Must do in Paradiski

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Ik ga as donderdag voor 17 dagen naar Paradiski. Ik ben daar om te werken icm lekker skiën. Graag zou ik van jullie wat tips willen hebben over dit gebied. Welke pistes of off piste tracks moet ik echt zien en doen? Ik heb me al ingelezen en ik weet dat ik sowieso de gebieden rond de 2 gletsjers moet doen en de bomen bij Vallendry? Ik ski graag rood, zwart en off piste. Een blauwe carve knaller op zijn tijd. Hebben jullie nog tips, als je een leuk kroegje of goedkoop lunchzaakje weet hoor ik het ook heel graag.
Alvast bedankt voor jullie tips.

De Aiguille Rouge, helemaal links op de pistekaart bij Les Arcs. Deze piste gaat van 3200 meter hoogte naar 1200 meter (Villaroger). Echt één van de mooiste pistes die ik ooit heb gedaan. Hou er wel rekening mee dat je even nodig hebt om terug te komen in Les Arcs, want de liftjes vanuit Villaroger zijn niet al te snel… ;)

Lunchen bij de bakker in 1600. In het straatje onder de skischool. Sandwiches, pannekoeken en koffie zijn super en betaalbaar.

Edwin van Riel

Mooiste zwarte pistes comborciere en Robert blanc. Offpiste beste rond Aguille rouge en grand col.

Edwin van Riel

Aiguille Rouge is best leuk, maar als je niet een half uur voor de gondel wilt wachten dan zou ik heel vroeg gaan. Alleen de gondel gaat naar de top. Dit in tegenstelling tot de gletsjer bij La Plagne waar je bij de top een paar kleine rustige stoeljesliften hebt.

Qua blauwe carve knaller vond ik de pistes langs de Rossa lift aan de kant van Champagny en Vanoise erg leuk. Je moet wel van heuveltjes houden :)

Die ar lift kan inderdaad wachttijden hebben. Of vroeg zijn of gids meenemen voor offpiste, loop je zo door :)

Edwin van Riel

Ik ben er afgelopen kerstvakantie geweest! wat @evr66 al zei, de bakker bij Les Arcs 1600, waar een tosti 4,00 euro kost in plaats van 13,00 als op andere plaatsen :P .
However, wat ik je echt kan aanraden is om het hele gebied in een dag op en neer te skien! het komt in een van de filmpjes van @rogier voorbij, en die uitdaging heb ik aangenomen!
Samen met een vriend ben ik vanuit Montchavin (waar wij verbleven) via verschillende liften en natuurlijk de aguile rouge naar Villaroger geskied, om vervolgens helemaal via de vanoise express-de Bellecote gletscher naar Montalbert te skien en uiteindelijk (met zelfs nog tijd over) terug te keren in Montchavin. uiteindelijk hadden we volgens de Yuge app 120 km geskied, al verwachten wij dat door enkele gps-probleempjes dit nog net iets meer is!

en fin, ik zou je vooral willen mee geven, geniet er lekker van!

Zijn ook gewoon hele toffe gasten bij die bakker. Kwam er jaren terug met mijn dochtertje, echt pokerwereld. Handschoenen en bivakmuts werden gewoon ff drooggestookt tijdens de lunch op de geweldige koffiemachine :):):)

Edwin van Riel

Mag ik jullie bedanken voor alle tips. Ik zag idd als je de Aiguille Rouge hebt afgedaald, dat het nog een flinke tour is om weer naar de top te gaan. Ik ga zeker even langs dat bakkertje om een espressootje te halen. Bedankt voor de tip om het gehele gebied in een dag door te knallen. Ik ga kijken of ik ook de uitdaging aan kan gaan qua tijd.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 19 feb 2017 17:30

Klopt, die lintjes terug vanuit villaroger zijn zo ongeveer de langzamere in het gebied. Je kunt ook halverwege afslaan (piste/bospad) en met de comborciere meteen doorsteken naar 1600. Dan kun je bovenaan de comborciere lift nog even een on geprepareerde naar 1600 mee pakken (malgovert). Is geen moeilijke, wel leuk

Edwin van Riel

Is het zo dat la Plagne meer geschikt is voor de tochten en touren en Les Arcs voor de uitdaging?

Heb zelf voorkeur voor les arcs, la plannen keertje voor de afwisseling, gemiddeld iets minder uitdagend terrein

Edwin van Riel

Ik vind dat beide gebieden hun schoonheid hebben en samen maken ze een prachtig gebied!
Als je er zo lang bent (jaloers!) Dan moet je gewoon skimap meenemen met marker en alle pistes proberen te nemen in al die dagen zodat je ze allemaal kan markeren ?.

Het pistes aan de rechterkant van Les Arcs boven Peisey-Vallandry zijn erg fijn. Zeker niet overslaan :)

@freerider ook ben ik er lang, er moet ook gewerkt worden:) Ik wil ook sowieso een dagje Sainte Foy doen en @Gigi bezoeken in Tignes. Dan hou ik nog zeker 8 dagen over om heel systematisch in Paradiski te toeren. Thanks voor je tip, marker is al ingepakt.

@ Jeroen bedankt voor je tip

Sainte foy is gaaf, vooral als je een beetje van offpiste houdt. Nog een leuke is la rosiere, wel een dag uitkiezen met mooi weer en in ieder geval weinig of geen wind! Val dísere / Tignes gaat prima, een goed half uur met de auto. Parkeren gemakkelijkste bij La Daille (funiculaire omhoog, Tommeuse lift en je staat in Tignes le lac of val claret). Andere optie is helemaal doorrijden tot achterin VDI bij Le Fornet. Met een beetje mazzel gratis parkeren direct bij de cabine. Daar omhoog en richting gletscher. Mooi gebied daar om wat te toeren rond de glacier de Pisaillas en Col de l’iseran. Weten wat je doet of gids mee natuurlijk :):)

Edwin van Riel

Het pistes aan de rechterkant van Les Arcs boven Peisey-Vallandry zijn erg fijn. Zeker niet overslaan :)

JeroenS op 20 feb 2017 09:06

Favoriet hoekje bij slecht zicht.

Edwin van Riel

@evr66 Ik ben al enige keren in Tignes Val dísere geweest. Mijn lievelingsgebied wat voelt als thuiskomen. en elke keer reed ik langs Sainte Foy. Dat gebied begint me te triggeren. Ik ga ook eens kijken naar la Rosiere. bedankt voor je vele tips

Sainte Foy stelt als piste gebied niet al te veel voor (stuk of 5-6 liften dacht ik, pistes zijn niet echt uitdagend. Daarentegen bizar goed toegankelijk qua offpiste. Heel veel mogelijkheden direct vanuit de lift bereikbaar. Houd wel het topic van Rogier in gedachten. Ook de hellingen naast/tussen de pistes zijn gewoon echt als 100% offpiste te beschouwen! Nog een dan: Als je op de heenweg de boodschappen even bij SuperU in Bourg haalt, heb je vaak een kortingscoupon voor st foy op de achterkant van de kassabon staan :)

Edwin van Riel

Sainte Foy heeft bijna alleen maar rode, zwarte pistes en 4 gecontrolleerde off piste sectoren, daar kan ik best wel een dagje spelen. Bedankt voor je tip dat naast de piste 100% off piste is. Laat ik nou heel vaak de komende weken die Super U in moeten;)

Plaats een reactie