Hoe laat vertrekken zaterdag 25/2 richting Portes du Soleil?

Zaterdag 25 februari rijden we naar St. Jean d’Aulps, nabij Avoriaz en Chatel. Kortste weg is via Duisland (A61)/Zwitserland(Basel), maar ook via Frankrijk/Genève behoort tot de mogelijkheden. Op dit moment hebben we lichte voorkeur om via Duitsland (A61) te rijden. We hebben zelfs het idee om niet al te vroeg te vertrekken, maar een uur of 10:00, zodat de ergste drukte al weg is. Als we er maar om een uur of 21:00 zijn is prima.

Heeft iemand (recente)ervaring met deze vertrektijd? Klopt de theorie dat heel vroeg (ca. 5:00) vertrekken zinloos is, omdat je dan eigenlijk gewoon aansluit bij de hause in Duitsland, die dan om een uur of 8:00 in de auto stapt in het Ruhrgebied?

Zelf vijf keer in Portes du Soleil geweest en wij houden vanaf het Zuid-Oosten van Nederland altijd 10 uur reistijd aan om er te komen. Rijden via Duitsland, Basel, rechtsom het meer, zo hoef je niet heel Gèneve door. De keer dat we dat gedaan hebben, hebben we er langer dan 10 uur over gedaan ;)

Ik heb dezelfde vraag als TS

Ik ga niet naar PDS maar in de drukste week van het seizoen is het altijd slim om achter de drukte aan te rijden.
Dat is, als je het niet erg vindt om relatief laat aan te komen.
Als je om 5u 's morgens gaat rijden zal je zeker drukte onderweg tegenkomen, maar misschien blijft de echte gekkigheid je bespaard omdat je punten als München, Stuttgart, Bregenz, de Fernpass, Lyon, Chambéry, Albertville etc. mijdt.

Dilemma inderdaad. Misschien heb je wat aan mijn ervaringen. Er zit in elk geval ook een tip bij :)
We gaan al vele jaren soms meermaals naar PDS. Meestal buiten de vakanties om en meestal rijden we vroeg in de vrijdagmiddag weg en vrijwel altijd via de 61. Reistijd ca 10 uur.
Één keer gingen we wel in het hoogseizoen en overnachtten wij in Freiburg. Hiermee dachten wij de files te omzeilen. We vertrokken daar ca 9.30 uur en kwamen in diverse files terecht. De ergste was bij het meer van Geneve.
Als ik zaterdag zou gaan, zou ik met deze ervaring misschien zo laat mogelijk gaan, misschien wel ca 14 uur en vooraf de files via google maps volgen.
Mijn tip (en niet verder vertellen), is om vóór Basel de 98 te nemen die om Basel heen gaat. De terugweg idem. Dit scheelt vaak een drukke tolovergang en de drukke wegen in Basel zelf.
Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

*bericht bewerkt door WillemJona op 21 feb 2017 08:35

Dank je wel, @WillemJona!

bedankt voor de reacties en de tip!

Weet iemand ook hoe je de drukte bij de T-splitsing bij Vevey kan omzeilen? Daar is het ook altijd druk.

null

Plaats een reactie