stoeltjeslift op hol

graag niet aan mijn vriendin laten zien!!

Wel een avontuurlijke twist aan je standaard vakantie.

Ik heb de directe video-link erin gezet.

Click. Click. Peace

Meer info: slechts 8 gewonden.
http://georgiatoday.ge/news/9517/Breaking%3A-Gudauri-Ski-Lif…

Mirel020 op 16 mrt 2018 14:54

Dat mag bijna een wonder heten…

Click. Click. Peace

Bijzonder dat dat zo kan zeg. Hoeveel keuringen heb je dan overgeslagen? Maar ik lees het in het artikel dat ze gaan uitzoeken wat er mis ging (de lift ging te snel en de verkeerde kant op, ik denk dat ze vooral de oorzaak willen weten)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bizarre beelden! Onder de slachtoffer schijnt een zwangere Zweedse te zitten. Doppelmayr komt morgen de oorzaak onderzoeken… https://www.skigeorgia.ge/gudauri-sadzele-ski-lift-accident/…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Als de aandrijving en rem faalt, dan trek de zwaartekracht de beladen kant naar beneden. Dus in die zin is het niet vreemd dat die achteruit aan het draaien is. Maar je zou denken dat er een fail safe op de rem systeem hoort te zitten.

Stoeltjeslift from hell…Je zou toch verwachten dat ie bij bepaalde verkeerde weerstand in een beveiligingsmodus gaat.

Moest er stiekem wel om lachen :p. Beter geen gewonden, maar zelfs dat valt gelukkig mee. Het had erger kunnen zijn

Not all who wander are lost

Allemachtig!!! Dat geloof je toch bijna niet als je dat ziet… Je zal er maar inzitten.

het lijkt wel of door de zwaarte kracht de boel achteruit draait en soort van momentum krijgt en door blijft draaien tot alles vast komt te zitten.

hoop dat niet mee te maken.

het lijkt wel of door de zwaarte kracht de boel achteruit draait en soort van momentum krijgt en door blijft draaien tot alles vast komt te zitten.

hoop dat niet mee te maken.

francoislamein op 16 mrt 2018 15:52

Ga ervan uit dat er in Frankrijk Zwitserland en Oostenrijk hogere standaarden zijn kwa veiligheid.

Hoop ik iig ;)

This is the way

wat ik zo raar vind is dat er niemand de noodstop heeft ingedrukt

Wat bizar! Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat veel met elektromotoren werkt en normaal gesproken zit er op motoren met dit soort functies een speciaal soort rem die wordt vrijgegeven met een elektromagneet. Dus als de stroom eraf gaat, gaat uit zichzelf de rem erop. Dit zorgt ervoor dat wanneer de lift uitstaat, bijvoorbeeld aan het eind van de dag, hij niet door de wind gaat bewegen, en in gevallen als dit wanneer de elektromotor uitvalt de rem erop gaat (dit gebeurt dus bij stroomuitval of noodstop waarbij stroom wordt uitgeschakeld als systemen niet meer goed werken). Deze remmen zijn dusdanig fors uitgevoerd dat ze ruim de maximale inertia van het systeem binnen zeer korte tijd kunnen stilzetten. Ik vraag me dus echt af wat hier misgegaan is.

Voor de geïnteresseerden, zo ziet zo’n rem eruit:

null

Er zitten zeer sterke veren in die een stalen plaat (onderste) tegen de met de as meedraaiende remvoering aandrukt, die op zijn beurt tegen een vaste stalen plaat (bovenste) aan wordt gedrukt en zo met grote kracht wordt gesandwiched. Als er stroom op de magneet wordt gezet wordt de eerste stalen plaat aangetrokken die daarmee de veren indrukt en de remvoering vrijgeeft.

*bericht bewerkt door Kev1 op 16 mrt 2018 16:36

In het dalstation hangt er een staaf op een hoogte van ong 2m30 (aan de rechterkant).
Dit had wel een spies kunnen worden.

Zie vb. de passage op 0’45’’ van het 2e filmpje. :-(

*bericht bewerkt door Snow70 op 16 mrt 2018 16:45

Wat een bizar ongeval dit! het lijkt idd gewoon op het falen van de motor en de noodremmen, ik denk dat de eerder genoemde noodstop totaal geen nut heeft, daarvoor was dit ding te ver heen.

Als ik moet gokken zou ik denken dat een as kapot is gegaan waardoor de noodsystemen gewoon buitenspel gezet zijn.

het lijkt wel of door de zwaarte kracht de boel achteruit draait en soort van momentum krijgt en door blijft draaien tot alles vast komt te zitten.

hoop dat niet mee te maken.

francoislamein op 16 mrt 2018 15:52

Ga ervan uit dat er in Frankrijk Zwitserland en Oostenrijk hogere standaarden zijn kwa veiligheid.

Hoop ik iig ;)

WouterS93 op 16 mrt 2018 16:26

Ik lees dat ze van Doppelmayer zijn, dus het lijkt mij niet dat de veiligheid dan per land verschillend is. Ik zou het heel raar vinden in ieder geval. Zolang er geen uitslag van het onderzoek is zou het ook voorbarig zijn daar conclusies over te trekken. Alles kan immers kapot. Hoe veilig of beveiligd iets ook is.

Not all who wander are lost

wat ik zo raar vind is dat er niemand de noodstop heeft ingedrukt

janssen66 op 16 mrt 2018 16:28

Dat is wel gedaan maar die werkt niet blijkbaar tenminste kan me niet voorstellen dat niemand dat heeft gedaan.
Lees het verhaal van @kev1

This is the way

Moest er stiekem wel om lachen :p. Beter geen gewonden, maar zelfs dat valt gelukkig mee. Het had erger kunnen zijn

Edwin. op 16 mrt 2018 15:25

Om lachen?? Ja man, echt leuk…

Moest er stiekem wel om lachen :p. Beter geen gewonden, maar zelfs dat valt gelukkig mee. Het had erger kunnen zijn

Edwin. op 16 mrt 2018 15:25

Om lachen?? Ja man, echt leuk…

AartvanEs op 16 mrt 2018 17:19

Ow, erg van die gewonden, hoor. Liever niet, maar het had vele malen erger gekund, gelukkig ook niet. Maar ik ga niet ontkennen dat ik het er grappig uit vindt zien. Dus ja, ik moest er wel even om lachen. ;)

Not all who wander are lost

Toch fijn dat we in 2018 leven. Tien jaar geleden was de kans klein dat er direct beelden (in een redelijke resolutie) waren. Twintig jaar geleden zou het alleen in het locale hebben gestaan.

Zeker vervelend voor de slachtoffers, maar met of zonder beeldmateriaal maakt voor de slachtoffers niks uit.

@ Kev1

Er zitten zelfs nog meer remmen op. Op de reducteur (versnellingsbak) en op de poulie zelf (wiel die je ook op de video ziet). Als al deze systemen niet doen wat ze horen te doen heb je nog een soort ratelbeveiliging (tandwielen op de poulie of in de reducteur die ervoor zorgen dat de lift niet achteruit kan draaien). Als deze dus zoals hier wel achteruit begint te draaien en de remmen + ratel niet werken (of te laat) dan zet je deze nooit meer stil door de opgebouwde inertie.

Benieuwd wat de oorzaak is…

Beelden vanaf de andere kant. Heftig om te zien!

Zou het te maken kunnen hebben met de stroomtoevoer? Ik weet dat veel bergdorpen in Georgie pas sinds enkele jaren zijn aangesloten op stroom en dat het er, in elk geval van buitenaf, erg houtje-touwtje uit ziet.

Ik ben vooral blij dat er ook mensen aan het helpen waren mensen weg te trekken zodra ze uit het stoeltje waren gevallen.👏 En niet alleen aan het filmen zijn bij een ongeluk.

Zoals al eerder genoemd, er zit normaal een remsysteem op wat stroom nodig heeft om ‘open’ te blijven, dus bij geen stroom moet die normaal automatisch sluiten.

Bizar… Gelukkig weinig gewonden al vraag ik me af hoe die 2 er aan toe zijn die onder de stoeltjes liggen. En dan vooral die in het rood. Als er doden bij gevallen zouden zijn zou ik niet verbaasd zijn gezien het de snelheid en het geweld waarmee die bakken rondslingeren.

🏂

Zoals al eerder genoemd, er zit normaal een remsysteem op wat stroom nodig heeft om ‘open’ te blijven, dus bij geen stroom moet die normaal automatisch sluiten.

Powermage op 16 mrt 2018 18:49

Ik dacht ook niet aan geen stroom, eerder aan ‘teveel’ stroom. Het kan ook nog een diesellift zijn, maar goed; ben niet echt bepaald een technicus en heb dus geen idee…

Speurtochtje op het web levert me ook niet meer op dan dit:
Braking systems[
The drive terminal is also the location of a lift’s primary braking system. The service brake is located on the drive shaft beside the main drive, before the gearbox. The emergency brake acts directly on the bullwheel. While not technically a brake, an anti-rollback device (usually a cam) also acts on the bullwheel. This prevents the potentially disastrous situation of runaway reverse operation.[3]

Hier nog een filmpje van bovenaan de lift!

@Kev1 interessant, maar wat als de aandrijving is afgebroken. Ik hoop dat er op dat wiel ook nog een failsafe zit?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Gaat de lift een keer snel, heb je weer klachten…

Plaats een reactie