct kwamen de oude postkaartbeelden en herinneringen boven. Sleeën rond het dorp (dat was minstens 20 jaar geleden), getrokken loipes, een winterspeelplaats en met wat lokale contacten werd een mooi stukje weide naast het huis omgetoverd tot een piste! Ideaal voor Arne om z’n eerste meters te doen!!!

In Vlaanderen zeggen ze rond Sinterklaas “vol verwachting klopt ons hartje”. Wel … dat deed het dus bij de 3-jarige, en bij de 37-jarige. En dan volgt wel direct een stevige wake-up call. 3 Jaar oud is … jong. Daar moet je niet pedagogisch mee bezig zijn … daar telt maar één ding: spel spel spel spel spel! Dus, direct voor alle mensen die ooit denken met een 3-jarige op latten te gaan: bereid je voor op allerlei spelvarianten (superman, vliegtuigje, helicoptertje, brugje/tunneltje, rot-op-met-je-gewijs-ik-wil-gewoon-snel-naar-beneden) en hoop dat ze ergens leren remmen. Als de skies niet meer interessant zijn … een goede sneeuwband zorgt voor afwisseling! En natuurlijk … andere kinderen erbij. Goddank is her een overvloed aan kinderen op het Finkhof.

En de jongste dan? Goed aankleden en de buggy in :). Wandelen, slapen, eten, slapen, wandelen, eten,… dat vat het goed samen. Maar vooral … een goede blos op de kaken en we zien meer gelach dan gefrons. Beter kan het niet.

De tijd vliegt voorbij en al gauw maken we ons klaar voor het tweede deel van de reis: twee weken La Villa (dolomieten). Het weerbericht hadden we goed in de gaten gehouden en op de dag dat hier -tig topics gevuld werden met verhalen over de Fernpass waren wij goddank al een stuk verder. Alleen de Brenner en dat was het. Een paar tips: videomaut op de Brenner is zowat het handigste systeem dat’k ken. Niet aanschuiven, niets, gewoon via de site van Asfinag (minimaal 24u op voorhand) je nummerplaat ingeven en betalen. Aan de poortjes kan je links houden (en even zien dat je nummerplaat vrij is). Onze vrienden die nakwamen zaten wél in het plezier dat de Fernpass was. But truth be told … tijdverlies zat er blijkbaar overal in.

En dan de Dolomieten … bekend terrein voor ons gezin en ondertussen ook al voor veel forumlezers heel bekend! Het is eigenlijk eenvoudig samen te vatten: ja, de dolomieten hebben weinig sneeuw dit jaar, ja, het landschap kan wat extra poeder gebruiken, nee, het is niet extreem ver rijden. Maar vooral: ik denk dat zowat 90-95% van de pistes en liften gewoon perfect zijn. En dan bedoel ik echt … perfect! Kunstsneeuwmeesters … dat zijn het, die Italianen en Süd-Tirolers. Terwijl we horen van vrienden dat hun vakantie in Oostenrijk en Frankrijk wat in de problemen komt (er is dus zoiets als té veel sneeuw om aangenaam te skiën blijkbaar), zitten wij in regelrecht Kaiserwetter op strakke pistes bij zo goed als geen volk te genieten. Dag in, dag uit. Tussendoor pakken we nog de trainingen voor de vrouwen-GS in Kronplatz mee (ok, ik ben een amateur … ik mag dan meer dan 80 skiweken hebben ondertussen … ik kan niet skiën in vergelijking met die atleten). Indrukwekkend…

Voor de grootouders is het ook genieten … de kleinkinderen zijn blij, de wegen zijn vrij om te wandelen, het eten is heel goed, de lucht is (een tikje minder) gezond. Wanneer Arne dan nog zijn skiverkenning voortzet met wisselend, maar toch vooral positief resultaat (again: spel spel spel!) en Hannah het goed doet … schijnt de spreekwoordelijke zon overal!

Maar dan komt even puntje 3, 2 en 1: even valt dochterlief ziek (hmm, zou die oorontsteking waar we voor vreesden in België toch nog opkomen na 2 weken???), dan vrouwlief, dan ikzelf. OK. Dit zuigt. De goede dingen eerst: grootouders zijn mee, dus de gezonde zoon kan goed buiten blijven spelen (afgewisseld met binnen een warme chocolademelk, con panna). De medische zorgen zijn goed, zeker als je het befaamde blauwe kaartje (ziekteverzekering) mee hebt. De apothekers mogen hier “meer” meegeven in vergelijking met België. Maar ik kan het niet laten: vul willekeurige reeks krachttermen in het is buiten prachtweer en we liggen hier dus met 3 in bed … en daarbuiten roept de natuur!

Enfin … foto’s volgen misschien nog …
… en een beetje frustratie is er toch afgeschreven :).

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 16:51

Leuk en goed geschreven! Beterschap en hopelijk kun je snel nog enkele dagen genieten!

Leuk verslag, ondanks de ziekenboeg! Puntje 2 is inderdaad in IT wel een beleving :-D. Ze hebben sterk spul wat je dan weer vrolijk maakt zeg maar. Nog een week te gaan daar hoop ik voor jullie?

Foto zijn verplicht na die goede stuk tekst ?

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp
Een beeld zegt inderdaad meer dan duizend woorden … maar ik doe blijkbaar iets mis (server respons code 0)
Dat los ik dan thuis op!
@Job @HN65
Jammer genoeg is dit al weer de laatste week … we werken er hoe dan ook aan om toch nog donderdag en vrijdag een paar keer op de latten te staan, ook al is het maar om tot aan een goede hut te geraken en ons daar in de zon te parkeren terwijl we genieten van het befaamde sciare con gusto! De lokale medicatie helpt zo te zien wel mee, maar het zal toch afhangen van onze dochter. Zo te zien is het arme kind vooral ziek van twee hoektanden die doorkomen. Zo’n dingen vertellen ze niet bij de ouderschapscursussen ;).

Vervelend @Lars3. Maar nu (hopelijk) dus wel de druk naar welke lunchplekken!! Moeten we daar geen poll voor opstarten? (kan dat eigenlijk op dit forum?)

Er is al een bestelling geplaatst voor de traditionele ribbetjes van la tama … gevolgd door de appelkaiserschmarren ?

Ja fijne plek! Maar lastig kiezen hoor als je nog maar 2 opties hebt deze vakantie. Nog een keer helemaal los gaan in de Bioch is ook niet slecht, of …of…of…

Vandaag werd het dus toch L’Tama … de italiaanse pilletjes werken dan wel goed, maar elke beenspier heeft de spierspanning van een overkookte fettuccini. Dus, toch maar rustig aan.

En dochterlief? Die is mirakuleus verbeterd en geniet nu met zoonlief van een goede wandeling tussen de bergen :).

Dus morgen nog een laatste mooie dag met schitterend weer…en uitgebreide lunch!

Beter laat dan nooit … toch die foto’s die meer zeggen dan woorden ;)

Het Finkhof (Wildermieming) waar we zaten … en daar kwamen weer de -tig jeugdherinneringen, die nu hopelijk ook bij zoonlief ingebakken zitten!

null

En natuurlijk de eerste (ok, klein leugentje, eigenlijk de vijfde) skidag-ervaring

null

En het uitzicht op de overheerlijke Italiaanse maaltijden om toch terug wat aan te sterken!

null

Maar … voor de twijfelaars … De Dolomieten hebben heel wat meer te bieden!

Een best wel fraaie aankomstlijn (zwarte Erta, Vrouwen GS)

null

En oneindig veel postkaartzichten

null

Met, zeker, de beste afsluiter …

null

Plaats een reactie