nieuwe damesski's aanschaffen

Dag,

Ik ski al jaren op een Atomic Cloud 9 (121-73-106 R12m , lengte 158 cm) en ik zit eraan te denken om deze te vervangen, ondanks dat ik er nog steeds tevreden over ben. Een van de redenen dat ik ze wil vervangen is dat er tegenwoordig ski’s zijn die lichter in gewicht zijn (maar ik weet niet of daar ook een nadeel aan vastzit).

Ik denk dat ik iets van 25 jaar ski. Ik heb een gemiddelde goede controle, maar mijn techniek kan nog wel verbeterd worden. Ik red mij prima op een buckelpiste en ski niet vaak off piste. Wij maken behoorlijk wat kilometers op een dag. Het liefst ski ik op een rode piste en zwart is ook leuk. Ik heb ook op enkele zwarte pistes geskied waar ‘voor geoefende skiërs’ bijstaat, maar daar wordt ik zelf niet heel erg blij van (ondanks dat ik mij er redelijk red).

Mijn ideale ski heeft een goede grip op ijzige pistes, is ook op hoge snelheid een stabiele ski (moet niet gaan klapperen) en maakt makkelijk bochten voor zowel het carven als ook buckelpistes en harde pistes.

Welk type adviseren jullie en welke lengte? Mijn lengte = 1.71 en mijn gewicht = rond de 70 kg. Of argumenten waarom ik het beter bij Atomics kan laten?

Ik ben benieuwd naar tips die me kunnen helpen bij het maken van een keuze. Voorwaarde is wel dat het damesski’s zijn, met verhoging van de ski iets onder de hiel, om hiermee het lichaamszwaartepunt naar voren te verplaatsen. Ik zit zelf te denken aan Sport Performance ski’s/Allround ski’s(als ik van de 5 groepen van de ANWB-test uitga; zit ik denk tussen type 2 en 3).

Ik hoor het graag!

Hoi Danielle,

Toevallig heb ik dit jaar mijn Atomic cloud 9’s vervangen. Ik heb er jaren heerlijk op geskied, maar ik vond ze ook wat zwaar en ik miste wat float.
Ik heb nu Rossignol Famous 6 van vorig seizoen gekocht. Ik ben een paar cm groter dan jij, en ik had ook lengte 158 en ik heb nu 163 genomen. Dat bevalt me beter. Ze klapperen niet op hogere snelheid (deden de Cloud 9’s wel af en toe). Ik vind de grip op ijzige stukken vergelijkbaar (goed), de float duidelijk beter. Bochten maken gaat echt super makkelijk met deze ski’s en ze zijn ook een heel stuk lichter. Er zullen ongetwijfeld ski’s zijn die beter uit testen komen, maar ik vind het persoonlijk een hele fijne ski, het voelt voor mij als een betere versie van de Cloud 9 ;)

Als ik dit zo lees ski ik ongeveer op hetzelfde niveau als jij. Ik heb nu de Dynastar Intense 10 gekocht, maar moet nog drie dagen wachten voor ik kan vertellen wat voor een ski’s het zijn! :-)
Wel komt deze erg goed uit alle reviews en testen dus het is wellicht een optie voor je?

Dat klapperen heeft niks met de ski te maken, maar met techniek.

Dat klapperen heeft niks met de ski te maken, maar met techniek.

RRski op 25 jan 2018 09:40

Hoe kan het dan dat je op verschillende ski’s, die je vlak achter elkaar skiet (dus met dezelfde technische vaardigheden), toch verschil ervaart in de mate van klapperen?

Ik zeg niet dat techniek niks uitmaakt, maar dat er wel degelijk verschillen zijn tussen ski’s (o.a. in dat opzicht). En als je niet actief wil (blijven) investeren in die techniek, dan zou ik ook op zoek gaan naar een ski die niet klappert bij mijn huidige niveau en manier van skiën.
@RRski, als jij met jouw niveau en stijl op een Rossignol Pursuit 200 gaat skiën op dezelfde manier (en tempo) als waarmee je nu met je Titans de berg af komt - vertel me dan nog maar eens dat de ene ski niet beter past bij je stijl en niveau dan de andere.

Als ik dit zo lees ski ik ongeveer op hetzelfde niveau als jij. Ik heb nu de Dynastar Intense 10 gekocht, maar moet nog drie dagen wachten voor ik kan vertellen wat voor een ski’s het zijn! :-)
Wel komt deze erg goed uit alle reviews en testen dus het is wellicht een optie voor je?

ankiepankie op 25 jan 2018 09:39

Dynastar is een topper, lekker aktief, vergelijkbaar, wanneer je de voorkeur geeft aan een iets rustiger gedrag is bv de Atomic XTI ook perfect. Beiden klapperen niet snel, top in grip op harde/ijzige pistes, de Dynastar is iets levendiger. Met de XTI wel opletten, verschillende lengtes kunnen een verschillende radius hebben. Zie ook https://yellowgentian.com/ski-reviews/piste/atomic-redster-x…

Edwin van Riel

Dat klapperen heeft niks met de ski te maken, maar met techniek.

RRski op 25 jan 2018 09:40

Hoe kan het dan dat je op verschillende ski’s, die je vlak achter elkaar skiet (dus met dezelfde technische vaardigheden), toch verschil ervaart in de mate van klapperen?

Ik zeg niet dat techniek niks uitmaakt, maar dat er wel degelijk verschillen zijn tussen ski’s (o.a. in dat opzicht). En als je niet actief wil (blijven) investeren in die techniek, dan zou ik ook op zoek gaan naar een ski die niet klappert bij mijn huidige niveau en manier van skiën.

@RRski, als jij met jouw niveau en stijl op een Rossignol Pursuit 200 gaat skiën op dezelfde manier (en tempo) als waarmee je nu met je Titans de berg af komt - vertel me dan nog maar eens dat de ene ski niet beter past bij je stijl en niveau dan de andere.

GiGi op 25 jan 2018 10:02

Klapperen heeft te maken met een gebrek aan voordruk. Dat lossen andere ski’s niet op.

Een allround pisteski voldoet in bijna alle gevallen. Pas als het extreem hard gaat of als je veel druk geeft in de bochten dan ga je het voordeel van een highend ski merken.

Als men alleen rutscht of rustig carved dan skiet een allround pisteski veel prettiger.

Hoe kan het dan dat je op verschillende ski’s, die je vlak achter elkaar skiet (dus met dezelfde technische vaardigheden), toch verschil ervaart in de mate van klapperen?

GiGi op 25 jan 2018 10:02

Ik lees wel wat je schrijft, maar dat is geen antwoord op bovenstaande vraag. En het helpt de Topicstartster ook niet denk ik.

On-topic: bij Duijvestein hangen best wat damesski’s van o.a. Salomon, Elan, K2 die je daar kan testen. De genoemde Dynastar lijkt ook een goede optie. Wat je fijn vindt qua lichtgewicht is echt heel persoonlijk. De een vind het heerlijk dat het allemaal moeiteloos de bocht om gaat; een ander ervaart diezelfde ski als onrustig en dat het veel energie vergt om hem te controleren (omdat ie nog wel eens wil wegspringen). Zelf ervaren is denk ik dus de beste optie.

Ik zou juist gaan voor een stabiele ski, en niet als 1e voorwaarde hebben dat ze licht moeten zijn. Dit komt in veel gevallen de stijfheid en stabiliteit niet ten goede.

Ik ben wel benieuwd waarom je een voorkeur hebt voor een lichte ski, alleen vanwege het dragen/sjouwen?

De Elan Insomnia past uitstekend bij wat je zoekt. Lengte 170 of eventueel 164.

Ik heb inmiddels de elan insomnia nieuw model. Super. Goede grip op ijzige pistes, korte en lange bochten, snelheid en langzaam en ook redelijk in de slush (kreeg als tip in winkel om dan links en rechts om te draaien, maar nog niet geprobeerd).
Op dit forum adviseren de meeste een lange ski. Ik heb zelf altijd een voorkeur voor een kortere ski. Zie dat jij ook een kortere ski hebt nu. Dus zou zeker niet groter dan 164 gaan. En de 158 ook niet uitsluiten. Maar das mijn persoonlijke mening.

Op dit forum adviseren de meeste een lange ski.

rmgb op 26 jan 2018 11:59

Dat is een select clubje hier dat hun mening probeert door te drammen.

Meestal wordt door hun lichaamslengte(of langer) geadviseerd, dat is bijna altijd de langste mogelijk lengte.

Toch vreemd dat alle fabrikanten een veelvoud aan kortere lengtes hebben. Ook als je naar het advies van de fabrikanten kijkt zie dat dit voor de meeste modellen, afhankelijk van het niveau, ca. 10cm onder lichaamslengte is.

*bericht bewerkt door RRski op 26 jan 2018 13:07

Op dit forum adviseren de meeste een lange ski.

rmgb op 26 jan 2018 11:59

Dat is een select clubje hier dat hun mening probeert door te drammen.

RRski op 26 jan 2018 13:07

Dat selecte clubje is echter niet alleen in dat ‘drammen’:
Blister Gear Review: http://blistergearreview.com/recommended/how-to-think-about-…
Sport Conrad: https://www.sport-conrad.com/blog/en/ski-length-guide/…
Powder 7: http://www.powder7.com/downhill-ski-size-chart/sizing-guide…
Backcountry: https://www.backcountry.com/explore/how-to-pick-the-right-sk…
Skis.com: https://www.skis.com/Size-Charts-for-Skis/size-chart-4-15-20…

Maar wat weten die nou… ;) Ze houden in ieder geval rekening met gewicht, niveau en lengte van de skiër, evenals het type ski en terrein. En op dit forum is dat bij mijn weten niet anders.

Meestal wordt door hun lichaamslengte(of langer) geadviseerd, dat is bijna altijd de langste mogelijk lengte.

Toch vreemd dat alle fabrikanten een veelvoud aan kortere lengtes hebben. Ook als je naar het advies van de fabrikanten kijkt zie dat dit voor de meeste modellen, afhankelijk van het niveau, ca. 10cm onder lichaamslengte is.

RRski op 26 jan 2018 13:07

Nederlandse mannen behoren ook tot de langste (gemiddeld) van de wereld. Tussen 180 en 182,3 cm zelfs (tegenover bijvoorbeeld 177 van Franse mannen). Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaamslengte
En als je een gemiddelde Nederlandse man dan een ski op lichaamslengte wil adviseren, kom je inderdaad al snel bij de langste lengte uit. Op freerideski’s en echte wedstrijdski’s na worden niet veel ski’s gemaakt in lengtes boven 185. Dus een man van 190 komt al snel bij zo’n lengte uit.

En waarom ook kortere lengtes worden gemaakt door de skimerken? Omdat er ook kleinere mensen zijn. Dat heb je bij een gemiddelde: sommige mensen zullen langer zijn dan dat gemiddelde, sommige mensen korter.
Tot slot over adviezen van fabrikanten: elk merk adviseert tussen lichaamslengte – 15 cm tot boven lichaamslengte, afhankelijk van inderdaad postuur, terrein, type ski, niveau van de skiër. Die horen daarmee dus ook al bij dat ‘selecte’ clubje.

*bericht bewerkt door GiGi op 26 jan 2018 18:27

@RRski

Das niet helemaar waar. Lichaamslengte is voor mij helemaal geen must. Echter draait de Insomnia bijna net zo vlot als een slalomski dus deze specifieke ski moet je niet te kort skien, dan skiet ie minder lekker en wordt ie nerveus.

Vergeet niet dat Nederlanders lange mensen zijn en dus snel op de langste lengte uitkomen.

Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat de Fischer Progressor f18 er in max 174 is.

Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat de Fischer Progressor f18 er in max 174 is.

DrPhil op 26 jan 2018 17:35

Ik denk dat dat te maken heet met zijn licht gewicht constructie (ten opzichte van bijvoorbeeld de F19), die hem - volgens Fischer - vooral geschikt maakt voor minder ervaren of kleinere of lichtere skiërs. Wederom: in vergelijking met grote broer F19, die 182 als langste lengte heeft.

De Head Titan is er in max 177. Dat is bepaald geen lichtgewicht.
Overigens is de Head Kore 93 lichter dan de F18 en die is er in 189.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 jan 2018 17:45

Heren,

Denken jullie nog wel aan de vraag van de TS ?

*bericht bewerkt door Denktank op 26 jan 2018 17:45

Paul

Heren,

Denken jullie nog wel aan de vraag van de TS ?

Denktank op 26 jan 2018 17:45

Ja, het gaat om: lichaamslengte of korter. Lijkt me erg relevant voor TS.

De Head Titan is er in max 177. Dat is bepaald geen lichtgewicht.
Overigens is de Head Kore 93 lichter dan de F18 en die is er in 189.

DrPhil op 26 jan 2018 17:44

De Kore is weer een ander type ski dan de Fischers, ook een belangrijke factor.

Ik heb niemand tekort willen doen met mijn opmerking over advies lange skies. Ik heb alleen maar willen aangeven dat een kortere ski mijn eigen voorkeur heeft.
Aangezien ts nu 158 skiet is 't wellicht handig om langere lengte eerst uit te proberen, alvorens te kopen.

Volgens mij is het zo dat ski’s met een kleine radius meestal niet lang te krijgen te krijgen zijn, omdat je die korter dan lichaamslengte skiet.
De meeste damesski’s hebben een (vrij) kleine radius. Lichaamslengte lijkt me dan lang. Hoewel ik er grenzen zijn: een ski van 150 lijkt me bv weinig stabiel.

Volgens mij is het zo dat ski’s met een kleine radius meestal niet lang te krijgen te krijgen zijn, omdat je die korter dan lichaamslengte skiet.
De meeste damesski’s hebben een (vrij) kleine radius. Lichaamslengte lijkt me dan lang. Hoewel ik er grenzen zijn: een ski van 150 lijkt me bv weinig stabiel.

DrPhil op 26 jan 2018 18:30

Dat is inderdaad iets wat mij ook opgevallen is, en best logisch lijkt het - jouw redenering. De vraag die ik dan heb, is: waarom hebben damesski’s een kleinere radius? Wordt er vanuit gegaan dat dames geen grote bochten (willen) skiën?

Dat weet ik niet. Damesski’s zijn ook erg licht, viel me op.
PS Rossi Hero LT carbon max 186, ST carbon max 171)

Dan word je kennelijk geacht een unisex ski te kopen.

Ik zou zeggen, ga eens een rondje skien op zo’n te korte en lichte damesski 😉. Misschien verbaast het je wel hoe lekker dat gaat…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zou zeggen, ga eens een rondje skien op zo’n te korte en lichte damesski 😉. Misschien verbaast het je wel hoe lekker dat gaat…

Shane op 26 jan 2018 18:43

Heb ik al eens gedaan. Vond het doodeng. Maar ja, een vent van 182 en 87 kg op een damesski (Head … Joy) van 163 of zoiets - dat is ook niet zo raar. Die lengte of radius is niet eens zo vreemd, lijkt op de SL-ski’s die ik had. Maar het lichte gewicht en de springerigheid gaf me niet veel vertrouwen. Ik trapte er ook regelmatig doorheen. Allemaal niet zo vreemd natuurlijk.

. (anders krijg ik weer commentaar)

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 jan 2018 19:04

Skistijl heeft daar natuurlijk weer alles mee te maken @Gigi. Ik vind zo’n latje altijd wel even grappig en inderdaad juist supermakkelijk skien. Best vaak gedaan. En nee, natuurlijk ski ik er niet net zo hard op en natuurlijk zijn de bochtjes anders. Maar ik ski sowieso ook graag op lichte ski’s…

Overigens adviseren de meeste skimerken hun reguliere pisteski’s wel vaak zo’n 10 cm onder lichaamslengte, tenzij je een hoog niveau hebt. Maar ook hier denk ik weer dat juist je stijl de doorslaggevende factor is…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat de Fischer Progressor f18 er in max 174 is.

DrPhil op 26 jan 2018 17:35

Ik denk dat dat te maken heet met zijn licht gewicht constructie (ten opzichte van bijvoorbeeld de F19), die hem - volgens Fischer - vooral geschikt maakt voor minder ervaren of kleinere of lichtere skiërs.

GiGi op 26 jan 2018 17:41

Natuurlijk, ze maken een ski speciaal voor kleinere skiërs…nooit aan gedacht.

Zo’n F18 is een prima ski voor 95% van alle skiërs. En als iedereen die nu op Racetigers en G9’s eens zou overstappen naar een F18 dan zou 80% daarvan beter gaan skiën dan ze nu doen.

Hoi Daniellenoord,

Mijn vrouw en haar vriendin hebben verleden jaar tijdens de paasvakantie 2 paar skies getest. De geteste skies waren de Rossignol Famous 6 en de Salomon W-max 8.
Beide skies van dat seizoen, dus geen overjaarse ( waar niets mis mee is trouwens).
De dames hebben een verschillende skiestijl, verschillende gewicht, verschillende grootte en toch kwamen ze beide bij de Salomon uit. Naar hun gevoel in gewicht (niet tijdens het skien) wel een zwaardere ski, maar wel stabieler.
Bijkomend was ook dat ze de ski voor 359 euro " op de kop hebben getikt".
Als ik nu op websites kijk is dit echt een koopje geweest.
1 advies: Als je toch zinnens bent om nieuwe skies te kopen, testen in het skigebied waar je naar toe gaat. En lang genoeg doen alsof je twijfelt, dan zakt de prijs soms nog wat 🤔🤔.

Succes en veel plezier met je zoektocht.

Plaats een reactie