Hintertuxer Gletscher 30 juni t/m 2 juli 2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher

De temperatuur daalt, verse sneeuw wordt voorspeld, ik heb wat vrije tijd en twee skigekke vrienden. Binnen een dag of wat is een 3-daags tripje naar de Hintertux georganiseerd.

Het gezelschap:
Simone (geen lid op dit forum): blond en skilerares met de nasleep van een skiblessure @Menn0
en ikzelf.

Dag 1 - vrijdag 30 juni
Na een op zich voorspoedige reis (als we die #$%*&^%$ Baustelles op de Duitse A3 even buiten beschouwing laten) komen we om 7.30 uur aan bij de bakker in Tux. We eten wat en rijden verder naar het dalstation van de Gletscherbus 1. Omkleden, alle spullen voor de dag pakken, skipas kopen en omhoog. Om 8.45 uur staan we eindelijk boven aan de Gefrorene Wand. En ja hoor… 15 cm poeder op de rode 8a. Gewapend met GS-ski’s (ik het eerste rondje op mijn nieuwe Fischer-slaloms) en een flinke dosis kop in de wolken (letterlijk), storten we ons in het avontuur.

null

^^En een avontuur is het. De wolken drijven binnen en weer weg. Het ene moment zie je letterlijk geen hand voor ogen, het volgende moment heb je geweldig zicht. We nemen een aantal keer de pistes langs de Olperer sleepliften om in te komen, en een paar keer de afdaling helemaal terug naar het Tuxer Fernerhaus.

null

^^Zoals verwacht zijn het vooral wedstrijdteams (jeugd) op de pistes. Daar hebben we geen last van en skiën rustig verder in de constant wisselende omstandigheden: tussen prachtige opklaringen en dichte bewolking, van 15 cm verspoorde poeder tot zware slush en strak geprepareerde runs met über-grip.

null

^^En als je dan de kans krijgt om even lekker te raggen, doe je dat met de prachtigste uitzichten…

null

^^Rond 11 uur tijd voor een goulashsoep, om daarna lekker verder te skiën. Vermoeiend is het wel, en zwaar, zo zonder zicht en in de natte sneeuw. Om 14.00 uur staken we de dag. Een natte sneeuwbui en donderklappen boven de toppen jagen iedereen van de pistes.

We kleden ons om en checken in in een appartementje in Juns. Na douchen en chillen gaan we dan op zoek naar een restaurant. En guess what: tussen het dalstation van de Gletscherbus en Finkenberg is welgeteld ÉÉN restaurant open. Waar eten al die mensen die in de winter in het Tuxertal verblijven? Moe en voldaan storten we in bed in 3, 2, 1… nu.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 15:11

Ook met deze wisselende condities nog altijd veeeeeel beter dan Zoetermeer lijkt me zo! Ben benieuwd naar je volgende updates, veel plezier.

Mr. Slow

Mooi verslag van zeer leuk gebied voor de zomer!

Leuk om te lezen, have fun!

Dag 2 - zaterdag 1 juli
Na een goede nachtrust vroeg weer de berg op. Eerste lift (nou ja, achter al die race-kindjes aan met veel te grote rugzakken en een schrijnend gebrek aan manieren) en dan: zon en zicht als je boven komt.

null

null

Na wat afdalingen op strak geprepareerde, maar vrij zachte sneeuw (je geeft even gas in een carve-bocht op een blauwe piste en je zakt 10 centimeter weg - maar mij hoor je niet klagen) gaan Simone en @Menn0 even naar de top boven de Oplerer liften. Mooie plaatjes daar.

null

null

Langzaam trekt de bewolking binnen. Boven wordt het zicht soms wat minder, en onder de Gefrorene Wand stoeltjeslift is het boven 0 en wordt het al wat papperig. Maar de plaatjes zijn er niet minder om.

null

null

null

Na een vroege lunch en een fotoshoot bij de waterval gaan we nog een paar rondjes Gefrorene Wand.

null

^^Zoek Simone

null

null
null

Uiteindelijk trekt het echt dicht en begint het te hagelen. We skiën terug naar beneden en breien er een eind aan voor vandaag. Misschien vanmiddag in het dal nog een ontspannende wandeling.

En wij maar denken dat Simone geen account had… guess what: dat heeft ze dus wel!

Niet dat ze ooit wat gepost heeft, maar toch.
@Siem vanaf nu.

Jeetje, wat ziet dat er goed uit (en dan met name vandaag)…en dat gewoon in juli! Morgen ook nog de sneeuw in? Veel plezier!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Valt dat op , op de gletsjer dat het een warme periode was geweest en nu sneeuw of heeft de verse sneeuw alles weer goed gemaakt

Lekker hoor, geniet ervan!

wat een ander gezicht ten opzichte van begin van de week! Het lijkt ook wel lekker rustig te zijn op de foto’s, en dat met deze condities.

Mooie foto’s !!

Wat ziet dat er lekker uit, jaloers!
Geniet nog even morgen!

Thank God summer is over!

Volgens mij heb je het perfecte weekend uitgekozen.
Heerlijk hoor! geniet er morgen nog even van

brings back memories…

blijft toch wel een machtige gletscher. Veel plezier nog

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Ziet er cool uit, have fun !

Dag 3 - 2 juli
Alle spullen ingepakt en naar de gletsjer gereden. Nou ja, @Menn0en ik dan. @Siem nam een rustdag en is van Juns naar de Hintertux gewandeld.

Maar @Menn0 en ik zijn dus gaan skiën. Liften omhoog nemen… potdicht. In een dikke wolk hebben we twee afdalingen gemaakt naar het Tuxer Fernerhaus. Maar het was navigeren van pistepaal naar pistepaal, stapvoets, omdat je niet wist wat onder en boven was. Geen foto’s dus.
We hebben het skiën maar voor gezien gehouden, hebben nog een bord Kaisersmarrn gegeten en zijn weer naar benden gegaan. @Siem kwam ook net aan. Dus omgekleed en om 11.00 uur richting Nederland vertrokken. Met ongeveer anderhalf uur vertraging vanwege flinke drukte van Kufstein tot Nürnberg verder goed aangekomen.

Tot de volgende keer maar weer.

Leuk verslag, en toch bijzonder om in juli nog zo te kunnen skiëen! Hopelijk heel thuis en een (positieve) ervaring rijker ?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

lekker hoor ik zou ook wel weer in de sneeuw willen spelen! heerlijk :D
volgend jaar waarschijnlijk voor de laatste keer en dan is de kans groot dat we aan kinderen gaan beginnen, dus dan zal komende 6 jaar wintersportloos worden :(

Leuk verslag gijs. Best wel een beetje jaloers als je zo vaak naar de sneeuw kan gaan.
@Freerider
Waarom 6 jaar geen wintersport?? Een weekendje tussendoor is toch wel te doen??
Ben zelf enkel de winter dat mijn vrouw zwanger was niet weggeweest maar de jaren erna elke winter toch wel ff naar de Alpen.

Übung macht den meister!!!

lekker hoor ik zou ook wel weer in de sneeuw willen spelen! heerlijk :D
volgend jaar waarschijnlijk voor de laatste keer en dan is de kans groot dat we aan kinderen gaan beginnen, dus dan zal komende 6 jaar wintersportloos worden :(

Freerider op 3 jul 2017 19:45

Waarom 6 jaar wintersportloos? Vanaf een jaar of 4 kunnen kinderen zeker al goed op les en anders misschien opa of oma meenemen om af en toe eens op te passen ;) Kijk het zal waarschijnlijk niet zoveel meters maken zijn als nu, maar met kleine kinderen kan je makkelijk een klein en goedkoop gebiedje kiezen waar je gewoon met de kinderwagen ook nog lekker kan wandelen en om beurten wat skien mochten jullie alleen als stel met de kids gaan. De Franse ski-in ski-out is dan perfect.

Born to Ride

@RFKANGOO
Nu financieel gezien kunnen we genoeg, maar zodra we minder gaan werken en meer kosten krijgen etc. steek in mijn geld liever in de broodnodige zaken, ook vind ik ze onder de 6 jaar te jong om mee op wintersport te nemen maar wie weet hoe het allemaal loopt…het ergste vind ik nog wel dat ik straks ook in het hoogseizoen moet gaan met topdrukte en dubbele kosten!

Druk en duur in hoogseizoen hoeft zeker niet. Tot 10 jaar zijn kinderen vaak gratis en als je verder zoekt zelfs tot 12.

May the ski force be with you !!

En vanaf 4 jaar (soms zelfs eerder) kunnen ze al op skiles.

Ik kan natuurlijk bij niemand in de portemonnee kijken dus doe vooral waar je jezelf prettig bij voelt.
Dit jaar ging mijn dochter van 2 voor het eerst mee op wintersport (winterberg niet meegeteld) en het was erg leuk. 's morgens zelf boarden met vrienden en tegen de middag kwam mijn vrouw met de kleine naar boven om daar wat te sleeën enzo. Erg leuk was dat.
En nog een schare troost, jij hoeft enkel in het hoogseizoen te gaan zolang je kind naar school gaat. Mijn vrouw werkt in het onderwijs en dus zit ik altijd aan de vakanties vast. ;)

Übung macht den meister!!!

Hier wil ik ook altijd nog eens een keer naar toe gaan!

Plaats een reactie