Hulp bij aanschaf nieuw (tweedehands) snowboard

In 2012 heb ik een Signal Omni Wavelength (Directional twin shape) met Ride Revolt bindings + 32 Lashed Fast Track boots gekocht - nu is het tijd voor een nieuw board!
Ik board 70% tijd op de piste, 15% als beginner met jumps/rails in snowparks en 15% offpiste (10% hiervan poederen vlak naast pistes).
Ben altijd tevreden geweest met de Signal, behalve op ijzige pistes waar in backside turns mijn stuitje nog wel eens is mishandeld.
Op de één of andere manier verloor ik / het board dan vaak grip. Heb in ijzige condities keer geswitched van board naar magne-traction en dat verschil was groot.
Ik overweeg nu dan ook een magne-traction board aan te schaffen voor 2018. Mijn vragen aan jullie:

  1. Als ik mijn board wil inruilen en (tweedehands) huurboard kopen is dan dec/jan of eind feb/begin maart beter qua timing?
  2. Hebben jullie tips welk board anno nu perfect zou passen bij mijn wensen?

Het lijkt mij dat jouw keuze qua huurboards beperkt zal zijn. Ik zou dan eerder kijken naar een overjarig nieuw board, zal genoeg aangeboden worden

@Sneeuwbaard Is de man/expert die hier alles van weet.

Ik zou ook gaan voor een model van een jaar geleden. Als je nu nog snel iets vind, kan je echt een goede deal pakken. Vooral op webshops, gooien ze nog steeds met kortingen. Check bluetomato of freshfarm eens

Eerder bergzeit of sport bittl. Evt sport conrad. Blue tomato is soms absurd duur

echte mannen lopen naar boven,

Als je alleen op je heelside wegglijd zit ik eerder aan techniek te denken dan aan board. Lijkt erop dat je op je heelside niet genoeg druk op je kant zet. Heb je al eens met je forward lean gespeeld? Kan soms ook helpen om je heelside bochten goed te snijden. Magna traction zit veel tussen de oren. Een goede camber heeft meer grip. Magna traction zie je dan ook alleen op de rocker en hybride boards.
Wil je toch een nieuwe plank? Dan is nu eigenlijk een gpoede tijd. Er is vast nog wel wat van vorig seizoen te scoren.

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 26 sep 2017 09:06

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Volledig eens met @jeroen6.

Ondanks dat ik een redelijk goed niveau heb was wegglijden op mijn heelside een terugkerend probleem. Afgelopen jaar weer eens een privélesje genomen en mijn heelside probleem voorgelegd, die leraar vond mij goed snowboarden en met wat simpele oefeningen heb ik binnen één les het probleem opgelost en sindsdien veel zekerder geboard op mijn heelside zonder wegglijden.

On topic: een nieuw board kopen is natuurlijk altijd leuk dus ik zou gaan testen, kopen en lessen!

🏂

Misschien overbodige vraag, maar naast de kantendruk waar over gesproken wordt: is je board goed geslepen? Kan ik nog weleens meespelen.

Magnetraction vind ik zelf in ijzige condities wel wat fijner, maar het is eerder een klein hulpje dan dat het echt groot verschil maakt. Techniek, is veel belangrijker en ook de shape van een board (camber, hybride etc.) maakt mij meer uit.
Toch wil ik mn rossi met magnetraction niet meer kwijt :)

@Tiny-M: Ik laat mijn board altijd 1x per jaar in de wax zetten (en slijpen indien nodig) bij Burnside, wax doe ik soms ook zelf.
@Jeroen6 / @Martin9: Daar zouden jullie gelijk kunnen hebben, komende wintersport misschien eens paar uurtjes privéles nemen om techniek weer op te frissen. Daarnaast ga ik ook zeker voor een nieuw (overjarig) board!

Zal bluetomato, freshfarm, bergzeit, sport bittl of sport conrad eens verkennen. Was half november van plan ook bij Burnside in Deventer te kijken of ze nog een betaalbare plank hebben liggen.

Hebben jullie nog tips voor een shortlist maken van goede boards?

Die ik zelf heb gereden met magnetraction: Rossignol Magtek One (heerlijk all round board), Lib Tech Hot Knife (stuk stijver, iets meer piste georiënteerd en straft je sneller af bij foutjes), Jones mountain twin (iets minder stijf dan de One, iets speelser).

Maar zou qua volgorde eerst naar de techniek kijken en dan erna het board. Mocht het lukken, test een paar planken zodat je zelf ook leert wat voor voorkeuren je hebt.

@Tiny-M: Qua techniek heb ik altijd 95% controle, hoe smal/steil of lastig een piste ook is. Dit wil ik (sowieso voor heelside) dus opfrissen met dagdeel privéles.

Testen van meerdere planken is lastig, aangezien ik 1, max 2 weken op wintersport ga. Of is het normaal meerdere boards mee te krijgen en testen in één wintersport?

Testen kan vaak op testdagen (komen er binnenkort wel weer een paar aan) en in de Alpen zelf kun je bij een goede boardshop huren en dan ook weleens wisselen qua board.

Hier nog een plusje voor de rossie one mag <3

Born to Ride

Hoe vond je je huidige plank? De Signal is nl een behoorlijk stijve all mountain plank. Perfect voor wat jezelf opgeeft te doen op wintersport. Zoek je iets soortgelijks of wil je wat anders (minder stijf, twin). Bij iets soortgelijks denk ik aan de Jones Aviator of de genoemde Hotknife van Libtech en vele andere directional (twin) boardjes. Bij iets anders kan je idd aan de Rossignol, Jones mountain twin en vele anderen gaan denken.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

ik zou eens kijken naar de jones mountain twin, rossigonol one magtek of de slash brainstorm.

ikzelf heb die laatst genoemde en is een fantastisch board. ( staat trouwens te koop aangezien ik zo tevreden ben dat ik dit jaar de nieuwe wil kopen)

@Jeroen6: Ik vond de Signal een erg fijn board, behalve bij jumps/tricks - maar dat kan ook door mijn beperkte skills hierin komen. Mijn tijdverdeling blijft hetzelfde, 70% tijd op de piste, 15% als beginner met jumps/rails in snowparks en 15% offpiste (10% hiervan poederen vlak naast pistes). Ik ben wel van plan mezelf meer uit te dagen met goofy versus regular, jumps en grabs op piste et cetera.

Ik zal van alle genoemde boards eens reviews lezen op thegoodride ter vergelijk!

@Chris4 Dat zal ook wel een beetje door de plank komen ;-). Op een stijvere plank is dat altijd meer werken. Als je wat meer wilt gaan klooien op de piste, dan zou ik zeker meer naar de boardjes die @piraat noemt gaan kijken ipv de stijve/agressieve all mountains.

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 09 okt 2017 16:51

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Chris4 Dat ook wel een beetje door de plank komen ;-). Op een stijvere plank is dat altijd meer werken. Als je wat meer wilt gaan klooien op de piste, dan zou ik zeker meer naar de boardjes die @piraat noemt gaan kijken ipv de stijve/agressieve all mountains.

Jeroen6 op 9 okt 2017 16:50
If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Voor lekker op de piste knallen en offpiste rijden neem je bij voorkeur een wat langer en stijver board, terwijl je voor park-werk beter een kort en slap board neemt.
De Signal is al een beetje een boardje wat in elk terrein aardig uit de voeten kan, dus het is maar de vraag of je er op vooruit gaat met een ander ‘allround’ boardje. Het is mijns inziens een gok om dit dan op basis van de op internet genoemde specs, of de (beperkte) ervaring van een andere boarder te doen. Je zult een boardje dan toch eerst zelf moeten ervaren om te voelen of je er op vooruit zal gaan.

Al eens aan gedacht de Signal te houden en er een tweede boardje naast te nemen?! Een erg korte en slappe rocker voor wat spelen in het park en butteren op de piste, of juist een stijve lange directional voor buiten de piste en lekkere lange carvebochten op de piste bijvoorbeeld.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Waarom wil je een nieuw board eigenlijk? Voldoet hij niet meer? Waarom?

Slijp/wax je zelf? Soms helpt 't om 'm voor groot onderhoud weg te brengen (vullen, belag steenslijpen, edge tunen, wax) en wat scherper te slijpen. Ik slijp op 88 graden en dat geeft mij wat meer controle. Ik ben nog steeds blij met mijn board eigenlijk (Nitro Shadow - 2004 dacht ik)

Magnetraction vond ik trouwens wel wat doen. Vorig jaar heb ik diverse nieuwe boards getest en ik merkte maar weinig verschil, behalve bij de magnetraction.

+1 hier voor Magne traction! Zeker in ijzige condities lekker. Al ben ik het eens met de opmerkingen dat een goede camber ook voldoet.
Zoals iedereen al benoemt, ga eens naar testdagen, heb ik ook vaker gedaan en helpt je echt beslissen wat je wilt. Ik adviseer in ieder geval naar een plank te kijken waarop je weer meer kan leren en voorruitgaat. Als je echt beide wilt doen (park / poeder) ga je in de toekomst misschien wel naar 2 verschillende boards.
En idd, nu is de tijd met aanbiedingen van vorig jaar. Ik zou persoonlijk altijd eerder voor nieuw gaan, of je moet een goede deal kunnen vinden op iets wat ook echt bij je past. Maar je weet nooit wat je krijgt, en als je plank stuk gaat wordt het lastig claimen (geloof me, vrienden van mij krijgen het voor elkaar hun plank in de 1e week al te slopen, komt dan door productiefoutjes oid en dan heb je lig nog garantie of een aankoopbewijs voor je reisverzekering). Goed onderhoud zorgt ervoor dat je plank jaren meekan.

Succes met de zoektocht!

Work less || Board more

Voor lekker op de piste knallen en offpiste rijden neem je bij voorkeur een wat langer en stijver board, terwijl je voor park-werk beter een kort en slap board neemt.
De Signal is al een beetje een boardje wat in elk terrein aardig uit de voeten kan, dus het is maar de vraag of je er op vooruit gaat met een ander ‘allround’ boardje. Het is mijns inziens een gok om dit dan op basis van de op internet genoemde specs, of de (beperkte) ervaring van een andere boarder te doen. Je zult een boardje dan toch eerst zelf moeten ervaren om te voelen of je er op vooruit zal gaan.

Al eens aan gedacht de Signal te houden en er een tweede boardje naast te nemen?! Een erg korte en slappe rocker voor wat spelen in het park en butteren op de piste, of juist een stijve lange directional voor buiten de piste en lekkere lange carvebochten op de piste bijvoorbeeld.

Sneeuwbaard op 9 okt 2017 17:02

Crossed my mind, maar inruilen voor €€ was de eerste gedachte. Ga een 2e plank zeker overwegen, morgen bij Burnside kijken wat ze daar hebben en dan voor een testweek eentje meenemen.

Waarom wil je een nieuw board eigenlijk? Voldoet hij niet meer? Waarom?

Slijp/wax je zelf? Soms helpt 't om 'm voor groot onderhoud weg te brengen (vullen, belag steenslijpen, edge tunen, wax) en wat scherper te slijpen. Ik slijp op 88 graden en dat geeft mij wat meer controle. Ik ben nog steeds blij met mijn board eigenlijk (Nitro Shadow - 2004 dacht ik)

Magnetraction vond ik trouwens wel wat doen. Vorig jaar heb ik diverse nieuwe boards getest en ik merkte maar weinig verschil, behalve bij de magnetraction.

kjiratsiekoedel op 9 okt 2017 17:16

Groot onderhoud laat ik doen, waxen tussen wintersporttrips vlak na elkaar doe ik zelf. Zal eens polsen of scherper slijpen nodig/nuttig is.

Ga proberen een Magnetraction boardje mee te nemen naast mijn eigen board om het verschil te testen.
@Cassiej: Ik neig ook steeds meer naar 2 boards, mijn Signal plank is verder niks mis mee namelijk. Als het kan ga ik zelf ook liever voor nieuw of minstens tweedehands via een shop voor enige zekerheid.

Als je volgende week vrijdag nog tijd hebt: https://www.snowworld.com/nl/Snowboard-testavond

Ben afgelopen vrijdag geweest, was zeker de moeite waard. Aardig wat leuks getest.

Work less || Board more

Als je volgende week vrijdag nog tijd hebt: https://www.snowworld.com/nl/Snowboard-testavond

Ben afgelopen vrijdag geweest, was zeker de moeite waard. Aardig wat leuks getest.

Tiny-M op 17 nov 2017 21:15

@Tiny-M heb je Yes Snowboards ook gezien op de testavond?

Happy shredding!

Ja wel gezien, niet getest toen.

Thx voor je reactie. Top, binnenkort naar Zoetermeer.

Happy shredding!

Ik heb uiteindelijk mijn Signal + bindings ingeruild voor wat €€ en een Yes Standard 2018 + Rome D.O.D. bindings genomen. Met de ‘middle bite’ zou dit op harde sneeuw/ijs meer grip moeten geven en verder een goede all mountain plank. In feb of maart testen en als het niet bevalt ga ik inruilen. Ben erg benieuwd en dank voor alle reacties!

*bericht bewerkt door Chris4 op 07 jan 2018 14:03

Lijkt me een leuke en geschikte plank! Veel plezier ermee!

Plaats een reactie