Hard & ongecontroleerd

Laat ik vooropstellen dat ik dit niet schrijf vanwege m’n eigen ongeluk of frustratie hierover. En m’n punt gaat zowel over skiërs als snowboarders zonder 1 van de 2 te bestempelen als beter/slechter. Maar gemakshalve praat ik over skiërs.

Ik ben met vrienden in januari in het Zillertal geweest. Bedoeling was de diverse gebieden in dal te bezoeken. Wat ons opviel is dat er veel mensen zijn die volgens mij meer durven dan dat ze kunnen. Zelfs op “overgangspaden” zijn er mensen die tegen me aan skiën omdat ze simpelweg de controle niet hebben. Een schamel sorry kan er nog net vanaf en dat hoor je ze eigenlijk gedurende het hele pad zeggen; sorry hier en sorry daar.

Is het wellicht zo dat door alle veiligheidsmaatregelen we ons onaantastbaar voelen? Is het zo dat mensen denken dat door het dragen van helmen en diverse protectors en braces dat ze niks kan overkomen?

En dan het type ski wat uitgekozen word in de huurshop. Hoe vaak hoor ik niet in steenkolen Duits dat deze keuze te eenvoudig is, nee liever iets meer van het serieuze werk, racelatten jongûh. Vervolgens staan ze op de piste en zijn totaal verbaasd aan het vertellen dat het ongelofelijk is maar het lijkt wel of ze in iedere bocht versnellen (?!?) wat zijn dit voor ski’s? Ik denk juist sinds we in het tijdperk zitten van de carveski’s er meer gevraagd wordt van techniek als ooit te voren en dan kom ik bij het volgenden punt; skiles.

Skiles wordt blijkbaar niet meer gezien als noodzakelijk, keertje oefenen op een indoorbaan is voldoende. Want het ging tenslotte best eenvoudig. Beetje wilskracht en doorzettingsvermogen brengen mij het hele gebied wel door.

Zo een hoop woorden om te vertellen dat ik vind dat er echt hard en ongecontroleerd wordt geskied. Gelukkig beheerst het merendeel hun techniek en weet waar de grens ligt. Mensen die 1x per jaar naar de witte vlaktes gaan zonder enige vorm van voorbereiding en af en toe onder het genot van een glaasje dan weer de pistes afgaan. Niet weten waar ze wat kunnen doen en niet anticiperen. Zichzelf en andere in gevaar brengen dat zijn de mensen waar ik het hier over heb.

Herkenbaar?

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Zeker herkenbaar!!!
Door zo’n persoon ben ik in 2002 omver gesnowboard (deze persoon is in volle vaart achter op me geknald, wist niet hoe te remmen op een rode piste), gevolg; gebroken rug!!!

Na een jaar revalideren en heel veel privéles toch weer aan het skiën gegaan, zij het veel voorzichtiger en met enige angst dat hetzelfde nogmaals gebeurd. Ieder schrapend geluid achter me, jaagt me nog steeds angst aan.

Herkenbaar, maar heb er niet zoveel last van…

We gaan een paar avondjes na een indoorbaan (zonder les natuurlijk), huren een plank resp. een paar latten in de duurste categorie, trekken een flitsende outfit aan, zetten een helm met een (vandaag de dag kennelijk noodzakelijke) camera erop op en gaan met die banaan.

Lekkuh ragge yoh …

Een skileraar in Italie liet zich desgevraagd ontvallen, dat het met name de Nederlanders zijn die dit gedrag vertonen en vaak een compleet verkeerde houding aannemen (iets met lessen?)

Gelukkig heb ik er in de praktijk niet zoveel last van, heeft simpelweg met de keuze van het skigebied te maken.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 10 feb 2017 11:55

Rob

Herkenbaar! Ook ik had dit jaar het genoegen om met zo’n persoon kennis te mogen maken.
Die jongen passeerde rechts van mij met een topsnelheid om vervolgens heel stoer met een draai van 90 graden vol in de ankers te gaan zodat hij ze vrienden kon opwachten…helaas deed hij dit midden op de piste en zo abrupt dat ik hem nooit meer kon ontwijken en vol tegen hem aan botste.
Ik viel behoordelijk hard achterover op het sneeuwdek en klapte daardoor hard met mijn hoofd op de grond. (Gelukkig een helm op)
Hij verontschuldigde zich meteen en was ook wel geschrokken maar toch.

Ik was erg boos omdat dit ook nog is gebeurde op een blauwe dalafdaling waar heel veel beginners aan het skiën waren en waar die snelheden echt niet verantwoord zijn.

Tegengesteld evenredig heb je dan ook nog de zeer ervaren en goed skiënde (locals?) wintersporters die met enorme snelheden geen enkele rekening houden met de minder goden op de piste die nog wel eens een onverwachte beweging zullen maken. Dit kan ook flink desastreus uitpakken. Al met al, wintersport is en blijft een verhoogde risico bezigheid, jammer dat het zo leuk is.

Herkenbaar - m’n zwager is zo’n type helaas… Vindt van zichzelf dat hij goed kan skiën, aan het klieren naast de piste, totaal geen boodschap aan wat zijn lief (ook een skiër) of ik (een snowboarder, dat dan weer wel). Ik voel me niet veilig met hem in de buurt, ben een paar keer goed pissig geworden en van mij houdt hij nu afstand, maar ik ben ook bang voor de dag dat het een keer echt fout gaat…

Gelukkig heb ik er in de praktijk niet zoveel last van, heeft simpelweg met de keuze van het skigebied te maken.

RCGrootveld op 10 feb 2017 11:51

Ben ik niet helemaal met je eens Rob. Heb geskied in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Amerika. Alleen in Amerika heb ik dit niet meegemaakt. Maar verder overal waar ik geweest ben. De diversiteit van de gebieden was groot en niet alleen de typisch Nederlandse gebieden toonde dit fenomeen. Maar goed 't zijn persoonlijke ervaringen. Zoals ik in m’n verhaal geen onderscheid maak tussen skiërs en boarders, maak ik ook geen onderscheid in nationaliteit. Ze zitten er in elke nationaliteit wel tussen ongeacht welk gebied.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Heel herkenbaar … gelukkig tot nu toe niet al te veel last van gehad omdat we meestal buiten het (NL) seizoen zitten.
(Alhoewel, op het broken body parts topic staan m’n blessures … en daar waren een aantal van te danken aan dat soort mensen)

Het materiaal maakt iets wat op skiën lijkt makkelijk … en het is blijkbaar iets normaal om gewoon geen aandacht te geven aan je directe omgeving.
@RCGrootveld: grappig! Dat hebben we ook al gehoord van Italiaanse skileraars. De laatste vertelde me dat hij een privéles al gewoon heeft stopgezet (en terug laten betalen) omdat zijn leerling gewoon niéts van al dat gedoe wou hebben en zijn zin wou blijven doordrijven.

Het is deels herkenbaar, maar ook wel te vermijden. 2 weken geleden een paar dagen naar Winterberg geweest, daar weet je het van te voren en houdt je er ook rekening mee. Het is daar echt bizar wat er aan kamikazes naar beneden komt. Aan de andere kant, als we eind maart rustig in een groot Frans skistation zitten, zijn de kamikazes ver te zoeken, die denken dat er in die periode uberhaupt niet meer te skien is (tis toch lente…) De snelheden op de dan vaak uitgestorven pistes liggen vaak wel hoog, maar het zijn stuk voor stuk allemaal erg ervaren skiers en boarders.

Born to Ride

Deze discussie is al zo vaak gevoerd, valt in dezelfde categorie als offpiste gaan ‘ik kan dat, de rest daarentegen…’
Mijn mening: Ja, er wordt veel te hard en veel te asociaal geskied, hier ook wel ‘lekker knallen’ genoemd. De snelheden die je hier vaak voorbij ziet komen als doodnormaal (80kmh+) is idioot snel eigenlijk, er zijn er maar weinig die met die snelheid op een fiets willen crashen waarschijnlijk, met vgl kleding resulteert dat in minimaal zwaargewond. Misschien dat je het best enigszins onder controle weet te houden op een lege piste maar dat is zelden het geval en dan nog, er hoeft maar zo weinig te gebeuren om het finaal mis te laten gaan. Toch moet dat met skiën allemaal kunnen…

Precies dit gebruik ik als argument bij mensen die het nog altijd vertikken om een helm te dragen. Je kunt zelf nog zo goed zijn… Maargoed die discussie is hier ook vast al uitvoerig gevoerd, dus laten we daar maar niet opnieuw op in gaan :)

Mijn vriendin is enkele jaren geleden door een vriend van ons flink overhoop gebeukt. Buiten wat blauwe plekken geen verwondingen aan over gehouden, maar wel schrik, vooral dus voor beginnende kamikaze piloten. De beuker in deze was ook flink geschrokken en heeft er ook van geleerd, maar jammer dat het zo moet… Dit jaar hebben wij wederom een overmoedige beginner bij, en gezien die toch niet wil luisteren naar adviezen om les te nemen houden we mooi afstand…

Mijn ervaring is wel dat dit gebieds- en periodeafhankelijk is. Eerlijk gezegd is er vrijwel nooit iemand die sneller skiet dan ik, dus daarbij is dat specifieke gevaar geweken. Ik zie echter wel vaak mensen enorm stuntelen en de verkeerde pistes af gaan. Mijn ervaring is dat dat vaak jongeren zijn of studenten. Maar dit is zeker niet nationaliteitsgebonden of iets dergelijks: ook wel eens door een local aangeskied op een blauw pad.
@Userd Snap je punt niet, als iemand met 80 km/h op een quasi-lege piste skiet, zijn techniek is afgestemd en hij goed oplet dat hij anderen niet tot last is, dan is dat toch prima…

Mr. Slow

@Quick, punt is dat die techniek meestal vooral tussen de oren bestaat. Als je jezelf aan puin skiet moet je dat vooral zelf weten idd.

@Userd Daar kan ik niet over oordelen. Ik vind snelheid ook niet zo relevant. Techniek wel; ik kan in één oogopslag zien of iemand kan skiën en dat hij een potentieel gevaar vormt. Denk ik dat tweede, dan blijf ik zo ver mogelijk van zo iemand vandaan.

Mijn ervaring is echter wel dat mensen die “flink” doorskiën over het algemeen ook de bijbehorende techniek hebben om dit te kunnen doen.

Mr. Slow

Dat sommige mensen hard gaan klopt. Daar is niks mis mee, als er voldoende ruimte is en technisch het allemaal kan, als in je kunt nog corrigeren en remmen als het moet. (overigens zijn de 80kmh+ers echt schaars @userd :) )
Dat sommige mensen daarbij geen rekening weten te houden met anderen is een ander verhaal. Vaak is dit ook de categorie die het technisch allemaal niet aan kan (straightlinen is niet heel moeilijk, vervolgens met je bereikte topsnelheid sturen wel.)
Bij hard skiën komt het aan op ver vooruit kijken en constant anticiperen. Dan valt er ook bij enige drukte nog prima op tempo door te skiën.
Vaak valt ook goed te zien wat de persoon voor je gaat doen, zelfs zogenoemde onverwachte bewegingen zijn voorspelbaar. Voldoende ruimte laten en iedereen kan zijn weg vervolgen. Als je dat inzicht niet hebt (of erger niet wilt hebben), dan wordt het inderdaad een gevaarlijke hobby.

Zeker akkoord. Mijn 2e dag skien ging ik in heel voorzichtig ploegje een rustige blauwe piste af, hard geschrokken van een snelheidsduivel die op een halve meter voorbijschiet en hup, lelijke val en verrokken ligamenten in de knie. Nog steeds, 2 jaar en vele ski uurtjes later, heb ik liever niet te veel mensen rond me, ik schrik er niet meer zo hard van, maar het is toch met een bang hartje af en toe.

Wat me ook opviel is dat sommigen net stoerder lopen doen op drukke pistes (meer publiek) of ergens waar wat beginners komen (blauwe verbindingspistes). Even tonen aan die sullige beginnertjes die m’n racebaan blokkeren hoe de pro’s het doen ofzo, ik weet het niet. Ik ski heel wat slechter dan m’n vriend met 20+ jaar ervaring, maar bij hem komt er nooit iemand zo dicht langsgescheurd, voorbije vakantie zelfs eentje over m’n latten terwijl ik aan de rand van de piste stilstond, en een boarder die per se nog in het 2-3 meter gat tussen mij en een meisje in ploeg wilde duiken, ipv er hoffelijk even langs links of rechts langs te gaan.

Veel lijkt me met ego en overschatten van eigen kunnen samen te hangen, maar toch ook een gebrek aan respect of rekening houden met anderen. Zelfs als je techniek top is, je op elke helling gecontroleerd naar beneden komt en meteen kan stoppen en er dus eigenlijk geen risico an sich is, blijft het niet zo fijn als je dat aan 80km/u doet op een drukke verbindingspiste. Beginners kunnen niet altijd inschatten wat jij kan, dus dat kan eng zijn en op die manier een onverwachte (schrik)reactie uitlokken.

@Userd Daar kan ik niet over oordelen. Ik vind snelheid ook niet zo relevant. Techniek wel; ik kan in één oogopslag zien of iemand kan skiën en dat hij een potentieel gevaar vormt. Denk ik dat tweede, dan blijf ik zo ver mogelijk van zo iemand vandaan.

Mijn ervaring is echter wel dat mensen die “flink” doorskiën over het algemeen ook de bijbehorende techniek hebben om dit te kunnen doen.

Quick op 10 feb 2017 13:13

Strak als een biljartlaken, blauwe lucht, piste daagt uit om lekker (weer) te carven. Samen met 6 vrienden en niemand anders. Tempo zit er goed in en mooie bogen. Ik kom denk ik in de buurt van de beloofde radius van 17 meter. Heerlijk de kanten snijden mooi in de sneeuw, het lijkt wel alsof ik op rails ski. Piste neigt daar naar recht. Ik haal de vaart er een beetje uit en dan ineens gaat het fout. Piste is niet meer hard, donders andere structuur ’t is zacht nee nee nee. Ik word gelanceerd over de rand van de piste, ik verwacht de eerste inpakt en die was gelijk diep genoeg om te betitelen als loopgraf (graven?!?). ’t Stopt niet gaat door met tuimelen… enige wat ik denk: geen steen, geen steen, geen steen. Nou die ben ik gelukkig niet tegengekomen. Ik lig stil op m’n rug en m’n eerste gedachte is: skistok dwars door m’n knie! Serieus pijn! Ik kijk en zie dat m’n stokken en ski’s naast me liggen, gelukkig dacht ik, maar waar komt die pijn vandaan?

Zeg het maar, kan TS skiën of niet?

Je kunt nog zoveel techniek hebben, als je met 80km/u plus of dat soort snelheden (doen mensen dat echt vaak? Kan het mij niet voorstellen) een probleem tegen komt, door eigen fout of andere, is de impact vele malen groter natuurlijk. Ik zou dus ook bij dat soort mensen uit de buurt proberen te blijven. Hoe goed ze ook kunnen skiën/boarden.

Zeg het maar, kan TS skiën of niet?

Userd op 10 feb 2017 13:23

Sinds wanneer is dàt de vraag? Ik maak nergens uit op dat de TS (of iemand anders die tot nu toe heeft gereageerd) van zichzelf zegt dat ie zo goed is dat hij hoge snelheden te allen tijde kan skiën? Volgens mij ging het juist over de verbazing over mensen die dat duidelijk niet kunnen.

Vanuit een perspectief van een skiër die minder hard gaat/wil lijkt me die vraag nog relevanter zelfs. Zoals @Elienc zo mooi beschrijft…

*bericht bewerkt door GiGi op 10 feb 2017 13:32

Je kunt nog zoveel techniek hebben, als je met 80km/u plus of dat soort snelheden (doen mensen dat echt vaak? Kan het mij niet voorstellen) een probleem tegen komt, door eigen fout of andere, is de impact vele malen groter natuurlijk. Ik zou dus ook bij dat soort mensen uit de buurt proberen te blijven. Hoe goed ze ook kunnen skiën/boarden.

HN65 op 10 feb 2017 13:23

Frappant dat als het om weggedrag gaat, men daar (hier) ineens heel anders over lijkt te denken…

Rob

Ik zal mij eens kwetsbaar opstellen.
Ik herken mij namelijk gedeeltelijk in de door jullie beschreven types maar wil toch ook een beetje nuance aanbrengen. ;)

Ikzelf heb nu 6 weken ski-ervaring en typeer mijzelf als een “luie” skiër die het liefst hard gaat met grote bochten maar ook lekker wil spelen langs de piste (beetje springen). Ik zou mijn techniek zeker niet goed noemen maar wel goed genoeg om controle te houden en op tijd stil te staan of uit te wijken indien mogelijk. Verder hou ik ook altijd voldoende afstand en heb daardoor ook geen ongelukken gehad. Tot afgelopen vakantie.

Ik ben een beetje aan het oriënteren op verschillende soorten ski’s en wilde nu wel eens raceski’s proberen. Lekker korte bochten skiën zo dacht ik. De eerste dag ging prima. Zonnig, strakke en harde pistes. Perfecte condities voor een racecarver (Fischer worldcup rc4 rc). Ook geen enkel probleem gehad met de ski’s alleen merkte ik dat ze soms hapte in de bocht bij licht inzetten en ze maken vlot snelheid.

2e dag hadden we helaas bewolking, sneeuw en daardoor wat minder zicht. Hierdoor ook besneeuwde pistes met heuvels. Rustig aan gedaan want het was nu echt hard werken op deze latten. Mijn gebrek aan techniek werd dan ook genadeloos bloot gelegd en de verzuring sloeg regelmatig toe. Einde van de dag toch maar besloten dat ik deze ski’s ging omruilen voor wat vergevensgezinde ski’s waar ik weer lekker lui op kan knallen.

Laatste dalafdaling naar het dorp en toen ging het mis. Ruim voor mij stond een groepje mensen te wachten midden op de piste. ongeveer 20 meter voor deze mensen begon ik te remmen maar door het slechte zicht zag ik niet goed dat er heuveltje aankwam. Normaal geen probleem en rem je daar juist lekker op af of doorheen. Helaas nu niet. De onderste ski hapte in het heuveltje in een ijzig gedeelte (denk ik) en die ski ging uit. Ik gleed zelf rechtdoor op de mensen af. Deze hadden niets in de gaten en ik gleed 1 van die mannen onderuit. Die man viel vol op zijn rug. Ik had wat pijn aan mijn knie maar ben direct naar die man toegegaan. Gelukkig stond die alweer en nadat ik mijn gegevens had achtergelaten konden we beide weer verder.

Dag erop andere ski’s (Atomic Vantage x80 cti) gekregen van de verhuurder en wat een wereld van verschil. Het vertrouwen kwam ook weer direct terug en ik ging weer als vanouds hard en vooral belangrijk ik had de controle ;)

Wat zijn de lessen:

  1. Raceski’s zijn niks voor mij. Doe mij maar all-mountain ploeglatten waar ik volledige controle op heb.
  2. Met opgerekte kniebanden kun je prima skiën. (Lopen en apres-ski is lastiger)
  3. Soms kun je niet zoveel aan een ongeluk doen en moet je accepteren dat skiën nou eenmaal een risicosport is.

Zeker akkoord. Mijn 2e dag skien ging ik in heel voorzichtig ploegje een rustige blauwe piste af, hard geschrokken van een snelheidsduivel die op een halve meter voorbijschiet en hup, lelijke val en verrokken ligamenten in de knie. Nog steeds, 2 jaar en vele ski uurtjes later, heb ik liever niet te veel mensen rond me, ik schrik er niet meer zo hard van, maar het is toch met een bang hartje af en toe.

Wat me ook opviel is dat sommigen net stoerder lopen doen op drukke pistes (meer publiek) of ergens waar wat beginners komen (blauwe verbindingspistes). Even tonen aan die sullige beginnertjes die m’n racebaan blokkeren hoe de pro’s het doen ofzo, ik weet het niet. Ik ski heel wat slechter dan m’n vriend met 20+ jaar ervaring, maar bij hem komt er nooit iemand zo dicht langsgescheurd, voorbije vakantie zelfs eentje over m’n latten terwijl ik aan de rand van de piste stilstond, en een boarder die per se nog in het 2-3 meter gat tussen mij en een meisje in ploeg wilde duiken, ipv er hoffelijk even langs links of rechts langs te gaan.

Veel lijkt me met ego en overschatten van eigen kunnen samen te hangen, maar toch ook een gebrek aan respect of rekening houden met anderen. Zelfs als je techniek top is, je op elke helling gecontroleerd naar beneden komt en meteen kan stoppen en er dus eigenlijk geen risico an sich is, blijft het niet zo fijn als je dat aan 80km/u doet op een drukke verbindingspiste. Beginners kunnen niet altijd inschatten wat jij kan, dus dat kan eng zijn en op die manier een onverwachte (schrik)reactie uitlokken.

Elienc op 10 feb 2017 13:19

Ik kan wel begrijpen waarschijnlijk wel dat ze meer afstand houden van je vriend dan van jou. Waarschijnlijk heeft je vriend meer snelheid. Hoe meer snelheid degene heeft onder je hoe meer ruimte je er tussen moet houden. Tevens met zijn techniek kan hij waarschijnlijk andere onverwachtse bewegingen maken dan jij.
Nu wil ik ook wel eens maximale snelheid houden op verbindingspistes als ik anders moet gaan prikken. Nu moet dit wel mogelijk zijn natuurlijk en 80 op verbindingspistes is meestal niet haalbaar.
@Userd Of TS de snelheid had moeten hebben toen hij crashte dat kan hij waarschijnlijk het beste zelf vertellen. Misschien bracht hij alleen zichzelf in gevaar en was hij bereid om dat risico te nemen?
Misschien heeft hij de situatie verkeerd ingeschat waardoor hij de verkeerde snelheid had voor de ondergrond die kwam.

Ik irriteer mij ook aan al die kamikaze piloten. Zelf ben ik wel heel blij dat ik voor een Nederlander veel ervaring heb met skiën en snowboarden. Tegenwoordig ski ik alleen, maar ik kan wel heel goed inschatten wat de bewegingen gaan zijn van skiërs en snowboarders onder mij. En kan daardoor beter anticiperen wanneer zij afwijken van hun initiële patroon.

@rollingroel
Ehmmm, wat dacht je van les 4: nooit op snelheid naar een groep toe skiën?

@Elienc Ik krijg van mijn vriendin ook nog wel eens op mijn kop dat ik te dicht voorbij raas, terwijl dat voor mij helemaal niet zo overkomt. Het voelt voor de beginners dan denk ik ook eerder als angstig terwijl de voorbij razende wellicht wél volledige controle over de situatie heeft, en zich van geen kwaad bewust is. Dat kan ook, het hoeft geen ego of gebrek aan respect te zijn, al zijn er ook mensen (overal, niet alleen op de piste) die wel een lesje respect kunnen gebruiken.

@rollingroel
Ehmmm, wat dacht je van les 4: nooit op snelheid naar een groep toe skiën?

IkBakErNiksVan op 10 feb 2017 13:47

Mee eens. Ik had die dag al aardig getemporiseerd aangezien de condities slecht waren en mijn ski’s (icm mijn techniek) onvoorspelbaar. Niet voldoende waarschijnlijk ;)

Compliment aan @rollingroel voor je kwetsbare opstelling.
Je geeft zelf al aan dat je geleerd hebt van die situatie.

Wat overigens wel een dingetje is: er zijn ook genoeg stilstaande mensen die op onhandige plaatsen staan. Deze mensen staan echter wel in een gebied waarin geskied wordt. Als iemand van boven onderuit gaat, dan kan het dus zo zijn dat ze door een vallende skiër geschept worden. Een beetje opletten naar boven en qua positie anticiperen op wat van boven komt zou dan ook wel helpen (puur uit zelfbehoud van diegene).
Ook voor skiërs in beweging helpt het soms om even over je schouder te kijken als je van je patroon afgaat, bijvoorbeeld ineens de hele piste willen oversteken terwijl je tot dan toe korte bochtjes aan het maken bent. Het werkt dan twee kanten op: je kunt zien of er niet iemand hard van boven komt en diegene die van boven komt kan aan het draaien van je hoofd zien dat je waarschijnlijk die kant op wilt komen.

Zeg het maar, kan TS skiën of niet?

Userd op 10 feb 2017 13:23

Sinds wanneer is dàt de vraag? Ik maak nergens uit op dat de TS (of iemand anders die tot nu toe heeft gereageerd) van zichzelf zegt dat ie zo goed is dat hij hoge snelheden te allen tijde kan skiën? Volgens mij ging het juist over de verbazing over mensen die dat duidelijk niet kunnen.

Vanuit een perspectief van een skiër die minder hard gaat/wil lijkt me die vraag nog relevanter zelfs. Zoals @Elienc zo mooi beschrijft…

GiGi op 10 feb 2017 13:30

Sinds dat deze net daarvoor gesteld werd? Ik ben het overigens eens met de post van @Elienc

@Userd Ik kan dat uit iemands verhaal op een forum niet opmaken, dat moet ik gewoon zien op de piste of vanuit een lift. Skiën is een risicosport en er zijn ook mensen die als ze zo ongeveer stilstaan een ernstige blessure krijgen. Ik blijf erbij dat, zolang je rekening houdt met anderen en die niet in gevaar brengt, hoge snelheden prima moeten kunnen. Dat is voor mij een deel van de lol en tevens een gevoel van vrijheid.

Mr. Slow

@Quick en dan Mr. Slow in je signature xD

@Userd Ik kan dat uit iemands verhaal op een forum niet opmaken, dat moet ik gewoon zien op de piste of vanuit een lift. Skiën is een risicosport en er zijn ook mensen die als ze zo ongeveer stilstaan een ernstige blessure krijgen. Ik blijf erbij dat, zolang je rekening houdt met anderen en die niet in gevaar brengt, hoge snelheden prima moeten kunnen. Dat is voor mij een deel van de lol en tevens een gevoel van vrijheid.

Quick op 10 feb 2017 14:27

Dat kan niet echt, da’s het hele punt. TS, rollingroel en anderen crashen niet voor de lol meestal. Afdoen als is ‘risicosport, jammer dan voor de rest, is mijn lolletje’ vind ik op zijn zachtst gezegd weinig sociaal. Mafklappers zoals oa maar zeker niet alleen in Winterberg regelmatig te vinden zijn en waar TS op doelt, zijn levensgevaarlijk voor iedereen en daar zou best tegen opgetreden mogen worden.

Plaats een reactie