Help! Aankomende week -25 graden! Trekken kids dat?

Hoi, wij zijn fervent wintersporters en gaan dit jaar voor t eerst met onze meiden van 4&6 jaar oud. Nu zien we dat er extreme kou voorspeld is voor aankomende week. Ze hebben wel laagjes aan met thermo kleding en een colletje in de nek, maar -25 klinkt zo extreem, is dat nog wel te doen? Iemand ervaring of tips?

Op kou kan je je altijd kleden, Maar met -20 zou ik toch ook zorgen dat het hele gezicht bedekt is. Colletje in de nek is dan niet voldoende voor jonge kinderen. Dus ook nog bedekking voor mond en neus lijkt me wel nodig.

Daarnaast. Idd zoveel mogelijk lagen.

En geregeld naar binnen gaan om op te warmen bij een warme choco!

Zeker in de stoeltjeslift koelen ze heel snel af.

Neem aan dat skileraren tijdens de skiles ook extra naar binnen gaan of zonnige, beschutte pistes kiezen om te skieen met het klasje.

En daarnaast, zorg dat ze goede wanten hebben, de dingen die je voor een 10tje in de supermarkt koopt zijn niet geschikt voor deze temperaturen.

Handen koelen als eerste af. Als ze zelfs met goede handschoenen klagen over koude vingers of handen betekent dat dat 't lichaam moeite heeft zichzelf warm te houden.

Dan terug naar het hotel en extra kleding aan.

@JosjeM Hangt er ook vanaf of het in de schaduw of in de zon is. In de zon zal het nog wel gaan. Maar let inderdaad heel erg op bij die kou. Maar met goede kleding trekken kinderen dat prima. Hou het wel goed in de gaten.

Click. Click. Peace

Ik overweeg toch onderweg nog even te stoppen en een extra (dons)laagje ergens op te pikken. Is het teveel, kan het lekker weggepropt worden in de rugzak.

Edwin van Riel

-25 is echt heel erg koud, ook voor volwassenen, en de praktijk leert dat kinderen veelal niet in dezelfde kwaliteit kledij als de ouders worden gestoken. Ik zou er dus zeker niet te makkelijk over denken, zeker niet in de schaduw met de koude wind erbij.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als je het nog redt zou ik wollen kleding als onderlaag aanschaffen. We hebben onderkleding van merinowol voor de kids en hopen ze daarmee warm te houden. En veel laagjes idd. Je hebt ook van die handwarmers die een paar uur warm blijven, die kun je in hun zak stoppen. Veel plezier!

Goede thermo onderkleding hebben we al, maar dank je :). Handwarmers is mss nog wel een idee.

Edwin van Riel

@Shane Daar heb je een heel goed punt. Goede kleding (en goede skibril!) is voor kinderen minimaal even belangrijk als voor volwassenen. Helaas skiën veel kinderen in slecht materiaal.

Click. Click. Peace

Voor degenen die goede kleding voor kinderen te duur vinden omdat ze er zo snel uit groeien zou ik als tip mee willen geven om goed op internet te zoeken naar 2e hands spul. Een 2e hands skipak van een goed merk wat je voor 50,- kan kopen is vaak veel beter dan een nieuw pak van 50,- van een minder goed merk.

Born to Ride

@Matthias123 Precies en als je een beetje slim zoekt koop je voor weinig geld geweldige kleding, bij uitverkopen e.d. … die je daarna prima weer kunt verkopen. Ik merk het aan Lisa, die wil nooit terug naar binnen heeft het nooit te koud (en zelden te warm)… ook houdt ze haar skibril altijd netjes op…

Click. Click. Peace

Daarnaast heb je mooie bivakmutsen van de decathlon voor kids voor een paar euro… daar hebben ze ook handenwarmers en warme handschoenen… misschien daar nog even langs gaan?

@Matthias123 Precies en als je een beetje slim zoekt koop je voor weinig geld geweldige kleding, bij uitverkopen e.d. … die je daarna prima weer kunt verkopen. Ik merk het aan Lisa, die wil nooit terug naar binnen heeft het nooit te koud (en zelden te warm)… ook houdt ze haar skibril altijd netjes op…

Rogier op 23 feb 2018 09:55

Maar ik neem aan @Rogier dat je met die kleintjes van jou bij -25 ook niet een dag op de piste gaat staan? Net als de meeste locals volgens mij…?

Ik zou zeggen, stel je gewoon in op niet de hele dag skien op de koudste dagen, dan kan het alleen maar meevallen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane In het zonnetje, windstil, waarom niet. Zonder zon en met wind zeker geen hele dag…

Click. Click. Peace

Ja, dat bedoel ik ook vooral @Rogier. De koudste dag in Oostenrijk lijkt er 1 te worden met omvangrijke wolkenvelden en met wind. Ik vind dat hierboven iets te makkelijk gezegd wordt dat je je er prima op kunt kleden. Niet dat er gelijk dramatische dingen zullen gebeuren, maar zeker nu die kids voor het eerst gaan, kun je een hele hoop verpesten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zat vorige week met mijn zoon (6y) in de bergen en hebben ook 2 dagen van -20° te verwerken gekregen. Ik heb doelbewust gekozen om 2 dagen te helpen met de leraar omdat dit geen gemakkelijke condities zijn met kids.
Zelf ben ik achter handwarmers(7h warmte) gegaan in de lokale skishop om deze in de handschoenen van de kleine te steken. Deze bleken echter zoveel warmte te generen dat ze om de zoveel tijd uit de handschoen moesten gehaald worden. De volgende dag opgelost door de zakjes eerst in een kous te steken en dan in de want.
Ik ben wel verschoten toen ik zag met welke uitrusting bepaalde ouders hun kids naar buiten sturen. Achter 1h buiten waren van de 8 kids al 3 kids zo afgekoeld dat ze in het restaurant gezet geweest zijn bij mijn vrouw(die ook al binnen zat).
Bij zo’n temperaturen maakt het materiaal echt wel het verschil. Zelf hebben wij gekozen om onze kleine uit te rusten met materiaal die gelijk is aan de ons materiaal. Ja, dit kost wel wat geld maar het resultaat is wel dat hij nog nooit koud heeft gehad over een hele dag.

Ja, dit kost wel wat geld maar het resultaat is wel dat hij nog nooit koud heeft gehad over een hele dag.

Patrick1973 op 23 feb 2018 11:00

En dat ze wintersport leuk blijven vinden.

Click. Click. Peace

Sneu hoor dat nu net deze week zo koud gaat worden. Dure vakanties geboekt tegen hoofdprijzen en dan weer dat niet echt meezit.
Hoop dat het voor een ieder toch zonnig gaat worden.

Beetje laat maar ik heb dit ding en werkt voor mij perfect als extra laagje voor het gezicht.
Zit lekker comfortabel en is lang in de nek wellicht te groot voor bepaalde kids maar ook voor paps en mams kan dit een uitkomst zijn.
https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Helmmuts/p100232501…

Naast alle bovenstaande goede tips hier nog een tip voor als ze op skiles gaan.
Zorg voor wat geld in de jaszak van je kind, als het heel koud is zullen de leraren zeker indien nodig een warme plek opzoeken en dan kunnen ze lekker opwarmen met bijvoorbeeld een warme choco!

Thank God summer is over!

Voor degenen die goede kleding voor kinderen te duur vinden omdat ze er zo snel uit groeien zou ik als tip mee willen geven om goed op internet te zoeken naar 2e hands spul. Een 2e hands skipak van een goed merk wat je voor 50,- kan kopen is vaak veel beter dan een nieuw pak van 50,- van een minder goed merk.

Matthias123 op 23 feb 2018 09:54

Wat versta je onder een goed merk voor kinderskikleding?

Mijn dochtertje heeft afgelopen seizoen een pak van Schoeffel gekregen. Nog te doen qua prijs en bevalt prima, ze heeft er wel meestal thermo ondergoed en nog een shirt+vest onder aan. Nu voor de zekerheid maar even een extra laagje eronder. Kijk in fr wel even bij de decathlon naar een dons tussenlaagje of zo.

Edwin van Riel

Voor degenen die goede kleding voor kinderen te duur vinden omdat ze er zo snel uit groeien zou ik als tip mee willen geven om goed op internet te zoeken naar 2e hands spul. Een 2e hands skipak van een goed merk wat je voor 50,- kan kopen is vaak veel beter dan een nieuw pak van 50,- van een minder goed merk.

Matthias123 op 23 feb 2018 09:54

Wat versta je onder een goed merk voor kinderskikleding?

Eliza op 23 feb 2018 13:46

Ik hoor van kennissen erg goede verhalen over Vingino

Born to Ride

Wellicht belangrijker: stop extra handschoenen/wanten in een rugzak. Scheelt veel als ze na de lunch (of een vslpartij) gewoon met droge/warme handen verder kunnen.

Edwin van Riel

Skiën hier in Noorwegen ook met lage temp en wind… Heb voor mijn 9-jarige wollen onderlaag (Devold), fleece trui en broek, gevoerde skibroek, rugbeschermer en dikke donzen jas (bergans). Bivakmuts onder skihelm en skibril die aansluit. Dit jaar Hestras handschoenen gekocht. Nog nooit geklaagd over kou, wel over dat die bivakmuts nat wordt bij neus/ mond. Op tijd pauze nemen en wat warm drinken en kids houden t wel tijdje vol. Snap dat t voor die ene week kostbaar is maar t maakt wel t verschil tussen t leuk hebben in de kou of afzien…

Onze kinderen hebben het, geheel gestoken in Lidl kleding, niet koud gehad. Ze hadden een hemd, thermosetje, skipully, een gewone trui en hun skipakken aan.
Hun hoofden waren geheel bedekt met een sjaal, skibril en helm. Alleen de handschoenen van Lidl waren onvoldoende bij deze temperaturen.
de 2e lesdag moesten ze dus van mij wanten aan. (van Barts, ook niet al te duur) Daarmee hebben ze geen koude handen gehad.
(ze vinden wanten niet cool, maar dat is juist de bedoeling toch?)

Ik denk dat je alleen bij natte omstandigheden duurdere spullen nodig hebt. maar ik zou er zeker niet op vertrouwen dat alle dure spullen ook goed zijn.

*bericht bewerkt door Taan op 05 mrt 2018 14:23

Hier hetzelfde @Taan , ook onze kids hebben het in hun lidl skipakken niet koud gehad. Eigenlijk exact hetzelfde aangekleed als jij hebt gedaan met als enige verschil dat we vlak voor vertrek nog wat gezichtsmaskers op de kop konden tikken die ze voor gehad hebben. Was prima te doen zo.

Het was ondanks de -25,6 graden prima te doen.
Zelf had ik een extra laagje lange mouwen van Craft eronder aan getrokken.
Atlas (7 jaar) had het volgende aan: craft thermo ondergoed + extra vestje syntetisch materiaal.
Hij heeft een pak van Burton, maar met de kou hebben we hem het Vaude pak aangetrokken.
Net een tandje beter met de sneeuwvangers.

It is an amazing world

Hier precies hetzelfde Taan. Alleen de handshoentjes van de lidl vervangen door Barts. De rest van Lidl is prima.

Het was koud afgelopen week, maar als je elke 2 uur even naar binnen ging prima te doen. En wat blijft de sneeuw dan goed! Op de vrijdag bij de hogere temperaturen en de zon werd het al snel minder totdat de kou (en later sneeuw) weer binnenviel.

Ja, het was koud in Cervinia! Maar met extra laagjes, een bivakmuts onder de helm met alleen een gaatje bij de mond en ogen, een goede sneeuwbril en een prima winddichte broek (Decathlon) was het echt te doen. We zijn wat meer naar binnen gegaan om de voetjes en handen te warmen. Verder een topweek gehad met veel poeder ook!

null

Mijn zoon van 7 heeft het super gehad!

*bericht bewerkt door mukkie op 05 mrt 2018 16:55

Plaats een reactie