Live vanop... de Etna!

Dankzij jullie belastinggeld had ik de mogelijkheid op erasmus te gaan. Ik had een aantal vereisten:

  • Andere cultuur
  • Niet te populaire bestemming
  • Goed weer
  • Goed bereikbaar
  • Liefst een skigebied in de buurt voor eventuele dagtripjes

Uiteindelijk kwam ik uit bij Catania. Ik kende deze stad niet, maar het is de stad die enerzijds aan de voet van de Etna ligt en anderzijds ook aan de kust.

Ik wist ook niet dat je er kon skiën. Er is niet 1, niet 2, maar maar liefst 3 skigebieden in Sicilië. Er is Etna noord ( daar zijn wij geweest), etna zuid ( die hebben een cabinelift en is vnl populair om te wandelen richting de kraters) en ergens midden Sicilië moet er nog een gebiedje zijn.

Normaal duurt een seizoen van nieuwjaar tot eind maart. Dit jaar is het echter warm, en viel er geen neerslag. Gevolg was dat er pas vanaf deze week te skiën valt. Locals zeiden me dat dit al 30 jaar geleden was ( al moet je Italiaanse locals altijd met zout nemen).

Gisteren was de eerste dag met zon na de sneeuwval van afgelopen week. Op zich is de Etna een bijzonder weerfenomeen: vaak kan je de berg niet zien omdat hij als enige berg de wolken lijkt aan te trekken. Soms ben je op de etna wel boven de wolken (en dus in de zon) maar niet altijd. Gisteren was het stralende zon zonder wolken.

Paar feiten:
afstand Catania- Etna Noord: ongeveer 60km, een uur met de auto. De rit is best wel bijzonder omdat ze hier geen sneeuw gewoon zijn. In Catania bv vriest het ’ s nacht nooit. Onze auto had 4 seizoensbanden en die konden wel wel gebruiken. Laatste 6km was de weg wit en verloren de wielen geregeld grip.
Er zijn 4 liften: 1 Leitner zetellift die van de kabel gaat en een kap tegen de wind heeft. Daarnaast zijn er nog 3 sleepliften, waarvan er gisteren 1 nog niet werkte.
Skipas kost 30 euro, skies en stokken 15 euro. Of 25 als je de goed materiaal wilt.

Paar foto’s:

null

Onze huurauto. Dat werkt met een app en je kost ongeveer 70 euro voor 24 uur ( inclusief benzine). Al deze auto’s hebben de 4 seizoensbandjes. Je ziet dat het goed wit was, zo was de weg dus de laatste 6 km.

null

De enige zetellift. De piste ligt rechts ervan.

null

Dit is boven in het gebied. Je ziet op de achtergrond de zee, en als je goed ziet, zie je ook Calabrië (het vasteland van Italië)

null

Ik heb nog snel een kort filmpje met Quick gemaakt om op insta te zetten, het is geen semi-professioneel reisverslag zoals je hier soms ziet passeren, maar professioneel en Sicilië dat gaat niet samen.

Leuk hoor! En dank voor de info :-)
Kan je misschien nog iets vertellen over de pistes (moeilijkheidsgraad bijvoorbeeld, ziet er redelijk vlak uit op de beelden)?

Leuk om eens op zo’n plek te skiën, @Robin !

Top verslag!

Snow is only frozen water...

Leuk verslag ! Je noemt Calabrië. Ik ben daar eens op zomervakantie geweest en heb daar op zeker 2 locaties skiliften gezien. Iemand daar al eens geweest ?

Leuk hoor! En dank voor de info :-)
Kan je misschien nog iets vertellen over de pistes (moeilijkheidsgraad bijvoorbeeld, ziet er redelijk vlak uit op de beelden)?

Forza op 17 feb 2018 16:17

Ik denk dat de beelden een beetje vertekenen. Met name de hoogste sleeplift geeft toegang tot een uitdagende, rode piste. De andere pistes stellen inderdaad niet veel voor (maar worden ook aangeduid als blauw op de pistekaart). Er was nog 1 lift die niet open was, en volgens de pistekaart zou die ook toegang geven tot 2 rode pistes.

Vanaf woensdag heb ik bezoek en gaan we nog skiën. Voorlopig zijn de weersvoorspellingen niet fantastisch ( sneeuw en de gebieden zijn grotendeels boven de boomgrens) maar we zullen zeker wel 1 dagje gaan skiën.

Leuk verslag ! Je noemt Calabrië. Ik ben daar eens op zomervakantie geweest en heb daar op zeker 2 locaties skiliften gezien. Iemand daar al eens geweest ?

Pirmin op 17 feb 2018 23:58

Starli
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=432…

The older I get, the better I was

Thnx Onnem 👍🏻

Nu nog een uitbarsting! ;-)

null

Mooi plaatje van de huidige sneeuw. Rechts herken je duidelijk de Etna, het andere gebied is de centrale witte vlek op sicilië.

[bd69c15f3265167faa615cb5018349ee_27972188-2016531485029898-6855371649280815889-n.jpg]

Mooi plaatje van de huidige sneeuw. Rechts herken je duidelijk de Etna, het andere gebied is de centrale witte vlek op sicilië.

Plaats een reactie