CBS: steeds minder Nederlanders op wintersport

NOS “Nederlanders gaan steeds minder op wintersportvakantie. Die trend is al jaren zichtbaar. Aan het begin van deze eeuw gingen 1,1 miljoen Nederlanders nog naar de sneeuw, in 2016 waren dat er volgens het CBS 866.000, zo’n 20 procent minder.”
https://nos.nl/l/2219140

Ik weet het niet zo voor mijn omgeving. Daar zie ik veel mensen toch trouw elk jaar gaan. En voor mij is juist de wintersport een must ipv de zomer vakantie. Wat zien jullie bij vrienden/familie?

Bergen + Sneeuw = ❤

Tja, mijn omgeving is natuurlijk op geen enkele manier representatief maar wij zijn een uitzondering als het om wintersport gaat. Bij onze kinderen op school gaan er nauwelijks mensen naar de sneeuw, en in onze vriendenkring gaan er een paar gezinnen. Maar niet veel. Ook op mijn werk is het beperkt. Ik denk dat zo’n 5-8% van de mensen uit onze omgeving op wintersport gaan.

HoyNelis, ben wel géén N. maar ik merk daar niks van.

Laatst op 't journaal weer gehoord dat voor onze voorbije krokusvakantie ALLES was volgeboekt bij de grote reisorganisaties.Dit in tegenstelling met andere jaren, de hopen verse sneeuw dit jaar zullen er natuurlijk wel voor iets tussen zitten hé?
Anderzijds verbaas ik me er ook iedere keer over dat in mijn omgeving niet zo veel wintersporters zijn en toch zit er altijd véél volk op de pistes(in schoolvakanties dan hé).
Maar ja de wereld is groter dan N en B hé :):):)

Born to run. B.S.

Ik merk dat er bij mij op school bijna niemand op wintersport gaat, uit mijn oude klas zo’n 10-15%. Nu ben ik de enige.

Ski you later!

Minder mensen op wintersport 😃😃
Hotels zijn nog nooit zo vol geweest. In mijn omgeving gaan meer dan een aantal mensen op wintersport soms 3 x per jaar.
Hier in de bergen merk ik niets van minder mensen op wintersport.Inderdaad de wereld is groter dan N en B.
Kijk maar

null

Fake News

Het minder aantal mensen wordt goed gemaakt door de veelplegers @Hooykaas :D

En als je die rij ziet heb ik ook spontaan minder zin, daarom ga ik ook veel minder naar Lech. Nog niet iedereen heeft dat door; da’s fijn want in andere gebieden is het wel rustiger

Ik geef je groot gelijk @Hessel
Ik heb toevallig gisteren nog tegen iemand gezegd.
" De mensen moeten eigenlijk betaald krijgen om hier te skiën " 😃

Ik zie wel veel collega’s met kinderen afhaken, die zeggen ‘ik heb zelfs ook pas leren skiën toen ik wat ouder was en het is niet te betalen’
Dat begrijp ik wel als ze voorrekenen dat ze van de kosten van één week in het hoogseizoen in de winter makkelijk een vliegvakantie voor twee weken kunnen betalen in de zomer.

En @Hooiykaas: als ik in zo’n rij zou moeten staan dan zou ik spontaan nooit meer gaan skiën…

Hangt ook af van wanneer je kan gaan, als ik aan hoogseizoen gebonden zou zijn, zou de lol er ook snel af zijn voor mij want, afgezien van de idiote prijzen, ik heb een ontzettende hekel aan overvolle gebieden.

Als je in de zomer in het hoogseizoen gaat, ben je ook idiote prijzen voor je accomodatie kwijt .
Dan heb je natuurlijk geen skipas nodig.

Glij blij door die brei :-)

Ik kan me voorstellen dat er mensen afhaken, want het is echt een dure aangelegenheid. Nu ben ik zoals meerderen hier geen referentie, want ik ga meerdere keren per jaar.

Ik ga over 2 weken nog en weekje met vrouw en mijn zoon (die maar 4 dagen mee gaat) met een grote groep naar Schoppernau. Als ik alle kosten op een rijtje zet excl. lunches en de rekening van de bar kom ik op om en nabij €2400,-. We hebben allemaal onze eigen spullen dus reken maar uit. 🤔

When life gets too complicated.... SKI

@Hooykaas de hotels kunnen ook vol zijn met andere nationaliteiten natuurlijk. En de reisorganisaties zullen ook minder plekken inkopen als ze een daling merken. Er wordt al voor het seizoen begint ingekocht, en als er dan zoveel sneeuw valt zal het sneller volzitten. Dit jaar is dan ook geen representatief jaar.

Ik zie in mijn omgeving juist wel een daling. Veel vrienden gaan niet meer de laatste jaren. Familie die eerst trouw elk jaar gingen gaan ook niet meer.

Daarentegen ga ik nu zelf 2x per jaar ipv 1x. Dus dat is wel gestegen.

Nou andere nationaliteiten nog. Meer ruimte op de pistes. ;)

Merk zelf overigens wel een terugloop, zeker enkele jaren geleden. Wel wordt het nu jaar na jaar drukker.

@SkiBeppie
Mijn vrienden zijn toevallig allemaal gek op skiën.En gaan voor geen goud 2 weken bakken in de zomer in Spanje 😃😃
Er zijn ook goedkopere plaatsen te vinden om te skiën.Skiën kan je in principe zo duur maken als je zelf wilt. @Alex en @Userd als het enigszins kan (financieel) meerdere malen per jaar gaan.Het leven is zo voorbij. En als dat jullie en mijn passie is. DOEN

PS
Het wordt hier in Oostenrijk maandag s’nachts boven op de berg -25C.
Heerlijk 😃
Beter dan +40C in de zon 😉

Voordat ik de carnavalsvakantie op de ski’s stond waren we al minimaal €1500 kwijt aan passen, huur en lessen voor twee kleine kinderen.
En we hadden nog geen meter geskied.
Brandstof erbij, tol, overnachtingen en eten en het is eigenlijk al niet meer te betalen.

*bericht bewerkt door Drikus op 24 feb 2018 11:19

@Hooykaas
Is het weer dramatisch?

@hooykaas: een zomervakantie hoeft niet meteen te beteken dat je gaat liggen bakken op het strand, dat maak jij er van.Ik ben ook gek op skiën maar ik hoef geen drie pubers van skipassen, skilessen, (huur)uitrusting, eten en drinken te voorzien. En als mijn collega dat even voorrekent zoals Drikus hierboven doet, heb ik alle begrip voor hun keuze. Die kinderen gaan maar lekker op wintersport als ze het zelf kunnen betalen, gold destijds ook voor mij.

Ik heb geen idee hoe ze dit meten, maar er zijn veel mensen die zelf rechtstreeks boeken bij accommodaties van locale mensen die je niet terug vind bij de reisorganisaties.

Hangt ook af van wanneer je kan gaan, als ik aan hoogseizoen gebonden zou zijn, zou de lol er ook snel af zijn voor mij want, afgezien van de idiote prijzen, ik heb een ontzettende hekel aan overvolle gebieden.

Userd op 24 feb 2018 10:30

Ach wel nee, wij hadden in de carnavalsvakantie nauwelijks tot geen wachttijden, je moet wel weten waar je heen gaat.

*bericht bewerkt door HansM op 24 feb 2018 11:45

Ik vond het dit jaar wel iets rustiger op de pistes (Livigno). Weinig Nederlanders, dat is ook wel eens lekker. Die vinden deze reis waarschijnlijk te lang.

*bericht bewerkt door HansM op 24 feb 2018 11:48

@SkiBeppie
Er zijn ook goedkopere plaatsen te vinden om te skiën.Skiën kan je in principe zo duur maken als je zelf wilt.

Hooykaas op 24 feb 2018 11:13

Ik denk dat de kwestie eerder is dat het lastiger om een wintersport (met een gezin) budgetvriendelijk te houden. Duur maken is vaak makkelijker. Je zit vast aan kostbare weken (schoolplicht) en skipassen x 4, lessen ed maken het een kostbare aangelegenheid. Tel daarbij op dat kinderen de neiging hebben om te groeien dus vaak jaarlijks nieuwe kleding en materiaal nodig hebben, en het plaatje is compleet. En een zomervakantie leent zich gemakkelijker voor een lowbudget vakantie. Eenvoudige camping en voor een paar 100 euro zit je al een week in andere oorden… En een nieuwe zwembroek is zo gekocht haha!
Als wij zouden moeten besparen, sneuvelt de wintersport ook als eerste, simpelweg omdat dat meer besparing oplevert dan een zomervakantie.
Maar voorlopig gaan we elk jaar, en liefst nog een paar keer naar winterberg als het lukt.

@Drikus het weer is prima en de sneeuw Super 👍

null

Bonnetje gevonden op een tafel.
Skiën kan je echt zo duur maken als je zelf wilt.

Of bonnetje gevonden op deze site?@Hooykaas @Ischgeil

Oud bonnetje, al vaker gezien ;)

Maar idd, wij kunnen gaan wanneer we willen en pakken meestal een week in jan en in mrt, dan is het meestal heerlijk rustig, al was het in jan in de dolomieten ook relatief (en mij eigenlijk te) druk.

@Hessel Bonnetje had ik toen zelf geplaatst voor de goede orde 😃

null

Vandaag real time 13.17 uur
Hier doen we het voor❤️

Verklaar je nader @Hooykaas. Zit je glashard te liegen of heb je meerdere accounts hier op het forum?

Verklaar je nader @Hooykaas. Zit je glashard te liegen of heb je meerdere accounts hier op het forum?

Martin7182 op 24 feb 2018 13:53

Dat laatste is/was iig zeker het geval.

@Drikus het weer is prima en de sneeuw Super 👍

null

Bonnetje gevonden op een tafel.
Skiën kan je echt zo duur maken als je zelf wilt.

Hooykaas op 24 feb 2018 12:12

Exact 666 afrekenen, wat een baas.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Plaats een reactie