Welke Ski's moet ik kopen? (2dehands)

Lieve mensen,

Ik ga voor het eerst in een aantal jaar weer de piste op in Oostenrijk, en zou dit keer graag mijn eigen ski’s mee willen aanschaffen om daar te gaan gebruiken.

Ik heb echter geen ervaring bij het aanschaffen van ski’s/skischoenen en weet niets af van radius, binding, en alle andere dingen die relevant zijn voor een goede aanschaf. Daarom aan jullie de vraag: welke Ski’s moet ik kopen? En dan het liefste tweedehands, aangezien ik het niet heel breed heb.

Een beetje informatie: ik ben 8 jaar geleden voor het laatst op Wintersport geweest voor een week, ik wil graag op de piste skiën, ben 181 cm en 84 Kg en behoorlijk sportief (schaatsen, wielrennen).

Wie helpt mij uit de brand?

Lees deze topics even door en zeg daarna in dit topic adhv de vragen/informatie daar wat je bent en zoekt.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/200191
https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761

Mr. Slow

Als je een paar jaar niet geskied hebt dan zou ik de eerste keer weer huren. Wellicht na een paar dagen een andere ski vragen en op die manier uitvinden wat je lekker vindt skien. En daarna pas gaan kopen als je wat meer gevoel erbij hebt en weet wat je prettig vindt.

Met beperkte middelen: draai het om en begin met een paar goed passende (hoeven echt niet de duurste te zijn) schoenen aan te laten meten in een goede shop. Ski’s dan gewoon huren en aan koop gaan denken op het moment dat je een beetje weet wat je wilt.

Edwin van Riel

Ik zou ook doen wat Sheila zegt.
Schoenen zijn overgens het belangrijkste op wintersport.laat even weten waar je woont.Kunnen mensen je hier een goede winkel aanraden.
Vooral niet zomaar een winkel inlopen aub.

Eens met Hooykaas, niet gaan kl…ten met schoenen als je niet echt verstand van zaken hebt (98% kans dat je dan te groot koopt)

Goede shop daarvoor zoeken, skis zijn voorlopig bijzaak.

Edwin van Riel

PS
Ik zou NIET tweedehands kopen.Om dat te doen moet je echt verstand van materiaal hebben.
Onze materiaal deskundige @GiGi zou dat kunnen doen.Zelf die koopt alleen nieuw.
In de toekomst zou je in een Webshop in Duitsland wat koopjes kunnen halen Bijvoorbeeld nieuw van een model van het jaar ervoor. Niets mis mee.

De meningen hier liggen goed op één lijn en ik sluit me daar graag bij aan. Als je gaat investeren, zou ik dat op deze volgorde doen:

  1. Lessen
  2. Schoenen
  3. Ski’s

Met een beetje geluk (en een middagje testen in Zoetermeer) weet je dan wel ongeveer wat voor iets je wil. Dan kan je voor volgend seizoen rustig op zoek naar aanbiedingen voor ski’s met die eigenschappen (voor een lijstje van ski’s die dan in aanmerking komen, kan je ons weer vragen).

Ook weinig aan zo, als iedereen het eens is :) Wel terecht overigens!

Edwin van Riel

Ook weinig aan zo, als iedereen het eens is :) Wel terecht overigens!

evr66 op 20 dec 2017 17:44

De hamvraag is of de TS het er ook mee eens is 😂

When life gets too complicated.... SKI

Ook weinig aan zo, als iedereen het eens is :) Wel terecht overigens!

evr66 op 20 dec 2017 17:44

De hamvraag is of de TS het er ook mee eens is 😂

Alex op 20 dec 2017 20:13

Tsja, wie weet gaan we dat nog horen :)

Edwin van Riel

Het is Okkepunt of is het OK Punt!
Dan horen we niets meer.
Sorry dat ik het misschien iets te vroeg zeg maar over het algemeen zijn mensen vreselijk eigenwijs en doen toch net iets anders dan geadviseerd.
Geeft verder niet hoor 😃

Het is Okkepunt of is het OK Punt!
Dan horen we niets meer.
Sorry dat ik het misschien iets te vroeg zeg maar over het algemeen zijn mensen vreselijk eigenwijs en doen toch net iets anders dan geadviseerd.
Geeft verder niet hoor 😃

Hooykaas op 20 dec 2017 21:59

Dat ze eigenwijs zijn is niet erg, maar wel als ze niks meer laten horen. 😞

When life gets too complicated.... SKI

Vanavond rond klok van twaalf, let maar op 😉!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op dat tijdstip dwalen er geesten rond … op de begraafplaats @Shane 😏

Lieve mensen!

Het wordt toch echt rond de klok van 11… Haha. Drukke dagen!

Huren staat me toch echt een beetje tegen… Ik vind dat een beetje zonde van mijn geld eigenlijk, hoewel ik het me wel voor kan stellen dat het goed is om wat dingen te testen.

Ik heb indoor wel geskied dit jaar en vorig jaar, dus ik ben niet helemaal stroef. Ik heb daar wel ski’s gehuurd en dat zat eigenlijk wel lekker.

Ik heb even de tips bekeken van GiGi in de andere topics en denk dat ik een ski nodig heb die iets korter is dan mijn lichaamslengte, met een radius tussen de 14 en 19, gemiddeld stijf en een rocker van rond de 15%. Dat gezegd hebbende, heeft iemand een idee naar wat voor soort model ik moet kijken (is er een verzamelnaam voor? bijv. curve/sport?)

Dan de schoenen. Ik heb mijn voeten opgemeten en vergeleken met de maten die aangegeven worden op een website die de lengte in cm met europese maten vergelijkt. Ik heb een schoenmaat 43, en van Skischoen ook (als ik die vergelijker mag geloven).

Goed, dat dus. Zoals gezegd; lekker eigenwijs!

(EDIT: Ik woon tussen Leiden en Haarlem in, dus voor tips voor schoenen; roept u maar!)

*bericht bewerkt door OkkePunt op 20 dec 2017 23:17

Ik zit op het moment bijvoorbeeld naar deze te kijken:

https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langl…

Niet doen, is echt oude zooi (sorry)

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Wat is je budget?

Ook ik zeg, huren. Dat is in jouw geval het verstandigste.

En probeer dan evt diverse ski’s uit. Zo kun je uitvinden, welke ski/schoen je fijn vindt. En na het seizoen, deze ski/schoen kopen in de uitverkoop (of vragen of je de gehuurde set kunt kopen, aan de verhuurder).

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Oke top, goed om te weten dat ik die niet moet hebben.

Huren ga ik niet doen, is me echt te veel geld om uit te geven aan iets waar ik geen eigenaar van word. Ik ben bereid rond de €150,- uit te geven aan de ski’s en schoenen. Niet heel veel ik weet het, maar het zal moeten!

Interessant om te lezen is dat bij Snowworld ze een Carve Ski met Rocker verhuren, die vond ik best wel fijn skiën

*bericht bewerkt door OkkePunt op 21 dec 2017 00:13

Overigens ben ik een 5 of 6 n.a.v. dit topic:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761

Als je niet t uiterste van je materiaal vergt kan je prima kopen en verkopen via marktplaats. Risico is wel dat je een seizoen matige ski’s hebt gekocht die je er snel kwijt wilt. Financieel valt de schade dan erg mee, maar als je t in verloren ski plezier bekijkt misschien wel tegen.

Oke top, goed om te weten dat ik die niet moet hebben.

Huren ga ik niet doen, is me echt te veel geld om uit te geven aan iets waar ik geen eigenaar van word. Ik ben bereid rond de €150,- uit te geven aan de ski’s en schoenen. Niet heel veel ik weet het, maar het zal moeten!

OkkePunt op 20 dec 2017 23:54

Ik heb recent tweedehands schoenen en ski’s gekocht en ik was in totaal 300 euro kwijt.

Voor mij moeten schoenen gewoon goed zitten, anders heeft het geen zin om ze te kopen. Daar had ik geluk en ik vond snel een goed paar.

Tweedehands ski vond ik erg moeilijk. Je vind of 20 jaar oud spul voor bijna niets. Maar dat wil je niet mee zeulen naar de alpen. Of het kost al gauw boven de 200 euro. En dan moet op je basis van de foto maar zien te achterhalen welke jaar en type het is.

Met een budget van 150 zou ik proberen een goed paar schoenen te vinden (met geluk kan dat nog voor onder de 100), en dan maar een goedkoop setje ski’s proberen te huren.

Oke top, goed om te weten dat ik die niet moet hebben.

Huren ga ik niet doen, is me echt te veel geld om uit te geven aan iets waar ik geen eigenaar van word. Ik ben bereid rond de €150,- uit te geven aan de ski’s en schoenen. Niet heel veel ik weet het, maar het zal moeten!

OkkePunt op 20 dec 2017 23:54

An accident, waiting to happen…

Je kan het ook anders zien. Wanneer je gaat huren ben je weliswaar geen eigenaar, maar gezien het feit dat je voor jouw budget zeer waarschijnlijk met rommel op stap gaat, ga je op huurspul veel meer plezier uit je vakantie halen! Dat is lijkt me, veel meer geld waard.

Zitten je schoenen niet lekker, dan ga je terug en haal je anderen. Ski’s niet fijn, hup andere halen. Voor jouw gevoel ben je dat huurgeld kwijt en krijg je er niets voor terug, maar ik garandeer je dat het zich dubbel en dwars terugbetaald in vakantiegenot! 👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

OK, nog één keer: probeer op één of andere manier voor dit geld een paart GOED PASSENDE schoenen te vinden, dan moet je echt al wel een beetje geluk hebben. Doe dit bij een goede shop (bij jou in de regio bv Skicentrum Heemskerk, ken ze niet, maar komen goed uit de bus bij forumleden). Geef duidelijk aan wat het budget is en kijk wat er mogelijk is. Heb je gemakkelijke voeten, lukt het wellicht met een paar tientjes boven budget.

Voor dit geld ook skis erbij gaat m echt niet worden, tenzij één van de forumleden nog iets redelijks heeft staan. Heb even voor je gekeken hier, maar alle oudere latten zijn inmiddels weg :) Huren is hier echt de aangewezen weg, of gewoon gokken op marktplaats, een tweedehandsbeurs of zo en er het beste van hopen. Zou alleen niet op een klein bedrag het risico willen lopen een (sowieso wat duurdere) vakantie te verkloten. Desnoods een jaartje wachten een optie?

Edwin van Riel

Iemand een goed idee, voor een goede bootfitter in Assen/Groningen en omgeving??

It is an amazing world

Ik sluit me aan bij wat @Shane zegt… €150 is niet veel, en dan moet je echt verstand hebben van wat je koopt. Gebruikte schoenen zou ik zelf sowieso niet snel kopen ivm vorming naar de voet en gebrek aan professioneel advies. Voor +/- 90 per week huur je een set ski’s + schoenen.

Spaar dan een jaartje langer door en zorg dat je budget toereikend is. Is het dat dan alsnog niet, laat dan eerst alleen nieuwe schoenen aanmeten dan bespaar je weer een paar euro op de huur. Koop vooral geen schoenen van internet.

Je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten; wintersport is een dure hobby.

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Ik zit op het moment bijvoorbeeld naar deze te kijken:

https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langl…

OkkePunt op 20 dec 2017 23:30

whahaha… die zijn echt ver over de houdbaarheidsdatum…

Plaats een reactie