Dachstein West, 02-03-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dachstein-West

Omdat het al tijden warm was en er weer eens regen was voorspeld leek het mij verstandig om niet te lang te wachten met mijn bezoek aan Dachstein West. Hoewel dit laaggelegen gebied bekend staat als een Schneeloch wilde ik het er niet op wagen om door alleen maar slush te ploeteren en gesloten zuidhellingen te treffen. Ondanks dat het tot de middelgrote gebieden hoort leek het me niet zo bekend in de lage landen. Reden genoeg dus voor een bezoek. Deze dag was er regen voorspeld, maar het weer in Zell am See zag er best prima uit en verder naar het oosten leek het ook goed. Helaas begon het voorbij Bischofshofen met regenen en hield het niet op. Eenmaal aangekomen op het meest centrale vertrekpunt van het gebied, Astauwinkel, bleek het toch wel een Nederlands gebied; wat een zee aan gele kentekens, af en toe onderbroken door witte met rode letters.

null

Hoewel ze zelf (nog) beweren in totaal 119km pisten te hebben, is dat door wintersporters.nl/be bijgesteld naar een stuk meer bescheiden 77km. Dit is nog steeds ruim, want de laatste officiële metingen kennen het gebied 51km aan afdalingen toe. Deze kilometers zijn verdeeld over de dorpen Gosau, Rußbach en Annaberg. Door de ruime opzet kun je wel leuk door het gebied toeren, en is er een officiële ronde van 44km lang.

Vanuit Annaberg/Astauwinkel stap je in de nieuwe gondel, met een tussenstop bovenaan de oefenhelling, naar één van de hoogste punten van het gebied op slechts 1473 meter. Doordat er naar elk dorp een dalafdaling loopt kun je op veel plekken wél behoorlijk lange afdalingen maken. Daardoor mis je het gebrek aan hoogte amper. Hoewel er al flink vernieuwd is, zijn een aantal cruciale verbindingsplekken nog wel voorzien van sleepliften. Storend is dit niet, want ondanks dat ik er in de drukste week van het seizoen was, vielen de wachttijden mee. Dat zal ongetwijfeld ook met het weer te maken hebben gehad, want in de regen ga je niet omdat er niets leukers dan dat is.
Rondom de Edtalm waren veel skiklassen in de weer. Waarschijnlijk omdat dit gebied van rode pistes een leuke variatie biedt, zonder al te veel moeilijke stukken. Er was in mijn ogen maar één echt rood stuk, en die staat met roodzwart aangegeven. Sowieso zijn er weinig moeilijke pistes in dit toch vooral op families georiënteerde gebied. Sfeer is er in ieder geval voldoende en met goed weer moeten de uitzichten fantastisch zijn. Later op de dag kon ik daar een glimp van opvangen. Verder zit het met de skilessen ook wel goed. Een bekende familie in Annaberg runt een skischool. De Hirschers (van Marcel Hirscher) geven nog altijd skiles; Sterker nog, een Nederlands echtpaar vertrouwde me in de lift toe dat ze eerder die week les hadden gehad van mama Hirscher. Wie weet krijg je straks wel les van Marcel als hij de wedstrijdscene verlaat…

null
Het weer klaarde echt wat op.
null
De hoogste gondelaankomst, op 1585m.
null
Uitzicht richting Bad Goisern. De Hallstattersee verstopt zich net achter de bomen rechts. Ik zie net dat de camera een rare witbalanscorrectie heeft gedaan. Helaas is dit de enige foto :(
null
Bovenin was de regen in sneeuw omgeslagen!
Vanaf de Panoramabahn start de enige blauwe piste met enige lengte. Bijna alle andere blauwe pistes liggen op de oefenhellingen in de dalen. Gek genoeg vond ik deze blauwe 9 lastiger dan de rode 1 en 2. Niet alleen door de sterkere buckelvorming, maar ook door de slingerende ligging en veel voorkomende steile dipjes. Kortom, laat je niet afschrikken door de kleuren van de pistekaart, want de meeste rode pistes zijn niet moeilijker dan blauw.
Wel wat moeilijker is de Zwieselalm, met de enige zwarte piste van het gebied en het hoogste punt van het gebied op 1615m. Geen benenbreker, maar ook niets bijzonders. Hier kom je vooral voor de sfeervolle hutten die er liggen.
Op de weg terug trof ik de meest spectaculaire dalafdaling: De rode 17 naar Astauwinkel. Deze begint als een ruime bosafdaling met voldoende breedte om aggresief de bochten aan te vallen, en slingers zich daarna over een pad naar het middenstation van de gondelbaan alwaar je je benen rust kan geven op de brede beginnerspiste. De bult tussen Astauwinkel en Annaberg brengt je naar de Marcel Hirscher trainingsstrecke. Deze helling is oké, maar daagt je niet direct uit. De hellingen zelf zijn vooral een verbinding tussen Annaberg en de rest van het skigebied.

Naar Dachstein-West ga je vooral naar toe voor een op-en-top Oostenrijkse sfeer zonder dat je daarvoor naar een afgelegen skigebied hoeft. Een mooi ruim opgezet skigebied met ondanks de beperkte hoogte behoorlijk lange afdalingen. Door de soms wat onhandige verbindingen moet je wel wat tijd uittrekken om van de ene naar de andere kant te komen. Er zijn in de drukke weken vele landgenoten, maar buiten het hoogseizoen kun je hier heerlijk rustig rondtoeren. Grote skigebieden liggen er niet in de buurt, maar de avonturier kan wel een leuke skisafari houden in alle kleinere skigebieden die in de regio liggen.
Vanwege het slechte weer ga ik geen pistes aan-of afraden. Zelfs de makkelijkste afdalingen waren in de natte zware sneeuw hard werken. Wel wil ik er bij aantekenen dat de aankomst in Gosau weinig sfeervol is; dat kan wat beter aangekleed worden. Verder kan ik iedereen die geen enorme kilometervreter is dit gebied van harte aanbevelen!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 14:10

Leuk en compleet geschreven @Bennie. Het gebied heeft mij afgelopen februari ook positief verrast! Zoals gezegd, prima familie gebied om relaxed met de kids te skiën of boarden!

Aequilater Nubila

Kleine correctie ivm die 119km! Nergens vermeld men dat dit gebied 119km aan pistes heeft. Het skiverbund Dachstein West met 6 andere kleinere skigebieden bied je deze 119km! Dit staat letterlijk op hun site. :) Vroeger maakte men idd wel furore met 77km, maar dit is al 2 jaar netjes aangepast naar 51km!

*bericht bewerkt door Joy85 op 29 mei 2017 07:55

Men laat het niet zo één-twee-drie weten dat het om meer dan Gosau-Rußbach-Annaberg gaat. Op de interactieve kaart staat Abtenau wel aangegeven, maar pas onder de partnergebieden staat wat er nog meer bij hoort. Verder vermeld de site het nergens! Zie https://www.dachstein.at/winter/skiing/skiregion/lift-pisten…
Tuurlijk, dat is slimme marketing. Echter kan ik nergens op een logische plaats de kilometers vinden.

Ik ben er 2 jaar geleden eens een dagje geweest met de Salzburger Super Skicard, leuk gebiedje. Blinkt nergens in uit maar je kunt je er prima een (paar) dag(en) vermaken.

Graag meer van dit soort verslagen. :)

Mooi verslag en ik ga binnenkort eens een dag kijken!

Plaats een reactie