Welk materiaal - zwakke knie

Hoi,
Welke lengte, draaicirkel, enz… van skilatten kan ik best gebruiken? De meniscus in mijn knie is ‘in slechte staat’ (de slechtste stukken zijn weggehaald, maar de rest ‘kon maar beter blijven zitten’).
Ik ben 1.82 en weeg ong.80 kg, 54 jaar- Heb skiervaring, maar voor 2006 - en dus niet met carves (en technisch niet ‘je dat’)
Ik ben geen waaghals (ooit nek gebroken) - dus eerder het rustige type.
Dank voor de reacties
Jan

Ik zou om te beginnen in een rustig klasje les nemen.Om de techniek weer eens door te nemen en vertrouwen te krijgen.
De ski’s niet te lang nemen in het begin.
Vooral de binding niet te strak laten afstellen.
Dan ben je op de goede weg 👍

Ik zou vooral de beenspieren goed trainen om de knieën te versterken.
Vervolgens misschien wat lesjes om vertrouwen op te bouwen.
De ski maakt niet eens heel veel uit, ik zou een niet te stijve allrounder nemen.
En in 2006 was de carveski ook al standaard hoor :)

Hoi Hessel,
Ik had toen nog quadro’s van Blizzard… dan ga je niet zo gauw overschakelen he …
En de training : die is gestart… (ben ook al een kilootje kwijt ;-) )

*bericht bewerkt door janspreuwers op 04 nov 2017 11:36

Skien met een mindere knie hoeft geen probleem te zijn, zeker niet met een goede houding en techniek. Je zal door het ontbrekende kraakbeen wellicht last hebben van wat frictiepijn en zwelling aan het einde van de dag, vooral door zijwaartse krachten. Spieren trainen en lessen zijn uiteraard goed.

Maar, en dit vermoed ik, heb je niet meer veel ambitie en wil je vooral lekker slippend en schuivend zo makkelijk mogelijk naar beneden komen. Dan zou ik je een speelse ski aanraden die wij hier categoriseren als freeride georienteerd en die ze in de VS allmountain noemen. 90 tot 100mm onder de voet met veel rocker. Draaien en slippen is op deze ski’s heel makkelijk doordat je punten en achterkanten niet blijven haken. Daarnaast maken ze mindere condities met bulten, hobbels en pap veel toegankelijker, doordat je tips hier veel makkelijker overheen “drijven”.

I can stick uphill ice, on my saucer...

^^ het idee is goed maar ik zou een iets smallere ski uitkiezen met iets betere piste eigenschappen, denk 80mm onder de voet. Dat geeft toch iets meer stabiliteit en grip. Je wil ook niet alle kanten op glijden met die knie op een harde piste.

Misschien is het fijn wat ski’s te proberen op de baan? Dat zijn misschien niet de meest realistische omstandigheden, maar gezien de twee (goede) redenaties van @Shane en @elisabeth101 zou je of voor een betrouwbare pisteski kunnen gaan die stabiliteit geeft of voor een bredere off piste ski met meer ‘float’ zodat je overal overheen blijft ‘drijven’. Op zich twee goede redenaties maar het blijft persoonlijke smaak en een persoonlijk gevoel van ‘veiligheid’ op je ski’s waar je het meest aan hebt. (Ik heb vorig jaar op een brede off piste lat geskied en werd enorm iebelig van dat ‘drijverige’, al moet ik toegeven dat het -voor zover ik kan beoordelen- best licht insturen was en wellicht dus ook licht op de knieën. Ik had alleen het idee dat ik continu om zou vallen ;))
Misschien vind je een lichtgewicht ski fijn (makkelijk sturen) maar misschien geefteen zware Allmountain net wat meer zekerheid in lastiger terrein.

En voordeeltje van op de baan skiën: het is weer een extra oefening erbij ;)

En bindingen los doen is natuurlijk een goed idee: liever een ski kwijt dan een verdraaide knie!

*bericht bewerkt door Quisa2 op 04 nov 2017 12:25

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

😃😃😃😃 @Shane
“Maar en dit vermoed ik heb je geen ambitie meer”
Hij is nog geen 85 jaar hoor 😉
De President van de US is 71 jaar en heeft nog volop ambitie.

Ja, ik had gelijk even toe moeten voegen dat ik niet veel bijval zou krijgen, maar ik heb er persoonlijk meerdere ervaringen mee. Veel goede skiers zijn een beetje vergeten hoe het is om als vakantieskier te rutschen door bijvoorbeeld je schouders een beetje om te gooien.

In de VS zijn er steeds meer skiers, ook van 50 plus die de overstap maken. Al in 2011 schreef het gerenommeerde Blister een artikel over de voordelen:
http://blistergearreview.com/features/skiing-101-safer-skiin…

I

I can stick uphill ice, on my saucer...

Oh en qua voor/nazorg:

  • misschien zalf mee voor voor/na het skiën? Voor stramme gewrichten is er warmtezalf. Voor ontstoken gewrichten is er zalf met ibuprofen (maar miss kan je dokter je beter adviseren)

  • miss helpt een icepack?

  • langzaam opbouwen gedurende de week en miss is vroeg skiën op goed geprapeerde pistes prettig?

  • zooltjes? Zou dat helpen? Hoe is je voetstand?

  • technieklessen/spieren trainen. (Ik ski nog niet zo lang en had in de eerste jaren elke avond erg last van mn beide knieën. Nu wordt dat minder omdat ik minder op kracht ski en meer ontspannen ben. Het helpt dus! :))

Ik ben dus een beginner en geen dokter, maar ik gun je nog vele jaren lekker skiën dus hier mijn 2 cent ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

hoi,
quote Shane : “Maar, en dit vermoed ik, heb je niet meer veel ambitie en wil je vooral lekker slippend en schuivend zo makkelijk mogelijk naar beneden komen” : dat is het wel hoor … makkelijk betekent ook minder risico’s . Zoals eerder al vermeld : ik heb in 2013 mijn nek gebroken en heb donorbot en een metalen staaf in mijn nek zitten … Feit dat ik nog kan gaan skiën is op zich al een klein wonder … en een beetje overwinning van de angst. Dus : lekker glijden en genieten van alles rondom mij.
En dus Shane : er is niks mis met jouw opmerking
Jan ;-)

😃😃😃😃 @Shane
“Maar en dit vermoed ik heb je geen ambitie meer”
Hij is nog geen 85 jaar hoor 😉
De President van de US is 71 jaar en heeft nog volop ambitie.

Hooykaas op 4 nov 2017 12:23

Haha, ik meende dat een beetje tussen de regels door te lezen, maar mea culpa als ik je nu gekwetst heb! 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Goede techniek is belangrijk. Spieren die je knie stabiliteit geven trainen is nog belangrijker.

Ski’s: eerder een ruimere radius (maar niet te gek) dan een korte radius. Je bent gebaad bij rust in de ski. Dan put je jezelf minder uit. Het belangrijkste is het niveau van de ski. Die moet passen bij jouw techniek.

Dinwaarde: niet lager zetten! Dan gaan ze eerder uit en dat kan ook gewoon te vroeg.

Ik denk eigenlijk ook dat een smallere ski minder heftig is voor de knieën dan een bredere ski. Op hardere pistes in ieder geval…

Verder sluit ik me helemaal aan bij wat @DSvier zegt.

*bericht bewerkt door GiGi op 04 nov 2017 19:00

Ik wist dat ik me met mijn advies buiten de gebaande paden zou begeven, maar ik wil voor iedereen (niet zozeer voor Ts) benadrukken dat ik ervaringsdeskundige ben met een flink zwaardere kwetsuur aan de knie.

Het skien van een bredere ski n.a.v. het hierboven door mijn gelinkte artikel op Blister heeft mij ontzettend geholpen bij het skien met veel minder pijn. In alle condities! Ik ben daardoor over een dood punt in mijn ontwikkeling heen gekomen (toen circa 27 jaar).

Inmiddels ben ik flink verder gegroeid in mijn niveau en prima in staat om een smalle lat onder te binden, doordat ik nu redelijk kan carven. En ja, dan (carvend) merk je dat een brede ski (110mm in mijn geval) wat meer druk geeft op je knieen. Maar dat is niets vergeleken bij de druk die je bij een smallere pisteski ervaart wanneer je door de sneeuwhopen probeert te rutschen.

N.a.v. mijn ervaring heb ik de nodige kennissen met sneeuwhoop problemen en “vakantietechniek” daar zijn er zo veel van) laten ervaren hoe dat voelt op een brede ski, met louter positieve reacties.

Ongetwijfeld geldt dit absoluut niet voor iedereen! Maar ik wil wel duidelijk maken dat ik niet alleen denk, maar uit ervaring spreek.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Al eens erover gedacht te gaan snowboarden? Minder belastend voor je knie… Ik ben skiër en snowboarder en zeg dit dus niet omdat ik vind dat iedereen moet snowboarden ofzo…

ik volg…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Ik wist dat ik me met mijn advies buiten de gebaande paden zou begeven, maar ik wil voor iedereen (niet zozeer voor Ts) benadrukken dat ik ervaringsdeskundige ben met een flink zwaardere kwetsuur aan de knie.

Het skien van een bredere ski n.a.v. het hierboven door mijn gelinkte artikel op Blister heeft mij ontzettend geholpen bij het skien met veel minder pijn. In alle condities! Ik ben daardoor over een dood punt in mijn ontwikkeling heen gekomen (toen circa 27 jaar).

Inmiddels ben ik flink verder gegroeid in mijn niveau en prima in staat om een smalle lat onder te binden, doordat ik nu redelijk kan carven. En ja, dan (carvend) merk je dat een brede ski (110mm in mijn geval) wat meer druk geeft op je knieen. Maar dat is niets vergeleken bij de druk die je bij een smallere pisteski ervaart wanneer je door de sneeuwhopen probeert te rutschen.

N.a.v. mijn ervaring heb ik de nodige kennissen met sneeuwhoop problemen en “vakantietechniek” daar zijn er zo veel van) laten ervaren hoe dat voelt op een brede ski, met louter positieve reacties.

Ongetwijfeld geldt dit absoluut niet voor iedereen! Maar ik wil wel duidelijk maken dat ik niet alleen denk, maar uit ervaring spreek.

Shane op 4 nov 2017 21:52

Nou, bij mijn rechterknie krijg ik inmiddels kwantumkorting. Sterker nog, afgelopen seizoen heb ik nauwelijks kunnen skiën vanwege een gescheurde voorste kruisband.

Maar uiteindelijk is dat niet zo belangrijk, want wat voor mij geldt hoeft niet voor een ander te gelden. Het gaat om de gemene deler.

Sneeuwhopen zijn al prima te pareren met rocker en dat heeft tegenwoordig vrijwel iedere ski. Daarnaast hangt het af van het gebied en de periode of je ze wel tegen gaat komen. Ik ken gebieden waar zelfs in de topweken die sneeuwhopen niet ontstaan tenzij het gaat sneeuwen.

En dan kom ik terug op wat ik schreef: de ski moet passen bij jouw techniek.

Op basis van alle commentaren dacht ik aan …

  1. deftig trainen : ben ik dagelijks mee bezig … :-)
  2. Bij decathlon verkopen ze :

PISTESKI’S ALLMOUNTAIN HEREN XLANDER 500 ROOD WED’ZE
TAILLERING
120/75/100 in 176 cm, radius = 17 m
keuze tussen lengte 176 en 166 … aangezien ‘gemak’ en veiligheid primeert, twijfel ik nog tussen 166 en 176 (ben zelf 182)
https://nl.decathlon.be//skis-xlander-500-rood-id_8370045.ht…
ik sta open voor commentaar …
Jan

Zoals ik al zei @DSvier het is mijn ervaring, geldt vast niet voor iedereen, maar wellicht heeft iemand er ooit iets aan.

Ik stipte hierboven al even aan dat in de VS steeds meer mensen overstappen naar de bredere allmountain ski’s, ook wat oudere skiers van minder niveau. Wellicht zegt dat niets en zal dat hier nooit gebeuren, maar aan de andere kant, was bij de introductie van rocker in veel gewone ski’s ook een groot deel van de kenners hier sterk tegen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op basis van alle commentaren dacht ik aan …

  1. deftig trainen : ben ik dagelijks mee bezig … :-)
  2. Bij decathlon verkopen ze :

PISTESKI’S ALLMOUNTAIN HEREN XLANDER 500 ROOD WED’ZE
TAILLERING
120/75/100 in 176 cm, radius = 17 m
keuze tussen lengte 176 en 166 … aangezien ‘gemak’ en veiligheid primeert, twijfel ik nog tussen 166 en 176 (ben zelf 182)
https://nl.decathlon.be//skis-xlander-500-rood-id_8370045.ht…
ik sta open voor commentaar …
Jan

janspreuwers op 5 nov 2017 08:24

176 lijkt mij voor jouw lengte de enige juiste keuze van de twee.

De ski… geen idee. Wellicht dat Gijs meer weet.

Zoals ik al zei @DSvier het is mijn ervaring, geldt vast niet voor iedereen, maar wellicht heeft iemand er ooit iets aan.

Ik stipte hierboven al even aan dat in de VS steeds meer mensen overstappen naar de bredere allmountain ski’s, ook wat oudere skiers van minder niveau. Wellicht zegt dat niets en zal dat hier nooit gebeuren, maar aan de andere kant, was bij de introductie van rocker in veel gewone ski’s ook een groot deel van de kenners hier sterk tegen…

Shane op 5 nov 2017 08:47

In de VS is de all season band ook erg populair.

Maar ja, andere omstandigheden.

Als je nou had gezegd dat Amerikanen ook van veel te licht geveerde, zwalkende auto’s houden dan was die goed geweest @DSvier 😉.

*bericht bewerkt door Shane op 05 nov 2017 13:08

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als je nou had gezegd dat Amerikanen ook van veel te licht geveerde, zwalkende auto’s houden dan was die goed geweest @DSvier 😉.

Shane op 5 nov 2017 12:52

Ik rij een Amerikaanse auto en die ligt best goed op de weg. Dus ik heb die associatie niet.

Hahaha, dan past die auto waarschijnlijk goed bij jouw techniek, maar het gaat uiteraard om de algemene deler 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie