Kleinschalig skigebied in de buurt van L3V

Begin maart ben ik een weekend met vrienden in Val Thorens. De vrienden gaan zondagavond weer naar huis, maar ik ben nog t/m woensdag vrij. Nu zit ik eraan te denken om op weg naar huis nog één of twee kleine skigebiedjes te bezoeken. Na het groot-groter-grootst geweld van VT ben ik op zoek naar het andere uiterste: kleine, autenthieke gebiedjes. Langzame 2-persoons stoeltjesliftjes zijn geen bezwaar, maar liever geen sleepliften waarmee je als een raket wordt afgevuurd.
Iemand tips ?

De hele Maurienne-vallei ligt er vol mee. Klein en knus in vergelijking met L3V dan toch… Valfréjus, Bonneval sur Arc, La Norma, Van Cenis…

Zoals GiGi aangeeft. Maar die gebieden zijn niet echt op de route terug naar huis. Dan kun je beter iets nemen zoals Le Collet d’Allevard en Areches-Beaufort. Zie ook https://www.wintersport.nl/wintersport/frankrijk en druk op de kaart om alle gebieden te zien liggen. Of Pralognan La Vanoise of Sainte Foy in de Tarantaise.

*bericht bewerkt door Quick op 16 jan 2018 23:18

Mr. Slow

La Norma!

“Sainte Foy in de(?) Tarantaise” dat is ook niet bepaald op de weg naar huis…

Anyway, vergeet Les Saisies niet!

Uitrusten doe je maar in de lift.

Zou ik bijna Le Grand-Bornand vergeten…

Uitrusten doe je maar in de lift.

“Sainte Foy in de(?) Tarantaise” dat is ook niet bepaald op de weg naar huis…

Anyway, vergeet Les Saisies niet!

Roko op 16 jan 2018 23:29

Ja, de vernederlandste naam van Sainte Foy en Tarantaise. Maar dat is inderdaad niet op weg naar huis. Wel een stukje minder ver “om” dan Bonneval, Valfrejus of La Norma…

Les Saisies en Le Grand Bornand ook leuke tips, vooral die laatste. Maar die zijn ook onderdeel van wat grotere gebieden.

Mr. Slow

De Maurienne vallei is inderdaad ver om. Ik denk nog aan Combloux. Ben er zelf nog niet geweest, ligt wel vlakbij het mondaine Megeve dus geen idee wat dat met de prijs doet.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik kan Arêches-Beaufort van harte aanbevelen. Ook Espace Diamant of Le Grand Bornand.
En als je helemaal exotisch wil doen ga je naar Les Brasses en Les Haberes-Hirmentaz. Deze staan nog op mijn to-do-list.

*bericht bewerkt door Bennie op 17 jan 2018 07:06

Volgens mij het ‘enige’ gebied wat echt op de route ligt is Valmorel. Ook leuk trouwens. Of je rijdt wat naar het noorden, richting Megève of Flaine?

Als het echt op de terugweg naar de Lage Landen moet liggen valt de Mauriënne-vallei inderdaad af op dat punt. Aan de andere kant: ik begreep dat het om een paar dagen gaat. Vanuit L3V is het een reis van 2 uur naar het midden van de Mauriënne-vallei en vanuit daar is het ongeveer even ver terug naar de Lage Landen als vanuit L3V zelf.

Als het gaat om een skigebiedje voor de reisdag: lekker echt iets op de route zoeken. Gaat het om een paar extra dagen, dan biedt een regio als de Mauriënne-vallei wel meer mogelijkheden.

Dit even los van alle andere genoemde opties, wat ook vast en zeker heel fijne skigebiedjes zijn.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 jan 2018 11:14

Als je echt op route een klein gebiedje wilt is La Sambuy misschien een optie. Het ligt tussen Alberville en Annecy in en dus op route als je via Annecy weer terug richting Nederland gaat.

Born to Ride

Overigens staan kleinschalige Franse skigebieden wel synoniem voor sleepliften die regelmatig op standje lanceer staan.

Overigens staan kleinschalige Franse skigebieden wel synoniem voor sleepliften die regelmatig op standje lanceer staan.

Bennie op 17 jan 2018 13:14

Een aantal wel, maar dat geldt zeker niet voor alle kleine Franse gebieden.

Born to Ride

Overigens staan kleinschalige Franse skigebieden wel synoniem voor sleepliften die regelmatig op standje lanceer staan.

Bennie op 17 jan 2018 13:14

Een echte POMA, niet geschikt voor je oma. ;-)

Uitrusten doe je maar in de lift.

Een echte POMA, niet geschikt voor je oma. ;-)

Roko op 17 jan 2018 16:35

😂😂
Ik ben overigens grote fan van deze sleepliften. Lekker snel en je verveelt je geen moment 😉

Ik ben overigens grote fan van deze sleepliften. Lekker snel en je verveelt je geen moment 😉

paolie op 17 jan 2018 17:06

Ik ook. Maar dan wel op ski’s. Op het snowboard houd ik dat geen dag vol. Vind m’n bovenbeen niet zo leuk. Of ik moet maar eens leren switch te rijden in de sleeplift :)

Ik sluit mij volledig aan bij de bovenstaande reacties ivm het massif d’aravis. Le grand bornand, maar ook la clusaz zijn zeer leuk voor enkele dagen. Bij sneeuwval of wind zit je mooi tussen de bomen, bij mooi weer heb je op de weinige echt hoge stukken een fantastische omgeving om naar te staren. Bovendien vallen de prijzen van de skipas en het eten op de piste reuze mee. Het lijkt erop dat ze het beste van Oostenrijk en Frankrijk mooi gecombineerd hebben.

Beetje om, maar ik vond Les contamines de montjoje (omgeving Megeve/Saint Gervais) erg leuk. Niet groot maar niet te klein, vrij moderne liften en nog redelijk onontdekt. Je skipas geldt ook in Evasion mont blanc. Geen hoogbouw, chalets langs de dalafdaling, lange pistes en prachtig uitzicht.

Misschien kun je hier wat mee: https://www.wintersport.nl/forum/topic/393770

Cohennoz is het snelst bereikbaar vanaf Albertville. Niet klein, wel kleinschalig en authentiek. En als je wil kun je vrij vlot naar Hauteluce rijden om een dag Les Contamines te doen. Aan kilometers geen gebrek, want die twee samen vormen 300km aan pistes.

Als je langs Chambery gaat kijk eens bij Le Revard/Le Feclaz. Je kunt ook overwegen via de Jura - Elzas te rijden, niet veel om en toch wat aardige gebiedjes.
Of kijk op onderstaande kaarten welke plaatsen op je route liggen of kunnen liggen:
https://www.france-montagnes.com/guide-des-stations/carte-de…
https://www.skiinfo.fr/france/carte-stations.html

bon ski

@Bennie: Hier kan ik zeker wat mee, dankjewel.
Alle andere reageerders ook bedankt, opties genoeg zo te zien. Jammer dat ik maar 2 dagen de tijd heb 😜

Plaats een reactie