Ski- en snowboardles geven op een wintersport kamp zonder diploma

Hallo mede wintersportliefhebbers, in februari ga ik als snowboardleraar mee met een wintersportkamp voor jongeren. Dit kamp gaat echter al jaren naar Zwitserland, maar omdat Zwitserland zo duur is willen we nu kijken welke andere landen een goed alternatief bieden. Mijn vraag is nu; in welke landen mag je zonder diploma ski- en snowboardles geven aan groepjes jongeren zonder aangesloten te zijn bij een skischool? Uit een eerdere topic heb ik begrepen dat dit in Frankrijk niet toegestaan is, is dit nog steeds zo? En hoe zit het met Italië of Oostenrijk of Tsjechië?
Weet iemand hier iets over?

Ga er maar van uit dat je nergens les mag geven aan groepen zonder dat jij een lerarendiploma hebt (wat overigens heel erg logisch is). Als jij priveles geeft aan een vriend zal het wellicht anders liggen (of gedoogd worden), maar als “leraar” mee met een groep jongeren, forget it. Mocht er iets gebeuren ben jij verantwoordelijk, zonder lerarendiploma ben je hier (zeer waarschijnlijk) niet voor verzekerd.

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Ik zou niet meegaan als leraar maar als groepsbegeleider. En de jongeren (en zo mogelijk ouders) laten tekenen hiervoor. Als een groep vrienden gaat skiën, dan mag ook best iemand het voordoen en vertellen hoe het moet. Maar de verwachtingen moeten wel helder zijn voor iedereen.

Oostenrijk kan het wel. Alleen was het bij ons de afspraak met de skischool dat kinderen ons leskregen en ouders van de skischool en de andere als echte Nederlandse skischool. Dus ik weet niet hoe het zit hoe jullie het willen? Welke organisatie ga je mee ?

Zie je geen mogelijkheid om je SB Anwärter te halen?

Ik weet er niet genoeg van om je vragen te kunnen beantwoorden, maar skischolen doen nog wel eens moeilijk als jij les geeft in hun “beginnersgebied”. Al denk ik niet dat zij het “alleenrecht” hebben om daar les te geven…

Het korte antwoord: je zal de vraag moeten stellen aan de skigebieden die je overweegt.

Het lange antwoord (gebaseerd op mijn huidige kennis, ga er alsjeblieft van uit dat ik niet onfeilbaar ben ;-)):

<b>Frankrijk</b>: niet. Tenzij je met een reisorganisatie bent die graag gezien is in het skigebied, en het ESF een graantje kan meepikken. (Bijvoorbeeld: kids halve dag les van ESF, halve dag begeleiding door eigen monitoren). In praktijk gaat de kans daarop klein zijn als pijs belangrijk is. Hoewel in de wetgeving enkel sprake is van professionele lesgevers, ligt de Franse politie er niet van wakker om vrijwilligers aan te pakken. Er is rechtspraak op Europees niveau hieromtrent die de Fransen in het ongelijk heeft gesteld, maar dat wordt graag genegeerd in de Franse Alpen, wetende dat een beetje vrijwilliger geen zin heeft in een rechtszaak om zijn gelijk te bewijzen.

<b>Italië</b>: Professioneel lesgeven op de pistes mag enkel iemand met een erkend diploma (Maestro di Sci of Europees gelijkgesteld). Als vrijwilliger lesgeven kan in principe.

<b>Oostenrijk</b>: Afzonderlijke reglementering per deelstaat, professioneel lesgeven op de pistes mag in principe enkel iemand met een erkend diploma . Voor de lagere diploma’s (Anwärter/Landes) moet je dit bovendien doen onder een officiële skischool, enkel Staatlich getrainde skileraren mogen zelfstandig lesgeven. Het heeft geen zin je Anwärter te halen als je niet voor een skischool gaat werken (qua reglementering, qua techniek en didactiek is het aan te raden ;-)). Ook hier spreekt de wetgeving enkel over professioneel lesgeven, en opereren vrijwilligers in een grijze zone.

<b>Zwitserland</b>: Wetgevend wordt wat lesgeven betreft enkel buiten de piste beperkt tot Swiss Snow Pro, in praktijk heb je geen diploma nodig om in een skischool aan de slag te kunnen (op voorwaarde dat die geleid wordt door een Snow Pro), en is zelfstandig professioneel lesgeven voorbehouden aan de Snow Pro’s (omdat er wel beperkingen zijn in de vestigingswetgeving). Ik denk dat van de grote Alpenlanden vrijwilligers hier de meeste vrijheid krijgen.

<b>Tsjechië</b>: Skileraar is een gereguleerd beroep, waarvoor je een (lokaal/Europees) diploma moet hebben om erkend skileraar te zijn. Lesgeven op de piste is voorbehouden aan skileraars, zonder te specifiëren of het professioneel dan wel vrijwillig is.

Voor alle landen geldt dat buiten de pistes gaan (professioneel of als vrijwillige begeleider) voorbehouden is aan de hoogste diploma’s (in Oostenrijk mag het soms ook met bepaalde Landes-diploma’s), of Europees erkende berggidsen.
Waar lesgeven enkel professioneel beperkt wordt, kan het zijn dat er toch lastig wordt gedaan als blijkt dat je een vrijwilligersvergoeding krijgt (heel normaal in België), omdat dat in de lokale visie snel wordt geklasseerd als “professionele activiteit”.

In praktijk hangt het allemaal af van skigebied tot skigebied, en hoeveel locals hun boterham verdienen met lesgeven. Je kan het best gewoon de vraag stellen. Een nee heb je, een ja kan je krijgen, en dan zijn er tenminste geen verrassingen op de piste.

Zorg er in ieder geval voor dat je aansprakelijkheid goed geregeld is. Als je met een hoop minderjarigen op stap gaat (les of geen les), zullen eisers snel bij jou komen aankloppen als er iets misgaat. Dat kan geregeld worden door de reisorganisatie (wel controleren of skiën hierin gedekt is), of via een specifieke aansprakelijkheidsverzekering (maar die wordt vaak voorbehouden voor mensen die een erkend diploma hebben). Als je zelf leraar bent die je leerlingen begeleidt, is dit doorgaans vanuit de school geregeld.

*bericht bewerkt door Morzel op 20 nov 2017 21:50

Plaats een reactie