Welk materiaal nodig voor onderhoud eigen skis

Ik heb tot vorig jaar altijd op huurmateriaal geskied, wat natuurlijk super makkelijk was voor het onderhoud (niks zelf doen).
Nu heb ik eindelijk mijn eigen skis en lees ik veel verschillende zaken (o.a. op dit forum) over onderhoud/waxen/slijpen. Sommige oppinies gaan zelfs zo ver om aan te bevelen om om de 3 dagen te waxen, wat me toch wat overdreven lijkt (tenzij bij training voor competitie of zo).
Bij huurskis gaat er ook niemand na enkele dagen de skis terug binnenbrengen om de kanten terug te ontbramen of om extra wax aan te laten brengen.

Wat raden jullie aan als minimaal onderhoud ter plaatse om een weekje optimaal van je skis te genieten?
ter info: ik ski zowel vrij sportief (ESF classe 4) als ik alleen ben, maar ook rustiger wanneer ik mijn mijn kids onderweg ben die pas leren parallel te skiën.
Ik zal normaal gezien per jaar slechts 1 week naar de Alpen kunnen gaan (met ietwat geluk + nog een shortski) + dan nog een 4-tal keren naar Landgraaf trekken.

Ik denk dat ik toch een minimum van materiaal zou moeten hebben omdat mijn skis na ongeveer 15-20 uur Landgraaf een kleine braamvorming lijken te hebben (ik vergelijk het met een braampje op een keukenmes dat je met een aanzetstaal zou verwijderen). Ik heb er geen idee van of dit al van in de fabriek zo was.
Ik kan me ook voorstellen dat je skis in de Alpen veel harder afzien (steentje/ijs op de piste, andere skiërs die tijdens het aanschuiven aan de liften het nodig vinden om jouw skis te kruisen, …)

Ik heb nu dus totaal geen onderhoudsmateriaal voor skis.
Het enige materiaal dat ik heb wat erop lijkt zijn een normale staalvijl/schuurpapier/schuurspons van in de gereedschapskoffer + oude (niet-vlakke) wetsteen voor de messen van mijn grasmaaier te ontbramen + een aanzetstaal + grotere vlakke wetsteen (middel+fijn) om mijn keukenmessen vlijmscherp te maken.
Zit er hier iets tussen wat ik kan gebruiken op vakantie of moet ik nog rap iets uit gaan halen?
bv. een 89° houder voor de kanten te vijlen + een klein oxide wetsteentje om de voorste/achterste hoeken wat te breken?

Hoe vaak laten jullie de skis waxen / slijpen bij een professionele zaak?
Kan ik dit best in Frankrijk laten doen, of bij een betere zaak in de Benelux (ik denk hierbij aan Duyvestein Landgraaf, Xeno Sports Werchter of Arena Travel Halen)?

PS (voor de admins) deze onderwerpen zijn al vaker (gedeeltelijk) aan bod gekomen hier. Zou het interessant zijn om hiervoor een soort FAQ sectie aan te maken in het forum.

Glide on!

Ik denk dat ik toch een minimum van materiaal zou moeten hebben omdat mijn skis na ongeveer 15-20 uur Landgraaf een kleine braamvorming lijken te hebben (ik vergelijk het met een braampje op een keukenmes dat je met een aanzetstaal zou verwijderen). Ik heb er geen idee van of dit al van in de fabriek zo was.

In Landgraaf staat dat braampje er een pakje sneller dan 15-20 uur ;-). De sneeuw daar is zéér agressief; ik werk elke 2 a 3 trainingsessies (à 2 uur/sessie) de kanten bij met een diamantvijltje. Waxen is nog belangrijker bij zo’n sneeuw.

Als het er enkel om te doen is om dat braampje weg te houden en je daarbuiten ook een onderhoud laat doen bij een winkel, heb je waarschijnlijk al genoeg met een tooltje zoals de FK-SKS Edge Max (best met diamantvijltje). Door na elke sessie/skidag even kort over de kanten te gaan wordt het braampje eraf gehaald en blijft de kant veel langer scherp.

Philippe van Xeno Sports zal je dat waarschijnlijk wel laten zien als je dat vraagt. De service daar is goed, alleen riskeer dat het lang duurt als je met hem aan de babbel geraakt ;-).

*bericht bewerkt door Morzel op 22 dec 2017 23:35

Als je maar 1x per jaar op wintersport gaat en een enkele x indoor zou ik ze lekker weg brengen. En na 3 dagen opnieuw waxen is echt geen overdreven luxe hoor.

Toevallig met een maatje laatst een set samengesteld om zelf het onderhoud te doen en je bent al snel 200-250 euro kwijt voor een beginnersset. En dan heb je echt niks geks hoor. Daar kun je toch een aantal keer je ski’s of board voor wegbrengen.
Ook moet je er rekening mee houden dat er de nodige tijd in gaat zitten eer je het zelf deftig kan onderhouden.

Übung macht den meister!!!

Of je moet wat mazzel hebben en een mooi 2e hands setje kunnen scoren :). Maar wil je alle spullen, zoals klemmen, kantenhoeken, hulpstukje voor hangend slijpen, L en S vijl, diamandvijl, waxijzer, schraper, borstels (koper en paardenhaar), dan haal je nieuw dat bedrag zeker wel.

Om geld te besparen zou ik het onderhoud niet snel zelf doen (tenzij je best wat meer skiet dan 1 week), maar ik zou het vooral doen als je het leuk vindt of bijvoorbeeld het niveau hebt dat je het ook echt merkt (ik denk dat handmatig onderhoud echt beter is dan menig machinaal onderhoud).

Misschien moet je eens zoeken naar een leuke workshop. Dan weet je wat er bij komt kijken, kan je eens eea proberen en weet je wat beter waar t overgaat. Ik weet niet waar je woont, maar op veel plekken kan dat wel.

Tot slot: goedkoper kan. Je hebt mensen die hun ski vastklemmen in een workmate en met een strijkijzer aan de gang gaan. Niet mij keus, maar het kan denk ik wel en de klemmen zijn het duurst.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik doe afhankelijk van de sneeuw iedere dag of om de dag waxen. Hangt gewoon ook erg af van de wax die je gebruikt. Gebruik je een meer standaard wax dan is 3 dagen best prima. Veel langer zou ik persoonlijk niet wachten.

Vind het ook wel een prima klusje, even voor het diner de wax erop en na het eten nog een keertje extra in laten trekken en dan later lekker schrapen en borstelen.

Je kunt idd geld besparen met een workmate, strijkijzer etc. Maar je bent aan de rest toch ook zo 200 a 250 euro kwijt. Als je tenminste ook de onderkant gaat onderhouden.

Ik zou geen strijkijzer gebruiken want de kans dat je belag eraan gaat is erg groot want het strijkijzer heeft niet een constante temperatuur, dat heeft een wax ijzer wel.Als de temperatuur te hoog wordt gaat je belag blazen vertonen en om dat te laten repareren kost je een paar nieuwe skies.Kijk eens op youtube naar de filmpjes van HOLMENKOLB.

nu kost materiaal om zelf te waxen en slijpen wel iets maar het kan wel stukken goedkoper dan 250 euro hoor…
Een reis-strijkijzer met instelbare warmte en vlakke onderkant werkt prima en kan je tweedehands voor 5 euro kopen.
braamsteen, slijpen en borstels kosten wel wat maar daar kan je bijvoorbeeld in decathlon voor 50 euro ook wel van voorzien zijn.
en geloof me dat mijn materiaal altijd prima gewaxt is zonder top materiaal aan te hebben gekocht.

Goede klemmen en een instelbaar waxijzer zorgen al voor zo’n €150,- tot €200,-. Als je dat niet neemt, maar een strijkijzer en workmate gebruikt, dan beperkt het zich tot houders, schraper, (diamand) vijlen en wat borstels. €50,- is wel erg optimistisch (zeker als je ook nog wax nodig hebt), maar je komt een eind.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb een goede site gevonden met een enorm aanbod van wat er zoal op de markt is van onderhoudskits voor skis:
http://www.rain-sport.de/

In de praktijk zal ik onderweg in Grenoble een skishop proberen te vinden om een edge-tuning kit te kopen.

Glide on!

null

zo’n set is al voor 95€ in Duitsland te koop.

Klemmen zijn vooral prijzig, vond ik. En goede klemmen zijn erg handig voor slijpen en waxen. Kan ongetwijfeld ook met veel creativiteit en een bankschroef, maar is toch gedoe (tijd lang gedaan) en grotere kans op beschadigingen van je materiaal omdat het wel stevig klem moet zitten, maar je niet wil dat je binding in de bankschroef kraakt (wel eens gehoord van iemand).

Ik ben redelijk lang en die paar extra cm de hoogte in (door de klemmen) helpt ook wel iets voor mijn rug :). Ik denk dat het ook iets makkelijker en sneller draait van de ene kant naar de andere etc.

Maar ik geloof zo dat het wel lukt zonder…je kan ze ook altijd later nog aanschaffen, als je t echt leuk vindt.

Enige dat ik nog zoek is een mooie houder om hangend te slijpen. Heb er nu wel een, maar vind die in gebruik nog wat onhandig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

ik ben begonnen met lijmklemmen en 2 houten plankjes op de werkbank van mijn schoonvader…ging prima.

Het gaat wel een stukje sneller en makkelijker met mijn skiklemmen en waxtafel die ik inmiddels heb. En ik heb nog eens een schraper-slijper gekocht, dat bleek een goede aankoop, die dingen zijn zo snel bot vind ik. En zo blijf je kopen haha!

nu kost materiaal om zelf te waxen en slijpen wel iets maar het kan wel stukken goedkoper dan 250 euro hoor…
Een reis-strijkijzer met instelbare warmte en vlakke onderkant werkt prima en kan je tweedehands voor 5 euro kopen.
braamsteen, slijpen en borstels kosten wel wat maar daar kan je bijvoorbeeld in decathlon voor 50 euro ook wel van voorzien zijn.
en geloof me dat mijn materiaal altijd prima gewaxt is zonder top materiaal aan te hebben gekocht.

piraat op 24 dec 2017 23:54

Waxen kan inderdaad heel goedkoop, maar voor goede slijpspullen ben je toch wel veel kwijt hoor. Alleen al een goede kantenslijper + grove vijl kost al zo’n 50 euro. Setje diamandvijlen zijn ook niet goedkoop en als je een strakke kanthoek wilt dan moet je het belag ook regelmatig uitvlakken. Op den duur komt daar ook de staal-onderkant bij (aanschaf base bevel guide). O ja, vergeet ook een zgn. Sidewall planer niet. Zonder die tool lopen je vijlen vol met plastic. Niet voor alles zijn er goedkope alternatieven. Of je moet met matige kwaliteit tevreden zijn.

Het is allemaal toch erg complex aan het worden.
Volgens http://www.jonsskituning.co.uk/index2.php?option=com_content…
moet je voor Fisher skis rekening houden met 1° base edge + 3° side edge.
Dit betekend in de praktijk dat een standaard vijlhoudertje met 88° en 89° niet geschikt zou zijn, maar dat je voor Fisher skis al een edging tool nodig hebt die ook 87° aankan.

Dit zou ook kunnen werken: ontbramen zonder hoekhouder, maar “op gevoel” met enkel met een vlakke wetsteen
-> dit is dus enkel voor kleine reparaties, niet voor het omnieuw juist zetten van je volledige kant, maar dat is waarschijnlijk meer dan voldoende voor mijn skivakatie (waarschijnlijk toch maar 1x per jaar naar de Alpen + enkele keren naar Landgraaf).

Ivm waxen en slijpen om de paar dagen, denk ik ook niet dat de concierge van het appartement het leuk zal vinden als je dit op de keukentafel gaat doen (in een hotel denk ik zelfs niet dat je ooit met je skis tot boven zou geraken). Ontbramen zoals hierboven beschreven zal misschien wel lukken in een skilocker en zonder klemmen te gebruiken.

Glide on!

Je hebt ook hoeken die instelbaar zijn, die gaan denk ik vaak van 87 tot 90 graden. Veel mensen zweren bij vaste hoeken, maar het is denk ik ook wat je gewend bent.

Wat je veel leest / hoort is dat wanneer je vaak polijst en ontbraamt, je bijna niet meer met ijzervijlsel aan de slag hoeft (tenzij je een nieuwe hoek wil natuurlijk).

Ik ben btw wel in hotels geweest waar gewoon een werkbank stond om je eigen spullen te waxen/slijpen, maar dat kan idd niet overal. Op je balkon is misschien een optie?

Qua vijlen, ik denk dat je minimaal nodig hebt

  • grove vijl
  • fijne vijl
  • medium diamandvijl

Meer kan wel, maar hoeft, zeker als recreant, volgens mij echt niet, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

ik gebruik eigenlijk alleen een fijne vijl en medium diamantvijl. Ik werk regelmatig ietsje bij en verander geen hoeken, dan gaat het prima zo.

Als je geen hoeken verandert, dan is een grove vijl idd niet eens heel hard nodig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/5e2fc8ad43c1ca8aa9c27c76...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/dcb08edff5195ae133252fd0...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/a56f80d53d5023a037aa3c8a...

Van Pinterest

Ski you later!

Toch gebruik ik altijd even een gove vijl om evt butsen eruit te halen. Eerst even een oxidesteen om de harde delen eraf te krijgen en daarna de grove vijl 2 a 3 keer. @Vivace, als je ski’s een 87 graden kantenhoek hebben en je wilt dit zo houden, dan moet je inderdaad een geschikte slijper aanschaffen. Echter, veel mensen vinden 87 graden te agressief skien en kiezen daarom voor 88 of 89 graden. Tools met variabele hoek zou ik zoveel mogelijk vermijden wegens gevaar van speling en/of per ongeluk verkeerd afstellen. Zelf gebruik ik vaste hoeken van 87 en 88 graden en ben daar heel blij mee. Kost misschien 50 euro maar gaat een mensenleven mee.

Ik heb de hoek op mijn Fischer Progressor F19ti even vlug nagemeten door enerzijds een winkelhaak tegen de onderkant te trekken en anderzijds een rechte lat tegen de side edge te houden.
Hierbij kwam ik uit op een driehoek van 6mm op een afstand van 100mm -> bgtan(6/100) = 3.4 graden.

De hoek van 87 graden zoals gevonden op internet lijkt dus wel te kloppen (=effectieve kant van 88° bij een base bevel edge van 1°).
@Martin7182
Ik heb mijn skis nu pas (gekocht op aanraden van @GiGi) en ze bevallen me tot nu toe wel heel goed (in Landgraaf), dus ik heb schrik dat ik het “snedige” gevoel om zeep zou kunnen helpen als ik de hoek zou veranderen van 87° naar 89° (= effectief kanthoek van 90° bij een base bevel edge van 1°).

Mijn techniek is niet zo slecht en ik heb ook geen schrik om mijn benen te laten werken tijdens het skiën.
Het grote verschil zal wel zijn dat ik tot nu toe in Landgraaf veelal alleen ben geweest en dus voluit op snelheid + korte bochten kon trainen waarbij ik het snijden dus zeker apprecieer, en ik nu in Frankrijk vaak toertochten zal maken met mijn kinderen die nog maar pas kunnen skiën (hun niveau = net parrallelle bochten kunnen maken). Hierbij heb ik wel al gemerkt dat de F19’s zich op dit moment beter voelen op snelheid dan in slakkengang (en dat bij voorbeeld even “pivoteren” om een stukje achteruit te skiën en weer daarna weer terug te “pivoteren” om terug gewoon vooruit te skiën een heel pakje moeilijker gaat dan met mijn huurlatten van vorig jaar (Rossignol Pursuit P300)).

Glide on!

Misschien hadden die huurlatten nog meer base bevel of tip/tail- rocker. Ik denk niet dat de side bevel veel uitmaakt bij het pivoteren. Misschien kan iemand anders hier meer over zeggen, ik ski alleen met 87/1 full camber ski’s.

Plaats een reactie