Winter 2018: Madonna di Campiglio

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Sole en Madonna di Campiglio

Al een aantal jaren bezoeken wij in de winter de Dolomieten en dan met name het gebied rond de Sella Ronda. Val Gardena, Arabba, Selva Wolkenstein en Arabba zijn voor ons geen onbekende plekken. Deze winter wilden wij hier een ander deel van de Dolomieten, de Brenta Dolomieten aan toevoegen. Deze bergen liggen meer zuidelijker tussen de steden Bolzano en Trento.

Na het nodige zoekwerk op internet in de zomer van 2017, om een geschikte plek te vinden, is de keuze gevallen op Madonna di Campiglio (MdC) als verblijfplaats. MdC ligt in het midden van het grootste aaneengesloten skigebied van de Vale di Sole. MdC is verbonden met Pinzolo, Folgarida en Marilleva. In totaal biedt het gebied rond de 150 kilometer pistes. MdC is, denk ik wat verblijfplaats betreft de duurste plek, maar je vindt alles tussen de 5 sterren en zeg 2 sterren. Wij verbleven in Hotel Touring, een 3 sterren hotel met uitgebreide wellness, redelijke kamers en halfpension verzorging. Het is een middenklasse hotel, beetje bijzondere inrichting, zeer vriendelijke eigenaren, terug skiën naar het hotel kan goed en je wordt 's ochtends door Sandino (aardige manus van alles in het hotel) ook naar de Pradalogo lift gereden (ligt ongeveer 250 meter van het hotel). Voor nog geen 74 euro p.p.p.dag gewoon o.k. te noemen.

null

Een beeld van MdC zelf. Het is een langgerekt dorp verdeeld in een Noordelijk en Zuidelijk deel. Deze verdeling is handig i.v.m het kiezen van de juiste route als je aan komt rijden (de eerste afslag die je krijgt is die die van het noordelijk deel). De scheiding tussen beide is een autovrije zone met hierin de twee belangrijkste pleinen. Een autovrij centrum met alle winkels, restaurants, bars en supermarkt. Persoonlijk vind ik MdC Noord het handigste om te verblijven ivm de winkels, aanrijroute en de afstand naar de liften. Winkels zijn er genoeg en als je ook bontjassen en Rolexen wilt aanschaffen …. MdC is the place to be zonder nu echt over de top te zijn. Apresski doe je met een cocktail of wijntje in een van de loungebars. Allemaal erg rustig en het zijn vooral families en ‘oudere jongeren’ ( ben er zelf ook 1) die je dan tegenkomt. Het centrum is sfeervol met veel lichtjes en mooie winkels en je kunt er ook een prima wandeling maken rond het centrale park.
null

Nu even wat meer over het gebied zelf, zoals wij dat ervaren hebben. Ik beschrijf het vanuit MdC als vertrekpunt en ook op basis van onze persoonlijke ervaring (inmiddels 30 jaar en heel veel gebieden bezocht). Vanuit MdC heb je drie liften, naar drie belangrijke delen in het totale gebied. Dit zijn de Pradalago, de Monte Spinale en de Cinque Laghi liften. Alle drie gondels van 8-10 personen. Iets buiten MdC ligt een vierde belangrijke lift, is een knooppunt tussen het deel van Pradalalo en de Passo Groste. Via het deel van de Pradalogo kan je richting de pistes bij Folgarida en Marilleva. Hier onder een overzichtje per deel:

Folgarida en Marilleva: veel blauwe en rode afdalingen, veel in het bos gelegen en prima te doen voor beginnende en meer ervaren skiers/booarders. Hier veel skiklasjes actief en je komt er nog wat 2 persoonsstoeltjesliften tegen. Ons viel het grote aantal Poolse skiklassen op. Wij vonden het een druk deel van het gebied. Beperkte ‘prikpistes’ voor de snowboarders en dat is fijn.

Passo Groste: Het hoogste deel van het gehele gebied met boven een zeer groot snowpark. De bovenste pistes zijn heel breed en ook gewoon erg druk. Iedereen wil hiernaar toe lijkt het wel. Wat lager lopen de pistes tussen de bomen en is de verbinding vanuit de Monte Spinale lift. Vanaf Monte Spinale lopen er twee steile zwarte pistes en enkele rode afdalingen terug naar MdC en/of het knooppunt Groste.

Cinque Laghi: Dit vonden wij het leukste deel omdat je hier lange rode afdalingen kunt vinden, de wedstrijdpiste kunt doen en het zeker in de ochtend relatief rustig was. Vanuit Dit deel kan je ook de gondel nemen, duurt 16 minuten, die je in het deel van Pinzolo brengt. Je moet heen & terug met deze gondel. Lijkt wellicht wat lang maar je ziet ook een mooie stukje van het gehele dal. De pistes bij Pinzolo zijn blauw en rood. Prima voor beginnende en meer ervaren skiers/boarders. Hier ook weer veel (poolse) skiklasjes. De cracks kunnen zich uitleven op de zwarte Tulot piste, van max 69% en een lengte van 2.5 kilometer. Dat is een echte kuitenbijter weten wij inmiddels!

Dat in hoofdlijnen over de verschillende delen van het gebied. Wil ook even wat kwijt over de restauratieve voorzieningen in het gebied. Die vielen ons tegen in vergelijking met wat wij kennen uit met name de Dolo’s rondom om Val Gardena en Alta Badia. In dit deel geen kleine hutjes en leuke knusse terrasjes. Wel veel lawaai uit dikke speakers, veel zelfbediening restaurants (soms met kleine service delen) en beperkte/matige keuzes op de menukaarten. Kwestie van zelf ervaren maar dit vonden wij ervan. Wij vonden die in Malga Cioca (boven aan de Tulot piste), Casina Zeledria (iets van de piste 54 af) en het restaurant onder de piste 10 (helaas geen naam) de beste keuzes. Het is wel ff zoeken maar wij hebben er toch lekkere hertenragoutjes en stoofpotjes van konijn gevonden, voor als je eens iets anders wilt eten. De prijzen zijn hiervoor nog geen 15 euro. De koffie is er overal goed en met een prijs tussen de 1,20 en 1,80 altijd aanleiding om er nog eentje te nemen.

null

Samengevat:
• MdC is de moeite waard voor ieder die eens iets anders wil ontdekken in Italië;
• Je spreekt hier behalve Italiaans ook Engels i.p.v Duits;
• Wij kwamen heel veel poolse skiklassen/families tegen in met name Pinzolo en Folgarida;
• Veel lawaai op de pistes vanuit allerlei speakerboxen bij de terrassen;
• Een weekje kan je je wel vermaken op de pistes maar zoek de goede plekken op;
• Regelmatig kom je nog oude 2 persoonsliftjes tegen;
• Apresski feestgedruis ga je er niet vinden, relaxed een drankje doen kan prima;
• Veel keuzes in accommodatie passend bij (bijna) elke portemonnee;
• Vanaf Arnhem is het 1075 km. Reken op zeker 12 uur vanaf Arnhem (reistijd incl. stops en gebaseerd op route via Fernpass, een enkele file en rij-snelheid van rond de 125/135 km.p.u met als reisdag de vrijdag);
• Vanaf de snelweg A22 is het 45 km naar MdC en dat kost je zeker 5 kwartier;
• Wij reden op vrijdag en overnachten beneden in het dal in het plaatje Male, 20 km van MdC in de goede B&B Gardino delle Rosa, Via Trento 55 via booking.com);

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 14:31

Bedankt voor je verslag @MrSki. Hoe beoordeel je het skigebied als totaal? Raad je het aan? Een en ander in vergelijking met de andere gebieden door jou bezocht.

Gebied staat op de lijst om te bezoeken, dan i.c.m. Tonale en Pejo.

Mr. Slow

Ha, interessant! Dit was voor ons ook een serieuze kandidaat (maar 't is voor dit jaar Alta Badia geworden)…

Leuk om je ervaringen te lezen!

*bericht bewerkt door Roy83 op 06 feb 2018 19:59

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Quick: Wij vonden het als geheel ‘ voldoende’. Wij zouden er niet terugkomen. Hebben het er wel gezien. Op zich kan je er een prima vakantie hebben, net als in heel veel andere dorpen/gebieden. Aanraden kan ik het wel maar met alle kanttekeningen die wij er bij plaatsen. Die kanttekeningen zijn vooral van persoonlijke aard en beleving. Het gebied is voor heel veel wintersporters groot genoeg, er is keuze zat in accomodaties, MdC heeft zeker sfeer, kwaliteit van winkels en restaurants in MdC is goed, de infrastructuur is goed in het algemeen op wat oude 2pers.liften na. Kortom … ik raad het zeker niet af maar op mijn favorietenlijst zet ik het niet.

Dank voor je antwoord. Had al wel een redelijk beeld gekregen van dit gebied op basis van reviews op o.m. Alpinforum, maar toch weer wat extra te weten gekomen. Met name jammer van de luide speakermuziek en het gebrek aan gezellige, authentieke hutjes. Dat er veel Oost-Europeanen komen en er een paar grote, lelijke accommodatiecomplexen staan, wist ik wel. Maar dat is nieuwe informatie voor me.

Mr. Slow

Dank voor je verslag!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik heb ook t idee dat MdC sowieso wel wat aan de drukkere kant is, ook in t laagseizoen. Klopt dat een beetje? Heel geen wachten bij (verbindings)liften maakt me niet zoveel uit, maar ik heb echt een hekel aan volle pistes…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83: wij vonden het zeker drukker dan wij gewend zijn. Behalve op de pistes en bij de liften dus ook in de restaurants ( gewoon vanwege het aantal in het gebied). Vooral in de ochtend vonden wij dat je rond Cinque Laghi de meeste ruimte had op de pistes. Kwestie van 08:30uur de eerste lift in en ook voor 12:00 uur zorgen dat je een plekje hebt om te eten.

Bedankt voor je interessant verslag en tips. Ik neem ze mee. Na jaren Livigno, zal het voor ons ook de eerste keer MdC zijn… ben benieuwd naar de verschillen en gelijkenissen.

Leuke review, ik denk erover volgend jaar namelijk dit gebied te bezoeken.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Bedankt voor je verslag, ga toch eens kijken voor volgend jaar. Die knalharde schreeuwmuziek is helaas vaker in Italië het geval, het zijn lawaaipapagaaien. Ook het gebrek aan leuke hutten herken ik wel. Het is gewoon ‘anders’ in Italiaans-talige gebieden, maar niet minder de moeite waard.

Ik zit momenteel in Folgarida , de eerste keer in dit gebied .
Indruk na 5 skidagen is dag vooral het skiën hier erg leuk is , het overgrote deel van de pistes voelt heel natuurlijk aan kronkelend tussen de bomen .Er zijn wel wat grote plateaus maar valt allemaal mee .Tijdens de wisseluren van de skischolen is het wel zeer druk op de verzamelplaatsen .Qua autenthieke restaurants is het op de piste idd povertjes.Wat ook opvalt is idd de grote aanwezigheid van Polen tot zelfs hun eigen skileraars toe.Maar voor mij 1ste keer Italië dus kan niet zeggen dat dit eigen is aan het gebied of gewoon zo is in Italië.

Wordt wel steeds meer heb ik het idee. Zal zo eens een linkje naar een mooi verslag op Alpinforum hier posten voor wat meer indrukken van het gebied. Was daar zelf erg enthousiast van geworden.

Sowieso heb ik - ondanks de soms wat minder moderne en luxe liften en redelijk wat oostblokkers - wel een voorliefde ontwikkeld voor de Zuidalpen (Italië, maar ook Frankrijk ten zuiden van de Lautaret). Wat minder toeristisch, wat ruiger, wat vaker mooi weer en vooral bomen die een stuk hoger groeien, waardoor je ook tijdens dagen met wat slechter weer nog genoeg zicht en mogelijkheden hebt. Plus het eten is vaak prima en de prijs ook.

Mr. Slow

Als ik zo even snel Google heeft elke regio in Polen 2 weken vakantie tussen 15/01 en 23/2. Dat zou natuurlijk wel eea verklaren en dat maakt januari blijkbaar ook iets minder echt laagseizoen in gebieden die populair zijn daar…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wordt wel steeds meer heb ik het idee. Zal zo eens een linkje naar een mooi verslag op Alpinforum hier posten voor wat meer indrukken van het gebied. Was daar zelf erg enthousiast van geworden.

Sowieso heb ik - ondanks de soms wat minder moderne en luxe liften en redelijk wat oostblokkers - wel een voorliefde ontwikkeld voor de Zuidalpen (Italië, maar ook Frankrijk ten zuiden van de Lautaret). Wat minder toeristisch, wat ruiger, wat vaker mooi weer en vooral bomen die een stuk hoger groeien, waardoor je ook tijdens dagen met wat slechter weer nog genoeg zicht en mogelijkheden hebt. Plus het eten is vaak prima en de prijs ook.

Quick op 7 feb 2018 19:52

Kan ik me volledig in vinden.
MDC is in de zomer ook een zeer mooi gebied btw (voor sommigen misschien een idee het in de zomer te bekijken en voor te stellen hoe het in de winter is?).

Plaats een reactie