advies snowboard burton Custom/Flying V

Hoi,
ik ben aan het uitkijken om een nieuw snowboard te kopen, maar had graag wat advies gehoord.
Ik ben 37jaar, 1m88 en weeg 90 kg. Mijn niveau zou ik beschrijven als intermediate, ik kan redelijk goed boarden (vooral brede pistes af ‘carven’ doe ik graag), nu en dan een jumpje nemen. Wat ik niet kan is switch rijden (ben ik sedert een weekje indoor aan het leren), of in slechte condities (zichtbaarheid, bubbels) krijg ik het lastig. Bvb op een rode piste die oneffen ligt krijg ik mijn board moeilijk nog gedraaid. Dit is één van de hoofdredenen waarom ik op zoek ga naar een ander snowboard. Waar ik het ook lastig mee heb zijn de smallere pistes die niet erg steil zijn, dan moet ik erg m’n best doen om steeds een kant in de sneeuw te hebben anders ‘hapt’ het plots (wat men noemt ‘catching an edge’ denk ik) en val ik. Als ik andere boarders zie passeren dan lijken die gewoon plat en relaxed op hun board te staan. Of is dit inbeelding?

Mijn huidig board is een Burton Bullet 167 (2004 model) Wide.

Deze week had ik een flexibel boardje geprobeerd indoor, een 155, en dat had ook wat rocker. Ik stond verbaasd hoe licht het aanvoelde en hoe makkelijk het draaide. Zelfs om switch te leren ging het een pak makkelijker. Het bevestigt mijn vermoeden dat mijn huidig board niet ideaal is.
Ik had wat zitten opzoeken /advies in winkel gevraagd en momenteel zit ik wat op te zoeken rond
-Burton Custom Wide 160 of 162
-Burton Flying V

De flying V heeft ook rocker, met Camber aan de uiteinden. Maar ik vraag me af of dat is wat ik nodig heb.

Ik ben op zoek naar een speelser board dan mijn huidige, ik zou ook wat willen gaan oefenen om switch te kunnen en wat beter te leren springen, misschien een 180 of zo, maar op rails of die boxen gaan proberen ga ik niet doen. Maar tegelijk wil ik wel een board waar ik nog controle over heb als ik aan een wat hogere snelheid bochten neem. Ik weet niet waar ik de Flying V moet positioneren. En ook de Custom niet eigenlijk, hoe ‘unforgiving’ is die in vergelijking met mijn oude Bullet? Blijkbaar zit er reeds heel veel verschil in een snowboard van 2004 en één van nu, gewoon door het materiaal.

Alle advies is welkom!

Zeker interessant om eens naar een nieuw boardje te kijken. Ik weet niet wat voor specs de Burton Bullet uit 2004 heeft, maar er is zeker van allerlei nieuws op de markt natuurlijk.

Ik snap dat het (hybrid?) rocker boardje van bijna 10cm korter flexibeler en wendbaarder aanvoelde. Dit heeft natuurlijk dan ook een keerzijde als je wat harder gaat op een goede piste. Echter doet mijn verhaal vermoeden dat je wel eens kan profiteren van een mooi boardje met een camrock of hybrid camber profiel.

Ik begrijp nog niet zo goed tussen welke boards je nu twijfelt (welke zijn het precies? En waarom deze?). De Burton Custom is er ook in Flying V uitvoering. En Flying V is de aanduiding van het profiel, waar veel planken van Burton mee uitgerust zijn (Process, oude Easy Livin’, Custom, …). Er zijn ook andere merken die vergelijkbare hybride profielen hebben en wellicht ook interessant zijn.

Over het algemeen zijn deze boards wat meer vergevingsgezind dan het ouderwetse camber, maar kan het op echt hoge snelheid wel eens gaan flapperen. Ik moet zeggen dat ik dat met mijn oude Easy Livin’ Flying V ook wel merk, maar toch vind ik hem erg veelzijdig en heb ik er veel plezier mee.

Misschien kun je nog wat meer info geven over wat je uit wil geven, bij welke winkels je aan het kijken bent, of je iets kan testen, hoe vaak je gaat snowboarden?

Het klinkt ook wel alsof je nog wat onzeker bent met je techniek. Investeren in lessen kan voor dit soort problemen erg waardevol zijn (maar ik snap dat je je gear wilt upgraden! Zou ik ook doen.)

Ik heb heel weinig toe te voegen aan het uitgebreide verhaal hierboven.

Als ik het goed heb is de Burton Bullet een ‘ouderwets’ camberboard, welke inderdaad relatief happerig en slecht te sturen is als je er niet technisch netjes op boardt. Het board is dan waarschijnlijk ook wat aan de grote kant voor je. Het zenuwachtige gedrag als je board (bijna) plat op de sneeuw ligt is een typische eigenschap van een camberboard.
Nou kan je natuurlijk uitgebreid gaan lessen, maar een board met rocker tussen de voeten (zoals de Flying-V of een vergelijkbaar profiel met een andere naam) kan enorm helpen met je ‘probleempjes’. Deze boardjes zijn bovendien ook erg speels (happen? wat is dat?). Ze missen in mijn ogen wel iets stabiliteit op hoge snelheid omdat ze erg graag willen draaien. Daarvoor zou een hybrideboard met camber tussen de voeten en rocker in de tip en tail of een board met ‘opkrullende’ randen zoals oa Bataleon heeft beter geschikt zijn.

Je zou eens een middagje bij Snowworld/Duijvestein een boardje met Flying-V (of een andere benaming voor het zelfde) kunnen vergelijken met een Rocker-camber-rocker board en kijken wat dan het beste gevoel geeft.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 07 mrt 2018 07:03

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hey Reynouts en Sneeuwbaard!

bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Er zit veel nuttige info in voor me.
Ondertussen vertrek ik maandag naar Tignes voor 4 dagen, ik heb nog geen board gevonden om te huren hier in de streek (regio kortrijk, België ) Misschien kan ik ter plaatse kijken in één van de winkels om daar een snowboard te huren en te testen, of heeft men ter plaatse meestal enkel beginnersmateriaal in de verhuur?
Ik ga onderaan nog antwoorden op jullie vragen:

“Ik begrijp nog niet zo goed tussen welke boards je nu twijfelt (welke zijn het precies? En waarom deze?).”
Ik heb mijn opzoekingswerk momenteel beperkt tot de types bij Burton, louter om ergens te starten met zoeken welke types op de markt zijn, (én omdat de eerste winkel waar ik ging informeren enkel burton deed)
->De Custom met klassieke camber: ik hoorde dat dat echt de ‘all mountain’ boards zijn waar je weinig verkeerd mee kan doen qua keuze
->De flying V ( is een hybride camber & rocker) werd mij aangeraden in een winkel. In wat reviews las ik wel dat deze heel slecht controleerbaar worden zodra de condities verslechten (ijs bvb). Het board zou dan omwille van de rocker zijn grip gaan verliezen en ‘uitschuiven’
-> mijn keuze tussen deze twee ging dan eerder uit naar de Burton Custom (twin)(klassieke camber) 162 cm. Van een rocker board wordt ook gezegd dat het wat onstabieler is bij het landen als je een jumpje neemt (wat mij logisch lijkt door de rocker). Dat board zou ook 5cm korter zijn dus zou het een stuk makkelijker moeten sturen + wat nieuwer/beter/lichter materiaal dan de 2004 versie

“Misschien kun je nog wat meer info geven over wat je uit wil geven, bij welke winkels je aan het kijken bent, of je iets kan testen, hoe vaak je gaat snowboarden?”
->De prijs is niet echt van belang
->Ik ga normaal maar een weekje per jaar snowboarden, maar ik zou dat wat willen opdrijven naar 2-3w / jaar.

"Deze boardjes zijn bovendien ook erg speels (happen? wat is dat?). Ze missen in mijn ogen wel iets stabiliteit op hoge snelheid omdat ze erg graag willen draaien. "
->Wat is hoge snelheid hier: voor mij is snel 50 à 60 km/u. Sneller hoeft voor mij niet. Kan je met een rocker (of rocker-camber-rocker) board nog gecontroleerd gewoon riden /carven aan 50/60 km /u met een intermediate level?

“Daarvoor zou een hybrideboard met camber tussen de voeten en rocker in de tip en tail of een board met ‘opkrullende’ randen zoals oa Bataleon heeft beter geschikt zijn.”
->De Bataleon was me idd ook reeds voorgesteld in IceMountain in Komen (ik ben een Belg ;) )

Alvast bedankt voor jullie advies!

*bericht bewerkt door vince37 op 16 mrt 2018 22:40

Daarvoor zou een hybrideboard met camber tussen de voeten en rocker in de tip en tail of een board met ‘opkrullende’ randen zoals oa Bataleon heeft beter geschikt zijn.

Sneeuwbaard op 7 mrt 2018 06:56

Welk type en lengte van de Bataleon had je in gedachten?

Ik zou zeker kijken of weer een zaak is met meerdere opties voor snowboards en vooral testen. Zou me ook niets verbazen dat er ook huur/koop opties mogelijk zijn. Rossignol zie je in Frankrijk ook wat meer een laten die nou net leuke rocker camber rocker bordjes hebben. The one LF of angus.

Hele late reactie dit, maar rijd zelf ook de Burton Process Flying V, zeker omdat jij aangeeft dat jij niet per se sneller hoeft te gaan als 50-60 km/u lijkt me dit een heel goed board voor jou. Het is onder andere een goed freestyle board en is op de piste ook gewoon sterk, de echte “problemen” komen pas als je harder gaat als 80 km/u, dan ga je stabiliteit verliezen met dit board. Wellicht wel leuk om te vermelden, Mark McMorris rijd dit board zelf ook.

Board or go home.

Ik ken alleen Gibson Flying V :)

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Wellicht wel leuk om te vermelden, Mark McMorris rijd dit board zelf ook.

Nick-Duvekot op 6 mei 2018 10:50

Mij is verteld dat dit soort gasten vaak niet op standaard productie boards rijden maar custom made met de print van een standaard board.
Weet niet meer wie het was maar een bekende freestyler zou op 1 of ander rocker board rijden volgens de specs maar het was toch echt een camber board.

Übung macht den meister!!!

Mij is verteld dat dit soort gasten vaak niet op standaard productie boards rijden maar custom made met de print van een standaard board.

RFKANGOO op 6 mei 2018 13:48

Dan zou het waarschijnlijk puur marketing zijn, nouja, nog steeds wel leuk om dan te vermelden dat hij op een board gereden heeft met dezelfde naam. Hij zou er vast tot op zekere hoogte achterstaan.

Board or go home.

Ik ben dan wel een vrouw, maar ik heb sinds afgelopen winter de Burton deja vu flying V en ben er erg over te spreken. Jouw verhaal komt een beetje overeen met hoe ik snowboard… Niet te snel, af en toe een sprongetje (niet te gek) slecht zicht is voor mij ook een issue… Ik was wat bang dat ik grip zou verliezen met dit board maar dat valt heel erg mee… Heb er een goede vakantie op gehad afgelopen maart in Livigno!

Plaats een reactie