Sonderen na lawine in Tignes

Vandaag was er een grote lawine in Tignes. Ik ben momenteel in Tignes met @Mark8217 en @Btbt (Bas). Vandaag is al de vierde sneeuwdag. Veel sneeuw, en wind, de meeste hoge liften dicht. We zitten ‘vast’ in het dal van Tignes. Maar met 30 cm poeder op de piste (en nog veel meer ernaast) vermaken we ons prima.
Al twee dagen is het lawinegevaar 4. Heel begrijpelijk, want in de laatste twee dagen is er een kleine meter sneeuw gevallen en de wind is fors. Het is de wind die maakt dat alle hoge liften dicht zijn en zowat het hele gebied van Val d’Isère al twee dagen onbereikbaar is. Bovendien is met de constante sneeuwval het zicht belabberd, dus een lijn spotten off-piste is er niet echt bij. Je mag al blij zijn dat je kan zien hoe de piste loopt.
Mark was op zijn eigen tempo lekker gaan boarden; Bas en ik hadden iets meer moeite om erin te komen, dus wilden we hem niet ophouden. We hadden besloten om lekker op de piste te blijven. Voor poeder hoef je er ook niet buiten op dit moment. Waarom risico’s nemen? Veel andere mensen deden dat wel. En dat is wat vandaag ook voor grote chaos heeft gezorgd.

Tegen 10 uur namen wij na een opwarmertje op de blauwe Carline-piste nog een keer de Tichot lift. Inmiddels was de piste al flink verspoord, wat het skiën op zich minder zwaar maakte. Ongeveer halverwege de piste werden wij – en iedereen met ons – staande gehouden. Er was een lawine over de piste gekomen. Die zag je niet overigens, alles was wit. Aan de rechterkant van de piste was wel een sneeuwlans omgedouwd, door die lawine, naar later bleek.

uitsnede van de kaart van het lawine gebied. Waarschijnlijk is de lawine door een skiër losgetrapt onder het oranje vlak op de noordhelling van de Grande Balme (rond 2600 meter)

null

We hebben onze ski’s uitgedaan en onze hulp aangeboden. Bas en ik kregen beiden een sonde in onze hand gedrukt. En dan moet je ‘even’ omhoog lopen, een meter of 50 over de piste, om je bij een sondeerlijn te melden. Compleet kapot ben je dan. Op sneeuw lopen waar je om de haverklap tot aan je knieën wegzakt is slopend.

null

Hijgend sta je in de lijn, samen met nog 30 anderen. Skileraren, pisteurs, skiërs, boarders – iedereen doet mee. Van ongeveer 20 meter buiten de piste is in verschillende lijnen de schijnbaar aanwezige kegel én de piste afgesondeerd.
‘Sonde op je schouder!’
‘Stap naar voren!’
‘Klaar om te sonderen!’
‘Sonderen!’
Elke 5 seconden weer. Je concentreert je op je eigen stok en dat je niet te veel achterblijft. En dat je blijft staan. Niets is zo instabiel als over dan weer harde brokken, dan weer zachte kuilen met poedersneeuw te stappen.

null

‘Hier!’ wordt er geroepen in de lijn schuin voor ons. Vijf mensen rennen er heen en beginnen als een malle te graven.
‘Meer scheppen’ wordt gezegd. Er worden van alle kanten scheppen in de globale richting gegooid. Ligt er iemand? Twee honden blaffen en graven met hun poten mee. En ondertussen concentreer je je op je eigen sondeerstok en dat je niet valt. ‘Sonde op je schouder. Eén stap naar voren. Klaar om te sonderen. Sonderen!’
En sonderen is echt lastig, kan ik je zeggen. Tot 3 meter diep gaan ze, en door verschillende sneeuwlagen. Harde sneeuw waar je echt doorheen moet stoten, sondes van freeriders die gebogen naar boven komen. En alles door elkaar onder Frans geschreeuw. Behoorlijke stress en loeizwaar.

null

Na anderhalf uur sonderen, zoeken met honden, met vlaggen gesondeerde stukken afzetten is het klaar. Iedereen is buiten adem, valt stil. Geen slachtoffers gevonden. Compleet duizelig van de inspanning lopen we omhoog naar onze ski’s – we hebben zo’n 100 meter gesondeerd, zeker. Een van de pisteurs vraagt of het gaat. We zijn compleet buiten adem en hij bedankt ons voor de inzet. Men staat verdwaasd om zich heen te kijken. Ik probeer te reconstrueren hoe men uit deze chaos enige conclusie kan trekken over mogelijk slachtoffers.

null

Zo veel lijnen, zo veel mensen, sommige stukken zijn wel vijf keer gesondeerd. Maar nu is er overzicht. De zwart en geel geblokte vlaggen geven een gezekerd gebied aan.
‘Er waren geen vermisten gemeld, alles wat we hebben gedaan is om er zeker van te zijn dat er niemand onder lag.’ We worden nog een keer vriendelijk bedankt voor onze inzet. We mogen naar beneden skiën.
Over een lege piste skiën we naar beneden. We zijn de eersten die van de berg af komen. Beneden worden we opgewacht door Gendarmes. ‘Hoe is het boven? Zijn er slachtoffers?’ Wij moeten ze vertellen dat er geen slachtoffers zijn gevonden en dat de reddingsdienst geen verdere meldingen van vermisten heeft gehad.

Alle liften zijn dicht inmiddels. Op het pleintje waar de skibus stopt staat alles en iedereen te wachten. Het is behoorlijk onwerkelijk. Ski’s in de locker en het thuisfront melden dat wij veilig zijn. En dan zit je op de bank en komen de vaagheden van de Nederlandse media door… 30 slachtoffers en andere onzin. Geen fact gecheckt… Inmiddels wordt gemeld dat er inderdaad geen slachtoffers waren. En ik ben opgelucht dat dat zo is.

Maar zo’n ochtend zet je wel even met beide benen op de grond. Heftig is het, was het. Maar – voor zover ik weet – met goede afloop.

Heftig @Gigi. Mooi dat je je steentje hebt bij kunnen dragen en dat iedereen het kan navertellen!

Pff de rillingen lopen over mn rug als ik dit lees. Je mag trots zijn dat je hier hebt geholpen. Dit is toch andere koek dan met je pieper oefenen

echte mannen lopen naar boven,

Mooi stuk @GiGi en super dat jullie direct zo goed geholpen hebben. Dat moet inderdaad erg veel indruk hebben gemaakt!

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Man @GiGi, supermooi verslag uit de eerste hand. Heftige ervaring met gelukkig goede afloop zoals het lijkt.

Heftig verhaal Gigi! Ben blij om te lezen dat er (tot nu toe) geen slachtoffers zijn en uiteraard al helemaal dat jullie veilig zijn. Als ik de berichten gevolgd heb en wat ik begrijp uit jouw verhaal is het toch een wonder dat er geen slachtoffers zijn? Een blauwe piste vlak boven het dorp en waarschijnlijk ook 1 van de weinige pistes die open was op dat moment en dat betekend dus veel mensen op die piste.

Over het te vroeg berichten van de Nederlandse media kan ik je gedeeltelijk volgen. Ware het niet dat het in eerste instantie om de Franse media zelf en later ook de Engelse media was die met de berichten over 30 getroffenen kwamen. Het is dus niet alleen een Nederlands probleem…

Heftig verhaal, bedankt voor het delen!

Click. Click. Peace

Dank @GiGi, moest meteen aan jullie denken vanmorgen. Dat zal heftig geweest zijn! Heb een keer een middagje piepen, sonderen en graven geoefend. Allemaal heel grappig allemaal tot je met je sonde voelt dat er echt verschil is tussen sneeuw, een steen of iets dat meebeweegt. Goed dat jullie dat niet in het eggie hebben meegemaakt zeg!

Gelukkig dat er geen slachtoffers zijn, ben 2 weken geleden nog in dit gebied geweest en toen waren de resten van de dodelijke lawine boven Tignes nog duidelijk zichtbaar.

Wow. Heftig.

Lijkt mij aan de andere kant ook wel leerzaam om mee te maken. Positief dat er geen slachtoffers zijn, natuurlijk. Adrenaline giert dan volgens mij ook door je lichaam.

Van de media is dat dus niet alleen Nederlands. De bron waren de getuigen op de piste zelf en dat werd overgenomen door Franse, Belgische, Engelse en Nederlandse media. Zo gaat dat altijd klakkeloos.Maar zeg nou zelf: er hadden makkelijk mensen onder kunnen liggen, toch?

Not all who wander are lost

… er hadden makkelijk mensen onder kunnen liggen, toch?

Edwin. op 7 mrt 2017 14:00

Dat had zeker gekund. Maar ik vind het vreemd dat niet de reddingsdienst als bron wordt gebruikt, die van begin af aan uitgingen van 0 slachtoffers, zeiden ze, op basis van eerste hands verslagen van skileraren die de lawine over de piste hebben zien gaan.

Je hebt je middagje op het terras dit keer dik verdiend. ?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Goed stuk. Sympathiek om je hulp aan te bieden!!
Wel triest om te horen dat het mogelijk toch is veroorzaakt door een off-piste skier en dat er uberhaupt nog buiten de pistes wordt geskied als er een lawinegevaar van 4 is!
Ik was er vorige week. Dinsdag en woensdag heeft het er ook heel veel gesneeuwd, in totaal rond een meter. Veel kleine lawines gezien op plekken buiten de pistes. En toch zie je overal mensen buiten de pistes op de meest gevaarlijke plekken (steile helling onder een nog steilere “wand” vol sneeuw, of op gesloten pistes om een spoortje te “stuntelen” (de meeste bakken er echt niks van en liefst zonder lawine airbag of andere equipment).

Ik kom regelmatig in Tignes en ik weet dat ze daar alles doen om het gebied veilig te stellen. Vorige week in de nacht van woensdag op donderdag (1 en 2 maart) waren ze al vanaf 3 uur 's nachts aan het “knallen”. De piste gaan niet open voordat er getriggerd is.
De Carline is meestal de eerste piste die open gaat in dat soort omstandigheden (zoals vanochtend).

Als dan vrijwel het hele gebied gesloten is en een lawinegevaar van 4 is afgegeven, dan ben je volgens mij toch wel heel erg dom als je toch of piste gaat!!!
Volgens mij moet het gewoon wettelijk verboden worden bij een gevaar hoger dan 3 (bijvoorbeeld) . Er hadden nu dus ook “onschuldige” slachtoffers kunnen vallen.

Erg indrukwekkend om te lezen Gijs. Goed dat het zo is afgelopen zonder slachtoffers en dat het in dit geval alleen een goede ‘oefening’ is geweest. Het sonderen zal toch heel anders aanvoelen dan wanneer je als oefening in een gewone sneeuwlaag aan het sonderen bent.

Born to Ride

Heftig dit zeg. Gelukkig alle moeite voor niets. Nou ja, een fantastisch verhaal met een goed einde.

Wat een heftige ervaring! Gelukkig maar dat er geen slachtoffers zijn gevallen. En die drankjes zijn idd meer dan verdiend! ?

Winter is coming

@GiGi Bedankt voor de update/verhaal hier en in Whatsapp. Ik moest meteen aan jullie denken vandaag toen ik de melding las over een lawine in Tignes. Maar gezien de lawine stuffe 4 had ik niet verwacht dat jullie naast de piste zaten vandaag…
@GiGi @Btbt en @Mark8217 doe voorzichtig en veel plezier nog de verdere week.

Zijn zaken waar je als wintersporter niet direct bij stilstaat indien je niet off-piste gaat (maar zoals gemeld in andere topics, 5 cm buiten de piste is al…)
Dit komt dichtbij; heel dichtbij in dit geval.

Een mooi verhaal, waarbij het woord mooi geïnterpreteerd moet worden als: Wat een bijzondere ervaring en fantastische inzet van jullie. Niets meer dan hulde!

… er hadden makkelijk mensen onder kunnen liggen, toch?

Edwin. op 7 mrt 2017 14:00

Dat had zeker gekund. Maar ik vind het vreemd dat niet de reddingsdienst als bron wordt gebruikt, die van begin af aan uitgingen van 0 slachtoffers, zeiden ze, op basis van eerste hands verslagen van skileraren die de lawine over de piste hebben zien gaan.

GiGi op 7 mrt 2017 14:09

Ze kunnen toch het risico niet nemen dat er toch iemand onder ligt. Als er tegenstrijdige verklaringen zijn dan moeten ze toch het onzekere voor het zekere nemen. Aangezien elke minuut telt, kunnen ze ook niet eerst koppen tellen.
Bij raffinaderijen of chemische fabrieken moet je daarom altijd uitbadgen bij het verzamelpunt (safe point) bij een alarmsituatie. Maar dat is in een skigebied een beetje moeilijk.

Tsja en de pers die is nou eenmaal op sensatie belust…

Heftig verhaal GiGI!

Er zijn enkele dingen die ik mij afvraag: waarom zijn nu alle liften gesloten? Vanwege de wind of vanwege het risico dat er spontaan op grote schaal lawines kunnen ontstaan?

Bovendien worden hellingen die lawinegevaarlijk zijn, en zeker boven pistes, veilig gemaakt? Of ben ik hierin verkeerd op de hoogte?

Daarnaast vroeg ik me nog af, in dit soort situaties lijkt het mij dat de Recco systemen van pas komen? Heb je hier nog wat van meegekregen?

*bericht bewerkt door StephanN op 07 mrt 2017 14:38

heftig verhaal @GIGI kreeg er gewoon tranen van in mijn ogen. Goed dat je geholpen hebt
en fijn dat er niemand gevonden is. Doe voorzichtig en nog verder een fijne week en gaat het weer ook beter worden voor jullie…

*bericht bewerkt door miepmiep op 07 mrt 2017 14:56

@GiGi Bedankt voor de update/verhaal hier en in Whatsapp. Ik moest meteen aan jullie denken vandaag toen ik de melding las over een lawine in Tignes. Maar gezien de lawine stuffe 4 had ik niet verwacht dat jullie naast de piste zaten vandaag…

@GiGi @Btbt en @Mark8217 doe voorzichtig en veel plezier nog de verdere week.

Menn0 op 7 mrt 2017 14:27

Wij zaten OP de piste, @Menn0… juist vanwege die Stufe 4 en de poeder op de piste. Geen reden om problemen op te zoeken.

… er hadden makkelijk mensen onder kunnen liggen, toch?

Edwin. op 7 mrt 2017 14:00

Dat had zeker gekund. Maar ik vind het vreemd dat niet de reddingsdienst als bron wordt gebruikt, die van begin af aan uitgingen van 0 slachtoffers, zeiden ze, op basis van eerste hands verslagen van skileraren die de lawine over de piste hebben zien gaan.

GiGi op 7 mrt 2017 14:09

Ze kunnen toch het risico niet nemen dat er toch iemand onder ligt. Als er tegenstrijdige verklaringen zijn dan moeten ze toch het onzekere voor het zekere nemen. Aangezien elke minuut telt, kunnen ze ook niet eerst koppen tellen.
Bij raffinaderijen of chemische fabrieken moet je daarom altijd uitbadgen bij het verzamelpunt (safe point) bij een alarmsituatie. Maar dat is in een skigebied een beetje moeilijk.

Tsja en de pers die is nou eenmaal op sensatie belust…

Marko2 op 7 mrt 2017 14:30

Mijn commentaar was op de media, niet op de zoekactie. Zekere voor het onzekere, altijd.

@GiGi Wat een verhaal zeg, bedankt voor het delen van deze heftige ervaring. De adrenaline zal wel door jullie lijven zijn gegierd. Gelukkig geen slachtofers.

When life gets too complicated.... SKI

Zo dan, dat is heftig. Ik hoorde hier op het nieuws inderdaad dat er slachtoffers waren, maar gelukkig lijkt het toch allemaal goed afgelopen!

Heftig en klasse gedaan!

En even de link van de nos naar deze pagina …
http://nos.nl/artikel/2161761-lawine-op-drukke-skipiste-fran…
is het cirkeltje weer rond.

@GiGi, goed werk hoor en een heftige ervaring die je lang zal bijblijven, gelukkig geen slachtoffers. Ik zou zeggen neem een lekker drankje bij de open haard! En nog veel ski plezier voor de rest van de week!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Poeh @GiGi, dat moet een heftige en onwerkelijke ervaring zijn geweest. En fijn dat er niet daadwerkelijk mensen bedolven lagen…

GiGi in één klap wereldberoemd in Nederland, toch maar mooi de NOS gehaald! Indrukwekkend verhaal en goed verwoord. Dit zal je lang bijblijven denk ik.

Mr. Slow

Plaats een reactie