Twijfel tussen Atomic Redster S7 en S9

Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het kopen van nieuwe ski’s.

Ik heb voorheen geskied op de Salomon 24 X-Kart (1.64 meter), maar wil nu nieuwe kopen en na me goed te hebben ingelezen twijfel ik tussen de Atomic Redster S7 en S9 (Blizzard SRC is ook nog een optie).

Ik ski nu 10 jaar en heb een redelijk tot goede techniek, maar hij is zeker niet perfect. Ik kom alle pistes prima af en vind het leuk om op snelheid te skiën met voornamelijk korte bochten. Ik ben 1.81 meter en 76 kilo.

Mijn twijfel zit erin dat mijn techniek niet perfect is, de S7 dan beter geschikt zou zijn vanwege de vergevingsgezindheid. De S9 daarentegen stabieler zou zijn als het wat harder zou gaan. Ik twijfel ook welke lengte ik zou moeten nemen. S7: 1.63m of 1.70m, S9: 1.65m of 1.71m

Hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien zodat ik de knoop kan doorhakken.

Serge

Ik heb de X-kart ook gehad. Fijne ski, maar totaal vergelijkbaar met de S9. Die is echt een flink niveau hoger. De S7 heb ik een keer indoor geskied. Ik vond hem toen niet echt levendig. Ik zou dus voor geen van beiden gaan.
De juiste lengte zou overigens 1.63 cq 1.65 zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2018 11:23

Oké, bedankt voor je reactie. Heb je misschien een alternatief als je mijn verhaal zo hebt gelezen?

Het ligt eraan wat de reden is dat je een andere SL wil. Wat mis je in de X-kart/wat verwacht je van een nieuwe ski?

Overigens kun je zowel de S7 en de S9 in Zoetermeer proberen. Ze hebben ook nog een aantal andere slalomski’s.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/385190

Moet natuurlijk zijn in de eerste post: totaal onvergelijkbaar.

Ja dat had ik begrepen. Wil na 3/4 jaar sowieso een nieuwe ski proberen, technieken in de ski’s worden toch ook steeds vernieuwd en beter. Ik zoek een betere kantengrip en nog wat stabieler bij hogere snelheden.

Woon je in de buurt van Zoetermeer? Völkl Racetiger SL (heb je er meer van meen ik), Rossignol Hero Elite ST TI, Head Rebels SL/SLR (of evt de Magnum) zijn ook nog opties, om er maar een paar te noemen. De SLR hebben ze meen ik ook in Zoetermeer. De Elan SLX (veel te stijf voor mij persoonlijk) en de Salomon SC hebben ze er ook.
Testen kost € 15 (plus baanhuur), dan mag je er 5 testen. Is leuk om te doen. Ze hebben alles in je lengte.
Behalve de SLR allemaal een klasse hoger dan de x-kart (althans in mijn beleving).
Ps. Kun je met jouw X-kart goed rutschen? Ik kreeg m niet aan het rutschen. Snijden deed hij daarentegen heel makkelijk.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2018 14:13

Ik heb me zojuist max ingelezen in de skies die jij aanraadde. Degene die mij het meeste aanspreekt is de Volkl Racetiger Sl Uvo. Enige vraag die ik nog daarover aan jou heb is dat deze volgens wat ik erover gelezen heb in dezelfde categorie valt als de Salomon S9 en dus waarschijnlijk een stap te ver voor mij is of zie ik dat verkeerd?

Wat betreft de 24 X-Kart, ik moet zeggen dat alles me met deze ski naar wat ik er over gelezen heb klopte, zowel het carven/snijden als het rutschen gaan mij prima af met deze skies. Hoewel ik niet heel veel vergelijkings materiaal heb gehad. Dit was mijn eerste sl carve ski

Ik heb me zojuist max ingelezen in de skies die jij aanraadde. Degene die mij het meeste aanspreekt is de Volkl Racetiger Sl Uvo. Enige vraag die ik nog daarover aan jou heb is dat deze volgens wat ik erover gelezen heb in dezelfde categorie valt als de Salomon S9 en dus waarschijnlijk een stap te ver voor mij is of zie ik dat verkeerd

Sealdp op 20 jan 2018 16:39

Op zich is dat wel dezelfde categorie, maar de Völkl is toch net even wat vergevingsgezinder en meer allround (slipt wat beter bijvoorbeeld) dan de Atomic. Wat tip-rocker doet daar wonderen in.

Ik ken de Racetiger niet, dus daar kan ik helaas niks over zeggen.

@GiGi, mijn verhaal hebben gelezende, zou jij mij deze dan ook aanraden of heb jij nog betere opties?

De Völkl Racetiger SL, Elan SLX of Rossignol Hero Elite ST Ti zou ik zeggen. Die hebben allemaal dat beetje meer veelzijdigheid zonder in te leveren op precisie.

Oké super bedankt voor de reacties. Ik ga deze verder bekijken, evt testen en dan tot aanschaf over!

@GiGi, toch nog een vraag. Wat vind jij vd Head Supershape Titan überhaupt en daarnaast ten opzichte vd Volkle Racetiger Sl?

Het spreekt mij namelijk erg aan dat deze naast een goede carver, snel en goed is in korte en middellange bochten ook de verschillende pistecondities de baas kan doordat hij wat breder is. Hij valt natuurlijk ook onder de allmountain, maar doet het ook erg goed als slalomski wat ik zo begrijp.

Ik denk dat de Titan een stijve slalomlat is van 80 mm breed. Ondanks de rocker en de breedte vind ik hem verre van veelzijdig, daarvoor is ie gewoon te stijf/agressief. Net zoals bijvoorbeeld e Fischer RC4 The Curv GT; zelfde verhaal.

Ik denk dus dat ie niet beter of slechter is in minder strakke sneeuwomstandigheden dan de Völkl (of de Elan, Rossignol, Head i.SL). Ik denk dat de extra breedte hier erg misleidend werkt.

Nu gaat @RRski zeggen dat hij er in alle sneeuwomstandigheden prima en met volle controle op naar beneden komt. En dat zal ongetwijfeld zo zijn. Maar dat zal hij op een van de genoemde SL-ski’s ook doen. Hij skiet agressief en met veel techniek en snelheid; op elke high-end ski met een relatief kleine radius kan RRski korte bochten maken op hoge frequentie.

Als ik jou goed begrijp dan zou jij toch voor de Völkl gaan? Zelfde dan wel niet overall betere eigenschappen dan de Titan en ook prima in andere sneeuwomstandigheden. Ik hoef niet perse offpiste maar hou wel van de hele dag skiën ook als de piste aan het einde vd dag minder wordt.

Ik zou inderdaad voor de Völkl gaan. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. De Titan zou ook prima kunnen, maar laat je door de breedte niet misleiden dat ie daardoor makkelijker zou skiën dan een van die andere slalomski’s. Dat was meer mijn punt.

80mm in de slush skiet aanzienlijk beter dan 68mm in de slush…
Heb je ooit op de Titan geskied @gigi?

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 jan 2018 15:39

80mm in de slush skiet aanzienlijk beter dan 68mm in de slush…

DrPhil op 21 jan 2018 15:38

En hoe vond je de Titan verder, @DrPhil?

Ik heb m niet geskied. Jij wel?

Heb je ooit op de Titan geskied @gigi?

DrPhil op 21 jan 2018 15:38

Jazeker, daarom durf ik ook een vergelijking te maken tussen die ski’s die ik heb geskied en die typeringen te geven. Ik heb ze zelfs geskied op keiharde pistes en in voorjaars-slush en -buckels. Best wat verschillende condities dus.

Dan weet je ook dat 68mm in de slush zeer beroerd skiet.

En in sneeuwhopen trouwens ook. Om over off piste maar helemaal te zwijgen.

Dan weet je ook dat 68mm in de slush zeer beroerd skiet.

DrPhil op 21 jan 2018 15:42

Dat vind ik niet. Snijdt er moeiteloos doorheen. Maar hierin zijn de conclusies dus zeer persoonlijk. De een houdt van een bredere ski die slush skiet als verse sneeuw (vooral met wat drijfvermogen er overheen is dan lekker inderdaad); de ander skiet er graag hard doorheen en daarbij beschouw ik slush alleen maar als wat extra weerstand op een verder gewoon geprepareerde piste. Vooral de voorspelbaarheid en controle van een stabiele pisteski waardeer ik dan zeer, en meer dan bijvoorbeeld een brede tip die alle kanten op gedeflecteerd wordt.

Daarbij is dus breedte denk ik slechts één van de bepalende factoren. Bovendien moet je persoonlijke voorkeur niet verwarren met feit.

Haha! Ik weet genoeg 😁.

Ik vind dat de atomic s9 zich niet moeilijk laat te slippen of rutchen. Waarom zou dat lastig zijn

Atomic S9 is echt een andere beestje dan de S7. Hangt heel erg van je eigen wensen af. De S9 (FIS) is een echt slalom kanon. Ieder jaar wordt er op race gebied iets “nieuws” gelanceerd. Feit is dat skies in deze FIS categorie weinig veranderen. De S7 is meer een slalom ski voor de recreant. Goede piste ski met goede slalom eigenschappen. Als je voor een echt slalom kanon gaat zou ik ook eens naar de doubledeck slalom skies van een seizoen of wat geleden kijken. Vaak zijn ze nog wel ergens voor een prikkie op te halen.

*bericht bewerkt door dokteruk op 13 apr 2018 11:11

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Atomic S9 is echt een andere beestje dan de S7. Hangt heel erg van je eigen wensen af. De S9 (FIS) is een echt slalom kanon. Ieder jaar wordt er op race gebied iets “nieuws” gelanceerd. Feit is dat skies in deze FIS categorie weinig veranderen. De S7 is meer een slalom ski voor de recreant. Goede piste ski met goede slalom eigenschappen. Als je voor een echt slalom kanon gaat zou ik ook eens naar de doubledeck slalom skies van een seizoen of wat geleden kijken. Vaak zijn ze nog wel ergens voor een prikkie op te halen.

dokteruk op 13 apr 2018 11:10

Naast de S9 FIS (die niet anders is dan de FIS-slalomski van afgelopen jaren), is de consumenten S9 echt anders dan zowel de FIS-versie als de S7.
De FIS-slalomski’s (hoewel de verschillen met de consumentenversies minder groot is dan dat dat verschil is bij GS ski’s) zou ik een consument echter niet snel aanraden. Je moet dan elke bocht alles geven om die dingen goed te laten presteren. En dat is voor een aantal runs op een goed geprepareerde piste wel te doen voor een goede skiër, maar voor de gemiddelde recreant niet.

Sorry ik had geen idee dat er ook nog een consumenten S9 was. Was me wel bewust dat er een consumenten G9 (non-FIS) was. Mijn verhaal kwam er op neer dat ik ook niet zo snel een FIS versie zou aanraden… als je het toch overweegt, probeer het dan op een goedkopere van een aantal jaar geleden zoals bijvoorbeeld de Doubledeck.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Sorry ik had geen idee dat er ook nog een consumenten S9 was. Was me wel bewust dat er een consumenten G9 (non-FIS) was. Mijn verhaal kwam er op neer dat ik ook niet zo snel een FIS versie zou aanraden… als je het toch overweegt, probeer het dan op een goedkopere van een aantal jaar geleden zoals bijvoorbeeld de Doubledeck.

dokteruk op 14 apr 2018 20:43

Er bestaat geen SL doubledeck Fis versie.

Plaats een reactie