Raststättes in DLD - baby laten kruipen - tips?

Hoi,
Binnenkort vertrekken we naar Zwitserland met onze 9 mnd oude baby. Hij is nogal beweeglijk, dus al met langere autoritten in NL wil hij soms pauze om te bewegen - liefst kruipen. Lopen kan hij natuurlijk nog niet. Nu de vraag: hebben alle/de meeste Raststättes in DLD zo’n binnenspeeltuintje waar we hem evt. kunnen laten kruipen? Ik heb er wel eens een keer één gezien, meen ik me te herinneren, maar weet het niet zeker.
Andere tips om een baby te laten kruipen / spelen onderweg?
Thanks alvast!

Allereerst zou in nooit met een 9 mnd jonge baby op wintersport gaan.

En laten kruipen in zo’n vieze Raststätte al helemaal niet.
Wat denk je van al die schimmels,snot ,bacteriën en sporen van poep van andere baby’s .
Je bent me er één.
Baby’s hebben rust regelmaat en reinheid nodig.
Is het geen optie om baby gewoon thuis te laten bij oma en opa.Hebben zij ook een leuke tijd ??
Kunnen jullie zorgeloos skiën al is het maar vier dagen.

Hoezo niet, @Hooykaas? Ik ging al mee toen ik twee maanden oud was. Opa en oma mee, ik schijn als baby de tijd van mijn leven gehad te hebben, dus dat het een slecht idee is betwijfel ik. En welk recht heb jij om te bepalen of ermee te bemoeien dat iemand zijn eigen kind wel of niet mee mag nemen?

*bericht bewerkt door Svennoo op 12 feb 2017 22:31

Carnas on Tour

@Hooykaas, die baby is 9 maanden, geen 9 weken… Zolang je niet direct naar 2000m gaat lijkt me dat geen enkel probleem. En misschien gaan opa en oma wel mee om voor die rust, regelmaat en reinheid te zorgen.

Dat kruipen in een wegrestaurant zou ik dan weer niet doen. Misschien is er iets meer bewegingsvrijheid te creeren op 'n zelf meegebracht speelkleed? En anders misschien (grotendeels) 's nachts rijden zodat hij slaapt.

@Marloes s’nachts rijden is weer wel een goed idee.
En een groot kleed ook overigens.
Kan je toch weer zien dat je een vrouw bent en een man er eigenlijk geen verstand van heeft.

Bij veel grotere rastätte zijn wel speelhoekjes. Anders even paar van die toko’s opzoeken via google, sommige hebben wel websites waar e.e.a. aan info te vinden is namelijk. Uiteraard zijn die speelhoeken niet altijd helemaal zo schoon als je zou willen maar als je een beetje oplet dat die niet alles wil opeten, kauwen enzo valt het wel mee. Neem desnoods een (speel)kleed mee dan komt het wel goed met dat kruipen. 3 weken terug zijn wij met ons zoontje van 1,5 naar montafon gegaan en die kon zich best vermaken in die speelhoeken. Ik neem aan dat jullie (deels) dezelfde route zullen rijden, de rastättes die wij bezocht hebben hadden er in elk geval allemaal één.

Toen hij overigens net 11 maanden was zijn we naar zuid Frankrijk geweest en ook daar onderweg gewoon een beetje laten kruipen in die speelhoeken, ging allemaal prima.

Niet te druk over maken en gewoon accepteren dat het allemaal niet is zoals thuis en dat het maar voor even is.

Veel plezier!

🏂

Waarom zou een wegrestaurant meer sporen van snot of poep van andere baby’s hebben dan een gemiddeld kinderdagverblijf?
Over schimmels wil ik me niet uitspreken maar zo’n tent wordt ook regelmatig gepoetst!

Bij de meeste grotere parkings ben ik wel al speeltuintjes tegen gekomen, wel meestal buiten. Of dat ideaal is voor een kruipertje weet ik niet.
Maar even binnen laten rondkruipen hoeft ook geen probleem te zijn.
'S nachts rijden is wel handig maar overdag is je baby wel uitgerust in tegenstelling tot de ouders. Vroeg in de ochtend vertrekken, zodat je zelf wel nog wat hebt kunnen slapen maar jullie kleintje nog moe genoeg is om een lange dut te doen.

Verder is het, ook voor een baby, zalig om ze wel mee te nemen. Ook zulke kleintjes kunnen genieten van de sneeuw en erin spelen! En zelfs als ze ieniemienie zijn en er op zich niks aan hebben, is het pure quality time met mama/papa. (Mijn broertje was 3 weken toen hij mee mocht. Hij heeft er wel wat aan over gehouden… Een serieuze skiverslaving. )

En vooral genieten!

*bericht bewerkt door Goeleg op 12 feb 2017 22:50

Wat denk je van al die schimmels,snot ,bacteriën en sporen van poep van andere baby’s .
Je bent me er één.
Baby’s hebben rust regelmaat en reinheid nodig.

Hooykaas op 12 feb 2017 22:04

De doorsnee crèche is ook niets anders dan één grote virus- en bacterieuitwisseling, en vreemd genoeg lijkt de overgrote meerderheid van de kleintjes dat wel zonder problemen te overleven ;-).

Reinheid is trouwens overrated… een immuunsysteem is waardeloos als het niet getraind wordt :-p

*bericht bewerkt door Morzel op 12 feb 2017 22:59

Lekker laten kruipen. Is goed voor ze, beetje bacteriën, bouwen ze lekker weerstand op.
Dat quarantaine gedrag tegenwoordig…

Jon wij hebben onze kleintjes nooit laten rondkruipen bij de raststätte. Wel zorgden we ervoor dat we de achterbank vd auto vrij hadden, dan konden ze daar wat rondkruipen en klimmen tijdens een pauze. Ook altijd ff een frisse neus halen door een rondje te lopen. Wij rijden altijd 'snachts, dus meestal konden we goed doorrijden tot de eerste ochtendfles/pap rond 7uur. Dan waren we meestal aan de Oostenrijkse grens. We lieten ze dan bij een restaurant wat over de banken kruipen en zochten een rustige plek uit zodat er niemand hinder van ondervond.

@Jon
de meeste raststättes hebben een speelhoek van ongeveer 4 bij 4 met een verdieping … geschikt voor kinderen die wat ouder dan 9 maand zijn. Er is meestal wel een kruipmat voor maar er zijn genoeg mensen die zich niets aantrekken van de vraag om er niet met schoenen op te komen.

Daarom lijkt een speeldekentje inderdaad een goede optie.

Wij zijn op reis gegaan naar de bergen met kindjes vanaf 3 maand oud. Dat was énorm leuk en de kindjes hebben er énorm plezier gehad. Verwacht alleen een “andere” vakantie dan een skivakantie.
Het belangrijkste ‘probleem’ dat we gemerkt hebben zijn de hoogteverschillen. die zijn niet alleen te vinden in de Alpen. Bv: de autosnelweg aan de Hunsrück maakt ook een best aardig en plots hoogteverschil. Daar wil je dus best even op voorbereid zijn met een fopspeen, waterflesje, etc, etc zodat ze aan het zuigen zijn en het drukverschil in het oor kunnen wegwerken.

Maar vooral, geniet ervan, laat je niet opjagen, neem geregeld een pauze, strek zelf ook je benen, speel spelletjes, etc, etc.

Hoi allemaal,
Dank jullie voor je reacties, daar kan ik wat mee! (nou ja, de meeste dan :D)

  • speeldeken mee
  • achterbank vrijhouden ook goed idee, hoop dat dat ons gaat lukken (we hebben geen dakkoffer helaas dus het wordt snel vol in de auto)
  • fijn te weten dat er speelhoekjes zijn, ga ik proberen idd!
  • 's nachts rijden zou ik eigenlijk ook graag willen, maar we hebben de laatste tijd niet al te veel kunnen slapen, dus gezien onze algehele moeheid misschien niet handig
  • maar we kunnen wel lekker vroeg vertrekken, zodat hij nog een beetje slaapt in de auto
  • en nee, ik verwacht in geen enkel opzicht een ‘gewone’ wintersport - ik hoop een paar dagen te kunnen skiën, en de rest lekker buiten te zijn, er zijn thermen in de buurt, zwemmen vind ons zoontje ook heerlijk, zulke dingen. Verder zijn we daar met goede vrienden (+kind) dus dat is ook al super leuk.
  • voor de zekerheid check ik een paar hotelletjes die we onderweg zouden kunnen nemen voor het geval het reizen met zoon echt niet opschiet en een overnachting handig is

Groeten,
Jon

Hi Jon, ik ben met terug van 1 week met drie stellen en een 5 mnd baby. Wij hadden een huisje bij de piste dus dat maakte wisselen makkelijker maar wij hebben de zorg een beetje verdeeld en iedereen is ruim aan z’n ski-tijd gekomen. Even iets eerder terug in de ochtend zodat de ochtend-oppas lekker tijdens de rustige lunch kan beginnen en veel meters maken. Later weer meeten met de rest. Vaak heb ik of mijn vriendin een paar uurtjes opgepast zodat verse papa en mama samen konden boarden. Maar eind van de middag sleeen vinden baby’s ook heel leuk. En als de “groten” dan een thermos gluhwein mee hebben wordt dat al snel een prima apres-ski! Met alleen mannen wordt er idd wel harder gesleed… maar kleine Bouke vond dat alleen maar leuk, Veel plezier!

@Jon
nog eentje waar’k net aan dacht:

  • zorg als het kan voor een aangepaste zonnebril (ook in de auto al) … geen full-size goggles natuurlijk, maar gewoon een goede babyzonnebril. Zeker als er wat sneeuw ligt krijg je héél snel een heel felle zoninval, ook in auto’s. Wij kunnen ons dan misschien wel goed aanpassen (zonnescherm, wat wegkijken, etc.) maar voor een baby/peuter is het een kwestie van ingesnoerd zitten en ogen dichtknijpen. Dat is natuurlijk niet zo gezellig. (reclame: we waren héél blij met de minizonnebrillen van briko … flexibel, goede pasvormen, goed materiaal)
  • voor op de slee hadden we een deken van de buggy gekanibaliseerd (schapenvelletje met goede bekleding rond) en een rugleuning zodat ze goed konden zitten/zich recht houden/ingesnoerd worden
  • zorgen dat ie flink moe is zodat ie zo slaapt.
  • als ie wakker is stop om het uur om ff 10 minuten te krijpen.
  • weet niet hoever het is maar zou het in een dag doen. anders twee dagen moe.
  • neem een IPad o.i.d mee zodat ie bumba o.i.d kan kijken
  • kleed meenmen. In het gras of op stenen kruipen is niet zo pretty
  • laat de achterbank zoveel mogelijk leeg met jullie spullen, knuffeltjes o.i.d. van hem is wel handig.
  • laat een van de ouders achterin bij de baby zitten, is toch wat leuker, hoeft natuurlijk niet heel de reis. Je kan dan kiekeboe o.i.d. doen.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 13 feb 2017 17:25

Ski you later!

@Jon
nog eentje waar’k net aan dacht:

  • zorg als het kan voor een aangepaste zonnebril (ook in de auto al) … geen full-size goggles natuurlijk, maar gewoon een goede babyzonnebril. Zeker als er wat sneeuw ligt krijg je héél snel een heel felle zoninval, ook in auto’s. Wij kunnen ons dan misschien wel goed aanpassen (zonnescherm, wat wegkijken, etc.) maar voor een baby/peuter is het een kwestie van ingesnoerd zitten en ogen dichtknijpen. Dat is natuurlijk niet zo gezellig. (reclame: we waren héél blij met de minizonnebrillen van briko … flexibel, goede pasvormen, goed materiaal)
  • voor op de slee hadden we een deken van de buggy gekanibaliseerd (schapenvelletje met goede bekleding rond) en een rugleuning zodat ze goed konden zitten/zich recht houden/ingesnoerd worden
Lars3 op 13 feb 2017 14:31

Voor in de auto zou ik liever investeren in goede zonneschermen (zoals privacy shades of sonniboys), mits je geen geblindeerde ramen hebt.

  • zorgen dat ie flink moe is zodat ie zo slaapt.
  • als ie wakker is stop om het uur om ff 10 minuten te krijpen.
  • weet niet hoever het is maar zou het in een dag doen. anders twee dagen moe.
  • neem een IPad o.i.d mee zodat ie bumba o.i.d kan kijken
  • kleed meenmen. In het gras of op stenen kruipen is niet zo pretty
  • laat de achterbank zoveel mogelijk leeg met jullie spullen, knuffeltjes o.i.d. van hem is wel handig.
  • laat een van de ouders achterin bij de baby zitten, is toch wat leuker, hoeft natuurlijk niet heel de reis. Je kan dan kiekeboe o.i.d. doen.
TeTe op 13 feb 2017 17:22

Idd een dvd-speler of IPad met kinderliedjes doet wonderen

Allereerst zou in nooit met een 9 mnd jonge baby op wintersport gaan.

En laten kruipen in zo’n vieze Raststätte al helemaal niet.
Wat denk je van al die schimmels,snot ,bacteriën en sporen van poep van andere baby’s .
Je bent me er één.
Baby’s hebben rust regelmaat en reinheid nodig.
Is het geen optie om baby gewoon thuis te laten bij oma en opa.Hebben zij ook een leuke tijd ??
Kunnen jullie zorgeloos skiën al is het maar vier dagen.

Hooykaas op 12 feb 2017 22:04

Die 4 jarige van ons wordt vanaf het begin overal mee naartoe genomen. Heeft nu al alle continenten gezien en vindt reizen geweldig (ook na een vlucht vanaf Nieuw Zeeland wil ze het liefst weer vliegen).

Kinderen kun je dus prima overal mee naartoe nemen.

Al heeft de kinderen thuis laten ook voordelen… ;)

3 jaar geleden zelfde reis gemaakt met zoontje die destijds 7 maanden was. Inderdaad laten spelen bij de wegrestaurants in de speelhoekjes. Ze hebben die bijna overal. En dat het smerig is…ach ze kruipen toch ook oo het kdv, in de tuin, speeltuin etc rond, en oo vakantie gewoon mee de gondel meenemen en boven samen luchen.

Cadeautjes Jon, heeel veeel cadeautjes inpakken en onderweg geven.

Rock

@Jon

nog eentje waar’k net aan dacht:

  • zorg als het kan voor een aangepaste zonnebril (ook in de auto al) … geen full-size goggles natuurlijk, maar gewoon een goede babyzonnebril. Zeker als er wat sneeuw ligt krijg je héél snel een heel felle zoninval, ook in auto’s. Wij kunnen ons dan misschien wel goed aanpassen (zonnescherm, wat wegkijken, etc.) maar voor een baby/peuter is het een kwestie van ingesnoerd zitten en ogen dichtknijpen. Dat is natuurlijk niet zo gezellig. (reclame: we waren héél blij met de minizonnebrillen van briko … flexibel, goede pasvormen, goed materiaal)
  • voor op de slee hadden we een deken van de buggy gekanibaliseerd (schapenvelletje met goede bekleding rond) en een rugleuning zodat ze goed konden zitten/zich recht houden/ingesnoerd worden
Lars3 op 13 feb 2017 14:31

Voor in de auto zou ik liever investeren in goede zonneschermen (zoals privacy shades of sonniboys), mits je geen geblindeerde ramen hebt.

Jst81 op 13 feb 2017 17:37

Onze auto is geblindeerd vanaf de b-zuil (zoals het hoort in België). Toch zijn er nog mogelijkheden genoeg voor de koters om vol in de zon te zitten (bv wanneer je 's ochtends 's avonds de inntalautobahn afrijdt tussen Imst en Innsbruck, dan heb je de zon vol in de voorruit). En een goede zonnebril kan je goed gebruiken in de bergen ;).

Thanks weer voor de reacties!
Zonnebrilletje hebben we ook en nemen we idd mee de auto in. En ja, we zorgen er ook voor dat we hem kunnen vermaken door er idd naast te gaan zitten.
Ben benieuwd hoe het gaat, heb er in elk geval veel zin in.

Plaats een reactie