Patellapeesontsteking en snowboarden

Heb eindelijk na enkele jaren mijn vriendin kunnen overtuigen om mee te gaan op wintersport.
Ze gaat voor het eerst skiën en vertrekken in januari op shortski.

Helaas sukkel ik nu al een half jaartje met een patellapeesontsteking aan beide knieën.
Na een echo was er in 1 knie een scheurtje te vinden aan de patellapees.

Iemand ervaringen met dit soort blessures en snowboarden?
Is snowboarden wel echt belastend voor de knieën? Ben enkele keren met deze blessure naar Landgraaf gegaan en toen geen last gehad!

Zoals al vaker met dit soort dingen zou ik dit met een arts overleggen of het wel of niet kan. Niemand hier kan in jouw knie kijken en weet precies wat er aan de hand is. Er kan wel 10 man zeggen dat het geen probleem is maar dat het bij jou toch fout gaat. En wat dan?? Ga je dan hier iemand aansprakelijk stellen??

Gewoon naar de dokter/arts/fysio met dit soort vragen is mijn mening in dit soort gevallen.

Übung macht den meister!!!

Vooropgesteld ik ski, maar in de basis is de belasting bij snowboarden vergelijkbaar. Kan snowboarden belastend zijn voor de knie en in het bijzonder je patella? Ja, in het bijzonder op zware lange dagen, met moeilijker condities krijg ik er last van. Het zijn vooral de abruptere bewegingen, bijvoorbeeld door een hobbel die invloed hebben, doordat je niet perfect staat in combinatie met de duur van de inspannijg in gebogen houding. Dat kan ook verklaren waarom je er in Landgraaf geen last van hebt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een half jaar “sukkelen” met een scheurtje? Dan is het hoogste tijd om een betere fysiotherapeut te zoeken en wat actiever aan herstel te gaan werken!
Mocht je alsnog een go van een professional krijgen, kijk dan in elk geval of je de boel met tape / brace kunt versterken zodat een onvoorspelbare klap (die je ongetwijfeld zult krijgen) niet noodlottig wordt.
Verder dat wat die Kangoo hierboven zegt: vraag advies aan een arts/fysio!

Heb al jaren last van mijn patellapees rechts, maar dit valt perfect te combineren met snowboarden mits ik een patellabrace draag.

Ik neem ook steeds een coldpack en ontstekingsremmende zalf mee wanneer ik er meer last van heb na een zware dag bijvoorbeeld.

Wat @Shane hierboven zegt klopt. Oneffenheden kunnen voor (serieuze) pijnscheuten zorgen, maar een brace helpt hierbij enorm. Zeker op lange, zware dagen met veel sneeuw en slecht zicht.

Als je echt een scheur hebt zou ik dit eerst laten helen, voor je je weer aan (winter)sport waagt.

Ik sukkel ook met een chronische patellapeesontsteking, heb met skiën relatief weinig last. Ik neem tijdens een ski-week wel ontstekingsremmers.

Plaats een reactie