Rijden via Frankrijk of Duitsland/Zwitserland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Beste Wintersporters,

We gaan over twee weken voor het eerst op wintersport naar Frankrijk, naar Val Cenis. We gaan ‘s nachts rijden vanwege de kleine kinderen.

Google geeft een route via Frankrijk of een route via Duitsland/Zwitserland die ongeveer even lang duren.

Welke zouden jullie nemen en waarom?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 27 aug 2020 15:46

Voordelen via Zwitserland:
Als je vaker naar Frankrijk/Italië gaat dit jaar zou ik via Zwitserland rijden omdat je dan met het Zwitserland vignet en een laatste restje tol vanaf Genève tot aan Val Cenis goedkoper uit bent.

Last-minute besluit: als het spookt in de Ardennen rijdt het in Duitsland vaak beter door.

Voordelen door Frankrijk:
Je kunt in Luxemburg goedkoper tanken
Snelwegen (tolwegen) zijn wat beter dan de Duitse snelwegen
De Duitse Baustellen…

Lekker hoor, kom er net vandaan. De omstandigheden zijn al top en komende week valt er nog een bak sneeuw bij. Met de wintersportverkeersdrukte hoef je geen rekening te houden medio januari.

Wij rijden altijd via Frankrijk, dat is volgens mij ook de kortste route vanuit midden Nederland. Uiteraard moet er wel tol betaald worden, maar het rijdt over het algemeen aardig door. Tussen de Luxemburgse grens en Nancy zijn geen tolwegen, nadeel is dat de maximale snelheid beperkt is en het wat drukker kan zijn gedurende spitstijden. Hier heb je uiteraard geen last van als je 's nachts rijdt, zoals je van plan bent. Normaal gesproken zou ik ook rekening houden met drukke wegen in Duitsland richting de wintersport, maar daar zul je geen last van hebben, aangezien het geen drukke wintersportperiode is.

Onze voorkeur via frankrijk. Sneller en makkelijker. Wel iets duurder aan tol.

Via autoroute rijdt veel prettiger dan via autobahn, BRD is al een tijdje, en de komende jaren ook 1 grote baustelle.
Wel goed opletten op flitsers rond Metz en Nancy. De max snelheid verandert daar om de paar kilometer, en dat is een grote kaskraker voor de franse overheid. Als je toch via Zwitserland rijdt (wat ik niet zou doen) daar ook ontzettend goed opletten met flitsers.
Als je rond de spits bij Lyon bent, neem dan de a432; en eventueel de route via bourg-en-bresse, die rijd lekkerder door dan de route du soleil.

*bericht bewerkt door Onnem op 01 jan 2018 14:36

The older I get, the better I was

Kijk ook naar lokaal weer, ardennen en weer in luxemburg en rond nancy kon dramatisch zijn… En s’nachts ben je echt alleen
. Dus bij ijzel sneeuw etc overweeg duitsland Ipv ardennen luxemburg

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Kijk van te voren op een goede overzichtskaart wat de opties zijn en bepaal op het laatste moment op basis van de actuele weer- resp. verkeerssituatie wat op dat moment de beste route voor je is.
Dat vind ik belangrijkere argumenten dan een paar € besparing op brandstof of tol en de dichtheid van het flitspalen netwerk (waar je helemaal geen last van hoeft te hebben).

Rob

Misschien dat dit ook handig is om te weten : De route door Duitsland hebben wij afgelopen week gereden om in zwitserland te komen. Wij hebben bijna geen Baustelle gezien en zeker geen vertraging ervan gehad.

Paul

Inderdaad even vantevoren checken wat het weer gaat doen en op basis daarvan beslissen.
De drie keer dat wij er zijn geweest zijn we heen in 2x gereden en terug in 1x, met op de heenweg in principe een tussenstop in Lyon (ik kan de familiekamers in de BB-Hotels zeer aanraden), dus altijd via Frankrijk.
Maarrrr… we hebben vorig jaar medio januari onderweg naar Val Cenis enorme sneeuwbuien gehad vanaf de Ardennen en zijn toen in Dijon gestrand. Het was echt niet grappig om met die enorme sneeuwval te moeten rijden, de wegen waren compleet wit en op een gegeven moment was het eigenlijk niet meer te doen. Dus als dat de voorspelling is, dan zou ik die sneeuw proberen te vermijden;) Zo niet, dan rijdt het via Luxemburg-Dijon-Lyon-Chambéry-Modane in principe het snelst.
Goede reis en veel plezier, het is een onwijs leuk gebied, zeker met kinderen!

Bij de route via Duitsland kun je ook veel sneeuw hebben in de Eifel/Hunsrück. De wegen worden daar wel beter vrij gehouden naar mijn idee. Ik vind beide routes prima te rijden. Voor- en nadelen zijn al benoemd. De enorme Baustelle op het stuk voor Basel is klaar dus Duitsland rijdt nu een stuk beter door. Let zeker in Zwitserland goed op je snelheid. Boetes zijn daar zeer hoog.

Misschien dat dit ook handig is om te weten : De route door Duitsland hebben wij afgelopen week gereden om in zwitserland te komen. Wij hebben bijna geen Baustelle gezien en zeker geen vertraging ervan gehad.

Denktank op 1 jan 2018 17:36

heb route van de week gereden op donderdag, de 61 vanaf venlo en tot karlsruhe perfect. Daarna beetje meer hektiek en daarna tot grens weer beter en in zwitserland rustig aan. Route is verbeterd

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Misschien dat dit ook handig is om te weten : De route door Duitsland hebben wij afgelopen week gereden om in zwitserland te komen. Wij hebben bijna geen Baustelle gezien en zeker geen vertraging ervan gehad.

Denktank op 1 jan 2018 17:36

Volgens mij bouwen ze vooral in de zomer ivm het weer; net als in Zwitserland

Rob

@Kiek-s
Laat je weten welke route het is geworden en hoe het was? Een week later rijden wij nl ook naar Val Cenis, al overwegen we nu ook om het in 2 etappes te doen net als Jorien83. Lyon is alleen net te ver weg om op een redelijk tijdstip je hotel/BB binnen te lopen (we kunnen pas rond een uur of 16 vertrekken) dus we gaan waarschijnlijk een stukje noordelijk overnachten.

@KIEK-S : wil je achteraf even de must sees en do’s kort doorsturen? Wij gaan naar Val Cenis ( lanslebourg ) tijdens de krokus en ik ben benieuwd naar wat recent nieuws over de sneeuwcondities, pistepreparatie, restaurant, …

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe. We hebben onze reisbescheiden ontvangen en daarin wordt ook de route via België-Luxemburg-Frankrijk aanbevolen en erbij vermeld dan heb je tot het daldorp Modane enkel snelweg heeft.

Zou iemand die ook eens de andere route, dus via Duitsland-Zwitserland heft gereden wellicht aan kunnen geven hoe het laatste stuk is? Zwager is een keer zo gereden naar een andere Franse wintersport bestemming en gaf aan dat t laatste stuk enkel bergpassen was en met slecht weer dus helemaal niet opschoot, terwijl via Frankrijk je dus langer snelweg had, maar omdat hij een stuk noordelijker zit, wist hij niet of dat ook voor Val Cenis geldt.

Via Zwitserland naar Modane is in dit geval ook alleen maar snelweg, via Genève, Annecy, Chambery en de Autoroute de Maurienne. Ligt er aan wat je fijner vindt. Via Frankrijk lijkt me iets duurder, via Zwitserland iets onrustiger, al kan het in België ook spoken en onrustig rijden.

Hangt van je persoonlijke voorkeur af maar de keuze maakt niet zo gek veel uit qua tijd of afstand.

Mr. Slow

Ik ben een keer via Zwitserland naar Val Cenis gereden en een keer via Frankrijk. Je moet altijd via het drukke Chambéry in Frankrijk. In Zwitserland kan het stuk tussen Basel en Bern (A2 - A1) lastig zijn bij slecht weer. In Frankrijk zijn de A43 Lyon - Chambéry en de A40 Bourg-en-Bresse - Geneve altijd druk.

Verder ben ik het helemaal eens met @Quick hierboven.

En over het laatste stuk van Modane naar Val Cenis hoef je je niet druk te maken. Dit is een makkelijk te rijden weg zonder lastige haarspeldbochten e.d.

Wij gaan over twee weken ook die kant op, richting L3V. Dat is voor het overgrote deel, tot aan de Mauriennesnelweg iets voor Albertville, dezelfde route. Wij gaan elk jaar om deze tijd richting de bergen, meestal richting Frankrijk. Wij vertrekken altijd op zaterdag om een uur of vier, half vijf. Daarmee heb je nog een stuk nachtrust en dat rijdt (vind ik zelf tenminste) veel prettiger dan de nacht doorhalen.
Onze route is altijd via Frankrijk. Onze ervaring is dat dat nog los van de Baustellen aanzienlijk rustiger is dan via Duitsland, zeker door de Ardennen en vanaf Nancy. Bij Dyon gaan wij dan niet richting Lyon, maar richting Bourg-en-Bresse (A39-A40-A432) en vervolgens naar de A43 achter Lyon. Ietsje om (30 km of zo), maar wel altijd heel rustig. Wel bij risico op sneeuw het weerbericht in de gaten houden via FM 107.7, deze route ligt iets hoger en kan gevoelig zijn voor sneeuw.
In deze periode (laatste week jan-eerste week feb) hebben wij eigenlijk nooit verkeersproblemen, de drukte is niet te vergelijken met die vanaf een week of twee later. Ook geen problemen rond Lyon en Chambéry; wij zijn altijd begin van de middag op de plaats van bestemming. Anders zou het kunnen zijn als het slecht is in de Ardennen, maar zo vaak komt dat niet voor, wij hebben het zelf nog nooit meegemaakt.

Een jaar of drie/vier geleden zijn wij om deze tijd van het jaar ook naar Val Cenis geweest. Vanaf oprijden van de Maurienne waren wij op zaterdag rond/net na het middaguur bijna alleen op de weg, heel rustig tot aan Val Cenis. Er was toen ook behoorlijk sneeuw gevallen en de straten in het dorp waren wit. Maar tot aan de bestemming (in Lanslevillard) geen kettingen nodig.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Enige nadeel aan Zwitserland vind ik het stuk voor Bern (vanuit het noorden gezien). Daar kan het op zaterdag zo belachelijk druk zijn (beide kanten op!), ongeacht het seizoen. Zwitsers gaan en masse op zaterdag boodschappen doen, zo lijkt het altijd…

Wij rijden altijd over Duitsland en gaan dan bij Arnhem of Venlo de grens over, afhankelijk van tijdstip van vertrek. Zo proberen we het Ruhrgebiet te mijden als we eens op vrijdagmiddag vertekken i.v.m. de avondspits…

Qua tijd ontloopt het elkaar nauwelijks, maar deze route is iets goedkoper en ikzelf vind het prettig rijden omdat ik deze route al 30 jaar rijd als vakantieganger naar de Alpen of Italië.

Paar jaar terug 1x via Frankrijk naar Vaujany gereden en dat ging ook prima gebied de eerlijkheid mij te zeggen… ;)

@G11ling
Heen zijn we via Duitsland - Luxemburg - Frankrijk gereden. Was volgens Google maps klein stukje om maar je vermijdt de Ardennen. Eerste stuk voelde wel als langzame route want daar waren nog wel veel wegwerkzaamheden en flink stuk geen snelweg.
Terug zijn we via Zwitserland Duitsland gegaan. Ging prima weinig wegwerkzaamheden en geen files. De anderen gingen overdag via Frankrijk en dat reed ook prima. Geen vakantietijd en geen extreem weer dan is alles wel te doen.
@VDG_1979
Val Cenis beviel erg goed. Het is geen gebied voor echt gevorderden en kilometerknallers, maar prachtig ontspannen en veel tussen bomen en mooi uitzicht. De bois des cocqs in Lanslebourg was prachtig. De traverse is voor boarders niet leuk omdat de onderste helft echt veel te vlak is. Liften zijn goed, wel nog aantal stoeltjesliften die niet afremmen bij in en uitstappen, dus dat is wel apart.

Wij zaten zelf in Lanslevillard dus geen tips verder in dat opzicht. Pistes lagen er door de vele verse sneeuw goed bij. Op lage delen hier en daar wel ijs door de hoge temperaturen. Maar dat kan allemaal in een paar weken tijd weer helemaal anders zijn.

@KIEK-S : Bedankt voor de update! Leuk dat je ervan kan genieten! Ik hoopte al op een ontspannen gebied aangezien we met het gezin gaan ( twee dochtertjes van 6 en 9 ). Die skiën wel al goed maar pittige rode pistes om op te knallen hou ik toch liever voor mijn short-ski vakanties. Lijkt erop dat we goed gekozen hebben.
Nu nog hopen op goede sneeuwcondities binnen een drietal weken en een stralende zon :-)!

Bedankt voor de terugkoppeling @Kiek-s. Inmiddels heeft mn lief besloten in 2 etappes te rijden, vrijdag vertrekken, overnachten bij Macon en de volgende ochtend door. Zo zijn we vroeg in de middag in Val Cenis.
Ik heb zelden zo uitgekeken naar een vakantie als deze keer. En de voorspellingen zijn geweldig goed! #zinin 😄

@G11ling : je mag gerust je ervaringen ook delen na je terugkomst :-). Veel plezier alvast!!

Plaats een reactie