Zaklamp altijd meenemen op piste!

Afgelopen vrijdag laatste skidag in Konigsleiten die we natuurlijk als allerlaatste op de piste wouden afsluiten! Wij gezellig in de Panoramaalm wat apres skiën tot half 6. Dit hadden we overigens de laatse 2 dagen nog al gedaan, met zalige geprepareerde pistes als laatste runs.

Tot natuurlijk de laatste dag waar we de verkeerde afslag namen en uitkwamen bij een gesloten eindstation lift. Opeens binnen de 5 minuten was er letterlijk geen enkel zonnestraaltje te bekennen. Klein beetje paniek toch wel totdat we de pistebully op ons af zagen rijden. Wij spraken hem aan, als die ons niet terug boven wou afzetten aangezien hij er toch naartoe gaan. Zijn antwoord was: jullie maken mijn werk al ongedaan, klim maar naar boven… Really?

Gelukkig had 1 persoon een zaklamp bij zodat we toch langs de zijkant van de piste de bordjes konden zien. Even de pistemap erbij gehaald en na een goede 40 minuten klimmen met snowboard op de rug uiteindelijk op de juiste piste aangekomen.

Nu begint het echte werk, snowboarden op basis van een lichtstraal die 20cm in diameter is. Best wel een unieke ervaring, maar geen die ik nog wil overdoen. Goed bij elkaar gebleven en om 19.15u konden we zo het appartement in, wat een opluchting!

Vanaf nu heb ik altijd een zaklamp bij in mijn rugzak! Zo zie je maar dat 1 simpele verkeerde afslag je echt wel in de problemen kan geraken. Vinden jullie trouwens de reactie van die pistebully normaal? Voor hetzelfde geld zitten wij daar heel de nacht buiten… Buiten beschouwing gehouden dat ook wij beter moeten opletten zo laat in de middag!

In plaats van een zaklamp kun je ook een horloge meenemen. ;)

Die bully zal best nog even checken of jullie nog bestaan, waarschijnlijk wel doorgegeven aan de juiste personen. Verder heeft ieder gebied voor zover ik weet de policy dat je buiten de liftopeningstijden niets op de pistes te zoeken hebt, want gevaarlijk(!!), waarom zou dat voor jullie anders zijn? Als die bully aan een kabel had gehangen, had het zomaar eens jullie laatste actie kunnen zijn geweest.

Afgelopen vrijdag laatste skidag in Konigsleiten die we natuurlijk als allerlaatste op de piste wouden afsluiten! Wij gezellig in de Panoramaalm wat apres skiën tot half 6. Dit hadden we overigens de laatse 2 dagen nog al gedaan, met zalige geprepareerde pistes als laatste runs.

Tot natuurlijk de laatste dag waar we de verkeerde afslag namen en uitkwamen bij een gesloten eindstation lift. Opeens binnen de 5 minuten was er letterlijk geen enkel zonnestraaltje te bekennen. Klein beetje paniek toch wel totdat we de pistebully op ons af zagen rijden. Wij spraken hem aan, als die ons niet terug boven wou afzetten aangezien hij er toch naartoe gaan. Zijn antwoord was: jullie maken mijn werk al ongedaan, klim maar naar boven… Really?

Gelukkig had 1 persoon een zaklamp bij zodat we toch langs de zijkant van de piste de bordjes konden zien. Even de pistemap erbij gehaald en na een goede 40 minuten klimmen met snowboard op de rug uiteindelijk op de juiste piste aangekomen.

Nu begint het echte werk, snowboarden op basis van een lichtstraal die 20cm in diameter is. Best wel een unieke ervaring, maar geen die ik nog wil overdoen. Goed bij elkaar gebleven en om 19.15u konden we zo het appartement in, wat een opluchting!

Vanaf nu heb ik altijd een zaklamp bij in mijn rugzak! Zo zie je maar dat 1 simpele verkeerde afslag je echt wel in de problemen kan geraken. Vinden jullie trouwens de reactie van die pistebully normaal? Voor hetzelfde geld zitten wij daar heel de nacht buiten… Buiten beschouwing gehouden dat ook wij beter moeten opletten zo laat in de middag!

Sidinic op 7 feb 2017 09:49

Die pistebully’s krijgen dat zo’n vragen dagelijks, die mensen zijn dat vroeg of laat ook gewoon zat.

Snap dat het voor jezelf vervelend is, maar overal in het gebied staat hoe laat de liften sluiten en dat ook de pistes dan afgesloten terrein zijn ivm preparen. Ik snap de reactie dus wel.

Afgelopen vrijdag laatste skidag in Konigsleiten die we natuurlijk als allerlaatste op de piste wouden afsluiten! Wij gezellig in de Panoramaalm wat apres skiën tot half 6. Dit hadden we overigens de laatse 2 dagen nog al gedaan, met zalige geprepareerde pistes als laatste runs.

Tot natuurlijk de laatste dag waar we de verkeerde afslag namen en uitkwamen bij een gesloten eindstation lift. Opeens binnen de 5 minuten was er letterlijk geen enkel zonnestraaltje te bekennen. Klein beetje paniek toch wel totdat we de pistebully op ons af zagen rijden. Wij spraken hem aan, als die ons niet terug boven wou afzetten aangezien hij er toch naartoe gaan. Zijn antwoord was: jullie maken mijn werk al ongedaan, klim maar naar boven… Really?

Gelukkig had 1 persoon een zaklamp bij zodat we toch langs de zijkant van de piste de bordjes konden zien. Even de pistemap erbij gehaald en na een goede 40 minuten klimmen met snowboard op de rug uiteindelijk op de juiste piste aangekomen.

Nu begint het echte werk, snowboarden op basis van een lichtstraal die 20cm in diameter is. Best wel een unieke ervaring, maar geen die ik nog wil overdoen. Goed bij elkaar gebleven en om 19.15u konden we zo het appartement in, wat een opluchting!

Vanaf nu heb ik altijd een zaklamp bij in mijn rugzak! Zo zie je maar dat 1 simpele verkeerde afslag je echt wel in de problemen kan geraken. Vinden jullie trouwens de reactie van die pistebully normaal? Voor hetzelfde geld zitten wij daar heel de nacht buiten… Buiten beschouwing gehouden dat ook wij beter moeten opletten zo laat in de middag!

Sidinic op 7 feb 2017 09:49

Die pistebully’s krijgen dat zo’n vragen dagelijks, die mensen zijn dat vroeg of laat ook gewoon zat.

DavidW op 7 feb 2017 10:33

En ze zijn niet verzekerd voor personenvervoer…

Click. Click. Peace

Tja …
Wie grenzen opzoekt, zal zich moeten realiseren dat je niet alleen zelf de gene bent die de grens bepaalt, maar dat ook andere factoren die grens kunnen bepalen.

Rob

In plaats van een zaklamp kun je ook een horloge meenemen. ;)

RRski op 7 feb 2017 09:53

Of gewoon je gezonde verstand gebruiken

Rob

Nu is een ritje achterop een Pistenbully wel enorm gaaf #ervaring #alpinisme #zomer #teringwatgaandiedingenhardalsjelosachteropstaat

Ik heb liever een hoofdlamp

Not all who wander are lost

Nu is een ritje achterop een Pistenbully wel enorm gaaf #ervaring #alpinisme #zomer #teringwatgaandiedingenhardalsjelosachteropstaat

Space_NL op 7 feb 2017 11:24

Forum, geen twitter.

Heb ik zelf ook een keer gehad vanaf de Panaroma Alm naar beneden toe, gelukkig hadden we toen mobieltjes met een zaklamp bij ons, en zo zijn we al skied met ze 4e naar beneden gegaan, maar inderdaad, het was een bijzondere ervaring.

Zaklamp(of beter: hoofdlampje) is inderdaad handig. Een fakkel is nog leuker en sfeervoller :)

En die bully, tja, die zijn niet bedoeld als taxi/bezemwagen. Als jullie echt in nood waren geweest dan had de chauffeur wel geholpen denk ik (of assistentie geregeld). Paar weken terug nog gezien (in Sölden) dat een gewonde in een bak/cabinetje voorop de bully werd gelegd, om naar een landingsplek voor de heli te rijden.

En in die après ski? Lekker nuchter gebleven met je colatje of 12 bier en 14 schnapps weggeklapt? Dat heb ik namelijk ook één keer gedaan en ook een verkeerde afslag genomen (gelukkig wel naar het dal) en invallende duisternis en heel ver lopen naar ons appartement. En een aardige kater. Maar dat was de laatste keer dat ik meer dan één bier gedronken heb en nog ben gaan snowboarden.

Chauffeur van bully heeft gelijk vind ik. Niet dat ik een heilig boontje ben hoor maar ik vind dat je in zulke situaties gewoon de consequenties moet accepteren als een man en niet achteraf gaan ‘zeuren’. Je hebt wel weer een mooi verhaal in ieder geval. ?

Ik had meer mazzel toen we naast een middenstation in Fugen in een bar zaten. We hadden de intentie om de lift te nemen maar tijd vergeten. Gondels werden al afgekoppeld maar na een behoorlijke en terechte, preek van de liftbediende werd er onder een hoop verwensingen nog een gondel aangekoppeld en konden we gelukkig naar beneden.

Ach zo maak je nog eens wat mee toch?

🏂

Ik had meer mazzel toen we naast een middenstation in Fugen in een bar zaten. We hadden de intentie om de lift te nemen maar tijd vergeten. Gondels werden al afgekoppeld maar na een behoorlijke en terechte, preek van de liftbediende werd er onder een hoop verwensingen nog een gondel aangekoppeld en konden we gelukkig naar beneden.

Ach zo maak je nog eens wat mee toch?

Martin9 op 7 feb 2017 13:03

Die ook weleens meegemaakt in Leogang. Toen stopte echter de gondel vlak voor het dalsation. Na een minuut of 10 begonnen we toch wel redelijk angst te krijgen dat hij niet meer zou gaan ;) . Gelukkig uiteindelijk weer op gang gekomen, en sowieso duizendmaal excuses aan de liftbedienden dat wij te laat waren.

Die chauffeur heeft natuurlijk wel een punt. Vroeger vaak later in het seizoen boven op de berg met wat eigen drankjes naar de zonsondergang zitten kijken. Naar beneden vervolgens net naast de piste gegaan om de piste bully chauffeurs een beetje te vriend te houden. Het probleem zit hem namelijk erin dat(los van het aansprakelijkheids probleem) de sneeuw in de avond lekker zacht is en deze in de nacht weer kei hard wordt. Als jij dan lekker over die geprepareerde bent gegaan in de avond staan die dikke groeve er tot aan de volgende middag in.

Je maakt zeker wat mee. Goed om jezelf wel te realiseren, dat je officieel buiten de piste aan het skiën bent. Je bent dan meestal niet verzekerd en er loeren extra gevaren die je niet tijdens de openingstijden van de pistes tegen komt. Lees bv ook dit topic:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/338208/hoe-gevaarl…

En als je het Duits machtig bent, is ook deze de moeite waard: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=566…

Nou ben ik zeker niet Roomser dan de Paus en heb ik me hier ook weleens “schuldig” aan gemaakt. Maar het is een (al dan niet) gecalculeerd risico dat je neemt. Dat voor mij wel iets verder moet gaan dan het meenemen van een zaklampje…

Ik maak het meestal niet zo laat op de piste, maar in Flaine werd (wordt?) je tegen sluitingstijd van de piste van de berg afgehaald. De pistedienst(?) veegt dan iedereen voor zich uit. Een weldenkend mens haalt het dan niet in zijn hoofd om te blijven hangen. Dan moet je je ook verstoppen denk ik.
Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.


Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Da’s wederzijds in dit geval, wat een bs…

Ik zorg in de toekomst, dat ik altijd een telefoonnr heb, van iemand, ( die bekent met het gebied) die ik benaderen kan, om ons op te halen, bij een verdwaling. Wij hebbn ooit een piste gemist, en zijn ontzettend aan het lopen gekomen, met skies en schoenen. We dachten na iedere bocht, wel een keer naar beneden te kunnen skien. We kwamen hoe langer hoe verder weg. Gelukkig was het rond 14.00 uur dat we de afdaling misten, en waren net voor het donker weer beneden, uitgeput, en kapot.

*bericht bewerkt door marie-louise op 07 feb 2017 16:28

Ik maak het meestal niet zo laat op de piste, maar in Flaine werd (wordt?) je tegen sluitingstijd van de piste van de berg afgehaald. De pistedienst(?) veegt dan iedereen voor zich uit. Een weldenkend mens haalt het dan niet in zijn hoofd om te blijven hangen. Dan moet je je ook verstoppen denk ik.
Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Vorig jaar sloten wij steeds de piste af in Flaine. We gingen dan samen met de obers van de grandes platieres mee naar onder. Dus dat verhaal van de pistedienst klopt niet echt.

In ieder geval heb ik mijn lesje geleerd!

Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Ik ben geen van beide, maar waar slaat dat dan op? Beetje denigrerend wat jij daar zegt. Jij beweert dus dat mensen die dat beroep uitoefenen niet bepaald intelligent zijn? Valt jouw beroep ook ergens mee te vergelijken?

Not all who wander are lost

Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Een pistebully is een zeer complex technisch apparaat, wat je echt niet zomaar even in beweging zet. Het is net wat anders dan met een schoffel wat onkruid verwijderen. Ten eerste moet je dus veel technische vaardigheden hebben om alles te besturen, daarnaast moet je ook ver vooruit denken, want je wilt zo weinig mogelijk 2x over hetzelfde stuk gaan. Als je bijv. met een kabel een stijle piste moet preparen moet je ook daar goed over nadenken, omdat anders de kabel je vers geprepareerde piste weer om zeep helpt… Tegenwoordig gaat het bij de nieuwste via GPS, maar met wat oudere bullies moet je nog precies inschatten waar je sneeuw weg kan halen en hoeveel sneeuw je op een bepaalde plek aan moet brengen. Ik schat de kans op 95% dat jij hem niet eens fatsoenlijk van zn plaats krijgt zonder instructie, dus ik weet niet hoe hoog je je eigen IQ dan inschat…?

Born to Ride

Ik had meer mazzel toen we naast een middenstation in Fugen in een bar zaten. We hadden de intentie om de lift te nemen maar tijd vergeten. Gondels werden al afgekoppeld maar na een behoorlijke en terechte, preek van de liftbediende werd er onder een hoop verwensingen nog een gondel aangekoppeld en konden we gelukkig naar beneden.

Ach zo maak je nog eens wat mee toch?[post]Martin9 op 7 feb 2017 13:03[/post][/quote]

Dan heb je geluk gehad dat ze de lift weer hebben aangezet, je kan daar namelijk ook een taxi bestellen.
Overigens hebben wij in dezelfde tent ook een keer flink geborreld, tegen een uurtje of 9 in de avond zouden we naar benden gaan, met de taxi. Echter 1 iemand waren we kwijt, na lang zoeken vonden we haar in 1 van de afgekoppelde gondels in het middelstation, ze dacht in haar dronken bui dat we met de gondel zouden gaan:)

Even terug naar het topic: hoofdlampje zit standaard in de rugzak.

Edwin van Riel

Ik maak het meestal niet zo laat op de piste, maar in Flaine werd (wordt?) je tegen sluitingstijd van de piste van de berg afgehaald. De pistedienst(?) veegt dan iedereen voor zich uit. Een weldenkend mens haalt het dan niet in zijn hoofd om te blijven hangen. Dan moet je je ook verstoppen denk ik.
Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Er zijn mensen voor minder in elkaar geslagen kerel.

De chauffeur van de bully kent het gebied, heeft een inschatting van jullie klim en klauter-capaciteiten gemaakt en geconcludeerd dat jullie jezelf maar moesten redden. Misschien al ‘straf’, misschien uit nonchalance. Inderdaad: er staan overal borden, je wéét dat het ‘verboden gebied’ is. Laat die zaklamp maar thuis en gebruik je verstand en apres-ski in het dal, kan je hooguit een buiteling op de stoep maken.

Ik maak het meestal niet zo laat op de piste, maar in Flaine werd (wordt?) je tegen sluitingstijd van de piste van de berg afgehaald. De pistedienst(?) veegt dan iedereen voor zich uit. Een weldenkend mens haalt het dan niet in zijn hoofd om te blijven hangen. Dan moet je je ook verstoppen denk ik.

Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Er zijn mensen voor minder in elkaar geslagen kerel.

DavidW op 8 feb 2017 09:23

Nee, en dit is een reactie op niveau ??

Ik maak het meestal niet zo laat op de piste, maar in Flaine werd (wordt?) je tegen sluitingstijd van de piste van de berg afgehaald. De pistedienst(?) veegt dan iedereen voor zich uit. Een weldenkend mens haalt het dan niet in zijn hoofd om te blijven hangen. Dan moet je je ook verstoppen denk ik.
Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Misschien bedoel je; ‘Van medewerkers in uitvoerende functies zonder klantcontact mag je geen hele klantgerichte houding verwachten’ , maar koppel dat nou niet direct aan intelligentie.

*bericht bewerkt door Mathijs6 op 08 feb 2017 16:00

Ik maak het meestal niet zo laat op de piste, maar in Flaine werd (wordt?) je tegen sluitingstijd van de piste van de berg afgehaald. De pistedienst(?) veegt dan iedereen voor zich uit. Een weldenkend mens haalt het dan niet in zijn hoofd om te blijven hangen. Dan moet je je ook verstoppen denk ik.

Overigens mag je van een pistebullymedewerker denk ik evenveel begrip en intelligentie verwachten als een plantsoenmedewerker. Weinig dus.

Taan op 7 feb 2017 15:49

Er zijn mensen voor minder in elkaar geslagen kerel.

DavidW op 8 feb 2017 09:23

Nee, en dit is een reactie op niveau ??

philip1991 op 8 feb 2017 14:12

Tien jaar advocaat geweest, heb het een en ander zien passeren.

Vooraleer je begint over “niveau”… Door te impliceren dat een plantsoenmedewerker of bullyrijder per definitie niet intelligent is, is het niveau hier omlaag getrokken, niet door mijn opmerking.

*bericht bewerkt door DavidW op 08 feb 2017 16:21

Gefeliciteerd met je beroepskeuze en ervaringen.

Je gebruikt van dure woorden doet niks af aan het feit dat jouw voorgaande opmerking natuurlijk van geen enkele toegevoegde waarde is. Net als die van diegene waar jij op reageerde.

Plaats een reactie