nieuwe skischoenen frustratie

Ik lees regelmatig onderwerpen op dit forum, maar nu wil ik toch graag eens mijn verhaal kwijt oftewel frustratie van mij afschrijven :-)

Ik was/ben toe aan nieuwe skichoenen, aan de leest zijn mijn salomon skischoenen iets te breed.
Ik ski 1 a 2 keer per week in Snowworld Landgraaf en neem daar ook regelmatig priveles, daarmee dat ik beter passende schoenen wilde hebben.

Dus ben ik naar een bootfitter geweest in Belgisch limburg. Hij ging mijn voeten opmeten maar alleen in de lengte, dat vond ik al vreemd. Heb maar meteen gevraagd waarom hij de breedte niet deed opmeten (heb smalle voeten en kuiten). Kreeg ik een heel lang verhaal waarbij het er op neer kwam dat je het het beste kon voelen of ze strak genoeg zaten :-o.
Toen ging hij enkele schoenen uit het rek pakken met een mondopoint van 27,5 terwijl ik normaal schoenmaat 39 heb en in mijn huidige salomon schoenen 25,5 heb. Volgens hem zouden deze veel te klein zijn! Maar de tips/adviezen over skischoenen kopen op dit forum wijzen uit dat ze niet te klein zijn, shell fit enz.
Dat terzijde 27,5 was uiteraard veel te groot, hij dan maar maat 26,5 uit rek gehaald, 7 van de 9 waren veel te breed en ik vond ze veel te groot aanvoelen. Ik kon de voorkant maar net heeeeel licht voelen, moest er zelfs beetje moeite voordoen.
Toen kwam hij voor mijn met de ultieme oplossing, namelijk de fischer full vacuumfit (zephyr 11). Ik vond deze ook te groot aanvoelen, maar dat kwam volgens hem in orde als ze volledig gefit (schrijf je dat zo?) zijn. Want deze konden smaller en breder worden ook bij mijn smalle kuiten. In de winkel geen pijn gehad met passen.
Oh had ik maar beter naar mijn buikgevoel geluisterd, want ik heb nog nooit zo een pijn/slapende/koude/dode en tintelende tenen en pijnlijke enkels gehad. Ik heb ze 2 keer een klein uurtje in Snowworld Landgraaf aangehad, en eigenlijk wil ik ze nooit meer aan. Zelfs mijn vriend vond het niet normaal wat voor koude tenen ik had. Ik krijg de schnallen niet meer strakker vast gezet, ze sluiten helemaal niet mooi aan om de kuit. En de 3de schnal vanonder springt gewoon tijdens het skien open, daar staat spanning op. Door het vacuum duwen zitten er bij de bovenste schnallen een deuk in bij beide schoenen. Volgens de shell fit die ik thuis heb gedaan zijn ze te groot.

Deze ochtend gebeld met de winkel en uitgelegd wat probleem is, hij wil ze wel nog een keer fitten maar meer ook niet. Maar mijn vertrouwen daar is uiteraard weg, en voel me ook niet serieus genomen.

Maar ik heb nu in ieder geval mijn frustratie van mij af kunnen schrijven.
Misschien krijg ik ze nog doorverkocht aan een dame met de juiste voeten/kuiten ervoor.
Door schade en schande wordt men wijs zeggen we dan maar, jammer van het geld, gelukkig dat ze aan de helft waren.

Misschien iemand ervaringen met schoenen kopen bij Duijvestein in Landgraaf? Of waar het beste in de randstad, wil daar best 2,5 uur voor rijden want hier in het zuiden is het beperkt.

Wat vervelend om te horen. Het klinkt inderdaad alsof daar een aantal zaken goed mis zijn gegaan. Balen! Je zou ook naar de Wit in Schijndel (Noord-Brabant) kunnen gaan, minder ver rijden dan de Randstad en ik heb er goede ervaringen mee, wel op een rustige dag gaan voor optimale service!

Vervelend voor je. Je zou naar Norbert Maier kunnen gaan in Rotterdam.

Een vervelende en helaas bekende situatie…

Zaken waar ik vertrouwen in heb qua aanmeten van skischoenen (uit eigen ervaring of tevreden vrienden, waarbij ik bij het pasproces aanwezig was en het dus heb meegemaakt, zij het met niet mijn eigen voet):

Norbert Maier in Rotterdam
Duijvestein in Zoetermeer (de filialen in Landgraaf en Den Haag ken ik niet in dat opzicht)
Dutch Bootfitter, Amsterdam

Een belangrijke opmerking:
Bootfitters zijn erg eigenwijs. Probleem is dat jij echter de enige bent die kan voelen hoe een schoen zit. Als je er geen goed gevoel bij hebt, doe het dan gewoon niet. Je kan beter later nog een keer terug komen als je twijfelt dan een schoen kopen die uiteindelijk niet goed zit. En vertrouw een beetje op jezelf. Denk je dat een schoen nog te groot is, vraag dan gewoon of je een maatje kleiner kan passen, of een modelletje smaller. Ook al vindt degene die je helpt dat onzin: gewoon door drammen. Hij kan het immers niet voelen en jij moet erop skiën. En inmiddels kan je ook prima uitleggen waar je twijfels zitten, dus laat maar gewoon weten dat je eerdere mindere ervaringen hebt gehad en je goed hebt ingelezen.

Wat ikzelf inmiddels doe: ik lees me in en vind modellen die mogelijk aansluiten bij mijn wensen en voet. In een shop begin ik zelfstandig met passen (ik heb mijn voeten meermalen uitgebreid laten opmeten, dus ik weet inmiddels welke lengte en breedte ze zijn, en op welke zaken ik specifiek moet letten: smalle enkel, hiel en kuit in mijn geval). Ik ga dus zelf passen. En ik probeer dan steeds een beter exemplaar te vinden dan de schoen die tot dan toe het beste zit. De verkoper gebruik ik dan eigenlijk als catalogus: “die ik nu aanheb is nog wat breed bij de enkel; heb je iets dat in dat stuk smaller is?”. En als je niet iets vindt waarbij je echt een goed gevoel hebt: niets kopen en verder kijken.

En laat je ook niet het ‘na het fitten in de oven komt alles goed’ verhaal. Kleine problemen kunnen daarmee misschien prima worden opgelost, maar eigenlijk alleen de laatste 10%. Voor de overige 90% moet de schoen eigenlijk gewoon goed passen. En het probleem is vooral dat je de schoen eerst (virtueel) moet kopen voordat ze gaan fitten. Dus moet je volledig vertrouwen op dat proces.
Een echt slecht zittende schoen (waarbij je al schuift, of waarvan de leest echt zo smal is dat je voet opkrult aan de zijkant, of waarbij de wreef niet hoog genoeg is, of de schacht veel te ruim, of als je hiel omhoog komt als je in de skihouding gaat staan) kunnen ze echt niet fixen met Vacuüm fit of Custom Fit. Kleine drukpunten: ja; slechte overall fit van de schoen: nee.

Je zou ook eens langs kunnen gaan bij Quanjel in Schinnen (Zuid-Limburg). Goede ervaringen met de schoenservice daar!

*bericht bewerkt door Dylan op 29 mei 2017 12:50

Wat @GiGi zegt: Norbert Maier in Rotterdam aan de voet van de Erasmusbrug. Erg kundige bootfitter die goed naar je wensen luisterd.

Born to Ride

Je zou ook eens langs kunnen gaan bij Quanjel in Schinnen (Zuid-Limburg). Goede ervaringen met de schoenservice daar!

Dylan op 29 mei 2017 12:50

Ik heb mijn laatste paar schoenen in de Alpen gekocht, maar vooraf ben ik in Nederland bij meerdere winkels geweest, dit is de enige shop in de regio waar ik vertrouwen in had. Rest van de zaken had uitsluitend onkundige en opdringerige verkopers.

Triest verhaal!
Ik zou toch nog een keer terug gaan naar de winkel waar je ze gekocht hebt en ze de kans geven om een goed passend paar schoenen te leveren. Dat kan zelfs nog met de schoenen die je al gekocht hebt omdat ze wel 6 x vacuum gefit kunnen worden. Ik zou wel nadrukkelijk aangeven dat er waarschijnlijk iets is misgegaan met het fitten vanwege de deuk die er nu bij de schnallen zit. Als ze er met het fitten niet uitkomen, moeten ze maar met een alternatief voorstel komen! Kom je er niet uit met deze winkel, zou ik contact zoeken met de importeur van Fischer en de klacht daar neerleggen. Je hebt gewoon recht op goedzittende schoenen!
Je kunt trouwens ook nog naar een andere Fischer dealer gaan om ze daar alsnog te laten fitten. Is de zaak waar je ze gekocht hebt een een door Fischer geautoriseerde fitter???

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 29 mei 2017 16:48

Ik kan Somers in Herten Roermond van harte aanbevelen. Maak wel even een afspraak. Dan nemen ze echt de tijd voor je. Op zondag ochtend is het meestal rustig.

Mijn advies, ga naar Menno Koelewijn in Bilthoven, MKskiservice.nl Doorleeft het wintersportgebeuren en helemaal thuis in schoenen!! Topzaak.

Ik denk dat je inderdaad terug kan gaan naar de betreffende verkoper, soort van garantie!? Anders een ander filiaal van Duivestein benaderen, en dit verhaal voorleggen.
Maar in hoeverre jij in je recht staat betreft, daar kunnen anderen op dit forum beter op reageren denk ik.
Toevallig las ik vorige week over iemand, die nieuwe hardloopschoenen heeft gekocht, nadat deze persoon blaren kreeg van deze schoenen werden de schoenen terug genomen met het volledige bedrag retour.
Veel succes ermee!

Het jammere van al deze schoenenkwesties is toch wel de onkunde van de verkopers. Ook al ga je naar een gerenommeerde zaak waar je denkt goed te zitten blijft dit toch telkens weer een teleurstelling…

LA NORMA😍☃️

Bosthon sport?

*bericht bewerkt door Stefski op 29 mei 2017 22:08

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Erg vervelend voor je dat het zo gegaan is. Nu mosterd na de maaltijd, maar voel je niet verplicht om meteen te kopen bij de eerste zaak waar je gaat passen. Iedere zaak heeft weer andere merken, en het kan best dat de zaak waar het bent net niet het merk heeft wat jou goed zit. Ga ook gewoon naar verschillende zaken.

MKski heb ik ook goede ervaring mee, duijvestein hoor ik veel goede dingen over. Verder nog skicentrum Heemskerk, maar dat is een beetje ver lijkt me.

En in Malden zit nog Austriasport met de op maat gemaakte Strolz skischoenen. Ook een prima adres.

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

En in Malden zit nog Austriasport met de op maat gemaakte Strolz skischoenen. Ook een prima adres.

Ma®©el op 29 mei 2017 21:46

Met Austriasport heb ik een slechte ervaring. Luisteren niet naar je wensen en worden al snel opdringerig.

Biggelaar in Einhoven
Sporthuis Olympia in Veldhoven
Heb bij allebei gepast maar bij de een hadden ze mijn maat (mondopoint 22) niet. Heb daar mijn helm en nieuwe goggle gekocht. Bril ging na een dag skiën in NL kapot. Terug gegaan en zo een nieuwe gekregen die niet kapot is gegaan. Let ook op wanneer je gaat. Het weekend voor de carnaval? Enkele weken voor je vakantie op een werkdag overdag (dus niet vrijdagavond).?.

Ski you later!

Wat is het toch vervelend als de koper duidelijk meer verstand heeft dan de verkoper. En beter weet hoe een schoen hoort te zitten.

Click. Click. Peace

Aiii wat balen :( de eerste alarmbel was inderdaad dat ie alleen de lengte van de voet opmeette…toen had je eigenlijk al weg moeten lopen. Laat het een leermoment zijn!! Ik ben ook 4 paar schoenen verder maar hen nu eindelijk goeie :)

Ik heb goede ervaringen met Four Seasons in Duijven bij Arnhem. Vraag naar Arjan of Rick. Hebben verstand van voeten en een enorm assortiment. Willen je alleen datgene verkopen wat ook gaat werken voor je!

Kan je laten weten wie de “bootfitter” is zodat ik er nooit naartoe ga.
Ik ga normaal naar de Watersportcentrale in Genk, Koen doet dit fantastisch.

WGSM

Er zijn zat goede, maar helaas dus ook hele slechte. Mijn skischoenen komen van Daka. Prima geholpen, schoenen zaten heel goed, zooltjes erbij en het leek perfect.

Tijdens het skien kreeg ik, bij hele fanatieke dagen, toch pijn onder mijn voet (bal vd voet, beetje in het midden). Toen toch nog even langs dutchbootfitter geweest en dat was een gouden greep:

  • dunnere zooltjes plus stukje onder mijn hak (weinig flex in mijn enkel, vandaar)
  • schoenen heel iets breder gemaakt (als je dat in zo’n winkel oven doet schijnt het weer terug te vormen, zij hebben er 24 uur iets tussen gezet)

Het 2e is dus eigenlijk net niet de perfecte fit, dat 1e is ook wel wat specifieker…

Dus ik ben tevreden over Daka, maar t had beter gekund. Dutchbootfitter heeft echt heel veel verstand van zaken en zijn hele aardige gasten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Stefski, inderdaad Bosthon sport. Ook ervaringen mee?
@QmaartenQ, ik ben op de site van Fischer sport zelf gaan zoeken en via de store locator staat Bosthon sport er niet bij. Dus ik heb er nu wel mijn twijfels bij.

Mijn vriend vond toch dat ik me niet zo moest laten afschepen, dus heb nog maar eens terug gebeld en ik kan zaterdag langs gaan.
Ik ben op mijn hoede nu, ga me daar niet laten afschepen!
Ik zal zaterdag een update geven hoe het is afgelopen.

@gwen84
Precies, met vriendelijke doortastendheid moet je een heel eind kunnen komen denk ik.
Heel veel succes en ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Waar komen de koude tenen vandaan denk je?
Doordat het bovenste deel van de schoen rond je kuiten te krap is geworden en de doorbloeding belemmerd, of krapte rond je voeten zelf?

@QmaartenQ Dit verhaal zo gelezen te hebben zou het feit dat de schoenen veel te groot zijn juist de reden kunnen zijn. Hierdoor ga je je voeten juist heel erg aanspannen en krap zetten waardoor je zelf de doorbloeding als het ware stopt.

Click. Click. Peace

ik zit met mijn schoenmaat 40 al in een 24,5 skischoen. Daar zou jij dus ook makkelijk in moeten passen!! Ik denk ook dat je schoenen veel te groot zijn en vraag me af of ze deze nog wel passend gaan krijgen. Misschien is geld terugvragen (eisen) en naar een ander gaan die er wel verstand van heeft. Succes.

Een update nadat ik gisteren terug ben geweest.

Heb netjes uitgelegd dat de schoenen niet passen en alle bovenstaande punten. Andere maten had hij niet, dus kon hij ook niet aanbieden. Maar hij heeft ze teruggenomen! Ik kreeg wel mijn geld niet contant terug, maar in de vorm van een waarde/tegoedbon. Al had ik vriendelijk verzocht het wel contant te krijgen. Maar beter een bon dan niks, die besteden we dan wel aan nieuwe kleren voor de kindjes, kan weinig mee fout gaan. Schoenen ga ik daar in ieder geval nooit meer kopen!

nouja dat scheelt weer. Nu op zoek naar een goede bootfitter! Laat nog even weten hoe het afloopt!

nouja dat scheelt weer. Nu op zoek naar een goede bootfitter! Laat nog even weten hoe het afloopt!

elisabeth101 op 4 jun 2017 20:05

Waarom koop je je schoenen niet on de Alpen? Elk wintersportdorp heeft meerdere sportwinkels. Veel meer keus in modellen, vaal scherper geprijsd en grotere kans op kundig personeel.

Een skischoen moet in de basis al zeer goed passen, dat bootfitten is alleen het laatste beetje perfectie.

Dat scherper geprijsd heb ik in de Alpen nooit gezien… Heb ik dat gemist?

Met de laatste zin van @RRski ben ik het helemaal eens. Bootfitten (of custom fitten) maakt van een goed zittende schoen een nog iets beter zittende schoen. Het maakt niet van een matig zittende schoen een goed zittende schoen.
Voordeel wat een goede bootfitter echter wel heeft ten opzichte van een ‘verkoper van skischoenen’ is echt verstand hebben van voeten; en de juiste dingen opmeten, uitvragen en analyseren.

Afgelopen januari was ik op zoek naar nieuwe skischoenen en helm, bij Nederlandse zaken was alles stond alles voor de adviesprijs in de schappen, korting uitsluitend op overjarig spul. Advies was trouwens bij 3 van de 4 zaken waar ik ben geweest bedroevend slecht, veel bullsh#tverhalen.

Weekje later maar in de Alpen gekocht. Beide met 25% korting.
Toch een hoop geld.

Mijn ervaring is juist dat het in de alpen altijd de hoofdprijs kost, ook aan het eind van het seizoen als hier de uitverkoop al begonnen is

Born to Ride

Plaats een reactie