Sneeuwsport Vlaanderen of BFSI?

Ik zou graag komend jaar een opleiding tot ski initiator volgen. Hiervoor ben ik aan het twijfelen tussen sneeuwsport Vlaanderen en BFSI.
Met beide ben ik al eens in contact gekomen:

  • Sneeuwsport Vlaanderen: vorig jaar een toelatingsproef gedaan (was er niet door maar ondertussen redelijk wat lessen gevolgd in landgraaf)
  • BFSI: een opleidingsweekend als skimoni bij intersoc.

Ze lijken me beide redelijk gelijkaardig qua opleiding.

Wat zijn jullie bevindingen en welke opleiding raden jullie mij aan?

Groetjes Niel

Is initiator hetzelfde als instructeur, of is dat een begeleider?

Ik zou kiezen voor een Oostenrijkse opleiding, meer erkend in het buitenland, makkelijker om vervolgopleidingen te doen.
Ik heb bij Snow College skitrainingen gedaan en zij bieden ook ski opleidingen aan.
Anders via Snowsports Academy of rechtstreeks via een Oostenrijks Verband doen (scheelt een hoop geld in vergelijking met bv. Snowminds).

Succes en veel plezier!

Initiator is de eerste stap in de skileraar-opleiding van beide verenigingen, qua niveau in principe vergelijkbaar met Anwärter – d.w.z. opleidingspad voor lesgeven aan beginners tot niveau basisparallel met stokinzet.

De opleidingsfilosofie van Sneeuwsport Vlaanderen leunt eerder aan bij ENSA (Franse school), terwijl BFSI meer de Oostenrijkers volgt. Beiden hebben vervolgopleidingen (nog 2 niveau’s tot volwaardig skileraar), en daarboven nog een niveau gericht op competitie.

Als je voornamelijk met Belgische reisorganisaties meereist als begeleider gaat een Anwärter-opleiding geen meerwaarde hebben over de opleidingen van BFSI of Sneeuwsport Vlaanderen, in tegendeel zelfs. Als je eerder van plan bent om bij een lokale skischool in de alpen aan de slag te gaan, kan je beter een lokale opleiding volgen (in Oostenrijk is dat dan een Anwärter).

Keuze tussen Belgische organisaties zou ik laten afhangen van wat je nu doet. De meeste reisorganisaties werken samen met één van beiden, maar niemand gaat een gediplomeerde initiator laten staan omdat hij bij de andere organisatie opgeleid is. Moni’s met diploma zijn gevraagd.

Ik zou graag komend jaar een opleiding tot ski initiator volgen. Hiervoor ben ik aan het twijfelen tussen sneeuwsport Vlaanderen en BFSI.
Met beide ben ik al eens in contact gekomen:

  • Sneeuwsport Vlaanderen: vorig jaar een toelatingsproef gedaan (was er niet door maar ondertussen redelijk wat lessen gevolgd in landgraaf)
  • BFSI: een opleidingsweekend als skimoni bij intersoc.

Ze lijken me beide redelijk gelijkaardig qua opleiding.

Wat zijn jullie bevindingen en welke opleiding raden jullie mij aan?

Groetjes Niel

nielvaneetvelt op 1 mrt 2018 15:50

Als je wilt les geven enkel in België is er geen enkel verschil met BFSI/sneeuwsport vlaanderen of Anwarter.

Kijk gewoon welke organisatie voor jou het beste is qua datum/afstand/prijs…
Als je wilt verder groeien is het wel makkelijker om te kijken naar hoeveel keer per jaar ze cursus aanbieden. (daarin is snowsportsacademy.com wel sterk in)

*bericht bewerkt door japser op 02 mrt 2018 16:34

Dan lijkt Anwarter me wel interessanter. Momenteel was ik van plan om in een skihal les te gaan geven maar moet ik ooit de tijd hebben om in het buitenland les te gaan geven heel graag!

Enkel dat grote delen van die Anwarter in het Duits worden gegeven schrikken me wat af. Heb nooit Duits gehad op school :(

Snowcollege (Belgische Organisatie) heeft ook Duitse lessen, wellicht een idee om dat te gaan doen?
Duitse filmpjes op Youtube kijken helpt ook en het Anwärter Duits stelt niet zo gek veel voor, zeker als je eenmaal “in de stof zit” en veel dezelfde termen hoort en spreekt, gaat het best snel, vind ik.

Succes!

Om in Oostenrijk geldig te zijn moet de hele Anwärter opleiding in het Duits zijn, en moet je kunnen lesgeven in het Duits.

Ook verschillen de opleidingen per deelstaat, waarbij het niet altijd zeker is of je met een opleiding uit één deelstaat aan de slag kunt bij een skischool uit een andere deelstaat. Als je weet waar je wil lesgeven, kan je best de opleiding volgen in dezelfde deelstaat.

Het diploma blijft als ik het goed voorheb 4 jaar geldig, daarna word je geacht doorgestroomd te zijn naar de Landes opleiding, of moet je een bijscholing doen om de Anwärter te behouden. Er zijn voor zover ik weet geen regels over hernieuwen van de Belgische diploma’s, al blijft bijscholen en trainen altijd een goed idee, ongeacht het diploma.

Enkel een officiële instantie kan erkende diploma’s uitreiken: voor de sport is dat de Vlaamse Trainersschool (het samenwerkingsverband tussen Sport Vlaanderen, de erkende sportfederaties en de universiteiten en hogescholen die LO aanbieden).

Voor ski en snowboard is Sneeuwsport Vlaanderen de officiële federatie, erkend door de Vlaamse Overheid (Sport Vlaanderen) en deel van de Belgische ‘bond’ (Koninklijk Belgische Ski Federatie) die lid is van de FIS (Internationale federatie).

@Morzel dat wat je zegt over de geldigheid klopt niet! Iedere keer als je minimaal 2 weken in één seizoen les geeft krijg je een sticker voor op je pas. Als de laatste keer dan langer dan 5 jaar geleden is moet je een “opfriscursus” doen. Die cursus kan je dan volgens mij gewoon bij een skischool zelf doen, een dagje met de skischoolleiding mee om te laten zien dat je het nog kan als ik het goed heb.

Ook dat van de deelstaten klopt niet. Anwärter is in heel Oostenrijk erkend en maakt niet uit in welke deelstaat gehaald.

@nielvaneetvelt. Ik zou ook voor een Anwärter gaan. Daarmee kan je sws bij een Belgische instantie lessen en ook nog in bijna iedere ander land.

@Dirk_Simpie: ik heb niet gezegd dat Anwärter niet landelijk erkend is, ik heb wel aangegeven dat skischolen in een aantal gevallen de diploma’s uitgereikt in eigen deelstaat voorrang geven op die van een andere deelstaat omdat ze “kwaliteitsverschillen” in het niveau van de opleiding zouden kunnen zien.
Als je dus met een Anwärter ergens aan de slag wil, en je hebt het diploma nog niet kan je dus best in dezelfde deelstaat je opleiding volgen.

Ik wil je verder gerust geloven over het verlengen van de haalbaarheid, de online bronnen zijn niet helemaal duidelijk. Anwärter maakt deel uit van de Landesopleiding, het is geen volwaardig diploma.

Ga er overigens niet te snel van uit dat een Anwärter an sich iets waard is bij Belgische reisorganisaties, zij werken in eerste instantie vaak samen met één van de twee organisaties binnen België (Sneeuwsport Vlaanderen - BFSI), en hebben soms ook een interne “monitoropleiding” gezien er niet altijd genoeg gediplomeerde monitoren te vinden zijn. Het is sowieso altijd een goeie zaak dat je dezelfde methodologie en termen gebruikt als je collega-lesgevers.

Moraal van het verhaal: volg je opleiding in functie van waar je les wil geven, en meer dan één opleiding kan zeker geen kwaad.

@Morzel dat wat je zegt over de geldigheid klopt niet! Iedere keer als je minimaal 2 weken in één seizoen les geeft krijg je een sticker voor op je pas. Als de laatste keer dan langer dan 5 jaar geleden is moet je een “opfriscursus” doen. Die cursus kan je dan volgens mij gewoon bij een skischool zelf doen, een dagje met de skischoolleiding mee om te laten zien dat je het nog kan als ik het goed heb.

Ook dat van de deelstaten klopt niet. Anwärter is in heel Oostenrijk erkend en maakt niet uit in welke deelstaat gehaald.

@nielvaneetvelt. Ik zou ook voor een Anwärter gaan. Daarmee kan je sws bij een Belgische instantie lessen en ook nog in bijna iedere ander land.

Dirk_Simpie op 27 nov 2019 09:12

Oud thread maargoed…
Wat jij zegt klopt in mijn ervaring ook niet. Het was pas geleden nog relevant voor mij. Mijn Anwarter heb ik gehaald in 2006, en het was voor het SBSSV (Salzburg) geen enkel probleem om mij in te schrijven voor Landes 1 in Januari 2020. Ik heb ook nog uitdrukkelijk gevraagd of het, mocht ik mijn Anwarter weer geldig willen maken, het nodig was bijscholing te doen. Ook dit zou niet nodig zijn.
Dit was dus bij het SBSSV. Bij andere verbanden wellicht anders.

Plaats een reactie