Helm is plakkerig...

Mijn man heeft afgelopen zomer een helm van een jaar of 5 oud teruggevonden. Destijds gekocht, op zolder gelegd en vergeten dat ie m had. Tot we de zolder gingen opruimen…

Hij heeft de helm deze winter gebruikt maar de helm is wat plakkerig. Lijkt alsof het toplaagje een beetje zacht is, kun je als het ware een beetje wegkrassen met je nagel. Niet fijn natuurlijk.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/2f0081ff4f5ebd66e38e3948...

Heeft iemand enig idee of dit nog op te lossen valt, en zo ja: hoe dan?

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/bb1cd71183e1177895bb01c7...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/391a50ff9a8ba1fa4bf2c2f8...

Zal delamineren zijn.
Helm van 5 jaar is al aardig oud.
Weggooien ☹️

@Hooykaas Waarom weggooien?
Is de beschermende functie minder geworden door dat delamineren? Of door de ouderdom?

@Tjeerd69 Door beide. Ik zou de gok niet nemen… Inderdaad vervangen

Lag de helm op een (soms) erg warme plek? Naast waterleidingen? In de zon? Is de zolder warm in de zomer?

Click. Click. Peace

Ja de zolder is warm in de zomer.
Niet meer te gebruiken dus. Was er al een beetje bang voor 🙁

Dit is iets wat ik vaak bij vrienden voorbij heb zien komen maar ging er eigenlijk altijd vanuit dat dit kwam door het wegleggen op een vieze tafel in de après-ski oid. Maar dit is dus voornamelijk toe te schrijven aan ouderdom of het te verkeerd bewaren?

Dit ontstaat vooral als de helm te lang erg warm wordt… Maar hangt ook erg van type helm af…

Click. Click. Peace

Algemeen advies met het bewaren van je helm, maar ook bv met tourvellen (voor onder je ski’s of splitboard) is koel een donker bewaren.

Dit had mijn vorige helm ook na een (flink) aantal jaren gewoon gebruik. Niet warm weggelegd of zo, volgens mij gewoon ouderdom. Wel geprobeerd schoon te maken met wat verschillend spul, maar uiteindelijk gewoon een nieuwe aangeschaft.

@Hakke Kan zeker, maar warmte versneld dat proces vaak.

Click. Click. Peace

Onmogelijke vraag @Rogier ik weet het. Maar het is toch zaterdag.

Wat zou er eigenlijk met de helm gebeuren als je hem goed verpakt (donker en waterdicht) en in de vriezer bewaard.

Oef dat moet je aan een chemicus vragen. Maar kunststof kan wordt er door de jaren nooit beter op…

Click. Click. Peace

Het ontbreken van uv licht en het laag houden van de temperatuur zal er voor zorgen dat de de weekmakers, in de buitenschaal, minder snel verdampen.

In theorie zou de helm dan dus langer mee moeten gaan.

Het langdurig op een lage, lees onder het vriespunt, temperaturen bewaren zou ook zomaar eens negatieve effecten op de helm kunnen hebben. Dit doordat de structuur van moleculen enigszins zou kunnen veranderen.

Theoretisch zou je het percentage weekmakers in de buitenschaal ook kunnen verhogen. Dit kun je doen door het in direct contact te brengen met een kunststof met een hoger percentage weekmakers. Leuk in theorie…maar ik zou de helm daarna niet meer gebruiken.

Overigens mag een helm, voor de professionele gebruiker, volgens de arbowet maximaal 5 jaar oud zijn. Wat je in je vrije tijd op je hoofd zet mag je gelukkig nog zelf weten. Wij vervangen de helmen na 2 jaar of na een val.

Resumé: helm in een geschikte verpakking koel opslaan en niet laten vallen. Dan gaat hij het langste mee.

Bedankt voor antwoord @McMeany

… Wij vervangen de helmen na 2 jaar of na een val…

McMeany op 17 mrt 2018 17:00

“na een val” , er zijn wintersporters die dan per vakantie een paar helmen nodig hebben…

… Wij vervangen de helmen na 2 jaar of na een val…

McMeany op 17 mrt 2018 17:00

“na een val” , er zijn wintersporters die dan per vakantie een paar helmen nodig hebben…

Rob64 op 17 mrt 2018 17:48

Zo gaan wij ermee om:

Als mijn helm een keertje op de grond stuitert, ongeacht of mijn hoofd er op dat moment inzet, dan wordt de helm vervangen.

Na een valpartij waarbij de helm de grond niet heeft geraakt, of wanneer de de helm ergens, niet al te hard, tegenaan is gestoten wordt deze bij een expert ter inspectie aangeboden.

Over het algemeen, hoop ik tenminste voor ze, zullen die wintersporters niet elke keer met hun hoofd/helm hard op de grond terechtkomen. Laat onverlet dat een inspectie van de helm geen overbodige luxe is na een flinke valpartij.

En het feit dat de helm “plakkerig” aanvoelt komt door het “uitzweten” van de weekmakers.

Ik wist dat een helm als hij eenmaal gevallen is in principe niet meer te gebruiken/ veilig is.

Hoeveel wintersporters hebben daardoor een onveilige helm 70 procent ?
Ik heb geen idee.

Bij mijn weten kunnen sommige helmen meerdere klappen opvangen. Ik ben even vergeten welke soort dat ook weer is. Helmen met EPP meen ik. Helmen met EPS kunnen maar één klap aan, omdat het foam niet meer terugkomt in zijn oude vorm of hard wordt.

@DrPhil Als ik het mij goed herinner keert polypropyleen idd na impact terug in zijn oude vorm. Dit in tegenstelling tot polystyreen (piepschuim).

Alleen lijkt mij dat een helm zijn beschermende werking ontleent aan de combinatie binnen- en buitenschaal. Als de buitenschaal beschadigd is is de bescherming, lijkt mij, ook minder. Maar please correct me of i’m wrong…

Uiteraard, dat lijkt me ook. Maar ik weet niet of zo’n harde buitenschaal snel beschadigd raakt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 mrt 2018 22:28

Dat is precies hoe bergsporthelmen werken harde buitenschaal voor veel kleine impacts (steenslag etc) en schuim binnenzijde voor de harde klappen.

Click. Click. Peace

Dan kan ik me goed voorstellen dat het monteren van een Gopro op de helm de helm ernstig verzwakt /gevaarlijk is. Als je verkeerd valt die constructie dwars door je helm kan gaan.

Buiten dat zijn de beelden die vanaf de helm genomen worden vaak saai.

@Hooykaas De meeste stickers verzwakken de helm door het, lokaal, onttrekken van weekmakers. Dat in combinatie met een puntbelasting door een camera kan vervelende gevolgen hebben.

Er zijn echter stickers die geschikt zijn om op helmen te worden geplakt. Ik heb geen idee welk effect de mountstickers van GoPro op kunststof hebben.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het zit met de nieuwe helm die ik heb. Deze zou theoretisch ook in warme temperaturen moeten kunnen vanwege het gebruik van polycarbonaat. https://www.burton.com/us/en/p/womens-anon-griffon-helmet/W1…

Niet dat ik hem nu in de zon ga leggen, maar ben er wel benieuwd naar.

Stickers ook schadelijk OK
Ik zat te denken dat het hele systeem van de GoPro door de helm drukt als het fout gaat.

Hebben we hier ook bewijs/bronnen voor? Want ik hoor dit allemaal voor het eerst.

Als een helm plakkerig wordt, ja dan is die vast oud en moet die vervangen worden. Maar stickers die dit doen? Gopros die dwars door helmen gaan? Het zwakste gaat toch vaak als eerste stuk en dat is het plastic, zeker bij de koude temperaturen zij die GoPro mounts erg breekbaar…

Dus als jullie bronnen hebben, graag.

Wat betreft vallen… Als een helm van heuphoogte uit mijn handen valt vervang ik hem niet meteen. Idem met stoten. De kracht die er dan op komt is erg laag. Immers heeft de helm zelf weinig gewicht. Als die van hoogte valt vervang ik hem natuurlijk wel… Maar je kan imho ook te ver gaan. In een maxi cosi zit ook enkel piepschuim en die vervang je ook niet elke keer als een kleine een tatrum temper heeft :-p

Een val op de helm is natuurlijk vervangen. Een val niet op de helm, dan vervang ik ook niet. Dan is er namelijk geen kracht op gekomen.

*bericht bewerkt door Waah op 18 mrt 2018 20:42

Ik weet wel dat je vroeger ook nooit stickers op motorhelmen mocht plakken. Die waren toen meestal van polycarbonaat. Net als veel skihelmen. Overigens vergaat polycarbonaat juist onder de invloed van UV-licht, bij mijn weten. @tiny-m

@Waah ik volg toch @McMeany als je het niet erg vindt.

Mijn helm (alpina) plakte ook als een gek, paar jaar geleden al.
Nu schoon gemaakt met afwasmiddel, alle plak is eraf.
Net nog de bon gevonden, hij is van 2011.
7 jaartjes oud dus, nooit mee gevallen, in mijn ogen nog goed.
Of toch niet meer, na deze verhalen gelezen te hebben …

@Waah ik volg toch @McMeany als je het niet erg vindt.

Hooykaas op 18 mrt 2018 22:09

Ik geloof wie met bewijs komt ;-) ik kan ook van alles bedenken, maar ik heb geen verstand van al deze zaken. En conclusies trekken op basis van onderbuikgevoel vind ik altijd gevaarlijk.

In de USA is het heel normaal om je helm vol stickers te plakken. Toch lees je daar niks over het intrekken van weekmakers door stickers.

Dus ik mag graag bewijs zien (onderzoeken, claims van fabrikanten etc) die het bewijzen.

Plaats een reactie