Gérardmer ervaring?

We zouden met enkele vrienden (max 3) tussen kerst en nieuwjaar 27 - 28 dec. naar Gerardmer gaan snowboarden. Dit zou ideaal zijn als ski trip voor 2 dagen, omdat het niet ver is en omdat het krirbelt! In januari gaan we trouwens op ski reis naar Saalbach - Hinterglim…

Nu was mijn vraag ivm Gerardmer:
Wat zijn jullie ervaringen?
Wat zouden jullie aanraden?
Tips?
Overnachtingen?

Alle info is welkom 😀

Ik volg deze even:)

Heel lang geleden geweest, had hetzelfde doel eigenlijk n skitrip voor n dag of 2, maar wel met iets meer hoogteverschil dan sauerland. Ik vond gerardmer eigenlijk tegenvallen. Hoogte verschil is best ok maar het meeste is lang en vlak. Daarnaast vond ik destijds (ca. 15 jaar geleden) wat armoedig. We zijn toen ook in La Bresse geweest. Dat was wel iets beter. Schwarzwald ook gehad met dezelfde gedachte. Ik denk dat het de moeite niet waard is en dat het saurland toch een beter aanbod is.

Na overal rongetoerd te hebben zou ik je toch aanbevelen ff een uurtje verder te rijden en een zuidduits (aulgau) skigebiedje te kiezen. Je krijgt veel meer voor je geld en betere sneewzekerheid. Nesselwang, Sonthofen (met Bolstelang en ofterschwang). Ik ben dus uiteindelijk maar 1x naar de vogezen geweest omdat ik het echt niet de moeite vond.

Was CJA Hulskamp niet in de Vogezen geweest ? Of alleen doorheen gereden ? Weet het niet meer zeker.

Ik ben eens naar La bresse Hohneck geweest in februari. Wij hebben ons prima vermaakt op een weekend! Het kan wel druk worden, maar wij vonden het zeker de moeite waard en mij zien ze er ook zeker en vast nog en keer terug!

*bericht bewerkt door sven311 op 05 dec 2017 09:30

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik ben naar La bresse Hohneck geweest in februari eens. Wij hebben ons prima vermaakt op een weekend! Het kan wel druk worden, maar wij vonden het zeker de moeite waard en mij zien ze er ook zeker en vast nog en keer terug!

sven311 op 5 dec 2017 09:04

Ligt dit ski gebied (La bresse) dan ver van Gerardmer??

15,8km

Ik heb zowel La Bresse als Gerardmer best veel bezocht tot een zestall jaar geleden. Ik vond dit steeds zeer leuke gebieden om kortbij te gaan skiën. Zeker in La Bresse heb je enkele uitdagende pistes en kan je je best vermaken. In het weekend kan het er wel zeer druk worden (in La Bresse kon je dit ontvluchten door achteraan in het gebied te gaan skiën). Ik heb wel geen ervaring met Sauerland of Schwartzwald, maar ik denk wel dat deze gebieden iets moderner zijn. In Frankrijk zit je echt nog wel met oude liften (hoewel er ook geïnvesteerd werd de laatste jaren, weliswaar beperkt). De 2 gebieden liggen echt wel dicht bij elkaar dus je kan ze best samen nemen tijdens een shortski. Après-ski is weliswaar totaal afwezig in La Bresse, in Gerardmer heb je wel enkele leuke bars maar echte feestjes ben ik nooit tegengekomen.

better to be off piste, then to be pisted off

Waar kom je vandaan? Vermaken kun je je er zeker. Houd er wel rekening mee dat er veelal sleepliften zijn en ik lees dat je wilt gaan boarden. Dan zijn stoeltjesliften toch wat prettiger. In dat geval zou ik voor Winterberg of Am Feldberg gaan.

Waar kom je vandaan? Vermaken kun je je er zeker. Houd er wel rekening mee dat er veelal sleepliften zijn en ik lees dat je wilt gaan boarden. Dan zijn stoeltjesliften toch wat prettiger. In dat geval zou ik voor Winterberg of Am Feldberg gaan.

Frank9 op 5 dec 2017 13:27

West Vlaanderen Tielt/Brugge

Dan is Winterberg het dichtstbijzijnde qua reistijd. Ik zou die optie kiezen in combinatie met snowboarden. Houd wel rekening met drukte in die periode. Maar dat zal overal wel zo zijn. Eventueel kun je 1 dag Willingen of Neuastenberg doen.

In La Bresse (ook wat groter dan gerardmer) staan wel voornamelijk stoeltjesliften, zij het niet allemaal even snel. De afdalingen zijn over het algemeen wel wat langer dan in het Sauerland, dus een van die gebieden zou al snel mijn voorkeur hebben.

Prima skiën en boarden in de Vogezen. Geen lange Alpenpistes maar goed te doen. Gerardmer in het algemeen wat makkelijker dan la Bresse. Er zijn tegenwoordig ook een aantal stoeltjesliften waar je mee rondkomt.
Zeker aan te raden voor weekend of dagje, zeker als het net gesneeuwd heeft.

Ik heb ervaring met Winterberg en La Bresse (in Gerardmer langsgereden maar sneeuwcondities waren op het randje).
Alles is eigenlijk al gezegd:

  • Vogezen bieden iets meer verval dan Sauerland.
  • Voldoende pistes voor 2 dagen.
  • Druk tot zeer druk in de weekends/vakantie

Aangezien je tijdens kerstvakantie wil gaan, zou ik de raad van Martijn volgen en iets verder rijden.

To ski or not to ski, that is not a question

Ben al in paar in de Vogezen geweest, wat wij meestal doen is een hotel nemen in Gerardmer en dan een dagje skiën in La Bresse Hohneck en een dagje in het huisgebied van Gerardmer.

La Bresse is iets groter met meer zetelliften, maar een ook drukker dan Gerardmer.

Let wel op: om beide skigebieden te bereiken moet je wel vrij steile hellingen op, je hebt dus zeker winterbanden nodig en ik heb zelfs eens kettingen moeten opleggen.

Dat gezegd zijnde moet ik een aantal van de vorige posters bijtreden: vanuit Brugge ben je al snel 6u onderweg, je kan dan misschien beter opteren om 1 à 2 uur verder te rijden tot aan de Alpen. Engelberg in Zwitserland is het dichtste, maar ook Hasliberg en Andermatt zijn niet zo ver. Het dichtst bij Brugge is echter het Centraal Massief in Frankrijk (7u rijden), daar heb je ook een mooi skigebied tussen Mont Doré en Super Besse

Twee jaar geleden ben ik met mijn vriendin 2 dagen in Gérardmer geweest, zij heeft toen leren skïen.
Vorig jaar in Januari voor 1 dag naar La Bresse gegaan. Als ik moet kiezen, zou ik toch voor La Bresse gaan. Hier heb je toch net iets meer keuze en kan je een soort mini tocht maken.
Ik moet wel zeggen dat ik in Gérardmer, mijn vriendin heb leren skiën en het weer niet al te best was. In La Bresse was het weer ideaal (verse sneeuw, -5 graden en volop zon).
In het weekend dat ik ben geweest was het enorm druk, parkeren was rond 9u al quasi onmogelijk. Ook de kassa was lang aanschuiven.

Impressie zaterdag 21 Januari 2017:

null

*bericht bewerkt door thefarmer op 06 dec 2017 13:26

Gerardmer is best een leuk gebiedje. Persoonlijk vind ik het leuker dan La Bresse en veel leuker dan Winterberg. Grootste nadeel is de drukte. Eigenlijk zou je daar buiten de vakantieperiode en buiten het weekend moeten gaan.
Om te verblijven is Gerardmer een mooier stadje dan La Bresse,wel een beetje vergane glorie, maar best gezellig (als het helemaal onder de sneeuw ligt). Als je voor de absolute rust gaat is er een klein persion aan het eind van de groene pistes. Het heet Auberge des Grouvelins. Geen idee hoe je in de winter daar moet geraken :-)
Omdat Gerardmer en la Bresse erg dicht bij elkaar zijn kan je idd de 2 combineren.

Ik ga elk jaar op shortski naar Gerardmer en La Bresse. Do avond aankomst in Gerardmer (is wat gezelliger, kunnen we nog een pintje pakken. Vrijdag daar skieen en vrijdagavond door naar La Bresse om daar zaterdag en eventueel zondagochtend te skieen. Rond 11u weer naar huis. Ik reis met een camper en die kan daar aan de piste staan. Ik ga met 24 vrienden en 2 flessen apfelkorn/ jenever en nog één menselijke jeugdvriend. Als er sneeuw ligt dan is het zeker de moeite waard! Verder, kiezen wij altijd een weekend waar Fransen en Belgen geen vakantie hebben.
Zo blijft het leuk.
J

Was CJA Hulskamp niet in de Vogezen geweest ? Of alleen doorheen gereden ? Weet het niet meer zeker.

Pirmin op 5 dec 2017 09:01

Was wel de bedoeling. Maar het was ontzettend druk dat ik de skies maar in de auto heb gelaten een Roadtrip door de Vogezen gemaakt heb. Auto’s stonden tot 3 Km buiten het dorp aan de kant van de weg geparkeerd.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 06 dec 2017 18:48

May the ski force be with you !!

Ik ga elk jaar op shortski naar Gerardmer en La Bresse. Do avond aankomst in Gerardmer (is wat gezelliger, kunnen we nog een pintje pakken. Vrijdag daar skieen en vrijdagavond door naar La Bresse om daar zaterdag en eventueel zondagochtend te skieen. Rond 11u weer naar huis. Ik reis met een camper en die kan daar aan de piste staan. Ik ga met 24 vrienden en 2 flessen apfelkorn/ jenever en nog één menselijke jeugdvriend. Als er sneeuw ligt dan is het zeker de moeite waard! Verder, kiezen wij altijd een weekend waar Fransen en Belgen geen vakantie hebben.
Zo blijft het leuk.
J

Jabo op 6 dec 2017 18:24

Ik moet de verwarming in mijn camper maar eens fixen en een paar dagen die kant op gaan deze winter.

Ik ga ook ieder jaar naar Gerardmer tussen kerst en oud&nieuw. Een grote gok die dit jaar positief uitpakt!
Ik heb een voorkeur voor Gerardmer boven La Bresse. Het publiek dat La Bresse bezoekt spreekt me niet aan (sorry als ik iemand onbedoelt kwets…). Veel parijzenaren in spijkerbroek die hun skies bijna nog achterstevoren aandoen. Vergeet de joint in hun mondhoek dan niet ;). Maar meningen verschillen en wellicht was ik er precies op het verkeerde moment.
Ik vind Gerardmer heel lief en gemoedelijk. De lift beneden is wat druk, maar onlangs vernieuwd wat de drukte wat heeft verminderd. Daarna verspreidt het zich. Als snowboarder is het grote minpunt wel dat er maar 2 stoeltjesliften zijn. Rest is sleeplift. Dat is in La Bresse inderdaad beter geregeld.

Winterberg heeft naar mijn mening wel veel kortere pistes (op een enkele na). Maar meer moderne faciliteiten. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

Mocht je voor Gerardmer kiezen; met deze sneeuwval kom je zonder winterbanden/sneeuwkettingen niet boven.

Ik ga elk jaar op shortski naar Gerardmer en La Bresse. Do avond aankomst in Gerardmer (is wat gezelliger, kunnen we nog een pintje pakken. Vrijdag daar skieen en vrijdagavond door naar La Bresse om daar zaterdag en eventueel zondagochtend te skieen. Rond 11u weer naar huis. Ik reis met een camper en die kan daar aan de piste staan. Ik ga met 24 vrienden en 2 flessen apfelkorn/ jenever en nog één menselijke jeugdvriend. Als er sneeuw ligt dan is het zeker de moeite waard! Verder, kiezen wij altijd een weekend waar Fransen en Belgen geen vakantie hebben.
Zo blijft het leuk.
J

Jabo op 6 dec 2017 18:24

Wanneer hebben de fransen geen vakantie in het Weekend? :D

Das een goeie Vic, maar ik denk dat je het wel begrepen hebt…
De aanwezigheid van Fransen in Frankrijk is niet geheel uit te sluiten.
J

Mijn ervaring met La Bresse… tweemaal geweest, laatste keer ergens 2002. Was het eerste jaar dat je een key card kon krijgen, namelijk als je langer dan 2 of 3 dagen skipas nam. We bleven er 4 dagen en hadden dus deze pas. hadden als voordeel dat er een aparte ingang was voor alle gebruikes van deze forfaits. Handig voor de liften met lange wachttijden. We gingen medio januari net tijdens een periode van 2 dagen zware sneeuwval. De dag na onze aankomst is het helemaal opgeklaard, met koude temperaturen en perfecte sneeuw. De nadelen zijn al opgesomd: een overvolle parking, we stonden geparkeerd langs de weg. Op sommige plaatsen echt verouderde liften en de pistes niet altijd even goed geprepareerd. Bovendien hebben ze daar op dat moment mijn paar dagen oud zijnde nieuwe skies gejat terwijl ik een sanitaire stop hield in het grote restaurant vlakbij het verzamelpunt waar alle liften starten. Ook het hotelletje waar we verbleven, lag iets hoger op een helling en moeilijker te bereiken bij sneeuw. Hotelletje was vrij basic.

Toch een aantal leuke dagen beleefd vooral op de weekdagen. Dan was er geen kat in vergelijking met de overrompeling in het weekend.

Tenslotte, wij zijn enkele shortskireizen later gewoon 2 uurtjes verder gereden en stonden in Wengen, Adelboden of Mürren in Zwitserland. En Engelberg is nog dichter vanuit België.

Plaats een reactie