Merken wintersportkleding / goede skibroeken

Hoi allen,

Na afgelopen jaren lekker rondgebanjerd te hebben in allerlei leenkleding, wordt het dan toch eens tijd om zelf (een wat stijlvollere) garderobe aan te schaffen ;).
Na wat zoeken, heb ik toch een vraag. Het schijnt namelijk dat je grofweg 2 soorten kleding hebt: het technische (and lets be honest: gruwelijk dure) materiaal van merken als Haglofs, Peak Performance en de wat ‘modieuzere’ ‘style’ merken als O’Neill, Protest, Roxy.

Mijn vragen zijn:

  • Wat zijn nou eigenlijk bekende wintersportkleding merken? En in welke categorie vallen deze? (Misschien wel een leuk overzicht… zie hieronder (en vul aan?))
  • Waar zijn deze te koop?
  • Welke hebben een goede prijs/kwaliteitverhouding? (Kortom: ervaringen met deze merken in het algemeen…)

Technisch:

  • Haglofs
  • Peak Performance
  • Salomon
  • Hestra (handschoenen)
  • Tenson (budget)

Modehuis:

  • O’Neill
  • Roxy
  • Protest

Bekende verkooppunten:
Technisch:

  • Bever

Modehuis:

  • Perry

*bericht bewerkt door Quisa2 op 06 feb 2017 10:53

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Heel leuk onderwerp,
Waarschijnlijk komen er zo ook nog wel mooie reacties over een 3layerstysteem en waterdichtheid!
Is duurder altijd qualitatief beter en hoeveel geld wil je uitgeven aan kleding voor 1 week per jaar!
Ikzelf heb net voor het eerst in jaren geïnvesteerd in een peak performance pak incl laagjes en ben er erg blij mee, vooral ook omdat ik het nogal snel warm heb!
Hiervoor Roxy (nog steeds) en oneill gedragen, werd ik ook erg vrolijk van maar waarschijnlijk ook mede om de kleurtjes.
Roxy vind ik iets steviger dan oneill maar beiden eigenlijk niet kapot te krijgen(ik snowboard ook)
Belangrijk vind ik altijd past het goed, heeft het zakken op de juiste plekken, heeft het ventilatieopeningen.
Ik blijf een vrouw en vind af en toe iets nieuws kopen ook erg leuk, dus geen hele dure merken voor mij.
Handschoenen van hestra vind ik persoonlijk wel beter dan Barts en Peak Performance

*bericht bewerkt door An32 op 06 feb 2017 11:15

@An32, en Goretex, je moet Goretex hebben, nooit vergeten! ;)

een goede prijs/kwaliteitverhouding? Wanneer je aan het einde van het seizoen peak Performance kleding voor de helft van de prijs koopt ;)

Thanks voor de reacties!
Mijn eigen aanvulling: ik heb ooit een protest jas gehad. Heerlijk warm, maar ik vond na passen dat al deze ‘boardwear merken’ redelijk kleine maatvoering hebben.
Hier even een kleine aanvulling:

Technisch:

  • Haglofs
  • Peak Performance
  • Salomon
  • Hestra (handschoenen, worden gezien als één van de beste merken voor handschoenen)
  • Tenson (budget)
  • The North Face
  • Mammut
  • Marmot
  • Ortovox
  • Arc’Teryx
  • Bergans

Te koop bij: Bever

Modehuis:

  • O’Neill
  • Roxy (valt klein, goede kwaliteit)
  • Protest (valt klein, goede kwaliteit, gewatteerde jassen erg warm)
  • Barts
  • Wed’ze (budget)
  • Quechua (budget)

Te koop bij: Perry, Decathlon

*bericht bewerkt door Quisa2 op 06 feb 2017 12:58

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Technisch:

  • Haglofs
  • Peak Performance
  • Salomon
  • Hestra (handschoenen)
  • Tenson (budget) -> is imo niet technisch
  • Norrona
  • Sweet Protection
  • Black Diamond
  • Arc’teryx
  • Mountain Hardwear
  • Millet
  • Vaude
  • RAB
  • Bergans
  • Marmot
  • Ortovox
  • Mammut

Bekende verkooppunten:
Technisch:

  • Bever
  • Outdoor XL (Barendrecht)
  • Zwerfkei (Woerden)
  • Heel veel online aanbieders

Oh ja, @Userd Gore-tex is voor mij ondertussen niet meer heilig. Bijv. Dermizax, eVent en Dry-Q Elite (is eigenlijk ook eVent) zijn ook prima, maar nog steeds prijzige, alternatieven.

*bericht bewerkt door Alex op 06 feb 2017 13:03

When life gets too complicated.... SKI

Spyder heeft prachtige skikleding. Wel duur. Zelf heb ik al jaren een ook dure skijas van Kjus. Die kan echter (nog)jaren mee. Recent een skibroek Spyder dare aangeschaft bij de skiwebshop Breda. Vrij duur maar met een perfecte bescherming. Bij zowel de jas als de broek heb je nauwelijks (in feite geen) extra beschermende kleding nodig, terwijl ik toch echt een koukleum ben.

Hen48

@Alex, Goretex is nog nooit heilig geweest maar weet het zo te brengen dat het lijkt alsof alles waar hun membraan niet in verwerkt is, compleet waardeloos is.

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van Human Nature, kwalitatief erg goed materiaal, zeker in verhouding met tot de prijs. Laatst een jas gekocht, afgeprijst van 170,- voor 100,- en kwalitatief minstens net zo goed als van de grote merken waar je minimaal 300,- voor kwijt bent.

Born to Ride

Technisch:

  • Haglofs
  • Peak Performance
  • Salomon
  • Hestra (handschoenen)
  • Spyder (duur, erg goede kwaliteit)
  • Norrona
  • Sweet Protection
  • Black Diamond
  • Arc’teryx
  • Mountain Hardwear
  • Millet
  • Vaude
  • RAB
  • Bergans
  • Marmot
  • Ortovox
  • Mammut

Bekende verkooppunten:
Technisch:

  • Bever
  • Outdoor XL (Barendrecht)
  • Zwerfkei (Woerden)
  • Heel veel online aanbieders (oa Bergfreunde.nl, Bergfex.nl)

Modehuis:

  • O’Neill
  • Roxy (valt klein, goede kwaliteit)
  • Protest (valt klein, goede kwaliteit, gewatteerde jassen erg warm)
  • Barts
  • Wed’ze (budget, prima prijs/kwaliteit verhouding voor bv. thermo’s )
  • Quechua (budget)
  • Tenson (is zeer compleet in aantal details in bv. jassen, zware kwaliteit stof, goed winddicht, niet geheel water afstotend, jas verkleurd wel iets)

Te koop bij: Perry, Decathlon
@Hulst bedoel je met ‘extra bescherming’ dat de kleding van Spyder warm is? En heb je dan alleen een shell aan of ook nog extra lagen er onder?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Sommige merken zijn denk ik wat lastiger: Burton of O’Neill zou je dan onder modehuis zetten, maar hebben zeker ook lijnen van technisch heel goed materiaal.

Heb zelf ook nog eea van DC, sommige dingen technisch andere niet echt.

Verkooppunten overal en nergens, maar net waar ik het tegenkom.

@Quisa2. Ik draag onder mijn Spyder dare broek enkel een heel strakke pant van “Skins Snow”. Uiterst goed voor de spieren. Ook gebruik ik strakke skisokken van Cep of X-socks. Allemaal vrij duur, maar de rek gaat er, ook na enkele jaren gebruik, niet uit. Onder mijn Kjus jas draag ik enkel een Kjus T-sjirt. Ook bij temperaturen van -20 geen kou gehad.

Hen48

@Alex, Goretex is nog nooit heilig geweest maar weet het zo te brengen dat het lijkt alsof alles waar hun membraan niet in verwerkt is, compleet waardeloos is.

Userd op 6 feb 2017 13:32

Heeft volgens mij meer te maken met de relatie (lees: wurgcontracten) die Gore had met de fabrikanten. Of het nu nog zo is weet ik niet, maar in het verleden had Gore hele strenge regels voor fabrikanten die gebruik wilden maken van hun product. Die fabrikanten mochten van Gore geen andere, voor Gore concurrerende, producten (Dermizax, eVent, etc.) gebruiken in hun kledingstukken.

When life gets too complicated.... SKI

Voor dit jaar een donsjack+hardshell van Kilpi gekocht en daar ben ik heel tevreden over. Maar is dit nu een bekend merk en wat zijn precies de eisen voor kwalitatief goed?

(Maar mijn beste aankoop was toch een paar Hestra heli 3 vingers :) )

Patagonia, ook heel goed technisch merk. Wel aan de prijzige kant maar vaak goede deals te vinden, oa op bergzeit.

@Zjanke. Ik weet dat de skiwebshop Kilpi artikelen verkoopt. Ik ken de kwaliteit niet, maar zie wel dat bijvoorbeeld Spyder, die men daar o.a. ook verkoopt, veel duurder is. Dat zegt natuurlijk niet altijd alles. De waterdichtheid en ademend vermogen van skibroeken wordt o.a. aangeduid in Laminat 20.000, waterzuil 20.000 H2O en ademaktiviteit 20.000/m2/24Std. Deze gegevens horen bij mijn Spyder dare skibroek. Deze beschermingsfactoren zijn (kennelijk) hoog te noemen. Ik heb bij erg lage temperaturen en sneeuwval wel de kwaliteit gemerkt.

Hen48

@Hulst, die waarden hebben mijn Protest jas en broek ook, de Pure lijn van hen is wat mij betreft prima en niet zo idioot geprijsd als sommige merken denken te moeten doen. Zal vast nog wel iets beter zijn maar ik ga 2x pj een weekje skiën/boarden, niet de Mount Everest of Noordpool lastig vallen.

@Userd. Ik heb geprobeerd feiten weer te geven zonder waardeoordeel. Als je ziet dat de meeste mensen slechts een week op wintersport gaan, zijn de investeringen die ermee gemoeid zijn sowieso absurd te noemen. Maar goed wintersport is emotie, net als het kopen van een auto en het gezond verstand is dan lang niet altijd (meestal niet) aanwezig.

Hen48

Maar goed wintersport is emotie, net als het kopen van een auto en het gezond verstand is dan lang niet altijd (meestal niet) aanwezig.

Hulst op 6 feb 2017 17:28

Dat herken ik helemaal niet, LOL :-)

When life gets too complicated.... SKI

@Userd. Ik heb geprobeerd feiten weer te geven zonder waardeoordeel. Als je ziet dat de meeste mensen slechts een week op wintersport gaan, zijn de investeringen die ermee gemoeid zijn sowieso absurd te noemen. Maar goed wintersport is emotie, net als het kopen van een auto en het gezond verstand is dan lang niet altijd (meestal niet) aanwezig.

Hulst op 6 feb 2017 17:28

Heb je gelijk in hoor en als iemand het er voor over heeft, prima. Als je een beetje gaat kijken naar de zgn technische merken, shop je zonder moeite een broek en jas bij elkaar voor €1500,-+, dat vind ik (geldt voor mij dus) het niet waard gezien het gebruik ervan. Ik zal de laatste zijn die beweert dat er geen verschil is in dergelijke items maar het kan (wederom naar mijn mening) ook te gek, als onder- en bovengrens overigens.

@Userd. Ik heb geprobeerd feiten weer te geven zonder waardeoordeel. Als je ziet dat de meeste mensen slechts een week op wintersport gaan, zijn de investeringen die ermee gemoeid zijn sowieso absurd te noemen. Maar goed wintersport is emotie, net als het kopen van een auto en het gezond verstand is dan lang niet altijd (meestal niet) aanwezig.

Hulst op 6 feb 2017 17:28

Ik heb last van beide ?

May the ski force be with you !!

@hulst, 20.000 mm waterkolom en 50.000 g/m2 24u ademend vermogen. Als dat de kwaliteitseis is heb ik een goede combi gekocht :)

Falke skisokken!

Better people, better food... and better beer!

Ik koop meestal alles in de uitverkoop! Alleen idd mijn Hestra handschoenen niet. Falke sk4 vandaag in de outlet Roermond gezien voor 16 euro. Verder kijk niet zo op het technische maar wel wat ik leuk vind. In april is alles meestal voor 50% en ook op de overjarige collectie. Niks mis mee. Ooit geskied in een skibroek van Perrysport. Deze heeft het prima gedaan maar na 2 x wassen was de bescherming wel weg dus nu koop ik meestal een " echt " skimerk. Haha.

Echt dure merken laat ik voor kleding links liggen, maar het moet wel fatsoenlijk zijn, daar heb ik geen 1.100euro Kjus-jas voor nodig.

*bericht bewerkt door RRski op 06 feb 2017 19:47

Schōffel en Vaude zijn ook A-merken.

LA NORMA😍☃️

Ik heb na vorig seizoen een hardshell van Norrona gekocht, de Lofoten. met meer dan 50% korting. Afgelopen week voor het eerst in zwaar weer kunnen beproeven: veel sneeuw/regen/wind gehad in L3V en hij heeft me perfect droog en warm gehouden (natuurlijk met laagjes). Wat een heerlijke goed doordachte jas! Als broek heb ik al zo’n 8 jaar een licht gevoerde broek van Peak Performance en deze is nog altijd in perfecte staat.
In combinatie met deze broek heb ik al 4 stuks jassen versleten, altijd van wat mindere merken (falcon, protest, icepeak,…) maar de broek is dus nog altijd goed. Ik sla deze mindere merken voortaan over, ook omdat de financiele situatie het beter toe laat.
Goed gebruik en onderhoud doet wonderen. Helaas wordt de broek wat te klein. De vervanger wordt een broek van Norrona die ik aan de jas vast kan ritsen om zo een gesloten pak te kunnen maken.

Overigens, buiten de merken om kun je ook goed kijken naar de gebruikte materialen en labels. Naast het welbekende Gore-Tex (verschillende types) is er dus ook Dermizax, eVent, etc. Naast de shell merken heb je ook in de isolatie dat soort merken: Polartec en Primaloft bijvoorbeeld, maar ook materialen als Merino wol (sokken, base en tussen laag) en dons zijn echt fantastisch.

*bericht bewerkt door sjorsdk op 06 feb 2017 20:17

Als ik weleens naar skiwedstrijden op tv kijk, zie ik regelmatig ski jassen en broeken van Adidas voorbij komen. Iemand ervaring met de kwaliteit hiervan?

Bijvoorbeeld:

null

Niet lullen, skiën!!!

Wat de (te) dure jassen betreft. Ik heb al 6 jaar een Kjus jas, die er nog als nieuw uitziet en ook kwalitatief nauwelijks verminderd is. Ik heb althans nog geen behoefte om een nieuwe te kopen. Gebruik die ook elk jaar een 5-tal maanden indoor. Als ik zie dat er in diezelfde periode wel 3 goedkopere jassen worden gekocht is dan goedkoop geen duurkoop? Bovendien is het design van de Kjus jassen niet ingrijpend gewijzigd.

Hen48

En weer een update:
Ik zou zeggen: zet er ook graag mening/bevindingen bij!

Technisch:

  • Haglofs
  • Schöffel
  • Vaude
  • Peak Performance
  • Salomon
  • Spyder (duur, erg goede kwaliteit)
  • Norrona
  • Sweet Protection
  • Black Diamond
  • Arc’teryx
  • Mountain Hardwear (prijzig, wel erg goed)
  • Millet
  • Vaude
  • RAB
  • Bergans
  • Marmot
  • Ortovox
  • Mammut
  • Patagonia
  • Kjus (duur, goed)
  • Falke (skisokken)
  • Hestra (handschoenen)

Bekende verkooppunten:
Technisch:

  • Bever
  • Outdoor XL (Barendrecht)
  • Zwerfkei (Woerden)
  • Heel veel online aanbieders (oa Bergfreunde.nl, Bergfex.nl)

Modehuis:

  • O’Neill
  • Roxy (valt klein, goede kwaliteit)
  • Protest (valt klein, goede kwaliteit, gewatteerde jassen erg warm)
  • Barts
  • Wed’ze (budget, prima prijs/kwaliteit verhouding voor bv. thermo’s )
  • Quechua (budget)
  • Tenson (is zeer compleet in aantal details in bv. jassen, zware kwaliteit stof, goed winddicht, niet geheel water afstotend, jas verkleurd wel iets)

Te koop bij: Perry, Decathlon

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Quisa2 Human Nature kan ook bij de technische merken, zoals ik hierboven al eerder had aangegeven.

Born to Ride

Plaats een reactie