Waar ben je allemaal geweest en wat vond je ervan? De complete top-to-flop

Op voorstel van @aartstyle is dit een plek om je skigebieden historie neer te kunnen zetten en te vertellen waarom je bepaalde plekken zo hebt gewaardeerd, en waarom dat zo is.
Aangezien niet iedereen er een complete lijst van kan of wil maken, hoeft het geheel natuurlijk niet genummerd te worden. Zolang er maar een top en een flop is, en belangrijker, waarom de middenmoot niet tot de top of flop behoort. Eigenlijk een soort minireviews op een rij dus.

De lijst van aartstyle:

  1. Les trois vallees (ongekende tochten, maar toch op dezelfde plek kunnen slapen)
  2. Dolomiti superski (ongekende tochten maar een huttentocht is dan wel een aanrader)
  3. Espace Killy (Iets minder mogelijkheden qua on piste dan hierboven. echter wel meer gevorderden)
  4. Paradiski (iets minder moderne liften, mindere aansluitingen. Kant la plagne vrij gemakkelijk. Verbinding les arcs doet kunstmatig aan)
  5. Serre chevalier (onbekend bij het massa publiek, ook lastiger te bereiken, maar zeer mooi skigebied)
  6. Serfaus-Fiss-Ladis (Uitgebreid skigebied voor Oostenrijk, Oostenrijkse gezelligheid)
  7. Valloire (galibier Thabor) (Authentiek skidorp, aantal prachtige pistes, Minder ski in and ski out dan overige franse gebieden)
  8. Andorra (toen alleen gedeelte Soldue- el Tarter)
  9. Saalbach Hinterglemm (toen nog geen verbinding naar Fieberbrunn, in mijn optiek erg overschat qua skieen. Ook regelmatig moeten lopen
  10. La Norma (relatief klein, Kneuterig en overzichtelijk, maar ideaal voor families met kinderen die niet naar Oostenrijk willen)
  11. Les deux Alpes (overschat gebied, alles door een trechter. Dalafdaling erg moeilijk of over een groen pad.
  12. Tulfes (eerste wintersport ervaring, lang geleden dus wellicht inmiddels al een stuk beter)
  13. Harrachov (goedkoop, maar qua skieen een drama. Zeer klein en lange wachtrijen. Ook lang geleden)

Mijn lijst:

  1. Pila
  2. Skicenter Latemar
  3. Espace Killy
  4. Val Gardena
  5. Passo San Pellegrino
  6. Trois Vallées
  7. Alta Badia
  8. Ischgl-Samnaun
  9. Obertauern
  10. Santa Lusia
  11. Hochoetz
  12. Hochkönig
  13. Hochzeiger
  14. Breuil-Cervinia
  15. Carezza
  16. Monterosa
  17. Arabba
  18. Obergurgl-Hochgurgl
  19. Gastein
  20. Stubaier Gletscher
  21. Val di Fassa
  22. Alpe d’Huez
  23. Hintertux Gletscher
  24. Kaunertaler Gletscher
  25. Serfaus-Fiss-Ladis
  26. Kitzsteinhorn-Kaprun
  27. Sölden
  28. Winterberg
  29. Portes du Soleil
  30. Serre Chevalier
  31. Paradiski
  32. Ski Arlberg
  33. Zermatt
  34. Quatre Vallées
  35. Espace San Bernardo

De top-5 en flop-5 zijn in die respectievelijke topics al beschreven. Ischgl heb ik uit mijn flop-5 gehaald na nieuwe bezoeken. Het skigebied is in mijn achting gestegen (het dorp en het feestende publiek niet).

O.k. Ook een lijstje maken dan, gesorteerd per land:
1.Fiss en Serfaus
2. Konigsleiten
3. Kaunertal
4. Pitztal
5. Ski Arlberg
6. Montafon Silvreta Nova
7. Kaprun
8. Zell am See
9. Ischgl
10. Quatre Vallées (Siviez)
11. Samnaun
12. Saastal (Almagel / Grund / Fee )
13. Bettmeralp
14. Kranska Gora
15. Maribor
16. Trysill
17. Les 2 Alpes
18. Alpe d’Huez
19. Oz d’Osians
20. Valloire
21. Val Thorens
22. Les Menuires
23. St. Martin des Bellevilles
24. Les Arcs
25. Belle Plagne
26 Champagny en Vanoise
27. Tignes / Val d’Isere
28. Val Gardena
29. Arabba
30. San Pellegrino / Falcade
31. Val di Siusi
32. Canazei / Campitello ( Val di Fassa - Pozza di Fassa )
33. Kronplatz
34. Alta Badia
35. Civetta
36. Winterpark
37. Keystone
38. Breckenridge
39. Vail
40. Aspen / Snowmass
41. Lake Louise
42. Sunshine Village
43. Kicking Horse
44. Fernie
45. Whistler
46. Zoetermeer 😂

Sommige locaties meerdere keren bezocht. Tops en flops ook eerder vermeld. Komende winter in elk geval Madonna di Campiglio en Sauze d’Oulx toevoegen.

Staand geskied:
Gerlos
Fugen
Schwaz-Pill
Fulpmes
Saas Almagel
Zell am Zee
Kaltenbach
Nauders Schoneben vele keren geweest. Echt een leuk gebied

En met de zitski:
Carreza
Warth-Schröcken
Komende winter naar Flachau

*bericht bewerkt door niekniek op 01 aug 2017 20:01

De top is amper veranderd, maar de flops onderaan heb ik even toegelicht.

  1. Sella Ronda (Val Gardena) Heerlijke rondtochten en elk deelgebied heeft zijn eigen sfeer en charme.
  2. Les Trois Vallées Omdat er geen ander groot gebied is dat zo goed verbonden is en waar overal zo veel hoogtemeters te maken zijn.
  3. Les Arcs (Paradiski) Fijne sjeespistes overal in het gebied. La Plagne was me wat te druk maar heeft ook de nodige variatie.
  4. Salzburger Sportwelt Kilometers carvebanen met af en toe verrassende uitzichten. Buiten het seizoen hele dagen losgaan.
  5. Hochkönig Goed opgezet gebied waarbij de traverse door het gebied niet snel verveelt. Ondanks de beperkte hoogteverschillen sta je niet snel bij de lift.
  6. KitzSki Groot, gevarieerd, meestentijds modern. Zou zomaar in de top 5 kunnen komen.
  7. Espace Killy De niet altijd geweldige verbindingen naar de uithoeken zijn zowat de enige tekortkoming. De ander is de snel verspoorde pistes door de drukte rond de dorpen
  8. Espace San Bernardo Rustige racebanen, need I say more?
  9. Zillertal Arena Voor ieder wat wils. Wat een positieve verrassing!
  10. Portes du Soleil Heerlijk groot, gevarieerd en mooi. Echter nog steeds met wat oude infrastructuur en soms wat problemen met de sneeuwkwaliteit
  11. Gasteinertal Net niet groot genoeg om hoger te scoren.
  12. Alpe d’Huez Lekker rustig rond het dorp, maar hoe verder je het gebied in komt hoe sportiever
  13. Steinplatte/Winklmoosalm Het lekkerste kleine skigebied waar ik geweest ben. Heerlijke carvebanen waar je ook gaat.
  14. 3Zinnen Dolomiti Mooie omgeving, gevarieerde afdalingen. Rondom de liften is de bebouwing niet mooi.
  15. 4-Berge Skischaukel Straffe afdalingen, maar heerlijk om te slalommen of je GS latten uit te laten.
  16. Scuol Spannende omgeving, leuke afdalingen maar sneeuwtechnisch wat ongunstig gelegen.
  17. Kleinwalsertal Ideaal familiegebied als de kinderen net wat groter zijn. De verschillende deelgebieden liggen niet ver uit elkaar.
  18. Sölden Uitstekend skigebied, maar te populair en gehyped.
  19. Warth-Schröcken Aangename sfeer en best aardig skiën, maar wel goed dat er diverse uitwijkopties zijn
  20. Arêches-Beaufort Niet alleen de kaas is er fijn. Buiten de Franse vakanties erg rustig.
  21. Rauris Verrassend leuk gebiedje met op de top een fenomenaal uitzicht.
  22. Dachstein-West Langere pistes dan je van de hoogte zou verwachten.
  23. Katschberg-Aineck Je raad het al, carvepistes.
  24. Les 2 Alpes Als de sneeuw goed is en je hebt de kleine kant ook volop open is het best gevarieerd.
  25. Almenwelt Lofer Mooie omgeving en uitstekende sfeer
  26. Werfenweng Familiedroom voor gezinnen met jongere kinderen of oudere (groot)ouders.
  27. Sainte Foy Tarentaise Powderdays
  28. Winterberg Completer krijg je niet in het middengebergte.
  29. Fieberbrunn Prettiger sfeer en rustiger dan de rest van het circus.
  30. Schoppernau Doordat het volledig van natuursneeuw afhankelijk is een uitzondering. Erg leuk.
  31. Mölltaler Gletscher Klein, maar niet druk en een gevarieerd aanbod.
  32. Le Grand Domaine Laat je niet door de studentikoze naam van St. François Longchamps weerhouden. Kan best hoger maar er is zo veel goede middenmoot.
  33. Großeck-Speiereck De dalafdalingen… Daar ga je hiervoor heen.
  34. Skijuwel Mooie omgeving, interessante afdalingen. Hier moet je een keer naartoe.
  35. Maiskogel Kaprun Verborgen pareltje voor de rustige wintersporter.
  36. Snowworld Landgraaf Twee fatsoenlijke pistes, dat kom je nergens anders tegen indoor.
  37. Loser-Altaussee Een schneeloch en tourparadijs, maar net wat te beperkt voor de pisteskiër. Leuk voor beginners.
  38. Kühtai Hoog, sneeuwzeker en samen met Hochoetz een aardig aanbod.
  39. Damüls-Mellau Buckels en korte pistes. De sneeuwzekerheid en de kwaliteit van enkele van die pistes maken het goed.
  40. St. Johann in Tirol Verrassend goed beginnersgebied, maar in de vakantieweken een beetje te druk.
  41. Snowword Zoetermeer De verlengde baan maakt het tot een bijzonder goede oefenplek.
  42. Die Tauplitz Rustig en best oké.
  43. Axamer Litzum Er mag hier wat vernieuwd worden. Gelukkig staat dat op de planning.
  44. Der Dachstein Druk is het hier niet. Pistes zijn er ook amper.
  45. Filzmoos Familievriendelijk, maar mij wat te laag. Je bent (te) snel beneden.
  46. Pillersee-Buchensteinwand Mij wat te klein, maar wel lekker overzichtelijk.
  47. Weißsee Gletscherwelt Landschappelijk fantastisch, heerlijk touren. Pistes zijn niet ideaal en vaak matig geprepareerd.
  48. Saalbach-Hinterglemm-Leogang Mooi groot, maar ook één groot circus. Mij te druk. Leogang trekt het geheel nog wat op, net als Fieberbrunn.
  49. Kitzsteinhorn Kaprun Behoorlijk wat hoogtemeters, maar wat een mensenmassa.
  50. Obertauern Korte afdalingen, stevig prijsniveau. Niet druk, maar geen pretje in het naseizoen. Eigenlijk dé reden om daar heen te gaan.
  51. Gaissau-Hintersee Niet al te druk, maar zwaar verouderd en veel korte verbindingen.
  52. Alpincentre Bottrop De lopende band, of moet ik zeggen vallende band?
  53. Schmitten-Zell am See Kan de drukte qua liften wel aan, maar de pistes eigenlijk niet. Je moet er vroeg bij zijn wil je geen verspoorde/kapotte afdalingen tegenkomen. En dan is het weer krassen over het ijs. Was het minder druk dan zou het een prima skigebied zijn met voldoende variatie.
  54. SkiWelt Heerlijk om te toeren; als je de weg weet ja… Verder is de infrastructuur niet langer modern, zijn de afdalingen helemaal niet zo lang en is het er nèt wat te druk om lekker je gang te kunnen gaan. Het was vooral de belofte om lekker te kunnen rondskiën die niet waargemaakt werd. Met de rest valt te leven, hoewel het er nogal laaggelegen is.
  55. Wildkogel Arena Dit gebied kan zijn bezoekersaantallen helemaal niet aan! Op de pistes is het er altijd nèt wat te druk. Deels omdat de kom bovenin het gebied veel beginners aantrekt die gewoonweg meer meters piste nodig hebben. Helemaal niet erg, maar zij willen ook lagerop naar beneden over de paden en dat gaat niet zo goed. Bovendien zijn de hoogteverschillen in de kom beperkt en de afdalingen 13 in een dozijn. De ene dalafdaling is halverwege ook de rodelbaan, en de andere dalafdaling komt op een dikke kilometer van de lift uit. Da’s best een eind klossen kan ik je verzekeren. Als ik er een dagje gratis skiën win ga ik wel, maar verder hoef ik er niet terug te komen.

*bericht bewerkt door Bennie op 01 aug 2017 20:58

Mijn lijst is zo lang dat het geen nut heeft.

Echt top en flop heb ik niet, het heeft voornamelijk te maken de verwachtingen die ik vooraf had van een gebied. Elk gebied heeft pro’s en cons. Daardoor heb ik ook echt geen favoriet, ik wil nog steeds elk jaar iets nieuws ontdekken.

Grootste deel van de Oostenrijkse gebieden ben ik wel geweest, Italië schiet ook al lekker op. Frankrijk loopt nog wat achter, Zwitserland is me te duur.

Indrukwekkende lijst @Bennie !

Click. Click. Peace

Mijn lijst van top naar flop.
Ik heb alleen ‘deze eeuw’ genomen. Alles daarvoor is te lang geleden om nu nog iets over te zeggen. M.u.v. mijn #1 ben ik altijd een week per jaar in één gebied geweest, en heb nooit dagtripjes naar een ander gebied gedaan.

  1. Ischgl – Ik kom er ieder jaar sinds 2009 voor een short-ski. Modern, groot maar overzichtelijk, divers, hooggelegen, sneeuwcondities zijn top het hele seizoen. Bij voldoende sneeuwval ook goeie offpiste-mogelijkheden. Aangezien het over het gebied gaat betrek ik niet eens de apres-ski bij deze waardering.
  2. L3V – 4x geweest in verschillende dorpen. De hoogte, grootte en eindeloze mogelijkheden van het gebied maken het per definitie een topper.
  3. Hochzeiger (Pitztal) – Een opvallend klein gebied op de 3e plaats. Ideaal voor families, kleinschalig maar niet saai, verscheidenheid, mooie uitzichten, overzichtelijk. Nog best wat off-piste mogelijkheden. Komende voorjaarvakantie gaan we er weer heen.
  4. La Plagne – 2x geweest, dezelfde argumenten als L3V. Lekkere brede racepistes.
  5. Saas Fee – 3x geweest. Prachtig gebied, maar sterk verouderde liften. Vergane glorie. Zonde, want het zou zomaar een topper kunnen zijn.
  6. Valfréjus – Saai dorp, een typisch frans skistation, maar best een leuk skigebied. Skipassen niet duur en sowieso redelijk laag prijsniveau. Veel offpiste mogelijkheden. Maar geen redenen om nog een keer te gaan.
  7. La Clusaz – Gezellig dorp, erg “on-frans”, uitgestrekt skigebied, en prima aan te rijden vanuit NL, maar scoort lager omdat het overwegend verbindingsliften en -pistes zijn.
  8. Königsleiten / Gerlos – Ik kan weinig negatiefs verzinnen, maar ook niets positiefs. Ik hoef er niet meer heen.
  9. Oz-en-Oisans – Saai skistation met weinig indrukwekkende pistes. Net als #8 heb ik zeer weinig blijvende herinneringen aan deze vakantie.
  10. Saalbach-Hinterglemm – 3x geweest in afgelopen 15 jaar. Sterk overgewaardeerd gebied. Slechte verbindingen, laaggelegen, vaak slechte sneeuwcondities, druk op de pistes, hoog spijkerbroekenniveau.

*bericht bewerkt door Jay op 02 aug 2017 12:37

  1. Dolomitit Superski - mooiste natuur, meeste pistekilometers, beste eten, uitstekende preparatie, snelle liften en weinig wachttijden in de drukste week van het jaar
  2. Alpe d’Huez - fantastisch uitdagende pistes en een skigebied waar je alle kanten mee opkunt
  3. Espace Killy - heerlijk groot gebied voor tochten, mindere piste-preparatie
  4. Park City/Canyons - zeer moderne liften, heerlijke pistes, te weinig horeca-capaciteit
  5. Park City/Deer Valley - fantastisch gebied, alleen ietwat klein en duur
  6. Paradiski - lekkerste carve-pistes die ik ken, goed allround gebied met een aantal zeer lelijke skistations
  7. L3V - vooral groot, maar ook duur en uiteindelijk niet heel bijzonder
  8. Laax/Flims - fijn en modern gebied, soms wel druk
  9. Espace San Bernardo - heerlijke carvepistes, niet te duur, weinig spannend gebied en saaie dorpjes
  10. Snowbird/Alta - strak onderhouden, top gebied, amar te klein voor een week
  11. Villars/Diablerets - nostalgie en jeugdherinneringen
  12. Chamonix - mooi, maar druk en duur
  13. Kitzsteinhorn (Kaprun) - prima in het voor- of naseizoen
  14. Stubaier Gletscher - zie 13
  15. Crans-Montana - tegenvallend, niet bijzonder genoeg voor deze prijs, oude liften
  16. Quatre Vallees - onlogisch opgebouwd gebied met veel oude liften al zijn er mooie stukken te vinden
  17. Les 2 Alpes - saai gebied
  18. Portes du Soleil - trage liften, saaie verbindingsdelen, lange wachttijden, slechte sneeuwzekerheid, volle, drukke en matige horeca

Ik dacht ik schrijf ook iets op, maar toen zag ik @Bennie zijn lijst. Ik kom ook aan deze aantallen maar zo een lap tekst typen 😉

May the ski force be with you !!

Scheelt dat alles dit decennium is bezocht, en de meerderheid in de laatste 5 jaar ;)

Wil je daarmee zeggen dat CJA op leeftijd begint te raken Bennie ? 😂😂😂😂😂

Wil je daarmee zeggen dat CJA op leeftijd begint te raken Bennie ? 😂😂😂😂😂

Pirmin op 2 aug 2017 18:25

Dat zou @Bennie nooit doen. Maar ik wel! @CJAhulskamp, je wordt oud 😜

Maar ons tripje naar de Aosta-vallei was top!

Bedankt voor het steekje onder water.

Eigenlijk wel zo een soort tripje gemist volgend jaar. Dus ik zeg op tijd inplannen voor komend seizoen. Ik heb nu ook een betere batterij auto voor het ski seizoen gekocht.

May the ski force be with you !!

🚙 zoef 🚙 Net zo stil als je skitechniek ;)

Hier een lijstje in willekeurige volgorde. Wel een beetje gerangschikt per land. Soms verschillende keren in een gebied gezeten maar dan weer in een ander deelgebied. Dit is met een punt aangegeven.

1 Alpe d’Huez Grand Domaine
1.1 Alpe d’Huez
1.2 Auris et oissans
2 Le Grand Massif
2.1 Flaine
2.2 Morillon
2.3 Sixt
3 Val Cenis
3.1 Val Cenis
3.2 Termignon
4 Paradiski
4.1 Plagne Bellecote
5 Valfrejus
6 Le Deux Alpes (samen met SFL de grootste flop)
7 Le 4 Vallees
7.1 Nendaz
8 Nax/mt Noble
9 Venet/Zams
10 Serfaus Fiss Ladis (grootste flop, 3 kwartier wachten voor de lift, overbevolkte pistes en overvolle horeca. En dat in de 3e week van januari…)
10.1 Serfaus
11 Stryn sommerski
12 Geilo
13 Winterberg
14 Willingen
15 Neuastenberg
16 Zuschen
17 Schlossberg

En dan nog de volgende indoor banen:
Landgraaf
Zoetermeer
Uithof
Terneuzen

Born to Ride

Maar het ging toch over welk gebied je het best beviel en welke het minste? En dus niet waar je allemaal bent geweest? Een rangschikking per land is dan alleen relevant als je per land ook een volgorde aanbrengt van best naar minst goed bevallen.

Hier mijn overzicht sinds 1992 (in min of meer chronologische volgorde):

  1. Wildschonau: gemoedelijk familiegebied waar ik heb leren skiën tussen mijn 12 en mijn 16
  2. Kitzbühel: kan ik mij weinig van herinneren, behalve de hahnenkam. Ik zou er nog eens terug naartoe moeten
  3. Achensee: na een aantal jaar in de zomer in Maurach gezeten te hebben, ook eens in de winter geboekt. Klein en gezellig, eerder geschikt voor gezinnen en beginners, maar toch wel wat variatie omdat je op 3 locaties kan skien.
  4. Les 4 vallees - Siviez: immens uitgestrekt skigebied in Zwitserland met heel veel mogelijkheden voor de gevorderde skier. Wel veel verouderde liften
  5. Ischgl: lang mijn favoriet geweest owv de vele rode racebanen en de extreme apres ski mogelijkheden, maar naarmate mijn skiiveau omhoog ging ben ik toch andere gebieden beginnen verkiezen. Vorig jaar na een 5-tal jaar nog eens terug geweest en toch wel weer weten te apprecieren
  6. St. Anton am Arlberg: omgekeerd verhaal als Ischgl. In het begin vond ik er qua skien weinig aan wegens veel pap en buckels het eerste jaar, maar zodra mijn niveau beter werd, heb ik ook de waanzinnige mogelijkheden van dit gebied ontdekt. Een topper, ook qua apres ski
  7. Gasteinertal - Dorfgastein: 3 leuke skidagen gehad, maar dan spierscheur opgelopen, zodat ik geen totaalbeeld heb van het gebied.
  8. Portes du Soleil: 7 dagen in superdikke mist geskied, maar toch nog lekker gevarieerd kunnen skien. Uitgestrekt, maar niet allemaal verbonden. Her en der oudere liften, maar zou er wel nog eens terug naartoe willen met beter weer om oa de mur suisse te doen.
  9. Solden: leuk skigebied, met 2 top gletschers en voldoende variatie voor een dag of 4. Zware, maar drukke apres ski. Ideaal om in te skien in het begin van het seizoen, en hierdoor sinds 5 jaar de vaste trip begin december.
  10. Serfaus-Fiss-Ladis: top allround skigebied, met moderne accommodatie en voor elk wat wils.
  11. Laax-Flims: ruim, gevarieerd en luxueus skigebied met prachtige uitzichten. Alleen te duur door de dure Zwitserse Frank.
  12. Damuls-Mellau: toegekomen met meer dan een meter verse poeder en daardoor zalig kunnen genieten van de vele skiroutes. Leuke bestemming in een echt schneeloch
  13. Gerlos: voornamelijk blauw en rood en vrij weinig uitdaging. Heel veel Nederlanders
  14. Galtur: klein skigebied met een paar leuke skiroutes en pistes. Ideaal als afwisseling als he de drukte van Ischgl even beu bent.

Op de planning voor volgende seizoenen:

  1. Warth-Schrocken
  2. Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn
  3. Banff
  4. Lake Louise
  5. Sunshine Village
  6. Panorama (heliski)

Bezochte kunstpistes:

  1. Skipiste Aspen in Wilrijk: vaste trainingsstek. De borstelbaan is afgebroken en wordt vervangen door een indoorhal. Ik ben benieuwd
  2. Snowworld landgraaf: lange piste met leuke hut in het midden. Wel vaak druk en niet zo’n goede sneeuwkwaliteit
  3. Skihalle Neuss: beste indoorhal tot nu toe: goede sneeuw, goede lengte, ideale hellingshoek, gezellige horeca
  4. Skidome Terneuzen: kort en iets te druk om goed te kunnen trainen

En ik hoop dat er nog vele gebieden mogen volgen

Ok, hier een wat korter lijstje (skiën pas later ontdekt :)).

Top-naar-flop

  1. Pila -> Superfijn gebied, lekker compact, niet te druk, goed betaalbaar. Iets te klein voor een hele week maar als ik weer in de buurt van Aosta ben ga ik zeker een dagje omhoog :).
  2. Breuil Cervinia -> Ben er 3x geweest en op het laatste jaar na goed weer gehad. Heerlijk brede pistes, veel kilometers te maken zonder veel in de lift te zitten, sneeuwzekerder vind je het niet!
  3. Obergurgl - Hochgurgl -> Beetje classy. Ik was nog aan het beginnen toen ik daar was, dus heb niet het hele gebied optimaal kunnen benutten. Maar alles is goed, de hotels, de pistes, het eten. Fijn gebied, maar weet niet zeker of ik er nog een keer heen ga…
  4. Zugspitze Arena -> Ik heb in Berwang leren skiën en dat was daarvoor het perfecte gebied. Ehrwald is ook erg leuk, voor beginners… Zou daar vanuit nostalgisch oogpunt nog wel een keer een lang weekend heen willen.
  5. Grosser Arber -> Voor het eerst op de ski’s gestaan, daar aan de Tjechische grens. Klein, maar fijn. Voor een klein gebied, lekker lange pistes. Heel goedkoop, leuk om het een keer te proberen.
  6. Winterberg -> Niets mis mee, als je maar met de juiste verwachtingen er heen gaat. Probeer in januari bij goede omstandigheden altijd wel een dagje te gaan (doordeweeks natuurlijk)…

In totaal denk ik zo’n 6 weken + 1 weekend + paar losse dagen wezen skiën in mijn leven.

Waar wil ik nog heen?

  1. Een keer een Frans gebied (min 100 km, hoeft niet megagroot te zijn), maar het liefst wel sfeervol en enigszins uitgestrekt.
  2. Misschien Espace San Bernardo (op aanraden van @Bennie, al is bijvoorbeeld @GiGi er wat minder positief over…)
  3. Iets in de Dolomieten (Alta Badia, Val di Sole?)
  4. Ik zou wel wat lange weekendtrips willen maken naar wat kleinere Oostenrijkse gebieden (do-avond weg, zo-middag terug), zoals bijvoorbeeld Brandertal, Diedamskopf, See, Venet, dat soort gebiedjes (zeg maar tussen de 30 - 60 km)…
Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
  1. Ik zou wel wat lange weekendtrips willen maken naar wat kleinere Oostenrijkse gebieden (do-avond weg, zo-middag terug), zoals bijvoorbeeld Brandertal, Diedamskopf, See, Venet, dat soort gebiedjes (zeg maar tussen de 30 - 60 km)…
Roy83 op 2 aug 2017 20:17

Hou ik in gedachte. Ben ook fan van dat soort tripjes. Hochzieger en Hochoetz heb ik in zo’n weekend al bezocht, en ben aangenaam verrast toen. de 3-Taler pas (o.a. Damüls, Diedamskops, Faschina, Warth) staat op mijn lijstje. Lekker dichtbij, en in een flink Schneeloch
Ik neem contact met je op zodra ik een concreet plan (weekend) op het oog heb.

  1. Ik zou wel wat lange weekendtrips willen maken naar wat kleinere Oostenrijkse gebieden (do-avond weg, zo-middag terug), zoals bijvoorbeeld Brandertal, Diedamskopf, See, Venet, dat soort gebiedjes (zeg maar tussen de 30 - 60 km)…
Roy83 op 2 aug 2017 20:17

Hou ik in gedachte. Ben ook fan van dat soort tripjes. Hochzieger en Hochoetz heb ik in zo’n weekend al bezocht, en ben aangenaam verrast toen. de 3-Taler pas (o.a. Damüls, Diedamskops, Faschina, Warth) staat op mijn lijstje. Lekker dichtbij, en in een flink Schneeloch
Ik neem contact met je op zodra ik een concreet plan (weekend) op het oog heb.

GiGi op 2 aug 2017 20:20

Goed idee!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ok, hier een wat korter lijstje (skiën pas later ontdekt :)).

  1. Zugspitze Arena -> Ik heb in Berwang leren skiën en dat was daarvoor het perfecte gebied. Ehrwald is ook erg leuk, voor beginners… Zou daar vanuit nostalgisch oogpunt nog wel een keer een lang weekend heen willen.
  2. Iets in de Dolomieten (Alta Badia, Val di Sole?)
  3. Ik zou wel wat lange weekendtrips willen maken naar wat kleinere Oostenrijkse gebieden (do-avond weg, zo-middag terug), zoals bijvoorbeeld Brandertal, Diedamskopf, See, Venet, dat soort gebiedjes (zeg maar tussen de 30 - 60 km)…
Roy83 op 2 aug 2017 20:17

Berwang en Ehrwald ja, geweldig, daar heb ik ook leren skien en daar is het echt perfect voor! Zou er zo terug heen gaan.

Ik wil eigenlijk nog een weektripje plannen ergens bij de Sella Ronda in de buurt begin maart. Totaal niks concreets maar mochten mensen willen aansluiten dan roep maar!

weekendtripje ben ik ook altijd voor in! Weekje Dolomieten in maart overigens ook

Nu in de zomer heb ik zeker tijd om op dit soort topics te reageren.

  1. Selva Wolkenstein - Imposante natuur, heerlijk eten en mogelijkheid tot tochten. Elke dag een andere richting op met een doel; fantastisch.
  2. Marmot Basin (Canada) - Off Piste skien fantastisch, midden in National Parc.
  3. Lake Louise (Canada) - Natuur en sfeer (houten lodges, elanden langs de piste).
  4. Grindelwald - Zwitsers Natuurschoon. Wengen en Murren zijn tevens prachtig.Lange afdalingen. Rust. Wel matig verbonden.
  5. Val Thorens - Groot gebied, goed verbonden. Lelijk dorp. Veel liften op 1 berg.
  6. Chatel - Uitgestrektheid, leuke authentieke dorpen van Pds. Lange tochten. Middelgebergte is minder. Superchatel is vergane glorie.
  7. La Plagne - Groot gebied, tochten redelijk mogelijk. Wel vrij gemakkelijk.
  8. Briancon - Leuk uitdagend gebied. Skien tussen de lariks bomen.
  9. Sestriere - Mooi uitgestrekt gebied, heerlijk Italiaans eten. Matig verbonden met Montgenevre.
  10. Nauders - Leuke speelse pistes. Leuk icm de italiaanse gebiedjes. Te klein voor een week.

  1. Alpbach - Toen nog niet verbonden… Mooi authentiek. Wel klein.
  2. Les Deux Alpes - Eigenlijk maar 1 berg, prima voor 3 dagen.
  3. Zell am See - Leuk gebied. Mist wat uitdaging. Leuk voor weekendje.
  4. Silian - Icm met Sexten een leuke gebiedje. Wat klein wel.
  5. Le Corbier - Slecht verbonden. Oude liften (11 jaar geleden).
  6. Pra Loup - Matig verbonden met La foux. Oude liften (10 jaar geleden). Voelt wel zeer Frans aan, wat leuk is,
  7. Isaberg (Zweden) - Slechts 1 of 2 afdalingen. Maar ik was in de buurt dus ach, voor een dagje.
  8. Superdevoluy - Voor de prijs (140 euro voor busreis, appartement en skipas) fantastische vakantie gehad. Gebied is weinig uitdagend.
  9. Winterberg - Te industrieel, druk.
  10. Gerlitzen - Zeer klein, ver rijden.
''Powder to the people''

leuk om eens over na te denken waar ik al allemaal ben geweest. In volgorde van oud naar nieuw (ongeveer, want meerdere gebieden enkele keren aangedaan):

  1. Leysin (te lang geleden)
  2. Disentis (te lang geleden)
  3. Klausberg (als puber ideaal gebiedje, is ondertussen wel reeds wat vernieuwd)
  4. Feldberg (te lang geleden om correct te herinneren)
  5. St-Luc
  6. La Plagne (groot gebied, maar toch wel veel platte stukken)
  7. Avoriaz (top, mooie tochten, maar de sneeuw moet wel meezitten)
  8. Tignes (mijn ultimate skigebied)
  9. Kaprun (mooie gletsjer met toch wel aardig wat pistes)
  10. Livigno (jammer dat het 2 bergen zijn, maar wel zeer mooie brede pistes en een leuke ambiance, toch wel een van mijn favorieten)
  11. Kitzbuhel
  12. Valmeinier (vond ik persoonlijk matig gebied)
  13. les 3 vallées (topgebied, maar te industrieel, hoe verder van Val Tho, hoe leuker het gebied wordt)
  14. Chamonix (skigebied is maar niks, maar de buitenpiste is de beste die ik ooit heb gedaan)
  15. La Bresse (goed gebied, kortbij maar druk)
  16. Gerardmer (iets kleiner als la Bresse, iets gemoedelijker)
  17. Risoul-Vars (vertekend beeld door de slechte condities, maar gebied overtuigde me niet geheel)
  18. Les 2 Alpes (net boven dorp leuke uitdagende pistes, verder op de berg vond ik het een pak minder)
  19. Les 7 Laux (ongekend gebied vlakbij Grenoble, leuk afwisselend gebied, maar oh zo doods)
  20. Les Sybelles (vertekend beeld door de extreem slechte condities, skigebied gesloten tijdens onze trip, in SSA lijkt wel ok, rest van gebied lijkt me minder)
  21. Zell Am See (mist wat uitdaging, stadje is leuk. goed voor een shortski)
  22. Skiwelt Wilder Kaiser (heerlijk om tochten te maken, wel laag gelegen met alle gevolgen vandien)
  23. Alpe d’Huez (topgebied: relatief compact maar enorme variëteit en super off-piste)
  24. ganse Zillertal (Mayerhofen is beste gebied, tocht naar Königsleiten is zeer mooi met zeer leuke pistes, Kaltenbach vond ik minder)
  25. Saalbach-Hinterglemm (bij goed condities prachtig gebied om tocht door te maken, wij verbleven in leogang en dat is niet ideaal)
  26. Ischgl (dorp vond ik veeeeel te commercieel, skigebied is wel de max zeker de tocht richting Zwitserland is de moeite, leuk freeride gebied bovenaan)
  27. Zinal (klein gebied met extreem veel freedride mogelijkheden en vooral super rustig)
  28. Stubai (enkel gletsjer gedaan tijdens shortski in herfst)
  29. Lac Blanc (op de momenten dat het over de koppen lopen is in La Bresse of Gerardmer kan je hier rustig van lift naar lift)
  30. Folgarida (met kinderen ideaal, mist wat uitdaging maar de scenary en het eten maken veel goed; in Madonna liggen wel enkele mooi uitdagende pistes)
better to be off piste, then to be pisted off

Ik verwijs simpelweg naar mijn profiel (https://www.wintersport.nl/profiel/4718). Daar is mijn top-5 te vinden en zijn tevens alle door mij bezochte skigebieden te zien. Over alle bezochte gebieden heb ik ook een review geschreven; dat geeft altijd een goed beeld vind ik.

Mr. Slow

Plaats een reactie