Ervaring Vallandry

Dit onderwerp gaat over de bestemming Peisey - Vallandry

Aankomend winterseizoen ga ik met mijn familie (6 volwassenen en mijn dochters van dan 2 en 3 jaar) op wintersport, waarbij mijn oog is gevallen op het dorp Vallandry. Je leest veel over de ski-in-ski-out mogelijkheden, maar wat mij niet duidelijk is, zijn de aanwezigheid van bijvoorbeeld een speel-/kinderweide en een supermarkt. Hebben jullie hier ervaring mee of nog andere tips over dit dorp en skigebied?

In Vallendry/ Peisey heb je meerdere stadskernen op een berg. Met oa supermarkten, bakkers, restaurants, bars enz… De ene heeft een oude stadskern en de ander is weer modern. Het ligt als een middenstation tussen les Arcs en la Plagne. Deze 2 gebieden blinken uit in lelijkheid en hoogbouw. Vallandry is een mooi dorp met weinig hoogbouw, veel chalets en veel hout. Vanuit Vallendry/ Peisey kan je zo met de Vanoise express naar/ van la Plagne. Dat is wel fijn als je de Paradiski skipas hebt. Dan kan je zonder veel tijdverlies heel snel naar les Arcs of la Plagne gaan. Speelweides heb ik zeker gezien. Ik vond persoonlijk het skigebied Vallandry best leuk. Als het slecht weer is of het is mistig, dan is het hier heerlijk skien tussen de bomen. Leuke rode pistes tussen de bomen en treeruns. Het is rustiger op de pistes tov LA en LP. Na een goede dump, dan kan je hier goed spelen. Met ski in/out heb ik weing ervaring. Ik vond het zelf persoonlijk tegen vallen. Maar misschien dat anderen hier andere ervaringen mee hebben. Ik heb zelf veel de auto gebruikt om flexibel te zijn want Vallandry is best weids opgezet. Verbazingwekkend heb ik me daar geen seconde aan gestoord.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 11 mei 2017 01:01

In Vallandry en Peisey heb je allebei een supermarkt. In Vallandry ligt deze centraal, in Peisey net buiten de hoofdstraat. Ski-in ski-out valt inderdaad wel wat tegen, maar ver hoef je eigenlijk nooit te lopen. In Vallandry liggen de Chalets de Bellecote wel aan de piste (voor grotere groepen) en is het centrum (met kleinere appartementen) ook glijdend te bereiken. De gebouwen nabij de pistes in Peisey zijn veelal in handen van clubs of (catered)chalet organisaties, maar achteraan het dorp zijn er nog wat losse huisjes die min of meer ski-in ski out liggen.
Bij de centrale liften in beide dorpen liggen de kinderlanden. In het geval van Vallandry ook met kinderopvang en een echte aparte speelweide.
Verder vond ik het ook prima te voet te doen. Van het uiteinde van beide dorpen (Chalets de Bellecote tot de laatste woontoren van Peisey) kostte me minder dan 25 minuten. Maar je hoeft eigenlijk nooit het centrum van je eigen station uit.

@ Bennie. Ik denk dat jij bedoelt Plan Peisey en niet Peisey.
Vallandry en Plan Peisey liggen eigenlijk aan elkaar vast. Het dorp Peisey is het “oorsrpronkelijke” dorp. Dit ligt net wat lager. Vanuit Peisey gaat er een staliftje naar de Peisey lift en de Vanoise Express. Let dus goed op met boeken waar het chalet/appartement zich precies bevindt. Sommige chalets staan wel aan de piste maar zijn daardoor wel weer wat verder lopen van het dorpje wat misschien met kleine kinderen niet zo handig is. Maar als je goed kiest heb je de auto niet echt nodig zoals Jamie beschrijft, wij doen eigenlijk alles lopend of een enkele keer met de gratis navette die tussen de dorpen rijdt.
In Vallandry liggen inderdaad de Chalets de Bellecote aan de piste maar ook een aantal appartement gebouwen. Veel andere chalets en appartement gebouwen liggen op korte afstand van de piste. Er is in Vallandry een supermarkt de Sherpa. Sinds dit jaar is er in Aime, langs de N90 (hier kom je langs als je naar Vallandry gaat) een grote nieuwe supermarkt (E.Leclerc) Dus je kunt ook op je heenreis daar de boodschappen doen. Vallandry heeft een gezellig centrum met voldoende restaurants en winkels.
Een echt uitgebreid kinderland heeft Vallandry niet. Zoals Bennie zegt is er een kinderopvang met speelweide en er is een sleebaantje in het dorp. Denk er wel aan dat het vaak verstandig is als je gebruik wilt maken van de kinderopvang om deze in de drukke periodes van te voren te reserveren.
Wij komen zelf al vele jaren (meerdere keren per jaar) in Vallandry, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!

Bedankt voor alle bruikbare info en tips. Waarschijnlijk boeken we een verblijf bij Chalets de Bellecote. Nogmaals bedankt!

@luukas Daar staan mooie chalets en ski je
makkelijk naar de lift en naar huis toe. Er is bij de receptie ook een broodservice te regelen. Elke ochtend rond 8 uur worden je broden en croissants voor de deur gezet

*bericht bewerkt door Jamie010 op 13 mei 2017 00:01

En niet onbelangrijk: Het is ook lekker brood!

Plaats een reactie