Nieuwe skischoenen op eigen ski's

Misschien een hele domme vraag (te stom zelfs om in de rubriek ‘Domme Vragen’ terug te komen @Rogier?), maar ik wil nieuwe skischoenen kopen. Moet ik er dan nog rekening mee houden dat de buitenmaat van de zool net zo lang is als mijn huidige schoenen, i.v.m. mijn bindingen??

Volgens mij zijn die namelijk ‘hard’ op m’n ski’s geschroefd.

Bij een railbinding zijn ze vaak zo aan te passen. Bij geboorde binding is vaak maar weinig speling en moeten ze opnieuw geboord als t nie past.

Als je dezelfde maat koopt, zal de zoollengte vermoedelijk niet veel schelen. Als voorbeeld: de zoollengte (BSL) van maat 26,5 varieert van 303mm (Fischer) tot 309mm (Atomic). Dat kan je binding doorgaans wel opvangen.
Zie hier voor de verschillende zoollengtes:
https://www.evo.com/guides/ski-boot-sole-length-size-chart…
Wat is je huidige maat en zoollengte?
En welke ski’s en bindingen heb je?

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 dec 2017 16:39

Opnieuw boren is geen probleem. Ik vind skischoenen zo belangrijk dat ik echt niet op de zoollengte zou letten.

Als je op een gegeven moment een 50/50 twijfel hebt over twee schoenen zou de zoollengte de doorslag kunnen geven, maar anders niet. En zoals hierboven al gezegd, vaak past het gewoon…

*bericht bewerkt door Rogier op 28 dec 2017 16:43

Click. Click. Peace

Overigens klopt de lijst van EVO niet helemaal (heb even mijn eigen schoenen er in opgezocht.).

Speling in de binding zal hoogstwaarschijnlijk voldoende zijn en anders opnieuw boren idd.

Bedankt!

Ik ga eens even goed naar mijn materiaal kijken. Fijn om te weten dat een beetje speling geen issue is en dat ‘herboren’ ook een optie is.

Ik ben er wel uit dat ik naar een echte bootfitter ga, en me niet laat verleiden door lage prijzen bij een Decathlon-achtige zaak.

Bedankt!

Ik ga eens even goed naar mijn materiaal kijken. Fijn om te weten dat een beetje speling geen issue is en dat ‘herboren’ ook een optie is.

Ik ben er wel uit dat ik naar een echte bootfitter ga, en me niet laat verleiden door lage prijzen bij een Decathlon-achtige zaak.

Remko2 op 28 dec 2017 17:24

Als je dan je skies mee neemt, kunnen ze daar direct je skies/bindingen aanpassen aan je nieuwe schoenen…
Hoort er bij(neem ik aan)…

Bedankt!

Ik ga eens even goed naar mijn materiaal kijken. Fijn om te weten dat een beetje speling geen issue is en dat ‘herboren’ ook een optie is.

Ik ben er wel uit dat ik naar een echte bootfitter ga, en me niet laat verleiden door lage prijzen bij een Decathlon-achtige zaak.

Remko2 op 28 dec 2017 17:24

wellicht goed om eventuele misverstanden te voorkomen. speling is wel een probleem maar bedoeld wordt dat ook een vast geboorde binding (itt een rail of rental binding) er meestal wel wat instelruimte is. Vaak wel 20 tot 30 mm.

beste advies staat hierboven: neem ze mee en als service zullen ze je binding verzetten. Zelf klooien zou ik alleen doen als je weet wat je doet. voor je het weet zit er te veel speling op en krijg je last van prerelease.

Bedankt!

Ik ga eens even goed naar mijn materiaal kijken. Fijn om te weten dat een beetje speling geen issue is en dat ‘herboren’ ook een optie is.

Ik ben er wel uit dat ik naar een echte bootfitter ga, en me niet laat verleiden door lage prijzen bij een Decathlon-achtige zaak.

Remko2 op 28 dec 2017 17:24

wellicht goed om eventuele misverstanden te voorkomen. speling is wel een probleem maar bedoeld wordt dat ook een vast geboorde binding (itt een rail of rental binding) er meestal wel wat instelruimte is. Vaak wel 20 tot 30 mm.

beste advies staat hierboven: neem ze mee en als service zullen ze je binding verzetten. Zelf klooien zou ik alleen doen als je weet wat je doet. voor je het weet zit er te veel speling op en krijg je last van prerelease.

SPAM op 29 dec 2017 15:12

Dat klopt, maar zover wil je je binding echt niet naar echter zetten. Dan verschuift het midden van je schoen ook flink.
Ik heb even gekeken op mijn eigen raiblinding. 305mm en 307mm hebben dezelfde instelling, de bindingpositie is dan gelijk. Ik neem aan dat de veerspanning het verschil van 2mm opvangt?

valt wel mee hoor. bij 20 mm staat het midden van de schoen slechts 10 mm naar achteren. op mijn poeder ski’s was er een range van ongeveer 65 mm om de binding te monteren. helemaal voor was voor park helemaal naar achteren voor poeder. 10 mm zal voor de gemiddelde skiër nauwelijks merkbaar zijn.

2 mm zou idd nog kunnen met veerspanning maar vaak zit er ook nog een extra stelschroef op de achterbak voor de fijn afstelling. pas alleen op dat je dan de juiste schroef pakt en niet je DIN waarde van de veer aanpast.

Aha. Een stelschroef zie ik overigens niet zitten.

Plaats een reactie