Schaatsen in Amsterdam

Hey! Ik zag net dat de kans bestaat dat er deze week nog geschaatst kan worden op de grachten in Amsterdam. Nu hadden wij net plannen om dit weekend naar Amsterdam te gaan met een aantal vrienden. Het zou dus fijn zijn om dit mee te pikken.

Maar praktische vraagjes:

  • Kan je ergens in Amsterdam schaatsen huren, en gaat het daar verschrikkelijk druk zijn? :p
  • Doe ik er goed aan om ergens in mijn buurt (regio Gent, België) schaatsen te huren en die mee te nemen? Weet iemand een adresje?

Ik heb vanaf hier uitzicht op de Singel (binnenste gracht) en zoals het er nu naar uitziet kun je beter een dik duikpak meenemen i.p.v. schaatsen. Er ligt een flinterdun laagje over de helft van de breedte.

null

Schaatsen op de grachten in Amsterdam is sowieso een kwestie van een lange adem. Bij Zeeburg wordt namelijk iedere nacht een grote hoeveelheid water uit het IJsselmeer de grachten in gespoeld waarna het doorstroom naar de Amstel. Het water uit het IJsselmeer is nog vrij zout dus zodoende de grachten ook. Dit doorspoelen doen ze om de grachten relatief schoon en helder te houden. Daarom stinken de Amsterdamse grachten ook bijna nooit. Nadeel is wel dat schaatsen op de Amsterdamse grachten daardoor zeldzaam is.

Edit: Meer info hier: http://www.projectbureauschoonschip.nl/doorspoelengrachten.h…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 27 feb 2018 15:07

Born to Ride

Ze hebben nu de sluizen dicht gezet: http://www.at5.nl/artikelen/178991/waternet-sluit-sluizen-mo…

Maar vraag me ook af of ze het gaan redden hoor. Ik denk het niet.

Ze hebben nu de sluizen dicht gezet: http://www.at5.nl/artikelen/178991/waternet-sluit-sluizen-mo…

Maar vraag me ook af of ze het gaan redden hoor. Ik denk het niet.

Tiny-M op 27 feb 2018 15:08

Dan nog blijf je met water zitten dat gewoon behoorlijk zout is. Ze mogen blij zijn als ze 2cm gaan halen, ook omdat het in de stad gewoon altijd minimaal een graad minder koud is dan op het platteland.

Born to Ride

Volgens Wikipedia is het IJsselmeer al sinds 1934 volledig verzoet.

Ik ben niet optimistisch dat de grachten dicht vriezen.

Maar de kans dat je schaatsen kan huren is ook erg klein. In het verleden was het altijd zo dat zodra er natuurijs is, iedereen massaal schaatsen gaat kopen en de voorraad in het hele land snel op is.

Schaatsen worden verhuurd op kunstijsbanen. Er is voor zover ik weet niemand die jaren lang een voorraad schaatsen opslaat om ze dan te gaan verhuren als er natuurijs ligt.

Vorig jaar was schaatsen nog mogelijk, tegen alle berichtgeving in, op de bosbaan. Het kan dus zomaar gebeuren (is uiteraard wat anders dan de grachten (dat was 2012) maar ok…)

Zelf ga ik vrijdag een kijkje nemen in Friesland, locatie ntb.

powwowwow jippie yoo jippie yee

Grachten gaat echt niet lukken vrees ik, zoals bijna niets goed zal lukken. Die kl*te wind, jammer hoor. Maar check deze site, gisteren bosbaan nog helemaal open: http://natuurijs.ekkel.com

Ik zie een vastgevroren tanker en kruiend ijs op deze mooie gracht 😏

De wind staat vol op dit deel van het IJ en de IJhaven. Dat zal sowieso geen ijs pakken. De grachten ook niet echt, denk ik.

Haha, ok, het internet was dus ietsje te hoopvol. :-)

Nou @Arnh daar ga je…je moet een beetje levensmoe zijn maar als je genoeg veiligheidsmaatregelen neemt (vooral ijs priemen) dan kan het wel:

http://www.at5.nl/artikelen/179079/eerste-schaatser-meldt-zi…

Neem het van een Fries aan: Never de nooit niet.
3 nachten matige vorst is bij lange na niet genoeg. Doe 2 weken vriezen zonder dooi en weinig zon+geen sneeuw. Dan praten we weer :-)

Het kan natuurlijk, zie bovenstaande. Maar veilig? over alle grachten? neh.

*bericht bewerkt door Waah op 01 mrt 2018 14:16

Net op tv:
Op de Prinsengracht kun je schaatsen!!

Op de keizersgracht ook.

null

Net op tv:
Op de Prinsengracht kun je schaatsen!!

An32 op 2 mrt 2018 18:30

En erdoor zakken…

Het is net als off-piste met lawinegevaar 5 op een steile helling. Levensgevaarlijk

allé , morgen een topdag in Amsterdam om te schaatsen

Woon niet in Amsterdam, maar het lijkt me wel mooi zo.

In Haarlem lukt het ook, dus zal Amsterdam ook gaan

null

In Utrecht was het ook feest op de Catharijnesingel.
@GiGi ben je jonger geworden? ;)

Mr. Slow

In Haarlem lukt het ook, dus zal Amsterdam ook gaan

null

HN65 op 2 mrt 2018 22:55

De Schotersingel!! Jan gijzenkade was ook goed te doen zag ik maar de meeste grachten in het centrum niet volgens mij. Morgen ga ik nog even naar Nova Zembla in Spaarndam voor alles weer gesmolten is…

🏂

Net op tv:

Op de Prinsengracht kun je schaatsen!!

An32 op 2 mrt 2018 18:30

En erdoor zakken…

Het is net als off-piste met lawinegevaar 5 op een steile helling. Levensgevaarlijk

Waah op 2 mrt 2018 18:50

Als je off piste vertaalt naar schaatsen word het klunen… Kan weinig mee fout gaan op een verzwikte enkel na😉

🏂

Net op tv:

Op de Prinsengracht kun je schaatsen!!

An32 op 2 mrt 2018 18:30

En erdoor zakken…

Het is net als off-piste met lawinegevaar 5 op een steile helling. Levensgevaarlijk

Waah op 2 mrt 2018 18:50

En is er al iemand door het ijs gezakt?

Oooh ja, laat iemand asjeblieft door het ijs zakken; kunnen we dáár weer lekker over zeiken; dat die niet goed wijs was; eigen schuld, hoe durven ze; ‘off piste’ schaatsen…, hopelijk krijgen ze de brandweer- en ambulancerekening… .

*bericht bewerkt door Frank66 op 03 mrt 2018 18:12

Net op tv:

Op de Prinsengracht kun je schaatsen!!

An32 op 2 mrt 2018 18:30

En erdoor zakken…

Het is net als off-piste met lawinegevaar 5 op een steile helling. Levensgevaarlijk

Waah op 2 mrt 2018 18:50

En is er al iemand door het ijs gezakt?

An32 op 3 mrt 2018 17:57

Ja, meerderen zelfs
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&…

Maar doe er vooral allemaal lacherig over. De eerste overledene is er ook al (man van 75 die door het ijs zakte). Hahaha, grappig.

Elke winter met ijs zijn er wel mensen die onder het ijs belanden en het niet overleven. Of die gelukkig gered worden. Grappig dat we lawinegevaar wel heel serieus nemen, maar zonder enige kennis en kunde het ijs op, ach dat valt best mee. Zo makkelijk kom je niet uit een wak, en in 4 minuten is het gedaan.

Verder mooi dat het op sommige plekken nu wel kan/kon. Vrieskou heeft nog ff langer doorgezet dan destijds verwacht (eerst stond voor vrijdag al dooi en regen). Geeft mooie plaatjes.

*bericht bewerkt door Waah op 04 mrt 2018 08:17

null

Dit was gisteren, lekker hoor. Toch nog twee dagen op schitterend ijs kunnen schaatsen zo laat in het seizoen en dus zelfs op de grachten.

En ondertussen stond de hele buitenlandse pers gezamenlijk op de grachten.
Mooi gezicht. Had die Amerikaanse verslaggeefster toch gelijk :D

En levensgevaarlijk? Dat valt wel mee hoor, met gezond verstand kom je een heel eind. Ik begrijp die paniekerigheid van sommigen hier niet zo…

Plaats een reactie