Verschil tussen Julbo brillen

Inmiddels ben ik er wel uit dat ik een Julbo bril wil met de Zebra light lens (VLT 75% tot 18%), alleen zie de bomen door het bos niet meer.

Via de website zie ik meerdere modellen (https://www.julbo.com/en/10/products/goggles/sfamily/first-c…), bijvoorbeeld de Starwind, Aerospace en en Universe - maar zie nergens echt de grote verschillen.

Ik neig meer naar de Starwind, maar heb hier eigenlijk niet echt een logische conclusie achter - de Universe is bijvoorbeeld in de maat XL. Ik heb nu een blueprint bril en wil eens upgraden naar een photochromic lens met een groot zicht (dus misschien de Universe i.p.v. de Starwind) - heeft iemand de gouden tip? Of is even langs de Bever gaan gewoon de beste optie?

Passen is de beste optie. Neem dan ook je helm mee om de combi goed te passen. Ik ken brillen die mij los prima zitten, maar die onder mijn helm mijn neus dicht drukken.

De Aerospace kun je open zetten.
De Universe is maat XL.
De Starwind is maat L.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2017 22:15

De Aerospace kun je open zetten.
De Universe is maat XL.
De Starwind is maat L.

DrPhil op 22 dec 2017 22:07

Dus inprincipe zijn de brillen hetzelfde (de Starwind kan je volgens mij ook open zetten), maar de maten anders? Dan ga ik morgen even passen met een helm bij de Bever. :)

*bericht bewerkt door Rprp op 22 dec 2017 22:26

Ik zie dat de Starwind naar voren kan kantelen. Dat wist ik niet. De Aerospace kantelt niet, maar de lens gaat in zijn geheel naar voren.
EDIT: zie hierna.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2017 22:35

De Starwind heeft Bever niet in de winkel. Alleen online.

Even verder gezocht:
Its a smaller version of our popular Aerospace goggle specifically designed for riders and skiers with small to medium faces

Het is dus wel hetzelfde systeem maar kleiner.

Dus: Aerospace: kan open, maat XL
Starwind: idem maar maat L.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 dec 2017 22:36

nog een andere vraag: je hebt ook versie OTG, voor brildragers dus. Maar voor niet-brildragers lijkt me deze versie ook prettig aangezien ze ‘groter’ zijn, grotere lens. Dus meer zicht? Is dat zo? of werkt dat zo niet?

Ik verwacht van niet. Bij de specificaties staat ook alleen “OTG foam”. Stuur Julbo even een mailtje. De klantenservice reageert snel en vriendelijk.

Ik verwacht van niet. Bij de specificaties staat ook alleen “OTG foam”. Stuur Julbo even een mailtje. De klantenservice reageert snel en vriendelijk.

DrPhil op 26 jan 2018 13:47

Zojuist antwoord gekregen van Julbo:
Our OTG goggles range is suitable for people who wear glasses. But if you don’t, you still can wear them. The inner foam has a specific cut to receive the glasses. But the size of the lens is the same than the non OTG model.

Precies. Duidelijk.

Julbo heeft trouwens een XXL bril: de Titan.

Ik heb voor m’n vriendin uiteindelijk de Julbo Starwind met de Zebra Light aangeschaft en in principe bevalt die uitstekend! De lens kan inderdaad open, maar ik vind het persoonlijk een beetje brak/wiebelig werken (het SuperFlow system). Lens gaat soms ook perongeluk open tijdens het skien (1/2x per dag) waardoor er lucht doorkomt. Ondanks dat je het simpel terugklikt, vind ik het onhandig werken.

Zelf ga ik nu voor de Universe: XL formaat verkrijgbaar met de Zebra Light lens, maar zonder het klik-open systeem. De Titan heeft helaas de Zebra Light lens niet (enkel met de rode tint).

De Zebra Light is denk ik de beste all-round lens; of zijn er betere adviezen?

Ik ben zeer tevreden over de Zebra Light. Inderdaad voelt het het mechanisme bij mij ook “brak/wiebelig” aan, en hij lijkt ook niet altijd 100% dicht te zitten. Aan de andere kant heb ik er ook geen last van. Omdat hij bij mij nog nooit is beslagen, denk ik dat een vaste lens ook prima zou zijn.

In het verlengde van deze vraag vroeg ik mij af of iemand mij kan adviseren. Ik ben voornemens om een Julbo Skibril aan te schaffen. Ik heb een vrij klein hoofd en mijn oog viel op de Luna bril via een test. Nu zie ik heel veel verschillende modellen maar ik kan nergens vinden wat nu bijvoorbeeld het verschil is tussen de Luna en bijvoorbeeld de Elara. Verder zie ik bij de Zebra light lenzen ook nog een variant met blauwe gloed. Deze is niet meer op de eigen site van Julbo. Is dat een oude variant? Ik kan sowieso niet goed beoordelen welke lens fijn is. Overal is wel wat voor te zeggen geloof ik. Zodra het mistig wordt en wat sneeuw valt heb ik wel moeite met inschatten (maar geloof dat dat niet alleen aan mij ligt). En mijn vriend zoekt ook een nieuwe, ik las in de test de skydome. Iemand daar ervaring mee? en met welke lens? https://www.op-wintersport.nl/beste-skibril. Die bril met die kleur kan ik overigens nergens terugvinden.

De Zebra Light is er maar in twee kleuren: geel en rood. Er is bij mijn weten geen andere kleur geweest. Ik heb de gele en die ziet er op het oog soms als paars uit. Zie mijn avatar. Rood geeft meer contrast. Geel heeft het voordeel dat alles heel helder wordt (vind ik). De Luna en de Elara ken ik helaas niet.
Edit: om het ingewikkeld te maken: van de Zebra Light lens is/was er ook een Fire-versie, maar die was er volgens mij alleen als zonnebril, niet als skibril (bv de Race 2.0 zonnebril).

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 dec 2018 13:14

https://www.asadventure.nl/p/julbo-skibril-luna-7411D60013.h…
Naar mijn idee heeft de Zebra Light ook nog een variant met blauwe gloed, zie deze link hieronder

AIaIQobChMI_t6ItPy63wIVzOd3Ch0hIwhFEAQYBCABEgK0q_D_BwE&gclsrc=aw.ds
staat ook op de eigen site van jumbo maar is niet te bestellen: https://www.julbo.com/en_nl/luna

Deze in de link hieronder wordt ook zebra light genoemd maar is alleen maar roze, of meer mat ofzo.

https://www.bergfreunde.nl/julbo-womens-luna-zebra-light-ski…

Jij hebt dus wel gekozen voor de gele variant. Grappig dat het soms dan paars is zoals op je foto. Kun je een linkje sturen van de bril die jij hebt?

Die bovenste is een Zebra light Red. (Zo te zien uitverkocht bij Julbo)
Niet teveel afgaan op plaatjes.
Ik heb een Julbo Aerospace. Deze:
https://activegearreview.com/snowsports/goggles/julbo-aerosp…

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 dec 2018 13:45

Ik heb een starwind zebra light red. De starwind is fijn als je een wat kleiner gezicht hebt, ik heb een helm in maat xs of s en de starwind past mij perfect. Vorige week heb ik hem voor het eerst getest en ik zag onder alle omstandigheden (van heel veel zon tot bijna white out) veel meer diepte dan met mijn oude goggle. Ik ben er heel erg blij me en zou hem zeker aanraden!

*bericht bewerkt door Lein op 25 dec 2018 13:49

Hebben jullie deze brillen in een winkel gepast? Bever heeft volgens mij alleen de skydome in de winkel. Maar ik ben wel benieuwd wat de verschillen zijn en welke het beste qua formaat past. @drPhil, jij hebt dus de Aerospace ipv Skydome. Weet jij het verschil tussen die twee?

@Lein, wat voor merk helm heb jij erbij?

Niet gepast. Van de Aerospace kun je de lens open zetten. De skydome ken ik niet.
De Zwerfkei in Woerden heeft meer Julbo brillen.

Ik heb een Salomon quest. Past voor mij perfect bij de Julbo! Al zegt dat misschien niets over hoe die combi bij iemand anders zit…

@DrPhil ik las eerder ergens dat de lens soms vanzelf open gaat terwijl dat niet de bedoeling is. Heb jij geen last van?
@DrPhil en Lein, dank voor jullie reacties. Het is mij al een stuk duidelijker!

Nee, dat is bij nog niet gebeurd. Maar de Aerospace is te groot voor je. De Starwind is de kleinere versie.

Hallo, de sluiting bij de aerospace voelt inderdaad niet echt kwaliteitsvol aan.
Iemand die hier problemen of ervaring mee heeft op langere termijn?

Op zoek naar een nieuwe goggle vandaag de Julbo Titan OG reactiv 1-3 HC ontvangen. Gezien bericht van Julbo in een eerdere post kun je deze ook prima zonder bril gebruiken wat voor mij de bedoeling is. Neem aan dat de inkepingen die in de foam zitten voor dragen van een bril deze goggle niet veel gevoeliger maakt voor invloed van weer en wind?
Mocht er andere ervaringen zijn dan hoor ik het graag.

nog een andere vraag: je hebt ook versie OTG, voor brildragers dus. Maar voor niet-brildragers lijkt me deze versie ook prettig aangezien ze ‘groter’ zijn, grotere lens. Dus meer zicht? Is dat zo? of werkt dat zo niet?

nancymilou op 26 jan 2018 05:34

Een OTG bril staat verder van je gezich af, om over je bril te passen. Maar je hebt dus een kleiner blikveld, doordat de lens zo ver weg staat (tunnel effect).

(Mijn vrouw en oudste dochter hebben allebei OTG goggles, en vroeger als verkoper ook aardig wat gepast)

*bericht bewerkt door Slim op 26 nov 2021 15:54

De Aerospace (of Starwind) is natuurlijk kwetsbaarder dan een gewone goggle, maar een vriend van mij heeft hem inmiddels 3 of 4 jaar(vanaf eerste release) en geen problemen.

Aan de andere kant, als je hem alleen voor lift skiën gebuikt, (en dus niet voor toerskien, Langlaufen, fatbiken etc) dan is het ook niet noodzakelijk. Persoonlijk zou ik dan de kosten en potentiële problemen vermijden en een gewoon model nemen.

Trouwens, 18% VLT is niet erg donker. Het is persoonlijk, maar veel mensen willen bij een echt zonnige dag in hoog alpine terrein wel iets donkerder (~9%VLT, aka cat.4)

*bericht bewerkt door Slim op 26 nov 2021 15:55

Plaats een reactie