Krokus in Hasliberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Meiringen-Hasliberg

!undefined Hierbij een kleine bijdrage van onze skivakantie in Hasliberg, afgelopen carnavalsvakantie.
Ik ben niet zo van de reisverslagen en we houden al helemaal niet bij welke pistes we op welke dag gedaan hebben. Het is dus een soort van persoonlijke gebieds-review geworden.

Eindelijk was het dan zover, vrijdagmiddag 9 februari…… Startklaar voor vertrek naar het mooie Zwitserland!!! Snel weg uit het carnavalsgedruis.
Voor de tweede keer op rij gaat onze reis naar het “pittoreske” en relatief rustige Hasliberg. Een klein skigebied met te alle tijden een fantastisch uitzicht op het Jungfrau massief.
Vanuit Limburg reden we vlot in 7 uurtjes naar onze eindbestemming.
Het gebied staat bekend als familievriendelijk, free-ride paradijs en redelijk uitdagend.
Twee van de drie zaken kunnen we absoluut beamen! Familievriendelijk, daar zet ik mijn kanttekening bij. Daarover later meer.

De condities zijn in ieder geval uitstekend, in tegenstelling tot vorig jaar carnaval.
Het weer wilde dit jaar echter niet zo meewerken. Bij aankomst sneeuwde het de gehele dag, en zo ook de dagen erna (groei sneeuwdek op de berg 60cm, ter hoogte van ons hotel 35cm). Dinsdag en woensdag was het dan eindelijk Kaiserwetter, donderdag en vrijdag helaas natte sneeuw overgaand in regen tot op grote hoogte.

Het skigebied:
Het gebied voelt, ondanks de slechts 60 pistekilometers, redelijk groot aan. Dit komt omdat het behoorlijk uitgestrekt is. Veel pistes nodigen uit om ze een paar keer achter elkaar te nemen, zeker vroeg in de ochtend als het nog heerlijk rustig is. We stonden dan ook om 8.30 boven.
Het skigebied mag redelijk uitdagend genoemd worden. De spaarzame blauwe pistes bevatten ook vele rode passages en rode pistes bevat geregeld flinke stukken (licht)zwart. Alle pistes zijn speels van opzet en veelal relatief smal. Bij de Panplatten (Alpentower) en vanaf Hochsträss zijn enkele mooie bredere carve-pistes en vooral pittige afdalingen te vinden.
Tegen de sneeuwval was niet op te preparen de eerste paar dagen, waardoor alle pistes een waar poederparadijs waren. Het gevolg was echter ook dat er halverwege de ochtend al enorme sneeuwhopen ontstonden. Tijdens de droge dagen waren de pistes (op de drukste verbindingen na) heel goed geprepareerd, de sneeuw was pulvrig und griffig. De blauwe dalafdaling naar Reuti lag er perfect bij, mede door de kunstmatige besneeuwing.
Beiden dalafdalingen richting Twing (geen kunstmatige besneeuwing) waren geopend, maar op het onderste gedeelte zou de organisatie van de Elfstedentocht jaloers zijn geweest.

Kindvriendelijkheid:
Het kinderland bij Bidmi is erg leuk en ruim van opzet maar héél erg vlak. De stap naar de eerste blauwe afdaling is bijzonder groot! De kinderen krijgen in Hasliberg 3,5 uur achter elkaar les, van 10.00-13.30. In de middag konden we zodoende nog een afdaling samen doen of ze waren te vinden in het funparkje om te showen wat ze geleerd hadden.
Dit jaar hebben we een groot kwaliteitsverlies opgemerkt bij de skischool t.o.v. vorig jaar. De klasjes waren veel groter/drukker en Zwitserse kinderen werden overduidelijk voorgetrokken. Gevoelsmatig heeft onze oudste dit jaar niet zoveel bijgeleerd, dit gaf ze zelf ook aan. We vingen gedurende de week regelmatig klachten op van ouders, dat de lessen dit jaar ondermaats waren…. Gelukkig, ons gevoel blijkt toch te kloppen.

We hadden geluk dat onze jongste les had van een Nederlandse leraar, wat een engel met heeeeel veel geduld. Hij heeft het fantastisch gedaan met de 5-jarige ukkies uit onze vriendengroep, het was iedere dag dikke pret. Uiteindelijk draaide het klasje uit op privéles omdat de meeste mooi-weer skiërtjes inmiddels afhaakten vanwege de regen op donderdag en vrijdag ;-)
Onze die-hard kleuters zijn gedurende 2 dagen regen gewoon doorgegaan. Wat zijn we trots op hun doorzettingsvermogen en drive, ze konden er geen genoeg van krijgen…… EN wat waren we blij met de deugdelijke skikleding met hoge waterkolom!

Drukte:
Daar waar het vorig jaar heel rustig was bij de liften en op de piste (lees; nergens aansluiten maar meteen de lift in skiën), was het dit jaar ontzettend druk! Het leek wel twee keer zo vol ten opzichte van 2017. Geregeld hebben we 15- 20 minuten moeten aansluiten in de rij. Mede door de moeilijkheidsgraad van sommige pistes, in combinatie met de drukte en het enorme aantal skiklassen, zorgde dit voor hachelijke situaties. We hebben nog nooit zoveel bananen voorbij zien glijden en de helikopters kwamen letterlijk elke 10 minuten aangevlogen.

Samenvatting:
We hebben, ondanks enkele tegenvallers, een fantastische skivakantie mogen beleven. Het is tenslotte vakantie, de condities waren perfect en we mochten genieten van de allermooiste bergen. De jongste kinders van 5 jaar kunnen al zelfstandig een pittige blauwe afdaling aan. De oudere kinderen van 7-9 jaar knallen letterlijk overal vanaf en hebben genoten van een van de kids-funparken en kruip-door-sluip-door paadjes.
Het kwaliteitsverlies van de skischool en de toename van de drukte heeft ons wel doen besluiten op zoek te gaan naar een nieuw, rustig, kindvriendelijk skigebied voor 2019.

(excuses voor de slechte kwaliteit foto’s, we zijn onze camera vergeten dus alles is met de mobieltjes gemaakt)

!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
!undefined

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/9679a7c59492872704815a2e...

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 14:24

@Jst81, dank voor je verslag en er zitten toch een paar mooie foto’s tussen. Wat me wel opvalt is je opmerking over de vele bananen en helikopters. Ik heb dat dit seizoen juist heel anders ervaren met voor mij als reden dat de sneeuwkwaliteit fantastisch was. Ik zat dan wel Oostelijker in Zillertal Arena en Seefeld, maar toch zou de sneeuwkwaliteit dit seizoen (tot nu toe) voor beduidend minder letsel moeten leiden.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Jst81, dank voor je verslag en er zitten toch een paar mooie foto’s tussen. Wat me wel opvalt is je opmerking over de vele bananen en helikopters. Ik heb dat dit seizoen juist heel anders ervaren met voor mij als reden dat de sneeuwkwaliteit fantastisch was. Ik zat dan wel Oostelijker in Zillertal Arena en Seefeld, maar toch zou de sneeuwkwaliteit dit seizoen (tot nu toe) voor beduidend minder letsel moeten leiden.

Peter30 op 22 feb 2018 13:24

Die gedachte hadden wij inderdaad ook bij aanvang van de vakantie.
Echter de drukte, in een relatief klein gebied, in combinatie met overmoedigheid (oftewel roekeloosheid), JUIST door die perfecte condities zorgde ervoor dat er aan de lopende band ongevallen plaatsvonden. De meeste ongevallen vonden plaats op de zonnige dagen. Als het zicht slecht is, is men over het algemeen ook voorzichtiger.

Maar nogmaals, wij zijn geschrokken van de volle pistes rond het middaguur, dit speelt natuurlijk ook een grote rol.

*bericht bewerkt door Jst81 op 22 feb 2018 13:43

Plaats een reactie