Drinksystemen. Voor- en nadelen?

Goede tips hoor… Fanatieke fietser @Pino die zo’n ding 2 keer peer jaar schoonmaakt… @Martin7182, die skien en lekker glijden door elkaar haalt…
Ik ga dus maar in die lijn verder: voor een tientje koop je toch gewoon elk jaar een nieuwe…??

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik gebruik drinksystemen best wel vaak. Tijdens het skiën en tijdens het wandelen. Over het algemeen vind ik ze ideaal. Continu water tot je beschikking is heel fijn. Heb alleen wel een paar nadelen ondervonden over de tijd: In de zomer (vooral Griekenland) wordt alles in het buisje warm en da’s niet betreft lekker. Als het goed vriest buiten werkt dit natuurlijk ook andersom, maar dan is het positief.

Verder is schoonmaken van die dingen vaak een gedoe, ook al stop je er alleen water in. Dus wat ik nu de laatste jaren doe is om voor €2.50 per stuk ze uit China te bestellen en ze dan gewoon weg te gooien na een vakantie. Niet de meest ecologische oplossing, maar goed.

Wintersport, het beste wat er is.

@Wintergast: Sneeuw is te koud om te drinken en daardoor juist slecht voor je lichaam. Heb voor het gemak nu ook een tas die de slang van het drinksysteem isoleert, waardoor dat niet bevriest.
@RCGrootveld: Ik ski regelmatig lange dagen en zeker later in het seizoen en wanneer het warmer is kost dat veel energie en verlies ik ook best wat vocht. Ik ski vrij sportief en dus is drinken van belang en het is veel handiger dan telkens een tas open te moeten doen om drinken te pakken. Bovendien zijn ze dus prima schoon te maken en denk ik dat ze niet viezer zijn dan de gemiddelde drinkfles die mensen bij zich hebben, net alsof die zo vaak gereinigd worden, maar wel heel vaak herbruikt.
@Shane: Ja, dat is dus de vraag koop ik er eentje van een tientje en wanneer ie niet zo fris meer is een nieuwe. Eén van een tientje en dan reinigen. Of een duurdere omdat ie beter is enz…

Voor de goede orde ik ski al 10 jaar met waterzakken en 9 v.d. 10x nuttig ik minstens een liter meestal zelfs 1,5L vooral op dagen met slechter weer of als het wat rustiger is kom ik wel terug met nog een flinke hoeveelheid vocht.

Groot voordeel vind ik ook dat het gewicht van het water in de tas beter verdeeld wordt. Juist losse flesjes die gaan stuiteren of de tas uit balans brengen vind ik irritant.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik gebruik drinksystemen best wel vaak. Tijdens het skiën en tijdens het wandelen. Over het algemeen vind ik ze ideaal. Continu water tot je beschikking is heel fijn. Heb alleen wel een paar nadelen ondervonden over de tijd: In de zomer (vooral Griekenland) wordt alles in het buisje warm en da’s niet betreft lekker. Als het goed vriest buiten werkt dit natuurlijk ook andersom, maar dan is het positief.

Verder is schoonmaken van die dingen vaak een gedoe, ook al stop je er alleen water in. Dus wat ik nu de laatste jaren doe is om voor €2.50 per stuk ze uit China te bestellen en ze dan gewoon weg te gooien na een vakantie. Niet de meest ecologische oplossing, maar goed.

luuk777w op 6 feb 2019 22:01

Hmm ja, dat vind ik wel beetje zonde van al het plastic enzo, maar zit wat in. Voor die problemen die je noemt heb ik nu dus een tas waarbij de slang door de schouderband loopt die isolerend werkt. Je kan de schouderband op de door jou gewenste hoogte dan openritsen en 'm eruit halen of het uiteinde eruit laten steken.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik gebruik drinksystemen best wel vaak. Tijdens het skiën en tijdens het wandelen. Over het algemeen vind ik ze ideaal. Continu water tot je beschikking is heel fijn. Heb alleen wel een paar nadelen ondervonden over de tijd: In de zomer (vooral Griekenland) wordt alles in het buisje warm en da’s niet betreft lekker. Als het goed vriest buiten werkt dit natuurlijk ook andersom, maar dan is het positief.

Verder is schoonmaken van die dingen vaak een gedoe, ook al stop je er alleen water in. Dus wat ik nu de laatste jaren doe is om voor €2.50 per stuk ze uit China te bestellen en ze dan gewoon weg te gooien na een vakantie. Niet de meest ecologische oplossing, maar goed.

luuk777w op 6 feb 2019 22:01

Hmm ja, dat vind ik wel beetje zonde van al het plastic enzo, maar zit wat in. Voor die problemen die je noemt heb ik nu dus een tas waarbij de slang door de schouderband loopt die isolerend werkt. Je kan de schouderband op de door jou gewenste hoogte dan openritsen en 'm eruit halen of het uiteinde eruit laten steken.

FrankW op 6 feb 2019 22:04

Hmmmm…
Wij wandelen veel in Griekenland als het 30-35°C is. Zou dat dan ook werken? Heb al een isolatie sleeve die ik er nog extra over heen doe. Wat ik nu doe is dat ik het gewoon terug blaas de zak in, maar dan heb je weer niet direct water als je wilt drinken…

Wintersport, het beste wat er is.

Recreatief skiën is toch lekker glijden Shane? Wedstrijdskiën/trainen is een hele andere tak van sport. Leg mij maar uit hoe je binnen een uur wél flink gaat zweten. Je neemt 4 liften en doet 4 afdalingen van 5 min. Natuurlijk branden mijn benen maar dat is telkens maar een paar minuten. Het is een soort intervaltraining met heel veel rust. Als ik 5 min tegen de muur ga zitten ben ik ook kapot maar hoef ik niet gelijk een glas water.

@luuk777w Geen idee of dat zou werken bij die temperaturen, nog niet geprobeerd, dus kan het je niet vertellen. Denk dat die sleeve redelijk hetzelfde werkt. Ik blies nu altijd met skiën ook terug tegen het bevriezen, maar dat werkt niet altijd even goed. Die 1-2 seconden extra voordat het water bij de opening is maakt me weinig uit.

*bericht bewerkt door FrankW op 06 feb 2019 22:22

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Recreatief skiën is toch lekker glijden Shane? Wedstrijdskiën/trainen is een hele andere tak van sport. Leg mij maar uit hoe je binnen een uur wél flink gaat zweten. Je neemt 4 liften en doet 4 afdalingen van 5 min. Natuurlijk branden mijn benen maar dat is telkens maar een paar minuten. Het is een soort intervaltraining met heel veel rust. Als ik 5 min tegen de muur ga zitten ben ik ook kapot maar hoef ik niet gelijk een glas water.

Martin7182 op 6 feb 2019 22:16

Het was natuurlijk een grapje @Martin7182, maar voldoende vochtinname is natuurlijk best belangrijk en niet iets dat ik zou adviseren om niet te doen. Hoewel ik het zelf ook vaak genoeg vergeet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mee eens. Ideaal is het niet om niks te drinken. In NL een uurtje hardlopen zonder water is ook niet ideaal maar kan toch.

Mogelijk wat meer geschikt voor wintersport is een oud model Camelbak dat je onder je kleding droeg (was aërodynamischer) en geen extra’s als ritsen, lusjes, vakjes e.d. had. Less is more!
Zou mogelijk wat warmer blijven, zeker met het slangetje onder de jas.
Bij de zolderopruiming kijken of hij er nog ligt.

*bericht bewerkt door Pino op 07 feb 2019 07:22

Ik koop voor de vakantie altijd 2 halve liter flesjes en doe daar de hele vakantie mee, inclusief de reis. Iedere dag even omspoelen en opnieuw vullen met vers kraanwater. Een rugzak heb ik altijd bij mij dus daar kunnen ze prima in…

Plaats een reactie