Klassieke methode versus pmts

😂👍

Waarom iets leren wat geen positieve bijdrage levert aan het geen er geleerd wil worden. Hier wordt de cursist dus niet serieus genomen. Jammer. We gaan je nu iets leren dat je later heel heel misschien wel eens nodig zou kunnen hebben.

guusvanbosveldheinsi op 31 dec 2017 15:48

Bedankt. Ik snap je redenatie wel, maar er is toch nog wel iets meer dan alleen parallel skiën? Volgens mij wil de doorsnee skiër meerdere aspecten leren. Een daarvan is het controle houden op steile/moeilijke hellingen. De vraag is al vaak gesteld: hoe gaat dat in zijn werk met PMTS? Hoe red je je als beginner op hoge buckels of op een zeer smal pad met diep uitgesleten sporen? Ontwijken van die gevallen gaat niet altijd; er zijn pistepassages die normaal gesproken geen enkel probleem vormen, maar op bepaalde momenten, b.v. op het einde van de dag niet normaal (parallel) te skiën zijn.

Het lijkt een beetje alsof PMTS alleen voor de spreekwoordelijke luxe paarden bedoeld is en niet voor werkpaarden. De vraag is wat het luxe paard gaat doen als er incidenteel toch gewerkt moet worden? Voor de goede orde, op een vlakke piste met goede sneeuw hoeft niemand een pizzapunt te maken. Ook in de klassieke school niet. Dat dat misschien toch gebeurt vind ik wel een terecht kritiekpunt op de klassieke school.

Er zijn toch ook meerdere wegen naar Rome? De pizzapunt als tool om achter de hand te houden vind ik best handig. Daarnaast gaat het als recreant puur om het plezier. Zo ski ik bij uitzondering wel eens een stukje met volkomen vlakke ski’s (heeft iets weg van 1:25 uit bovenstaand filmpje). Het voldoet aan geen enkele methode, maar ik vind het gewoon leuk! Zo moet je de pizzapunt denk ik ook zien; als het iets oplost dan is het per definitie goed.

[quote]Waarom iets leren wat geen positieve bijdrage levert aan het geen er geleerd wil worden. Hier wordt de cursist dus niet serieus genomen. Jammer. We gaan je nu iets leren dat je later heel heel misschien wel eens nodig zou kunnen hebben.

guusvanbosveldheinsi op 31 dec 2017 15:48[/post Bedankt. Ik snap je redenatie wel, maar er is toch nog wel iets meer dan alleen parallel skiën? Volgens mij wil de doorsnee skiër meerdere aspecten leren. Een daarvan is het controle houden op steile/moeilijke hellingen. De vraag is al vaak gesteld: hoe gaat dat in zijn werk met PMTS? Hoe red je je als beginner op hoge buckels of op een zeer smal pad met diep uitgesleten sporen? Ontwijken van die gevallen gaat niet altijd; er zijn pistepassages die normaal gesproken geen enkel probleem vormen, maar op bepaalde momenten, b.v. op het einde van de dag niet normaal (parallel) te skiën zijn.

Het lijkt een beetje alsof PMTS alleen voor de spreekwoordelijke luxe paarden bedoeld is en niet voor werkpaarden. De vraag is wat het luxe paard gaat doen als er incidenteel toch gewerkt moet worden? Voor de goede orde, op een vlakke piste met goede sneeuw hoeft niemand een pizzapunt te maken. Ook in de klassieke school niet. Dat dat misschien toch gebeurt vind ik wel een terecht kritiekpunt op de klassieke school.

Er zijn toch ook meerdere wegen naar Rome? De pizzapunt als tool om achter de hand te houden vind ik best handig. Daarnaast gaat het als recreant puur om het plezier. Zo ski ik bij uitzondering wel eens een stukje met volkomen vlakke ski’s (heeft iets weg van 1:25 uit bovenstaand filmpje). Het voldoet aan geen enkele methode, maar ik vind het gewoon leuk! Zo moet je de pizzapunt denk ik ook zien; als het iets oplost dan is het per definitie goed.[post]Martin7182 op 31 dec 2017 18:00

een beginner op de zwarte piste? Een beginner tussen de puckels. Daar zal je met de ploeg niets te zoeken hebben. Met de ski’s parallel en volgens de PMTS methodiek geen probleem op
De juiste pistes.Bij welke benadering gaat het haast van zelf en bij welke moet er geduwd/ gewerkt worden. Advies ga eerst eens een cursus volgen en kom daarna met commentaar. Want nu lijkt het veel van spijkers op laagwater zoeken.

Overigens wordt bij ESF ook al in de piou piou club (kids rond 5 jaar) parallel geoefend in de eerste week. Het optillen van 1 ski en of een spongetje met twee ski’s is geloof ik zelfs een van de toetsingscriteria aan het eind van de week. Of dat het bij flocon is. Nou ja, in ieder geval de eerste week voor de meeste kids.
Dus ploegbocht maar ook al vrij rap parallel. Gaat supervlug bij die kids.
Dat is dan wel weer klassieke school, maar zo zwart wit is het dus allemaal niet.

En met deze mooie conclusie sluiten wij deze discussie af. Hoop ik 😱😂🤢😜

@guusvanbosveldheinsi, nee niet op de zwarte piste. Aan het eind van de dag vind je soms lastige passages op plekken die je als beginner niet kunt ontwijken. Of je moet op de front de neige blijven.

In een ander topic ontstond een stevige discussie over de lesmethode pmts versus de klassieke school.

Dit topic is speciaal voor het voortzetten daarvan.
Heel in het kort:

  • klassieke school: van ploegbocht naar uiteindelijk carven.
  • pmts: direct parallel skiën.

Beide hebben een fanclub, de een breed en de ander fanatiek.

Dus brandt los zou ik zeggen :)

Hessel op 27 dec 2017 21:36

Kan iemand mij uitleggen waar de afkorting PMTS voor staat? En vervolgens via een methodische opbouw uitleggen hoe dit in welke vorm dan ook werkt?

Thanks goos

Ik wist ook niet wat PMTS was. Ik ski al een tijdje en heb het lang geleden via de klassieke methode geleerd. Lijkt me interessant maar heb er toch mijn twijfels bij. Techniek staat voor mij nog altijd voorop, vooral als je het pas aanleert en ‘afkijken’ hoe andere skiërs het doen lijkt me toch wat gevaarlijk…

Plaats een reactie