1 cm naast de piste is off-piste

Er wordt wel eens lacherig gedaan over het één meter naast de piste is al echt off-piste. Maar bekijk deze foto eens.
De paal op de achtergrond is de Grands Montets Piste boven Argentiere naast Chamonix en er amper een meter ernaast ligt een grote gletsjerspleet. Nu nog te zien, maar bij een volgende sneeuwdump een echte valkuil…

null

Click. Click. Peace

Dat is hopelijk dan toch iets duidelijker aangegeven dan alleen dmv dat paaltje.

Dit kan toch niet… levensgevaarlijk!!

Dit kan toch niet… levensgevaarlijk!!

Farid op 17 feb 2017 10:06

Die spleet op zich is dus niet gevaarlijk, de locatie van die spleet ook niet. Als je maar gewoon de regels volgt en niet denkt slimmer te zijn dan diegenen die zeggen dat naast de piste gewoon off piste is. De pistes zijn veilig en gecontroleerd, begeef je je erbuiten is het niet gecontroleerd en mogelijk onveilig. In dit geval wellicht fataal.

Is de situatie nou onveilig of de keuze om niet te luisteren en in gletschergebied off piste te gaan?

🏂

Dat is hopelijk dan toch iets duidelijker aangegeven dan alleen dmv dat paaltje.

Userd op 17 feb 2017 09:55

correct me if i’m wrong… maar als ik het goed heb staat daar vrij duidelijk en herhaaldelijk aangegeven hoe de situatie daar is en dat buiten de piste gaan extreem gevaarlijk is met opgave van reden zegmaar. @Rogier heb ik dat goed of heb ik dat elders gezien?

*bericht bewerkt door Martin9 op 17 feb 2017 10:22

🏂

Een net ervoor zou ik toch wat veiliger vinden …

Daarbij even uitwijken voor iemand en je bent de klos… ga mij nou niet vertellen dat niemand hier niet minimaal 1 keer in een skiweek even een metertje naast de piste zit…

@Martin9 Klopt genoeg borden, in verschillende talen, die dit aangeven.

En vaak zijn de paaltjes, vaak met touwtje ertussen, maar niet altijd, inderdaad het enige wat er staat. Het zou ook niet te doen zijn om de hele piste tussen hekken te zetten.

In de bergen wordt er nog vrij veel eigen verantwoordelijkheid verwacht.

Click. Click. Peace

@Farid Een voordeel dit is Chamonix, en hier zien de bergen er best spannend uit. Dat maakt mensen verstandiger lijkt het wel. En er skiën mensen naast de pistes. Mensen met kennis die dit gevaar herkennen en er mee om kunnen gaan. En het goede materiaal mee hebben om een redding uit te kunnen voeren. En mensen die zomaar wat doen, en die denken dat die waarschuwingsborden niet voor hen geld. Want die ‘anderen’ doen het ook…

Om een idee te geven:

Click. Click. Peace

En over ‘een net ervoor’ dan zou elke off-piste boom of rotsblok een net moeten krijgen?

Click. Click. Peace

@Userd Die spleet is niet aangegeven met het paaltje. Het einde van de piste is aangegeven met zon paaltje. Als je tussen de paaltjes blijft is er geen probleem. Als je er naast gaat dan kun je snel een heel groot probleem hebben.

Click. Click. Peace

Een net ervoor zou ik toch wat veiliger vinden …

Daarbij even uitwijken voor iemand en je bent de klos… ga mij nou niet vertellen dat niemand hier niet minimaal 1 keer in een skiweek even een metertje naast de piste zit…

Farid op 17 feb 2017 10:22

Nee dat ga ik je zeker niet vertellen Farid, ik ben ook een mens en ondanks mijn 35 jaar, ook af en toe recalcitrant en net een eigenwijs klein kind die ook wel eens een paar meter of verder buiten de pistes komt. Tegen alle regels en adviezen in uiteraard. Alleen zoals Rogier al aangeeft ziet de bijzonder mooie wintersportwereld er in Chamonix en omgeving iets indrukwekkender, imposanter en gevaarlijker uit dan pak weg Saalbach, Mayrhofen of soortgelijke gebieden. Ik was zeer onder de indruk van de hele omgeving en de skigebieden daar met veel steile afgronden en, aan die zijde van Chamonix dus ook nog eens gletschergebied. Nee ik heb mij daar toch iets anders ingesteld en gedragen. De borden die de situatie dus duidelijk aangeven hebben mij daarbij geholpen uiteraard.

🏂

Dit kan toch niet… levensgevaarlijk!!

Farid op 17 feb 2017 10:06

Ja ben ik helemaal met je eens! Stel je voor dat je lekker met een kilometertje of 80 aan het skiën ben, misschien het liefst nog wat harder en in eens is ter hoogte van die spleet iemand (zo’n beginner zeg maar) die onverwacht van koers veranderd (hoe durven ze) waardoor je eindigt in die spleet. Ongelofelijk!

*bericht bewerkt door MichelV op 17 feb 2017 10:44

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Zeer indrukwekkend filmpje!! Maar om even op die netten terug te komen… Er is wel een verschil tussen een boom, rotsblok en een spleet. Een boom zie je over het algemeen aankomen :-) .

En een meter naast de piste en zeggen eigen schuld dikke bult… gaat me wat ver. Kijk ik weet totaal niet wat voor piste dit is maar stel dat het een lekkere blauwe is waar ik aan het skien ben met mijn kleine die dan denkt … oh kijk een heuveltje… nou dan hoor ik hier niemand zeggen… oh ja jammer joh … eigen schuld dikke bult…

Dit kan toch niet… levensgevaarlijk!!

Farid op 17 feb 2017 10:06

Ja ben ik helemaal met je eens! Stel je voor dat je lekker met een kilometertje of 80 aan het skiën ben, misschien het liefst nog wat harder en in eens is ter hoogte van die spleet iemand (zo’n beginner zeg maar) die onverwacht van koers veranderd (hoe durven ze) waardoor je eindigt in die spleet. Ongelofelijk!

mv op 17 feb 2017 10:44

Om maar een voorbeeld te noemen!!! :-)

@Farid dat is een kwestie van opvoeden, als je tegen je kleine zegt dat hij niet buiten de piste mag omdat dat levensgevaarlijk is en hij een heel diep gat in kan vallen, zal hij echt niet buiten de piste gaan…

Born to Ride

@Farid dat is een kwestie van opvoeden, als je tegen je kleine zegt dat hij niet buiten de piste mag omdat dat levensgevaarlijk is en hij een heel diep gat in kan vallen, zal hij echt niet buiten de piste gaan…

Matthias123 op 17 feb 2017 10:48

Beetje kortzichtig… vind je niet…
We hebben het hier over een metertje he!

@Farid het is een zeer zwarte piste. En nogmaals off-piste is off-piste. Meteen al.

Het probleem als je daar als gebied wat aan gaat doen (de eerste meters wel gaat beveiligen) dan gaan mensen dat zien als piste en begint het probleem een paar meter verder.

En nogmaals 1 meter is al volledig off-piste.

Click. Click. Peace

@Farid dat is een kwestie van opvoeden, als je tegen je kleine zegt dat hij niet buiten de piste mag omdat dat levensgevaarlijk is en hij een heel diep gat in kan vallen, zal hij echt niet buiten de piste gaan…

Matthias123 op 17 feb 2017 10:48

Mee eens. Al wonend in de bergen zou ik hier niet naar buiten kunnen als zou Lisa niet zo naar mij luisteren. Het standaard wandelrondje komen we langs een afgrond, een waterval waar ze in kan vallen en vlak langs een snelstromende rivier. Ze weet echt wel dat ze daar niet in moet vallen…

Click. Click. Peace

Nee dat snap ik wel… .en ja ergens is de grens … en ja off piste is off piste…

en het zal niet zo snel voorkomen dat je met je gezinnetje hierlangs skiet… als het zwarter dan zwart is…

Alleen indien dit gebeurt met een kind langs blauw ofzo… vind ik het wat ‘kort door de bocht’ om dan direct te zeggen… eigen schuld dikke bult… danwel… Tja dan schort er iets aan de opvoeding…

@Farid dat is een kwestie van opvoeden, als je tegen je kleine zegt dat hij niet buiten de piste mag omdat dat levensgevaarlijk is en hij een heel diep gat in kan vallen, zal hij echt niet buiten de piste gaan…

Matthias123 op 17 feb 2017 10:48

Beetje kortzichtig… vind je niet…
We hebben het hier over een metertje he!

Farid op 17 feb 2017 10:52

Beetje kortzichtig om zo over zulke grote gevaren te denken… Je zegt tegen je kind toch ook dat hij op een drukke 50-weg geen metertje naast het fietspad op de weg moet fietsen. Ook dan voedt je hem dusdanig op dat hij gewoon puur op het fietspad zal fietsen. Dus je gedachtegang is inderdaad een beetje kortzichtig… vind je niet…?

Born to Ride

Waarom krijg ik toch het gevoel dat sommige mensen gewoon geen verantwoordelijkheid willen nemen :-P

Lees dit nog even: http://wepowder.nl/forum/topic/232014

*bericht bewerkt door Alex op 17 feb 2017 11:04

When life gets too complicated.... SKI

Ok jullie hebben gelijk… elke meter buiten de piste is jammer dan eigen schuld… schort iets aan de opvoeding…

Niemand hier zeker die zijn kind dan op les heeft gehad… aangezien ik elke wintersport een klasje een paar meter buiten de piste zie op zo’n pad tussen de bomen door… hoogst onverantwoord!! oeffff.

Het enige dat ik zei… verbaast me dat er geen net voorstaat…

@Farid dat is een kwestie van opvoeden, als je tegen je kleine zegt dat hij niet buiten de piste mag omdat dat levensgevaarlijk is en hij een heel diep gat in kan vallen, zal hij echt niet buiten de piste gaan…

Matthias123 op 17 feb 2017 10:48

Beetje kortzichtig… vind je niet…
We hebben het hier over een metertje he!

Farid op 17 feb 2017 10:52

Beetje kortzichtig om zo over zulke grote gevaren te denken… Je zegt tegen je kind toch ook dat hij op een drukke 50-weg geen metertje naast het fietspad op de weg moet fietsen. Ook dan voedt je hem dusdanig op dat hij gewoon puur op het fietspad zal fietsen. Dus je gedachtegang is inderdaad een beetje kortzichtig… vind je niet…?

Matthias123 op 17 feb 2017 10:58

Kinderen zijn geen robotjes die je perfect kan programmeren. Ik denk dat het verschil er vooral in zit dat je de auto’s op de 50-weg wél en de spleet onder de sneeuw niet ziet.
Dus dat net lijkt me toch geen slecht idee. En zelfs de braafste skieër kan ooit wel eens een meter naast de piste terechtkomen. Bv. bij mist.

@Farid dat is een kwestie van opvoeden, als je tegen je kleine zegt dat hij niet buiten de piste mag omdat dat levensgevaarlijk is en hij een heel diep gat in kan vallen, zal hij echt niet buiten de piste gaan…

Matthias123 op 17 feb 2017 10:48

Beetje kortzichtig… vind je niet…
We hebben het hier over een metertje he!

Farid op 17 feb 2017 10:52

Beetje kortzichtig om zo over zulke grote gevaren te denken… Je zegt tegen je kind toch ook dat hij op een drukke 50-weg geen metertje naast het fietspad op de weg moet fietsen. Ook dan voedt je hem dusdanig op dat hij gewoon puur op het fietspad zal fietsen. Dus je gedachtegang is inderdaad een beetje kortzichtig… vind je niet…?

Matthias123 op 17 feb 2017 10:58

Kinderen zijn geen robotjes die je perfect kan programmeren. Ik denk dat het verschil er vooral in zit dat je de auto’s op de 50-weg wél en de spleet onder de sneeuw niet ziet.
Dus dat net lijkt me toch geen slecht idee. En zelfs de braafste skieër kan ooit wel eens een meter naast de piste terechtkomen. Bv. bij mist.

Errant op 17 feb 2017 11:08

Dan vervangen we auto’s door ijs van 1cm dik. Dan kunnen kinderen ook niet zien of je er op kan staan. Als jij tegen je kind van 5 zegt dat hij niet op het ijs mag omdat hij er door kan zakken zal hij er niet op gaan. Als je tegen je kind van 5 zegt dat hij niet buiten de piste mag omdat hij dan een diepe gletsjerspleet in kan vallen die je niet kan zien onder de sneeuw dan is een kind ook net zo goed “programmeerbaar”

Born to Ride

@Errant En dat is het hele verschil tussen off-piste waar bijna geen enkel gevaar te zien is en andere activiteiten. En waarom mensen het zo moeilijk vinden om niet zomaar off-piste te gaan. We zien het gevaar niet. Al lagen er 10 krokodillen zou niemand maar een meter buiten de piste komen…

En juist daarom post ik dit soort foto’s om jullie allemaal te laten zien wat er kan gebeuren.

Ook is een kinderweide andere beveiligd dan een zwarte buckelpiste die vanaf 3200 meter hoogte vertrekt tussen de ijsschotsen van de gletsjer. En ik denk dat dat logisch is. Je mag van de mensen die deze piste afskiën iets anders verwachten dan ven echt volslagen beginners.

Click. Click. Peace

Als ik op de gletjer de omgeving niet ken is buiten de piste sowieso een no-go voor mij, inderdaad niet eens die ene meter. Betekent niet dat ik niet af en toe buiten een paaltje kom, maar ik ben me wel degelijk bewust van de risico’s. Het is ook weleens per ongeluk gebeurd met slecht zicht, dat wil je hier dan echt niet hebben…

Zou deze situatie ook voor kunnen komen op een blauwe of rode piste ?
Daar zijn natuurlijk veel meer beginnelingen, die makkelijker onbewust een keer naast de piste terecht kunnen komen.

Daar zou een extra of duidelijkere waarschuwing wel meer op zijn plaats zijn.

@Mikeymike In elk gletsjerskigebied komt deze situatie voor. Want gletsjers hebben nou eenmaal gletsjerspleten. Elke keer afzonderlijk zullen de pisteurs kijken hoe ze de pistes afzetten…

Maar dit blijft altijf lastig, want als je het beter afzet wat betekent het dan voor de plekken die je minder goed afzet?

Click. Click. Peace

‘Ach het zijn maar een paar metertjes off-piste’ zou Michael Schumacher gedacht kunnen hebben toen hij in Meribel van de ene naar de andere piste overstak en met zijn hoofd op een rotsblok viel dat net onder sneeuw verborgen lag.

Ik wil niet zeggen dat het zijn eigen schuld was, ik wil alleen aangeven dat je er vaak niet bij stil staat dat dit soort ongelukken een meter naast de piste op de loer liggen.

Als er verse sneeuw was gevallen pakte ik ook nog wel eens een maagdelijk stukje sneeuw net naast de piste. Totdat mijn ski over een rots krastte. Gelukkig geen gevolgen voor mijzelf of mijn ski.

Twee weken later had Michael Schumacher zijn ongeluk. Sindsdien vermaak ik me op de pistes en hoef ik geen meter extra naast de piste te gebruiken.

*bericht bewerkt door zenith op 17 feb 2017 12:44

een paaltje…ik zou bijna zeggen ‘Typisch Frans’ want ook ik ben eens in de mist bijna de mist ingegaan. Een diepte van 30m. afzetten met bamboestokjes om de 10 meter…werkt niet als je nauwelijks de punten van je ski’s kunt zien. en dat allemaal gewoon op de piste.

@Userd Die spleet is niet aangegeven met het paaltje. Het einde van de piste is aangegeven met zon paaltje. Als je tussen de paaltjes blijft is er geen probleem. Als je er naast gaat dan kun je snel een heel groot probleem hebben.

Rogier op 17 feb 2017 10:31

Dat snap ik maar zelfs even uitwijken resulteert hier in een vrije val, zal toch wel een net oid staan?

Plaats een reactie