Haal het sneeuw van je autodak als je gaat rijden

Gisteren zag ik er weer tientallen. Wintersporters die na een week met heel veel verse sneeuw weer huiswaards gingen. Soms met bijna een meter sneeuw op hun dak. De ergste zelfs met zo’n 50 cm sneeuw op de motorkap. En dan ook nog eens met autoruiten die maar voor de helft sneeuw en ijsvrij waren gemaakt. Die laatste stond trouwens stil naast een paar gendarmes. En ik verwacht dat de bestuurder nu spijt heeft van zijn luiheid.

Maar alsjeblieft haal de sneeuw van je auto en ook van dak. Ook als je met een busje of een andere auto rijdt. Er is geen reden om dit niet te doen. En het kan echt levensgevaarlijk zijn voor jezelf en voor anderen. Een erg eenvoudige en duidelijk uitleg waarom dit slim is in onderstaande filmpje:

https://youtu.be/g9HjSC1-tuY

Click. Click. Peace

Vooral ook niet te dicht achter vrachtwagens met aanhangers/trailers rijden, daar kunnen hele plakken ijs op liggen die er af gaan komen op de snelweg!

Die ‘tankstrepen’ die sommigen weg krabben snap ik echt helemaal niets van. En dan alleen op de voorruit en in de zijruit zodat ze net de spiegel zien. Dat zie je ook geregeld in NL. Verbaas ik me echt over.
Je ziet dan toch gewoon helemaal niets? Die mensen moeten toch een woonwijk uit zou je zeggen… Ben blij dat ik daar dan niet fiets op dat moment.
Dan ben je echt alleen maar met jezelf bezig volgens mij…

*bericht bewerkt door JeroenS op 13 feb 2017 12:16

@Martijnt Been there… Ik begrijp nog steeds niet hoe mijn voorruit dat trouwens heeft gehouden. Bij mij was het een tegemoedkomende oplegger…

Click. Click. Peace

@JeroenS De gendarmes zijn hier daar best streng op gelukkig, maar toch zie je er veel rijden. Ik begrijp daar ook echt niets van…

Click. Click. Peace

Beelden zeggen in dit geval meer dan woorden:

zo ziet het eruit vanuit een getroffen auto :

@Rogier afgelopen weekend hier in regio Haarlem ook nog scheldend in de auto gezeten hoor omdat een groot aantal van die idioten hun auto’s niet genoeg sneeuwvrij maakten met allemaal van die rondvliegende sneeuwstormen als gevolg.
@Marijnt man die ijsplakken… 15 jaar geleden, eerste keer zelf op wintersport, eerste keer met de auto op vakantie, sneeuwval vanaf Nederland, 22 uur over gedaan naar Hinterglemm. Op een gegeven moment reed het een stuk aardig door en zag ik ineens grote dingen voorbij vliegen. Ik dacht nog wat een vreemde sneeuw maar toen kwamen de klappen en plakkaten ijs die mijn Starletje bombardeerden. Gelukkig alles overleefd maar ik hou afstand van die vrachtwagens en ga er met een grote boog heel snel omheen wanneer mogelijk.

Helaas lag in hinterglemm uiteindelijk mijn achterruit alsnog uit mijn auto. Niet door sneeuw of ijs hoor maar door een paar malloten die het nodig vonden flügelflesjes door mijn ruit te gooien ?

🏂

Dat Starletje was wel jouw lucky car geloof ik he @Martin9 ;-)

Vooral ook niet te dicht achter vrachtwagens met aanhangers/trailers rijden, daar kunnen hele plakken ijs op liggen die er af gaan komen op de snelweg!

Marijnt op 13 feb 2017 12:15

Vorige week inderdaad op een haar na een paar van die ijsplatenweten te ontwijken en daarna als de wiedeweerga langs die vrachtwagen. Moet er niet aan denken wat er gebeurd was als er eentje opmijn auto was geland in plaats van vlak ervoor en ernaast… ?

ai, tijd terug toen we in Oostenrijk reden met flinke ijzel vlogen ook met momenten de stukken ijs rond onze wagen door de andere weggebruikers…door aangevroren ijzel aan de voorkant van auto´s of vrachtwagens dus…tijdens het rijden kan het dus ook gaan aanvriezen en als je dan weer ergens rijdt waar het iets warmer wordt (hoeft maar net 1-2 graden te zijn) vliegen de stukken er gewoon vanaf.

Beste om vrij te maken is slang of gieter met water op kamertemperatuur. Supermakkelijk en eigenlijk redelijk snel. Ook beter als je ruiten echt bevroren zijn. Gewoon langzaam blijven gieten tot ruit vrij is. Bovendien minder kans op beslaan van de ruiten ook tijdens het wegrijden ook.

Gelukkig staat er bij mij altijd een bezem klaar waarmee je makkelijk de sneeuw van je auto veegt.
Voor bevroren ruiten gebruik je toch gewoon je (voor)ruit verwarming? ;-)

Nageln in Holz ist der Hammer!

Beste om vrij te maken is slang of gieter met water op kamertemperatuur. Supermakkelijk en eigenlijk redelijk snel. Ook beter als je ruiten echt bevroren zijn. Gewoon langzaam blijven gieten tot ruit vrij is. Bovendien minder kans op beslaan van de ruiten ook tijdens het wegrijden ook.

Carla46 op 23 feb 2017 11:07

Probeer dat eens bij -20 :-)

Click. Click. Peace

Beste om vrij te maken is slang of gieter met water op kamertemperatuur. Supermakkelijk en eigenlijk redelijk snel. Ook beter als je ruiten echt bevroren zijn. Gewoon langzaam blijven gieten tot ruit vrij is. Bovendien minder kans op beslaan van de ruiten ook tijdens het wegrijden ook.

Carla46 op 23 feb 2017 11:07

Probeer dat eens bij -20 :-)

Rogier op 8 mrt 2017 20:26

Is me niet zo goed bevallen…

null

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

:-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie