Mensen die uit liften vallen....

Wees voorzichtig in de lift…

https://youtu.be/BHtP4bNu9MI

Click. Click. Peace

Hoe val je in godsnaam uit een lift ?
Het lijkt erop dat al de ongevallen van buiten europa komen. Is dit toeval ? Is er een verschil in lift veiligheid ?

Mijn zoontje hing ook een keer onderaan zo’n stoeltjeslift. Hij was toen 5 of 6 jaar en met een skiklasje onderweg. De ski-juf moest het klasje verdelen over een paar stoeltjes en had mensen gevraagd of ze de kleintjes wilden helpen. Blijkbaar begrepen ze niet dat ze mijn zoontje een beetje moesten optillen om op het stoeltje te komen. Het duurde blijkbaar toch even voordat de lift stopte en naar me later verteld is, hing hij een paar meter boven de grond. Hij heeft er gelukkig niets aan overgehouden.

Volgens mij is dit filmpje kortgeleden ook al eens langsgekomen en inderdaad, heel veel is niet Europa. Naar het schijnt is het in Amerika veel minder gebruikelijk om de bar naar beneden te doen, dat verklaart in mijn ogen een hele hoop. Met de bar naar beneden kan je er bijna niet uitvallen, zelf als je graag wilt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tsjonge, wat een smakker maakt die skieer uit het eerste filmpje. Zou die dat hebben overleefd / zonder botbreuken?

Bergen + Sneeuw = ❤

Eens in Amerika wezen skien (Californië). Bij 90% van de liften geen ‘veiligheidsbeugel’ je hield je gewoon vast achter je bankje. Voor de snowboarders onder ons erg zwaar om continue met een bungelend been te hangen.
Volgens onze bevriende Nederlandse skileraar daar doen de maatschappijen dit om zo geen aansprakelijkheid te hebben, voor ons vreemd om te begrijpen, maar voor in Amerika: geen veiligheidsbeugel: geen aansprakelijkheid skigebied (vaak particulier), wel een beugel en je valt eruit: aansprakelijkheid skigebied met bijbehorende aanklacht!

En dan verderop in het filmpje een paar sukkels die zo iemand zonder hulpmiddelen op willen vangen!
Of is dat het principe gedeelde smart is halve smart. Dan breken er tenminste een aantal mensen iets ipv éentje.

Tsjonge, wat een smakker maakt die skieer uit het eerste filmpje. Zou die dat hebben overleefd / zonder botbreuken?

Nelis op 1 jan 2018 08:52

Die heeft het volgens mij overleefd met minimale verwondingen… Ik kan het bijbehorende nieuwsartikel zo helaas niet terugvinden…

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

En dan verderop in het filmpje een paar sukkels die zo iemand zonder hulpmiddelen op willen vangen!
Of is dat het principe gedeelde smart is halve smart. Dan breken er tenminste een aantal mensen iets ipv éentje.

Taan op 2 jan 2018 11:50

Dat lijkt een kind, als je dan de val enigzins kan breken lijkt me dat het proberen waard. Als het jouw kind was zou je dat ook prefereren boven een video opname vanuit elke hoek van de val ;-)

Eens in Amerika wezen skien (Californië). Bij 90% van de liften geen ‘veiligheidsbeugel’ je hield je gewoon vast achter je bankje. Voor de snowboarders onder ons erg zwaar om continue met een bungelend been te hangen.
Volgens onze bevriende Nederlandse skileraar daar doen de maatschappijen dit om zo geen aansprakelijkheid te hebben, voor ons vreemd om te begrijpen, maar voor in Amerika: geen veiligheidsbeugel: geen aansprakelijkheid skigebied (vaak particulier), wel een beugel en je valt eruit: aansprakelijkheid skigebied met bijbehorende aanklacht!

An32 op 1 jan 2018 21:13

Ik zit even wat op reddit hierover te lezen en daar lijken vooral 2 redenen te zijn:

  • Veel liften hebben geen bar
  • Daarnaast vinden sommigen het niet heel cool (maar die wordt vaak verpakt als: ik heb het niet nodig, ik kan goed zitten)

Daarnaast: doordat de bar weinig naar beneden gaat, gaat ie vaak tegen het hoofd van iemand als ie toch naar beneden gaat.

Over dat lawsuit verhaal is eigenlijk niets te vinden. Ik denk dat als dat al waar is, dat er voor zou zorgen dat je nergens meer zo’n beugel zou zien…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eens in Amerika wezen skien (Californië). Bij 90% van de liften geen ‘veiligheidsbeugel’ je hield je gewoon vast achter je bankje. Voor de snowboarders onder ons erg zwaar om continue met een bungelend been te hangen.

Volgens onze bevriende Nederlandse skileraar daar doen de maatschappijen dit om zo geen aansprakelijkheid te hebben, voor ons vreemd om te begrijpen, maar voor in Amerika: geen veiligheidsbeugel: geen aansprakelijkheid skigebied (vaak particulier), wel een beugel en je valt eruit: aansprakelijkheid skigebied met bijbehorende aanklacht!

An32 op 1 jan 2018 21:13

Ik zit even wat op reddit hierover te lezen en daar lijken vooral 2 redenen te zijn:

  • Veel liften hebben geen bar
  • Daarnaast vinden sommigen het niet heel cool (maar die wordt vaak verpakt als: ik heb het niet nodig, ik kan goed zitten)

Daarnaast: doordat de bar weinig naar beneden gaat, gaat ie vaak tegen het hoofd van iemand als ie toch naar beneden gaat.

Over dat lawsuit verhaal is eigenlijk niets te vinden. Ik denk dat als dat al waar is, dat er voor zou zorgen dat je nergens meer zo’n beugel zou zien…

Roy83 op 2 jan 2018 13:39

In de 3 gebieden waar we destijds zijn geweest (squaw valley, Havenly en Northstar) heb ik in totaal ook maar 2 stoeltjesliften met een balkje gezien,

Even voor mijn beeldvorming: Die veiligheidsbalk die soms niet op de liften zit in de USA: hebben we het dan over de stalen balk die je over je hoofd schuift zodra je bent ingestapt, en waaraan de voetsteun zit waar je je ski’s / snowboard op kan laten rusten?

Bergen + Sneeuw = ❤

Ja volgens mij wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even voor mijn beeldvorming: Die veiligheidsbalk die soms niet op de liften zit in de USA: hebben we het dan over de stalen balk die je over je hoofd schuift zodra je bent ingestapt, en waaraan de voetsteun zit waar je je ski’s / snowboard op kan laten rusten?

Nelis op 3 jan 2018 16:15

Ja die, en waar je ook met je armen op kunt leunen.
(Vriendin snowboardster had t erg zwaar in de liften daar)

Plaats een reactie