Rauris, 15-01-2017 (aangevuld met wat ervaringen van latere bezoekjes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Raurisertal Hochalmbahnen

In de categorie gebieden die altijd goed scoorden bij onder andere Nederlanders, maar wat aan populariteit verliezen door concurrentie van de grote(re) gebieden: de Rauriser Hochalmbahnen.
Dik 30 kilometer aan goed geprepareerde afdalingen. Niet te moeilijk, maar ook zeker geen babyhellingen.

null

Afgelopen seizoen is er een sleeplift vervangen door de nieuwe tienpersoonsgondel Waldalmbahn. Volgens vaste bezoekers een flinke verbetering, die bovendien nog eens verder is doorgetrokken dan het oude tracé, wat zorgt voor een paar honderd meter meer afdalingsplezier. En plezier was het, want de Kreuzbodener afdalingen zijn heerlijke sportieve racebanen, met veel kleine variaties in helling om het spannend te houden zonder dat het onoverzichtelijk wordt.
null
null
Lekkere strakke racebanen!
null
null
Gek genoeg brengt deze oude tweezitter je naar de nieuwe tienpersoonsgondel. Hoe lang nog?
Om naar het hoofdgedeelte te komen en vice versa heb je overigens nogal lange en vlakke verbindingspaden.
null

Het was sowieso een veelbelovende dag, getuige de volgende plaatjes.
null
null
null
null

Op dit soort dagen kan er nog flink sneeuw bijgemaakt worden, en dat deden ze maar wat graag op de dalafdalingen.
null
Officieel is er geen blauwe dalafdaling, maar de zwarte afdaling is niet al te steil en bestaat voor de helft uit een pad. Dat de bochten in dat pad tot enorme richels worden uitgebouwd maakt het dan een best lastige opgave, wat verklaart dat er geen blauwe markering aan gehangen wordt.
Bovenin bij de Gipfelbahn zijn de blauwe afdalingen een stuk aangenamer. Toch biedt het geheel wel behoorlijk wat uitdaging. Beginners hebben er een flinke kluif aan om vanaf de top af te dalen. Diezelfde top biedt tevens toegang tot een mooie kom waarin je prima je poederskills kunt bijwerken.
null
null
De Großglockner speelt verstoppertje.
null
Na een dikke week met bijna dagelijks verse sneeuw was het heerlijk in de poeder spelen :)
En last but not least: Ook Pistenbullys hebben wel eens een lekke band
null

Al met al een heerlijke dag in Rauris, niet in het minst door de vele uitstekende sneeuw. Het gebied voelt trouwens ook groter aan dan het is, want door de verdeling over de twee almen en de lange afdalingen ben je niet snel op het zelfde punt aanbeland. Het enige wat me wat tegenviel was het aanbod in de verschillende hutten. Hoewel ik er een prima apfelstrudel heb gegeten, kon ik eigenlijk niets fatsoenlijks als warme lunch op de kaart vinden. Het waren vooral soepen en worst met friet dat de klok sloeg. De Sportalm en Maislau heb ik niet bekeken, maar iets naar mijn gading kon ik niet vinden. Ook kon het personeel in de uitgebreidde Waldalm de extra capaciteit niet aan. Heb daar meer dan 20 minuten gezeten voordat er iemand een bestelling kwam opnemen. En ik zat naast de bar, dus niet weggestopt in een hoekje… Al met al een uur daar doorgebracht. Heb je zelf een broodje bij je en eet je graag een soepje, dan is het er goed toeven. Qua sfeer is het in alle hutten prima voor elkaar.

Grootste meevaller: Het pistenaanbod; gevarieerd en aansluitend bij mijn stijl (lekkere racebanen).
Tegenvaller: De horeca.

Heb je al eens op de ski’s of het snowboard gestaan en wil je graag naar een wat compacter gebied, overweeg dan Rauris eens. Door de ligging vaak prima sneeuw, qua drukte nog goed te overzien en mooi gelegen. Bovendien kunnen ze er prima prepareren, dus 's ochtends (vroeg) is het echt genieten.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 16:29

Leuk verslag!

Leuk om te lezen Bennie! Jouw ervaring was op een paar punten wel wezenlijk anders dan de mijne (zie ook mijn gebiedsreview). Zal vooral ook met de periode te maken hebben: krokusvakantie vs half januari.

Ziet er goed uit!

@77steve Ik zie dat onze ervaringen behoorlijk overeenkomen. Ik heb de drukte bij de Hochalm ook wel gezien, maar aan de Kreuzboden kant bleef het altijd rustig. En met verhuur en les kun je pech hebben… Ik heb vooral het skigebied zelf beoordeeld en voor zijn grootte is simpelweg goed.

Plaats een reactie